AIŠKINAMASIS  RAŠTAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS DARBO KODEKSO XIX SKYRIAUS PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys

Lietuvos Respublikos darbo kodekso XIX skyriaus pakeitimo įstatymo projektas (toliau – Projektas) parengtas, vykdant Ministro Pirmininko bei Lietuvos Respublikos Seimo Socialinių reikalų ir darbo komiteto pavedimus.

Projektas parengtas, atsižvelgiant į profesinių sąjungų siūlymus gerinti darbuotojų teisų gynimo srityje esamą padėtį, sudarant sąlygas profesinėms sąjungoms dalyvauti ginant darbuotojų pažeistas teises.  

2. Įstatymo projekto tikslai ir uždaviniai

   Projekto tikslas –  įtvirtinti nešališką nepriklausomą pirminį ikiteisminį darbo ginčų nagrinėjimo organą – darbo ginčų komisiją. Darbo ginčų komisijos bus steigiamos prie Valstybinės darbo inspekcijos teritorinių skyrių ir sudaromos iš darbdavių, darbuotojų atstovų bei Valstybinės darbo inspekcijos inspektoriaus.      

3. Projekte siūlomų nuostatų teisinio reguliavimo būklė šiuo metu

            Šiuo metu yra nustatyta, kad darbo ginčų komisijos yra sudaromos įmonėse, įstaigose, organizacijose. Jų sudarymą inicijuoja darbdavys. Darbo ginčų komisija sudaroma iš toje pačioje įstaigoje, įmonėje, kurioje dirba ginčą inicijuojantis darbuotojas, darbuotojų ir administracijos atstovų. Darbo ginčo komisijos nariai dirba toje pačioje įmonėje, įstaigoje, organizacijoje, už laiką, sugaištą nagrinėjant darbo ginčus, darbdavys darbo ginčų komisijos nariams moka vidutinį darbo užmokestį. Taigi ginčo šalys finansine-materialine prasme yra priklausomos nuo darbdavio, o tai gali lemti jų šališkumą priimant sprendimą. Didžioji dalis darbo ginčų po jų nagrinėjimo darbo ginčų komisijose perduodami teismams. Nors darbuotojui Lietuvos Respublikos darbo kodeksas (2002, Nr. 64-2569) suteikia teisę skųsti darbo ginčų komisijos sprendimą, bet išties sutinkamai su civilinio proceso teisės teorija bei praktika, darbuotojui pateikus ieškinį teisme dėl darbo ginčų komisijos sprendimo, teismas yra ne apeliacinė ar kitokia priežiūros instancija, t.y. tokiu atveju kilęs darbo ginčas nagrinėjimas iš esmės ir teismas realiai tik formaliai patikrina, ar buvo išnaudota privaloma pirminė ikiteisminė šio ginčo nagrinėjimo stadija – ar buvo darbo ginčas spręstas darbo ginčų komisijoje. Tai visiškai nerealizuoja individualių darbo ginčų efektyvesnio, koncentruotesnio ir pigesnio išsprendimo tikslų. Sutinkamai su Lietuvos Respublikos darbo kodekso (2002, Nr. 64-2569; 2010, Nr. 81-4221) 293 straipsnio 1 dalies nuostatomis, darbdavys darbo ginčų komisijos sprendimo apskųsti teismui neturi teisės.

4. Kokios numatomos naujos teisinio reglamentavimo nuostatos, naujai reglamentuotų klausimų teigiamos savybės ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

            Darbo ginčų komisijos bus įsteigtos prie Valstybinės darbo inspekcijos teritorinių skyrių. Sprendžiant darbo ginčus dalyvaus ir darbdavių bei darbuotojų atstovai. Todėl bus sudarytos sąlygos objektyviau išspęsti darbo ginčus pirminiame darbo ginčus nagrinėjančiame organe.  

Priėmus projektą, bus užtikrintas objektyvesnis darbo ginčų nagrinėjimas pirminiame darbo ginčų nagrinėjimo organe, bus užtikrintas nešališkas profesinių sąjungų ir darbdavių organizacijų narių dalyvavimas, nagrinėjant darbo ginčus. Sumažės administracinė našta darbdaviams, nereikės organizuoti darbo ginčų komisijos darbo, skirti patalpų ir pan.

           5. Galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir priemonės, kurių reikėtų imtis joms išvengti

          Neigiamų pasekmių nenumatoma.

           6. Įstatymo įtaka kriminogeninei situacijai, korupcijai

Priimtas įstatymas neturės įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai.

            7. Įstatymo įgyvendinimo įtaka verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Įstatymas neturės esminės įtakos verslo sąlygoms ir jo  plėtrai. Tačiau sumažės administracinė našta darbdaviams, nereikės organizuoti darbo ginčų komisijos darbo, skirti patalpų ir pan.

            8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokie šios srities teisės aktai tebegalioja (pateikiamas šių aktų sąrašas) ir kokius galiojančius teisės aktus būtina pakeisti ar panaikinti, priėmus teikiamą projektą

             Priėmus projektą, reikės priimti Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos teisės aktus, reglamentuojančius Darbo ginčų komisijos nuostatus, darbo ginčų komisijos narių – darbuotojų ir darbdavių atstovų apmokėjimo dydį bei komandiruotės išlaidas.

          9. Įstatymo projekto atitikimas Valstybinės kalbos, Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymų reikalavimams ir bendrinės lietuvių kalbos normoms, projekto sąvokų ir jas įvardijančių terminų įvertinimas Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

Projektas atitinka Valstybinės kalbos, Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymų reikalavimus ir bendrinės lietuvių kalbos normas. Projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai nėra įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka, kadangi projekte nėra vartojamos naujai apibrėžiamos sąvokos.

10. Įstatymo projekto atitikimas Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms bei Europos Sąjungos dokumentams

Projekto nuostatos atitinka Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas bei Europos Sąjungos teisę.

           11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įstatymų lydimųjų aktų, - kas ir kada juos turėtų parengti, šių aktų metmenys

           Kartu patikslintas Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos (2003, Nr. 102-4585) įstatymas, nustatant Valstybinės darbo inspekcijos pareigą organizuoti darbo ginčų komisijų darbą.

         12. Kiek biudžeto lėšų pareikalaus ar leis sutaupyti įstatymo įgyvendinimas (pateikiami įvertinimai artimiausiems metams ir tolesnei ateičiai)

        Reikės papildomų biudžeto lėšų 961680 Lt per metus atlyginimams, darbo ginčų komisijos narių - darbuotojų ir darbdavių atstovų  darbo apmokėjimui, darbo vietų įrengimui. Vėlesniais metais suma mažėtų dėl to, nes nebūtų darbo vietų įrengimo kaštų, mažėtų posėdžių skaičius.

         13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

         Dėl šio Projekto pasiūlymų nebuvo gauta.   

         14. Įstatymo projekto autorius ar autorių grupė, įstatymo projekto iniciatoriai: institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai

     Projektą rengė Valstybinės darbo inspekcijos ir Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos specialistai.

      15.   Įstatymo projekto reikšminiai žodžiai

Reikšminiai įstatymo projekto žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, yra ,,darbo ginčas“, ,,darbo inspekcija“, ,,darbdavys“, ,,darbuotojas“.

 

Teikia:

 

Viceministras                                                                                      Audrius Bitinas