LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISINGUMO MINISTERIJA

 

Valstybės biudžetinė įstaiga, Gedimino pr. 30/1, LT-01104 Vilnius,

tel. (8 5) 266 2984, faks. (8 5) 262 5940, el. p. [email protected],

atsisk. sąskaita LT267044060000269484 AB SEB bankas, banko kodas 70440.

Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188604955

 

 

2011-08-

Nr.

Į 2011-08-03

Nr. (17-1)-D8-7183

Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijai  

                                                                                     

                                                                                                           

DĖL IŠVADOS VYRIAUSYBĖS NUTARIMO PROJEKTUI                                        

                                           

          Lietuvos Respublikos teisingumo ministerija, pagal kompetenciją išnagrinėjusi pateiktą išvadoms gauti Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo „Dėl Atliekų tvarkytojų valstybės registro įsteigimo, atliekų tvarkytojų valstybės registro nuostatų patvirtinimo ir registro veiklos pradžios nustatymo“ projektą (toliau – Projektas), pastabų dėl Projektu numatomo teisinio reguliavimo tikslo ir galimų pasekmių neturi, tačiau teikia pastabas dėl Projektu numatomo teisinio reguliavimo priemonių ir Projekto teisės technikos:

          Dėl Projektu numatomo teisinio reguliavimo priemonių:

          1. Atliekų tvarkytojų valstybės registro nuostatų projekto (toliau – Nuostatų projektas) 19.4 ir 19.5 punktuose nurodytos pareigos bei 20.1 punkte nurodyta teisė pagal Lietuvos Respublikos valstybės registro tipinių nuostatų, patvirtintų Vyriausybės 2005 m. gegužės 3 d. nutarimu Nr. 485 (toliau – Tipiniai nuostatai), 10.8 ir 10.9 bei 11.2 punktų nuostatas turėtų būti priskiriamos Vadovaujančiajai registro tvarkymo įstaigai, o ne Centrinei registro tvarkymo įstaigai.

          2. Atsižvelgiant į tai, kad registro tvarkytojų, kaip atskirų subjektų, galinčių dalyvauti tvarkant Atliekų tvarkytojų valstybės registro (toliau – registras) duomenis, veikla (jų teisės ir  pareigos) nėra reglamentuojama Nuostatų projekte, siūlytina atsisakyti Nuostatų projekto 14.3 punkto nuostatų.

          3. Atsižvelgiant į Nuostatų projekto 18.1 punkto, pagal kurį Centrinė registro tvarkymo įstaiga privalo užtikrinti sąveiką su susijusias registrais, nuostatas, svarstytina, ar nereikėtų būtent Centrinei registro tvarkymo įstaigai pavesti sudaryti duomenų teikimo sutartis su susijusiais registrais, o ne Vadovaujančiajai registro tvarkymo įstaigai, kaip siūloma nustatyti Nuostatų projekto 12.3 punkte.   

          4. Atsižvelgiant į tai, kad Atliekų tvarkymo įstatymo 61 straipsnio 1 dalyje registro objektai  daugiausia įvardijami kaip įmonės, bei į tai, kad pagal šio Įstatymo 2 straipsnio 31 dalį įmonės sąvoka apima ir juridinio asmens ar kitos organizacijos padalinius, o Nuostatų projekto 9 punkte nurodoma, kad vartojamos sąvokos atitinka Atliekų tvarkymo įstatyme vartojamas sąvokas, siūlytina Nuostatų projekto 21.2 ir 21.3 punktuose atskirai neiškirti juridinio asmens padalinių. Pastebėtina, kad Nuostatų projekte nėra išskirtos kitos organizacijos, kurios, atsižvelgiant į Atliekų tvarkymo įstatymo 2 straipsnio 31 dalies bei 61 straipsnio 1 dalies nuostatas, taip pat laikytinos registro objektais.

          5. Nuostatų projekto 4 punkte skliaustuose pateiktas juridinio asmens padalinių paaiškinimas, jog juridinio asmens padaliniais laikomi taip pat ir atskiri atliekų tvarkymo įrenginiai, neatitinka Civiliniame kodekse įtvirtintos juridinio asmens padalinio sampratos bei Atliekų tvarkymo įstatymo 2 straipsnio 31 dalies ir 61 straipsnio 1 dalies nuostatų, todėl neturėtų būti išskiriami kaip atskiri registro objektai. Neaiškus Nuostatų projekto 4 punkte vartojamos formuluotės „atliekų tvarkymo įrenginys“ turinys.                                   

          6. Nėra aiški Nuostatų projekto 21.6.2 punkto nuostatos, jog nurodomas „patikslintas atliekų tvarkymo veiklos apibūdinimas, jei atliekų tvarkymo veiklos pavadinimas netiksliai apibūdina atliekų tvarkymo veiklą“, įgyvendinimo tvarka bei paskirtis. Svarstytina, ar esant nepakankamam atliekų tvarkymo veiklų apibūdinimui neturėtų būti keičiamos (tobulinamos) aplinkos ministro tvirtinamų Atliekų tvarkymo taisyklių 4 priedo nuostatos. Analogiška pastaba dėl Nuostatų projekto 21.6.3  punkto nuostatų.

