LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISINGUMO MINISTERIJA

 

Valstybės biudžetinė įstaiga, Gedimino pr. 30 / 1, LT-01104 Vilnius,

tel. (8 5) 266 2984, faks. (8 5) 262 5940, el. p. [email protected],

atsisk. sąskaita LT267044060000269484 AB SEB bankas, banko kodas 70440.

Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188604955

 

2011-08-

Nr.

Į 2011-07-18

Nr. (23.10-71)-3-3814

 

Lietuvos Respublikos ūkio ministerijai

 

 

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮSTATYMŲ PROJEKTŲ

 

Teisingumo ministerija, išnagrinėjusi Ūkio ministerijos teisinei išvadai gauti pateiktus Lietuvos Respublikos Akmenės, Alytaus, Kėdainių, Marijampolės, Panevėžio, Šiaulių laisvųjų ekonominių zonų įstatymo projektą (toliau – Projektas), Lietuvos Respublikos laisvųjų ekonominių zonų pagrindų įstatymo 15 straipsnio papildymo įstatymo projektą (toliau – LEZ pagrindų įstatymo projektas), Lietuvos Respublikos Kauno laisvosios ekonominės zonos įstatymo papildymo 11 straipsniu įstatymo projektą (toliau – Kauno LEZ įstatymo projektas) ir Lietuvos Respublikos Klaipėdos laisvosios ekonominės zonos įstatymo papildymo 10 straipsniu įstatymo projektą (toliau – Klaipėdos LEZ įstatymo projektas), taip pat Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo „Dėl  Lietuvos Respublikos Akmenės, Alytaus, Kėdainių, Marijampolės, Panevėžio, Šiaulių laisvųjų ekonominių zonų įstatymo projekto, Lietuvos Respublikos laisvųjų ekonominių zonų pagrindų įstatymo 15 straipsnio papildymo įstatymo projekto, Lietuvos Respublikos Kauno laisvosios ekonominės zonos įstatymo papildymo 11 straipsniu įstatymo projekto ir Lietuvos Respublikos Klaipėdos laisvosios ekonominės zonos įstatymo papildymo 10 straipsniu įstatymo projekto pateikimo Lietuvos Respublikos Seimui”, teikia šią teisinę išvadą.

Įvertinusi LEZ pagrindų įstatymo projekto, Kauno LEZ įstatymo projekto, Klaipėdos LEZ įstatymo projekto ir Projekto 10 straipsnio nuostatas, kuriomis siekiama suderinti Lietuvos Respublikos teisės aktus su Europos Komisijos 2008 m. rugpjūčio 6 d. reglamentu Nr. 800/2008, skelbiančiu tam tikrų rūšių pagalbos suderinimą su bendrąja rinka taikant Sutarties 87 ir 88 straipsnius (Bendrasis išimties reglamentas), Teisingumo ministerija pagal kompetenciją pastabų ir pasiūlymų dėl šių nuostatų tikslo, jam pasiekti numatytų teisinio reguliavimo priemonių, ir galimų pasekmių neturi, tačiau siūlo įvertinti Europos teisės departamento prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos 2011 m. liepos 26 d. raštu Nr. 596 pateiktas pastabas ir pasiūlymus. Be to, LEZ pagrindų įstatymo projekte nurodyti šiuo projektu papildomo Lietuvos Respublikos laisvųjų ekonominių zonų pagrindų įstatymo (toliau – Zonų pagrindų įstatymas) 15 straipsnio oficialaus paskelbimo šaltiniai tikslintini atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 1998 m. rugpjūčio 17 d. įsakymu patvirtintų Įstatymų ir kitų teisės aktų rengimo rekomendacijų 25.1 punkto nuostatas nurodant visų įstatymų, kuriais buvo keičiamas ar pildomas Zonų pagrindų įstatymo 15 straipsnis, oficialaus paskelbimo šaltinius.  

