LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISINGUMO MINISTERIJA

 

Valstybės biudžetinė įstaiga, Gedimino pr. 30 / 1, LT-01104 Vilnius,

tel. (8 5) 266 2984, faks. (8 5) 262 5940, el. p. [email protected],

atsisk. sąskaita LT267044060000269484 AB SEB bankas, banko kodas 70440.

Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188604955

 

2011-06-

Nr.

Į 2011-05-25

Nr. 10-(11.3-193)-4026

 

Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijai

 

 

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS NUTARIMO „DĖL VALSTYBINĖS PSICHIKOS SVEIKATOS STRATEGIJOS ĮGYVENDINIMO 2011-2013 METŲ PROGRAMOS TARPINSTITUCINIO VEIKLOS PLANO PATVIRTINIMO“ PROJEKTO

 

Teisingumo ministerija, išnagrinėjusi Sveikatos apsaugos ministerijos teisinei išvadai gauti pateiktą Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo „Dėl Valstybinės psichikos sveikatos strategijos įgyvendinimo 2011-2013 metų programos tarpinstitucinio veiklos plano patvirtinimo “ projektą (toliau – Nutarimo projektas), teikia šią teisinę išvadą.

Įvertinusi Nutarimo projektą ir juo tvirtinamą Valstybinės psichikos sveikatos strategijos įgyvendinimo 2011-2013 metų programos tarpinstitucinį veiklos planą (toliau – Planas), Teisingumo ministerija pagal kompetenciją teikia šias pastabas ir pasiūlymus:

1. Nutarimo projektu tvirtinamo Plano pavadinimas tikslintinas išbraukiant žodį „programos“. Kartu pažymėtina, kad Lietuvos Respublikos Seimo 2007 m. balandžio 3 d. nutarimu Nr. X-1070 buvo patvirtinta Psichikos sveikatos strategija (toliau – Strategija), todėl Plano 1 bei 10.3 punktuose nurodant šios Strategijos pavadinimą brauktinas žodis „valstybinės“. Atitinkamai tikslintinas ir Nutarimo projekto pavadinimas.

2. Nutarimo projektu tvirtinamo Plano struktūra tikslintina atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. rugpjūčio 25 d. nutarimu Nr. 1220 nauja redakcija išdėstytos Strateginio planavimo metodikos (toliau – Metodika) 15 ir 29 punktų nuostatas:

2.1. pirmajame Plano skyriuje turėtų būti pateikiama bendroji informacija apie Planą (Metodikos 29.1 punktas). Atsižvelgiant į tai, kaip nepatenkančių į Plano reguliavimo dalyką siūlytina atsisakyti Plano 4-7 punktų, kuriuose pateikiama bendro pobūdžio informacija apie psichikos sveikatą ir jos svarbą įvairioms gyvenimo sritims.

2.2. Atkreiptinas dėmesys, kad Plano II skyriuje numatyta situacijos analizė Metodikos 29 punkte nenurodyta kaip vienas iš Plano struktūros elementų, todėl siūlytina atsisakyti šio skyriaus.

3. Atsižvelgiant į Nutarimo projekto preambulėje nurodytą jo priėmimo teisinį pagrindą, tai pat į Plano 1 punktą, kuriame nurodyta, kad Planas parengtas įgyvendinant Strategiją, abejotina Plano 3 punkto nuostatų, kad šiuo Planu taip pat įgyvendinamos šiame punkte nurodytų tarptautinio ir Europos Sąjungos teisės aktų nuostatos, pagrįstumu.

4. Siekiant užtikrinti sisteminį požiūrį į psichikos sveikatos politikos organizavimą ir planavimą bei išvengti galimų atvejų, kai skirtingais teisės aktais patvirtintuose planavimo dokumentuose numatytos priemonės, nukreiptos į veiksmingos psichikos sveikatos priežiūros sistemos sukūrimą, visuomenės psichikos sveikatos stiprinimą ar pagalbos psichikos ir elgesio sutrikimų turintiems asmenims bei jų šeimoms teikimą, iš esmės dubliuotų viena kitą, Plano 8 punkte siūlytina ne tik nurodyti kitas programas, kurių priemonėmis įgyvendinamas Strategijos tikslas, bet ir Plane numatytų priemonių santykį su Plano 8 punkte nurodytuose planavimo dokumentuose numatytomis priemonėmis šioje srityje.