          7. Nuostatų projekto 53 punkto nuostata, jog Vadovaujančioji registro tvarkymo įstaiga atsako už registro duomenų saugą, neatitinka Tipinių nuostatų 56 punkto, pagal kurį už registro duomenų saugą atsako registro tvarkymo įstaiga arba Vadovaujančiosios registro tvarkymo įstaigos paskirtas registro tvarkytojas bei Nuostatų projekto 15.2 punkto, pagal kurį tokia funkcija priskirta Teritorinei registro tvarkymo įstaigai, nuostatų.  

          8. Atsižvelgiant į tai, kad visi registre kaupiami duomenys turėtų būti skirti tik Atliekų tvarkymo įstatymo 61 straipsnyje nurodytiems registro objektams apibūdinti ir neturėtų dubliuotis ar būti kaupiami nereikalingi duomenys, siūlytume papildomai įvertinti Nuostatų projekto 21.11.3 ir 21.11.4 punktų poreikį, kadangi šiuose punktuose nurodyti duomenys jau numatyti Nuostatų projekto 21.6.2 ir 21.6.3 punktuose.

          9. Abejotinas poreikis Nuostatų projekto 21.14.2.1 punkte išskirti atskirą registro objekto kategorijų klasifikatorių, kadangi registro objektų kategorijos pakankamai aiškiai įvardintos pačių Nuostatų projekto 21.2 punkte ir šiam apibūdinimui netikslinga rengti atskirą klasifikatorių.

          10. Nuostatų projekto IV skyriuje nėra nuostatų dėl konkrečių duomenų ir dokumentų, kuriuos privaloma teikti siekiant registruoti registro objektą. Nuostatų projekto 23 ir 24 punktais registro objektų registravimo tvarką pavedama tvirtinti Vadovaujančiajai registro tvarkymo įstaigai. Visgi, manome, kad atsižvelgiant į Tipinių nuostatų 22 punkto nuostatas, Nuostatų projekte turėtų būti įtvirtintos esminės nuostatos dėl registro objektų registravimo tvarkos. Ta pati pastaba taikytina ir Nuostatų projekto 30 ir 31 punkto nuostatoms, kuriomis nustatoma, kad registro objektų duomenų pasikeitimo ir jų išregistravimo tvarką nustato Vadovaujančioji registro tvarkymo įstaiga. 

          11. Pastebėtina, kad Tipinių nuostatų 54 punkte prezumpcija dėl registro duomenų teikimo ta pačia tvarka kaip                  ir Lietuvos Respublikos asmenims įtvirtinta tik kitų ES šalių asmenų atžvilgiu, todėl siūlytume Nuostatų projekto 52 punkto nuostatas dėstyti atskiruose punktuose, pagal Tipinių nuostatų 54 ir 55 punktų nuostatas. 

          12. Pastebėtina, kad Nuostatų projekto 44.1 ir 44.4 punktuose nurodyti duomenų teikimo būdai laikomi automatinio duomenų teikimo būdais, todėl siūlytume šių punktų nuostatas dėstyti viename punkte (pvz., išskiriant atskiras duomenų teikimo automatiniu būdu rūšis). Kartu siūlome įvertinti poreikį Nuostatų projekte įtvirtinti ir kitus duomenų teikimo  būdus, kurie nurodyti Atlyginimo valstybės registrų ir kadastrų duomenų teikimą dydžių nustatymo tvarkos aprašo, patvirtinto Vyriausybės  2005 m. birželio 30 d. nutarimu Nr. 739, 6.1 – 6.3 punktuose. Be to, atkreipiame dėmesį į Valstybės registrų įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtintą bendrą taisyklę, jog valstybės registrų duomenys teikiami už atlyginimą, išskyrus šio įstatymo (t. y. 17 straipsnio 4 dalis) bei kitų įstatymų (Atliekų tvarkymo įstatyme tai nenumatyta) numatytus atvejus. Projekto lydimojoje medžiagoje nėra pagrįsta Nuostatų projekto 43 punkto nuostata, jog registro duomenys  teikiami neatlygintinai.

          13. Nuostatų projekto VI skyriuje turėtų būti įvardijami registro duomenų gavėjai.  

          14. Nuostatų projekto 31.5 punkto nuostata, jog registro objektas gali būti išregistruotas jo prašymu neatitinka Atliekų tvarkymo įstatymo tikslo – valstybės registre registruoti šio Įstatymo  61 straipsnyje nurodytus registro objektus.

          Dėl Projekto teisės technikos:

                 1. Atsižvelgiant į Nuostatų projekto 44.2 punkto nuostatą, jog registro duomenys teikiami išduodant pažymas ir kitus dokumentus bei atsižvelgiant į Tipinių nuostatų 2 punkto nuostatas, siūlome Nuostatų projekto 2 punkte po žodžių „asmenims registro duomenis“ įrašyti žodžius „ir dokumentus“.