Pagal kompetenciją neturėdama pastabų dėl Projektu siekiamų tikslų ir galimų Projekte numatyto teisinio reguliavimo pasekmių, Teisingumo ministerija teikia šias pastabas ir pasiūlymus dėl Projekto teisinio reguliavimo priemonių:

1. Vertinant Projekto nuostatas ir kartu su Projektu pateiktus lydimuosius dokumentus, pirmiausiai atkreiptinas dėmesys į Zonų pagrindų įstatymo 9 straipsnio 1 dalies nuostatas, pagal kurias Lietuvos Respublikos Vyriausybei pateikiant siūlymą įsteigti naują laisvąją ekonominę zoną (toliau – zona) turi būti pateiktas ne tik konkrečios zonos įstatymo projektas, bet ir zonos teritorijų ribų aprašymas ir jos teritorijos planas, subjekto, kuriam valstybinė žemė yra perduota patikėjimo teise ar kuriam žemė priklauso nuosavybės teise, pritarimas išnuomoti zonai skirtą teritoriją, taip pat žinios apie zonos funkcionavimui reikalingą infrastruktūrą, nurodant objektus, komunikacijas ir preliminarius jų įrengimo kaštus. Šių pagal Zonų pagrindų įstatymą privalomų dokumentų ir duomenų nepateikimas neleidžia įvertinti Projekte siūlomų zonų steigimo, konkretaus zonų dydžio tikslingumo ir pagrįstumo, todėl Teisingumo ministerija šiais aspektais Projekto nuostatų nevertina. Pažymėtina, kad Projekto lydimieji dokumentai turi būti papildyti pirmiau nurodytais duomenimis ir dokumentais.

2. Projekto 1 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad šiuo Projektu steigiamos Akmenės, Alytaus, Kėdainių, Marijampolės, Panevėžio, Šiaulių zonos. Abejotina, ar šios nuostatos atitinka Zonų pagrindų įstatymo 9 straipsnio nuostatas, iš kurio formuluočių darytina išvada, kad atskiru Lietuvos Respublikos įstatymu gali būti įsteigta tik viena konkreti zona. Vadovaujantis pirmiau nurodytomis Zonų pagrindų įstatymo nuostatomis, Akmenės, Alytaus, Kėdainių, Marijampolės, Panevėžio, Šiaulių zonos turėtų būti steigiamos atskirais įstatymais.

3. Atkreiptinas dėmesys, kad rašte, kuriuo Projektas pateiktas išvadoms gauti, rengėjai nurodė, kad Akmenės, Alytaus, Kėdainių, Marijampolės, Panevėžio, Šiaulių zonų plotas bus analogiškas pramoninio parko plotui, tačiau Projekto 1 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad zonų steigimo tikslas – didinti Akmenės, Alytaus, Kėdainių, Marijampolės, Panevėžio, Šiaulių regionų pramoninį patrauklumą, t.y. šios nuostatos iš esmės numato galimybę Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu į  šių zonų teritoriją įtraukti ne tik rašte nurodytus pramoninius parkus, bet ir kitas teritorijas. Siūlytina tikslinti Projekto nuostatas, kad jos atitiktų Projekto rengėjų lydimuosiuose dokumentuose nurodytus ketinimus.

4. Projekto lydimuosiuose dokumentuose rengėjai turėtų pateikti argumentus, pagrindžiančius Projekto 2 straipsnyje numatyto zonos veiklos termino trukmę.