5. Abejotina, ar programos, skirtos strategijos nuostatoms įgyvendinti, yra šio Plano reguliavimo dalykas. Atsižvelgiant į tai, kaip nekorektiškas siūlytina tikslinti Plano 10.2 punkto nuostatas.

6. Plano priemonėje Nr. 1.1.2 siūloma organizuoti teisės aktų, reglamentuojančių psichikos sveikatą, žinyno parengimą. Svarstytinas tokio žinyno parengimo tikslingumas: Plano rengėjams siūlytina įvertinti galimybę tokio žinyno parengimą pakeisti teisės aktų, reglamentuojančių psichikos sveikatą, peržiūra ir pakeitimu užtikrinant atskirų normų tarpusavio suderinamumą. Kita vertus, šių teisės aktų peržiūra ir keitimas savo esme yra Sveikatos apsaugos ministerijos įprastinės veiklos dalis, todėl apskritai abejotina Plano priemonės Nr. 1.1.2 tikslingumu ir pagrįstumu. Pastaroji pastaba taip pat taikoma kitoms Plano priemonėms, kuriose numatytas atitinkamų teisės aktų ar jų pakeitimų parengimas, taip pat Plano priemonei Nr. 1.6.1.

7. Siekiant teisinio reguliavimo aiškumo, Plane formuluojant priemonę Nr. 1.1.3 siūlytina patikslinti nurodant, kokie pareigūnai šios priemonės įgyvendinimo kontekste bus laikomi aukščiausio lygio.

8. Svarstytina, ar Plano priemonė Nr. 1.2.1. „Parengti leidinį „Gerosios praktikos pavyzdžiai. Smurto prevencija“ yra susijusi su šia priemone įgyvendinamu Strategijos uždaviniu stiprinti visuomenės psichikos sveikatą ir vykdyti psichikos sutrikimų prevenciją

9. Atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės 2010 m. kovo 29 d. valstybinio audito ataskaitoje Nr. VA-P-40-11-4 „Valstybės institucijų perkamos tyrimų, konsultavimo ir teisinės paslaugos“ pateiktas išvadas ir rekomendacijas, kuriose akcentuojama, kad valstybės institucijos neturėtų pirkti paslaugų tokioms užduotims, kurias pagal pareigybių aprašymus turi atlikti šių institucijų darbuotojai ar tam tikslui sudarytos darbo grupės (pavyzdžiui, atitinkamų teisės aktų parengimas ir pan.), svarstytinas Plane Sveikos apsaugos ministerijai numatytos priemonės Nr. 1.3.2 – „organizuoti atvejo vadybos, teikiant ambulatorines psichikos sveikatos priežiūros paslaugas, aprašo parengimą“, pagrįstumas. 

10. Svarstytina, ar Plano priemonėse Nr. 1.4.1 ir Nr. 1.4.2 numatytas psichikos sveikatos paslaugų kaštų efektyvumo vertinimo specifikacijos parengimas ir psichikos sveikatos sistemai skirtų lėšų panaudojimo analizės atlikimas yra pakankamos priemonės įgyvendinant Strategijos uždavinį, nukreiptą į modernaus psichikos sveikatos priežiūros paslaugų finansavimo mechanizmo sukūrimą.

11. Taip pat teikiamos šios pastabos dėl Plane numatyto Teisingumo ministerijos dalyvavimo įgyvendinant Plano priemones Nr. 1.2.4, 1.3.4, 1.5.1, 1.5.2 ir 1.5.3:

11.1. Pažymėtina, kad, vadovaujantis Lietuvos Respublikos 2012 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių projektų rengimo plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2011 m. vasario 28 d. nutarimu Nr. 232, 15 punktu, ministrai jiems pavestų valdymo sričių strateginių veiklos planų projektus iki 2011 m. gegužės 13 d. pateikia Finansų ministerijai ir Ministro Pirmininko tarnybai. Informuojame, kad Teisingumo ministerija nurodytoms institucijoms jau yra pateikusi Teisingumo ministro valdymo sričių 2012 – 2014 m. strateginį veiklos planą, todėl šiuo metu nebėra galimybių prašyti papildomų asignavimų įgyvendinti Plano 1.2.4 ir 1.3.4 priemones. Atsižvelgiant į tai, kad minėtoms priemonėms įgyvendinti reikalingų lėšų nėra galimybių skirti ir iš bendrųjų  asignavimų, prašome atitinkamai patikslinti Planą, nurodant, kad 1.2.4 ir 1.3.4 priemonės bus įgyvendinamos 2013 metais.

11.2. Nekvestionuodama asmens, sergančio psichikos liga, patikėtinio institucijos įdiegimo galimybių studijos atlikimo bei išvados parengimo tikslingumo, Teisingumo ministerija pažymi, kad šios priemonės įgyvendinimas nepriskirtinas Teisingumo ministerijos kompetencijai, apibrėžtai Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. liepos 9 d. nutarimu Nr. 851 patvirtintuose Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos nuostatuose. Manytina, kad šią priemonę pagal kompetenciją turėtų įgyvendinti Sveikatos apsaugos ministerija, atsakinga už psichikos sveikatos politikos formavimą. Be to, svarstytina, ar patikėtinio institucijos įdiegimo galimybių įvertinimas neturėtų būti atliekamas įprastinėje Sveikatos apsaugos ministerijos veikloje, o ne per atskiros Plano priemonės Nr. 1.5.1 įgyvendinimą.

11.3. Dėl įtraukimo į Plano priemonės Nr. 1.5.2 – „parengti ir patvirtinti tvarkos aprašą, reglamentuojantį fizinio asmens suvaržymo priemonių taikymą teikiant būtinąją psichiatrijos pagalbą“, vykdytojų sąrašą Teisingumo ministerija laikosi savo 2011 m. kovo 25 d. rašte Nr. (1.11.) 7R-2478 išdėstytos pozicijos, kad Teisingumo ministerijos priskyrimas prie šios priemonės vykdytojų yra nepagrįstas: kadangi minėto teisės akto rengimas priskirtinas Sveikatos apsaugos ministerijos kompetencijai, Teisingumo ministerija dėl Priemonės Nr. 1.5.2  nurodyto teisės akto prireikus Lietuvos Respublikos Vyriausybės teisėkūros taisyklių nustatyta tvarka pateiks savo teisinę išvadą.

11.4. Kaip nesusijusiam su Teisingumo ministerijos valdymo sritimi Teisingumo ministerija taip pat nepritaria Teisingumo ministerijos įtraukimui į Plano priemonės Nr. 1.5.3  - „parengti SAM ir SADM ministrų 2008 m. liepos 10 d. įsakymo Nr. V-668/A-243 „Dėl pacientų, teismo nutartimi pripažintų nepakaltinamais ir nukreiptų priverstinai gydytis, psichosocialinės reabilitacijos tvarkos aprašo patvirtinimo” pakeitimo projektą”, vykdytojų sąrašą.

12. Atkreiptinas dėmesys, kad Plano II skyriuje pateiktoje situacijos analizėje akcentuojami ypač prasti visuomenės psichikos sveikatos rodikliai – didžiausias Europoje savižudybių skaičius, daug žmogžudysčių ir kitų nusikaltimų, didelis girtavimo ir priklausomybės nuo alkoholio paplitimas, plintanti narkomanija, paplitusios patyčios tarp vaikų ir kt., tačiau Plane nenumatytos konkrečios priemonės, nukreiptos į šiuo metu aktualiausių visuomenės psichikos sveikatos problemų sprendimą. Plano rengėjams siūlytina įvertinti galimybę atitinkamai papildyti Planą.

 

 

 

 

Teisingumo viceministras

   Tomas Vaitkevičius

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jolita Meškelytė, tel. (8 5) 266 2883, el.p. [email protected]

Tauras Rutkūnas, tel. (8 5) 219 1895, el.p. [email protected]                     

Originalas nebus siunčiamas