                 2. Siūlytina Nuostatų projekto 7.1 punkte kaip registro duomenų teikėjus įvardinti konkrečius teisės subjektus bei atsisakyti nuostatos, jog duomenų teikėjai yra registro objektai (Žr., Nuostatų projekto 7.1 punktą). Atsitinkamai tikslintinos Nuostatų projekto 16.1 punkto nuostatos. Nuostatų projekto 8 punkte reikėtų vietoj oficialaus paskelbimo šaltinio nuorodos – „2003, Nr. 15-597“ įrašyti nuorodą „2008, Nr. 22-804“.

          3. Neaišku, kodėl Nuostatų projekto 21.2 ir 21.3 punktuose vartojama loginė jungtis „ar“, t.y.   „juridinis asmuo ar jo padalinys. Iš šios nuostatos sektų, kad tam tikrais atvejais galėtų būti registruojamas tik juridinio asmens padalinys, tačiau ne pats juridinis asmuo. Tokia nuostata neatitiktų Atliekų tvarkymo įstatymo 61 straipsnio 1 dalies nuostatų.

          4. Nuostatų projekto 4 punkto formuluotė „vieną iš 3.1 – 3.4 punktuose nurodytų veiklų“ neatitinka Nuostatų projekto 3.1 – 3.4 punktų nuostatų, kadangi šiuose punktuose yra įvardintos ne veiklos, o registro objektai (pvz., įmonės). Analogiška pastaba taikytina taip pat ir dėl Nuostatų projekto 21.10 punkto nuostatų.

          5. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad aplinkos ministro 2008 m. liepos 28 d. įsakyme Nr. D1-398 yra vartojamas toks pažymos pavadinimas – „Pažyma apie apmokestinamųjų gaminių ar pakuotės atliekų panaudojimą (išvežimą)“. Atsižvelgiant į tai, reikėtų tikslinti Nuostatų projekto 21.11 punkte nurodytą tokios pažymos įvardijimą. Be to, nėra aišku, kokiu teisės aktu yra reguliuojama Nuostatų projekto 21.11.1 punkte nurodytos teisės išduoti pažymas suteikimo, sustabdymo, atnaujinimo ir panaikinimo tvarka.

          6. Svarstytina, ar Nuostatų projekto 21.6.1 punkte neturėtų būti  išskirtas atliekų įvežimas  į kitas ES ir EEE šalis ir išvežimas iš jų, nes vartojamos formuluotės „importas“ ir „eksportas“ minėto vežimo neapimtų. Nuostatų projekto 21.7  bei 21.8 punktuose prieš „panaikinimo“ įrašytina „galiojimo“.  Nuostatų projekto 21.11.2 punkte teikiant nuorodą į įstatymą nereikėtų nurodyti jo priėmimo datos ir numerio. Nuostatų projekto 57 punkte  reikėtų nurodyti jame paminėto įstatymo oficialaus paskelbimo šaltinių nuorodas. Nuostatų projekto 23, 24, 30 bei 31 punktuose reikėtų įvardinti vieną teisės aktą (vartoti tą patį pavadinimą), kadangi galima suprasti, kad Vadovaujančioji registro tvarkymo įstaiga privalėtų tvirtinti tris atskirus teisės aktus.

                 7. Iš Nuostatų projekto 25 punkto neaišku, kokius konkrečiai Nuostatų projekto reikalavimus turėtų atitikti dokumentai ir duomenys, kad registro objektas galėtų būti įregistruotas. Tarpusavyje derintinos Nuostatų projekto 26 ir 17.2 punkto nuostatos. Siūlytina Nuostatų projekto 30 punkte vietoj „duomenų pasikeitimai įregistruojami“ įrašyti „duomenų pakeitimai įrašomi“.

                 8. Atsižvelgiant į Tipinių nuostatų 29 punktą, reikėtų Nuostatų projekto 34 punkte vietoj „neteisingi“ įrašyti „klaidingi“. Iš Nuostatų projekto 41 punkto  nuostatų nėra aišku, kokiam laikotarpiui gali būti pratęstas jame minimas terminas, kuomet dėl netikslumų ištaisymų Teritorinė registro tvarkymo įstaiga privalo kreiptis į registro duomenų teikėją.

                 9. Nuostatų projekto 39 punktas tikslintinas tuo aspektu, kad susijusių registrų nuostatuose gali nebūti konkrečių nuostatų dėl sąveikos su konkrečiu – Atliekų tvarkytojų valstybės registru.

                 Dėl kitų svarbių aspektų:

                 Atsižvelgiant į Valstybės registrų ir kadastrų steigimo, reorganizavimo ir likvidavimo taisyklių, patvirtintų Vyriausybės 2005 m. gegužės 3 d. nutarimu Nr. 485, 6 ir 7 punktų nuostatas,  kartu su Projekto turėtų būti pateiktas registro kūrimo ir įsteigimo kalendorinis darbų grafikas ir išlaidų sąmata, o Projektas turėtų būti derinamas taip pat ir su Valstybine duomenų apsaugos inspekcija (pagal Nuostatų projektą, registre būtų tvarkomi asmens duomenys).     

                

 

Teisingumo viceministras                                                                                                  Gytis Andrulionis      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Andrius Miliūnas, (8 5) 266 29 06, el. p.  [email protected]                 Originalas nebus siunčiamas