5. Projekto 4 straipsnio 7 dalies nuostatos dėl zonų teritorijų nuomos diskutuotinos šiais aspektais:

5.1. Vertinant šias nuostatas, pirmiausiai atkreiptinas dėmesys į Zonų pagrindų įstatymo 21 straipsnio 1 dalies nuostatas, kuriose numatyta, kad žemės nuosavybės ir žemės nuomos santykius zonoje reguliuoja Lietuvos Respublikos civilinis kodeksas ir Lietuvos Respublikos žemės įstatymas. Pažymėtina, kad Projekto 4 straipsnio 7 dalyje numatyta zonos teritorijos nuoma ne aukciono būdu neatitinka Lietuvos Respublikos žemės įstatymo 9 straipsnio 6 dalies, kurioje pateiktas baigtinis sąrašas atvejų, kada valstybinė žemė gali būti išnuomojama ne aukciono būdu, nuostatų. Lietuvos Respublikos žemės įstatymo 9 straipsnio 6 dalyje numatyta galimybė išnuomoti zonos teritoriją ne aukciono būdu atsirastų Projektu steigiamas zonas pripažinus valstybei svarbiais ekonominiais projektais (kaip tai buvo padaryta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. spalio 4 d. nutarimu Nr. 1094 pripažinus Klaipėdos ir Kauno zonas valstybei svarbiais ekonominiais projektais).

5.2. Projekto 4 straipsnio 7 dalyje siūloma nustatyti, kad zonos teritorija išnuomojama 99 metams, t.y. pasirenkamas maksimalus Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 6.549 straipsnio 2 dalyje nustatymas valstybinės žemės nuomos terminas, nors Projekto lydimuosiuose dokumentuose nenurodyti argumentai, pagrindžiantys zonos teritorijos nuomos termino, kuris būtų 50 metų ilgesnis už Projekto 2 straipsnyje numatytą zonos veiklos terminą, tikslingumą. Kartu pažymėtina, kad, vadovaujantis Lietuvos Respublikos investicijų įstatymo 13 straipsnio 1 dalies 8 punkto nuostatomis,  valstybinės žemės nuoma ne aukciono būdu yra vienas iš investicijų skatinimo būdų, kuris gali būti taikomas tik išimtiniais, Lietuvos Respublikos investicijų įstatymo 12 straipsnio 2 dalyje numatytais atvejais. Taigi tuo atveju, kai Projekto 2 straipsnyje numatytas 49 metų zonų veiklos terminas baigsis, investicijų buvusioje zonos teritorijoje skatinimas paliekant galioti ne aukciono būdu sudarytą valstybinės žemės nuomos sutartį būtų nepagrįstas.

5.3. Sistemiškai aiškinant Projekto 4 straipsnio 7 dalyje vartojamas formuluotes, lieka neaišku, ar pasibaigus zonų veiklos laikotarpiui turės pasibaigti ir zonos valdymo bendrovė. Atsižvelgiant į specifinę zonos valdymo bendrovės paskirtį, manytina, kad zonos valdymo bendrovės veiklos laikotarpis turi būti tiesiogiai susijęs su zonos veiklos trukme. Siūlytina tai aiškiai nurodyti Projekte. Kartu atkreiptinas dėmesys į Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 2.106 straipsnio 5 punkto nuostatas, pagal kurias laikotarpio, kuriam buvo įsteigtas juridinis asmuo, pabaiga, yra juridinio asmens likvidavimo pagrindas. Pažymėtina, kad likvidavus juridinį asmenį, tokio juridinio asmens teisių ir pereigų perėmimas neįvyksta. Atsižvelgiant į tai, kaip nekorektiškų siūlytina atsisakyti Projekto 4 straipsnio 7 dalies nuostatų dėl zonų valdymo bendrovių teisių ir pareigų perėmėjų pasibaigus zonų veiklos laikotarpiui.

6.  Iš Zonų pagrindų įstatymo 9 straipsnio 1 dalies formuluočių darytina  prielaida, kad teikiant įstatymo projektą dėl zonos steigimo, turi būti apsispręsta ne tik dėl zonos teritorijos dydžio, bet ir dėl ribų. Siekiant išvengti galimų neaiškumų taikant Projekto nuostatas, Projekto 6 straipsnio 1 dalyje siūlytina nurodyti konkrečias savivaldybes, kurių tarybos turės teisę skirti po vieną narį į šiame straipsnyje nurodytą komisiją. Ši pastaba taip pat taikoma atitinkamoms Projekto 7 straipsnio 5 dalies 2 punkto nuostatoms.

