AIŠKINAMASIS RAŠTAS

Dėl Lietuvos Respublikos sprogmenų apyvartos kontrolės įstatymo pakeitimo

įstatymo projekto

 

1. Projekto rengimą paskatinusios priežastys, pirminiai jo siūlytojai ir asmenys, dalyvavę rengiant ar tobulinant projektą

Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2009 m. lapkričio 25 d. nutarimu Nr. 1546 „Dėl Lietuvos Respublikos sprogmenų apyvartos kontrolės įstatymo pakeitimo įstatymo ir Lietuvos Respublikos ginklų fondo prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatymo 5, 51 ir 8 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 11 straipsniu įstatymo projektų pateikimo Lietuvos Respublikos Seimui“ (Žin., 2009, Nr. 144-6364) pateikė Lietuvos Respublikos Seimui Lietuvos Respublikos sprogmenų apyvartos kontrolės įstatymo pakeitimo įstatymo projektą (toliau – Įstatymo projektas). Įstatymo projektas yra viešai paskelbtas internetinėje teisės aktų bazėje (www.lrs.lt) ir jam suteiktas Nr. XIP-1506.  

Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas priėmė sprendimą (dėl laiko stokos įgyvendinant Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2006/123/EB dėl paslaugų vidaus rinkoje (toliau – Paslaugų direktyva) nesvarstyti pateikto Įstatymo projekto, o parengti atskirą įstatymo projektą, kuriuo būtų įgyvendinamos tik Paslaugų direktyvos nuostatos. Tuo tikslu Seimas 2010 m. gegužės 25 d. priėmė Lietuvos Respublikos sprogmenų apyvartos kontrolės įstatymo 2, 11, 12, 13, 17, 18, 19 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymą (Žin., 2010, Nr. 67-3339).

 

2. Projekto tikslai ir uždaviniai

Įstatymo projekto tikslas – reglamentuoti sprogmenų civilinę apyvartą.

Įstatymo projekto uždaviniai:

1)      nustatyti sprogmenų, skirtų civiliniam naudojimui, apyvartos teisinius pagrindus ir kontrolę,

2)      nustatyti sprogmenų saugos ir darbų su sprogmenimis saugos kontrolės pagrindinius principus ir tvarką,

3)      nustatyti ūkinės komercinės veiklos, susijusios su sprogmenimis, licencijų išdavimą,

4)      nustatyti subjektų, kurių veikla susijusi su sprogmenimis, teises ir pareigas,

5)      nustatyti licencijų galiojimo sustabdymo ir panaikinimo pagrindus.

 

3. Kaip šiuo metu yra teisiškai reglamentuojami įstatymo projekte aptarti klausimai

Licencijų galiojimo sustabdymo ir panaikinimo pagrindus nustato tik įstatymo įgyvendinamieji teisės aktai – Sprogmenų apyvartos licencijavimo taisyklės.

Lietuvos Respublikos sprogmenų apyvartos kontrolės įstatymas (toliau – Įstatymas) nenumato kvalifikacinių reikalavimų asmenims, tiesiogiai dirbantiems su sprogmenimis.

Nenumatyti nepriekaištingos reputacijos reikalavimai juridinį asmenį kontroliuojančiam fiziniam asmeniui.

Įstatymo lygmeniu nėra aiškiai išskirtos sprogmenų civilinės apyvartos valstybinę kontrolę vykdančių institucijų pareigūnų teisės atliekant sprogmenų civilinės apyvartos valstybinę kontrolę.

Šiuo metu Įstatyme vartojamos tik „importo“ ir „eksporto“ sąvokos, kas tiesiogiai reiškia sprogmenų gabenimą, kai sprogmenų siuntėjas arba gavėjas yra ne Europos Sąjungos valstybėje. Taip pat Įstatyme numatytas bendro pobūdžio leidimas gabenti sprogmenis, o Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2000 m. gruodžio 15 d. nutarimo Nr. 1458 „Dėl Valstybės rinkliavos objektų sąrašo, šios rinkliavos dydžių ir mokėjimo ir grąžinimo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2000, Nr. 108-3463) 4.297 punktas numato rinkliavą už išduodamus leidimus eksportuoti (išvežti), importuoti (įvežti) ir vežti sprogmenis tranzitu, o tai nesuderinama su minėtu įstatymu.

 

4. Kokios numatomos naujos teisinio reglamentavimo nuostatos, naujai reglamentuotų klausimų teigiamos savybės ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

Įstatymo projektu tikslinamas Įstatymo pavadinimas: „Lietuvos Respublikos sprogmenų civilinės apyvartos kontrolės įstatymas“, nes ir šiuo metu galiojanti Įstatymo redakcija reglamentuoja tik sprogmenų civilinę apyvartą (1 straipsnio 3 punktas).

Įstatymo projektu nustatomi licencijų, rašytinių sutikimų verstis prekyba sprogmenimis ir jų naudojimu, galiojimo sustabdymo ir panaikinimo pagrindai.