7. Projekto 7 straipsnio 1 dalyje numatyta, kad zonų valdymo bendrovės veikia pagal Lietuvos Respublikos akcinių bendrovių įstatymą. Nors Zonų pagrindų įstatymo 10 straipsnyje numatyta, kad zonos valdymo organų struktūrą, funkcijas, įgaliojimus, atsakomybę nustato šis įstatymas ir konkrečios zonos įstatymai, pažymėtina, kad šių įstatymų nuostatos negali prieštarauti bendroms Lietuvos Respublikos akcinių bendrovių įstatymų nuostatoms, kurios nenumato galimybės zonos valdymo bendrovių valdymui nustatyti specialų teisinį reguliavimą. Atsižvelgiant į tai, Teisingumo ministerija teikia šias pastabas ir pasiūlymus dėl Projekto 7 straipsnio nuostatų dėl zonos valdymo bendrovės valdymo:

7.1.Vertinant šio straipsnio 2 dalies nuostatas, kuriose siūloma numatyti, kad atitinkamos zonos valdymo bendrovės valdymo organas yra ir visuotinis akcininkų susirinkimas, pažymėtina, kad toks siūlomas reguliavimas neatitinka nei Lietuvos Respublikos akcinių bendrovių įstatymo 19 straipsnio, nei Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 2.82 straipsnio nuostatų, pagal kurias visuotinis akcininkų susirinkimas nėra priskiriamas prie bendrovės valdymo organų (tai bendrovės organas). Projekto 7 straipsnio 2 dalies nuostatos derintinos su pirmiau nurodytu galiojančiu teisiniu reguliavimu.

7.2. Projekto 7 straipsnio 2 dalyje prie zonos valdymo bendrovės valdymo organų taip pat siūloma priskirti ne tik valdybą kaip kolegialų valdymo organą, bet ir administraciją. Šios nuostatos tikslintinos iš esmės atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos akcinių bendrovių įstatymo 19 straipsnyje numatytą reguliavimą, pagal kurį bendrovė turi turėti vienasmenį valdymo organą – vadovą, tai pat gali sudaryti kolegialų valdymo organą – valdybą. Be to, kadangi administracija nėra valdymo organas, o pagal Zonų pagrindų įstatymo 9 straipsnio 2 dalyje numatytus reikalavimus įstatymo, kuriuo steigiama zona, turiniui, į Projektą turi būti įtrauktos nuostatos tik dėl valdymo organų funkcijų, įgaliojimų ir atsakomybės, kaip nepatenkančios į Projekto teisinio reguliavimo dalyką brauktinos Projekto 7 straipsnio 9 dalies nuostatos.

7.3. Įvertinus Projekto 7 straipsnio 5 dalyje numatytą reguliavimą, pažymėtina, kad jis konkuruoja su Lietuvos Respublikos akcinių bendrovių 20 straipsnio 1 dalies 3 punkto nuostatoms, pagal kurias rinkti bendrovės valdybos narius  yra išimtinė visuotinio akcininkų susirinkimo teisė. Kadangi, kaip pirmiau minėta, Lietuvos Respublikos akcinių bendrovių įstatymas nenumato galimybės kituose įstatymuose numatyti specialių nuostatų dėl zonos valdymo bendrovių valdymo, Projekto 7 straipsnio 5 dalies nuostatos tikslintinos iš esmės suderinant jas su pirmiau nurodytomis Lietuvos Respublikos akcinių bendrovių nuostatomis. Šiame kontekste taip pat atkreiptinas dėmesys į Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 2.36 straipsnio 1 dalies nuostatas, kuriose nustatyta, kad valstybė, savivaldybė ir jų institucijos yra civilinių santykių dalyvės lygiais pagrindais kaip ir kiti šių santykių dalyviai.

8. Vertinant Projekto 9 straipsnio nuostatas dėl rinkliavų iš zonos įmonių nustatymo tvarkos, atkreiptinas dėmesys į Zonų pagrindų įstatymo 9 straipsnio 2 dalies nuostatas, pagal kurias įstatyme, kuriuo steigiama zona, turi būti nustatyta rinkliavų iš zonos įmonių bendriems zonos reikalams nustatymo tvarka. Iš šių nuostatų išplaukia šie esminiai reikalavimai Projekto 9 straipsnyje numatytam teisiniam reguliavimui: pirma, zonos valdymo bendrovė gali nustatyti tik tokias iš zonos įmonių renkamas rinkliavas, kurios būtinos bendriems zonos reikalams; antra, tokių rinkliavų nustatymo tvarka turi būti numatyta pačiame įstatyme. Atsižvelgiant į tai, pažymėtina, kad Projekto 9 straipsnio 2 dalies nuostatos, kuriomis rinkliavų nustatymo tvarką siūloma nustatyti Lietuvos Respublikos Vyriausybės tvirtinamame zonos statute, neatitinka pirmiau nurodytų Zonų pagrindų įstatymo nuostatų. Kartu atkreiptinas dėmesys į tai, kad Projekto 9 straipsnyje numatytų rinkliavų reikalavimas ribos zonos įmonių nuosavybės teises, todėl Projektas turėtų būtų papildytas esminiais tokių rinkliavų apskaičiavimo ir mokėjimo principais, poįstatyminiam reguliavimui paliekant nustatyti Projekto nuostatų įgyvendinimo tvarką.

Projektas ir jo lydimieji dokumentai tikslintini teisės technikos aspektu atsižvelgiant į toliau pateiktas pastabas ir pasiūlymus:

1. Iš Projekto 1 straipsnio 2 dalyje vartojamos  aukštųjų technologijų verslo vystymosi sąvokos siūlytina išbraukti žodį „verslo“. 

2. Kadangi įstatymo nuostatos gali būti pakeistos tik įstatymu, kaip perteklinę siūlytina braukti Projekto 2 straipsnio nuostatą, kad zonų veiklos terminas gali būti pratęstas tik įstatymu.

3. Kaip teisiškai neapibrėžtos ir nekorektiškos siūlytina atsisakyti Projekto 3 straipsnyje vartojamos verslo veiklos sąvokos. Įvertinus Zonų pagrindų įstatymo 3 straipsnio ir 9 straipsnio 1 dalies nuostatas, darytina išvada, kad Projekte turi būti pateiktas baigtinis zonos veiklos rūšių sąrašas. Atsižvelgiant į tai, lieka neaiškus Projekto 3 straipsnio nuostatos, kad zonų veikla yra detalizuojama zonų statutuose, teisinis turinys. Siūlytina tikslinti šias nuostatas.

4. Be to, Projekto 4 straipsnio 7 dalyje brauktinos Zonų pagrindų įstatymo 15 straipsnio 2 dalyje numatytą reguliavimą dubliuojančios nuostatos.

5. Projekto 6 straipsnio 1 dalyje numatyta, kad tarptautinis konkursas geriausiam zonos verslo planui bei zonos statutui parengti ir steigėjų grupei parinkti skelbiamas įsteigus atitinkamą zoną. Atsižvelgiant į šias nuostatas, abejotina to paties straipsnio 3 dalies 1 punkte numatyto konkurso nugalėtojo parinkimo kriterijaus – atitinkamos zonos steigimo realumas – tikslingumu. Projekto 6 straipsnio 3 dalies 1 punkto formuluotė dėl zonos būsimos veiklos ekonominio pagrindimo realumo tikslinta atsižvelgiant į Zonų pagrindų įstatymo nuostatas, pagal kurias zona yra suprantama kaip ūkinei-komercinei ir finansinei veiklai skirta teritorija, kurioje veiklą vykdo zonos įmonės. Atsižvelgiant į šią pastabą, kaip nekorektiškos taip pat tikslintinos kitos Projekto 6 straipsnio 3 dalies nuostatos dėl zonos veiklos

6. Siekiant teisinio reguliavimo aiškumo, Projekto 6 straipsnio 1 dalyje siūlytina nurodyti, kas skelbs tarptautinį konkursą geriausiam zonos verslo planui bei zonos statutui parengti ir steigėjų grupei parinkti. Šiame kontekste atkreiptinas dėmesys į Projekto 8 straipsnio 2 dalies nuostatas, pagal kurias sprendimą skelbti konkursą naujai zonos valdymo bendrovei sudaryti priima Lietuvos Respublikos Vyriausybė.