Numatoma, kad asmenys, kurie dirbs darbą, tiesiogiai susijusį su sprogmenimis, būtų atestuoti. Konkrečius kvalifikacinius reikalavimus nustatys Vyriausybė ar jos įgaliota institucija. Taip pat nustatomi tam tikri reikalavimai juridinį asmenį kontroliuojančiam fiziniam asmeniui.

Įtvirtinamos sprogmenų civilinės apyvartos valstybinę kontrolę vykdančių institucijų pareigūnų teisės atliekant sprogmenų civilinės apyvartos valstybinę kontrolę.

Įstatymo projektu atsisakoma sprogmenų skirstymo į rūšis. Atitinkamai sprogmenų rūšis nebus nurodoma sprogmenų gamybos licencijose.

Įstatymo projektu siekiama visame Įstatymo tekste suvienodinti vartojamas sąvokas, papildomai įtraukiami sąvokų, vartojamų Įstatyme, apibrėžimai (pavyzdžiui, „esminiai saugos reikalavimai“, „sprogmenų importas“, „sprogmenų eksportas“, „sprogmenų pirmtakas“ ir kt.), siekiama suvienodinti sąvokas, kurios vartojamos ir kituose Lietuvos Respublikos įstatymuose (pavyzdžiui, „importas“, „eksportas“).

Tam tikri Įstatymo straipsniai, kurie tiesiogiai reglamentuoja sprogmenų importą ir eksportą, papildomi atitinkamomis sąvokomis „įvežimas“ ir „išvežimas“. Siūloma nevartoti sąvokos „leidimas gabenti sprogmenis“, o aiškiai ir suprantamai išskaidyti į „leidimas eksportuoti, išvežti, importuoti, įvežti ir gabenti sprogmenis tranzitu“. 

 

5. Galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Priėmus teikiamą įstatymo projektą neigiamų padarinių nenumatoma.

 

6. Kokią įtaką įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai

Teikiamas įstatymo projektas nesusijęs su įtaka kriminogeninei situacijai ir korupcijai.

 

7. Kokią įtaką įstatymas turės verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Teikiamas įstatymo projektas įtakos verslo sąlygoms turės tik tiek, kad darbuotojai, dirbantys tiesiogiai su sprogmenimis, privalės gauti atitinkamus kvalifikacinius pažymėjimus. Tačiau pažymėtina, kad ir šiuo metu minėti darbuotojai turi tam tikrus specialius kvalifikacinius pažymėjimus, patvirtinančius jų darbo su sprogmenimis žinias.

 

8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokie šios srities teisės aktai tebegalioja (pateikiamas šių aktų sąrašas) ir kokius galiojančius teisės aktus būtina pakeisti ar panaikinti, priėmus teikiamą projektą

Priėmus teikiamą įstatymo projektą, keisti ar pripažinti netekusiais galios, išskyrus nurodytus 11 punkte, teisės aktų nereikės.

 

9. Ar įstatymo projektas atitinka Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas bei Europos Sąjungos dokumentus

Įstatymo projekto nuostatos Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos dokumentams neprieštarauja.

 

10. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos, Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymų reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas, o projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

Įstatymo projektas parengtas laikantis nustatytų reikalavimų.

 

11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įstatymų lydimųjų aktų, kas ir kada juos turėtų parengti, šių aktų metmenys

Priėmus Įstatymo projektą, reikės pakeisti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. birželio 10 d. nutarimą Nr. 717 „Dėl Sprogmenų apyvartos valstybinės kontrolės taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2004, Nr. 93-3417), Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. kovo 4 d. nutarimą Nr. 243 „Dėl Prekybos sprogmenimis licencijavimo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2004, Nr. 35-1143), Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. gruodžio 2 d. nutarimą Nr. 1511 „Dėl Sprogmenų naudojimo licencijavimo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2003, Nr. 114-5148) ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. gruodžio 2 d. nutarimą Nr. 1512 „Dėl Sprogmenų gamybos licencijavimo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2003, Nr. 114-5149).

 

12. Kiek biudžeto lėšų pareikalaus ar leis sutaupyti įstatymo įgyvendinimas (pateikiami įvertinimai artimiausiems metams ir tolesnei ateičiai)

Teikiamo įstatymo projekto nuostatoms įgyvendinti papildomų valstybės biudžeto lėšų nereikės.

 

13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

Įstatymo projekto rengimo metu specialistų vertinimų ir išvadų negauta.

 

14. Įstatymo projekto autorius ar autorių grupė, įstatymo projekto iniciatoriai: institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai

Įstatymo projektą parengė Vidaus reikalų ministerija.

 

15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant reikšminius žodžius pagal Europos žodyną Eurovoc

„Sprogmenys“, „sprogstamoji medžiaga“.  

16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai.

Nėra.

 

 

 

Vidaus reikalų ministras