7. Iš Projekto 6 straipsnio 3 dalies 9 punkto nuostatų lieka neaišku, kokiais kriterijais vadovaujantis bus vertinamas zonos statuto teisinis pagrįstumas. Siekiant teisinio aiškumo ir apibrėžtumo, siūlytina tikslinti šias Projekto nuostatas.

8. Projekto 7 straipsnio 7 dalies 2 punkto nuostatas siūlytina papildyti formuluote „šio įstatymo nustatyta tvarka“.

9. Projekto 7 straipsnio 7 dalies 3 punkto nuostatos tikslintinos atsižvelgiant į Zonų pagrindų įstatymo 12 straipsnio 1 dalies nuostatas, kuriose numatyta, kad žemės ir nekilnojamojo turto subnuomos ir savitarpio paslaugų teikimo finansinės sąlygos nustatomos zonos įmonių ir zonos valdymo bendrovės sutartyse.

10. Vertinant Projekto 7 straipsnio 8 dalies nuostatas dėl zonos valdymo bendrovės administracijos darbo organizavimo ir vykdymo vadovaujantis bendrovės valdybos patvirtintu darbo reglamentu, atkreiptinas dėmesys į Lietuvos Respublikos akcinių bendrovių įstatymo 34 straipsnio 12 dalies nuostatas, pagal kurias valdybos priimtas darbo reglamentas nustato tik valdybos darbo tvarką.

11. Atsižvelgiant į bendras Zonų pagrindų įstatymo 12 straipsnio 3 dalies nuostatas, kaip perteklines siūlytina braukti Projekto 7 straipsnio 10 dalies nuostatas.

12. Kadangi Lietuvos Respublikos akcinių bendrovių įstatymo 73 straipsnio 2 dalyje numatyta, kad sprendimą likviduoti bendrovę priima visuotinis akcininkų susirinkimas arba teismas Civilinio kodekso nustatytais atvejais, Projekto 8 straipsnio 1 dalyje pateiktą nuorodą į atitinkamos zonos valdymo bendrovės likvidavimą Lietuvos Respublikos akcinių bendrovių įstatyme numatytais atvejais siūlytina keisti tiesiogine blanketine nuoroda į Lietuvos Respublikos civiliniame kodekse numatytus juridinių asmenų likvidavimo pagrindus.

13. Projekto 8 straipsnio pavadinimas pildytinas atsižvelgiant į Zonų pagrindų įstatymo 9 straipsnio 2 dalies nuostatas,  pagal kurias įstatyme, kuriuo steigiama zona, turi būti nustatyta zonos valdymo bendrovės likvidavimo, nelikviduojant zonos, bei naujos bendrovės suformavimo tvarka.

14. Kaip dubliuojančios Zonų pagrindų įstatymo nuostatas ir perteklinės brauktinos Projekto 9 straipsnio 1 dalies nuostatos.

15. Kadangi Projekte numatyta zonos teritorijos nuoma ne aukciono būdu, vadovaujantis Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 1 punkto nuostatomis, Projekto rengėjai turėti atlikti šio Projekto antikorupcinį vertinimą.

16. Projekto aiškinamajame rašte pateiktą informaciją siūlytina struktūrizuoti pagal Ministro Pirmininko kanclerio 2010 m. sausio 15 d. rezoliucija Nr. 74-277 patvirtintą formą.

 

 

 

Teisingumo viceministras

    Gytis Andrulionis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jolita Meškelytė, (8 5) 266 2883, el.p. [email protected]                           

Originalas nebus siunčiamas