LIETUVOS RESPUBLIKOS VIDAUS REIKALŲ MINISTERIJA

 

Valstybės biudžetinė įstaiga    Šventaragio g. 2,  LT-01510  Vilnius    Tel.: (8 5)  271 7154 / 271 7178

Faks. (8 5)  271 8551   El. p. [email protected]    Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre

Kodas 188601464    PVM mokėtojo kodas  LT886014610

 

 

Ūkio  ministerijai

 

 

 

 

 

2011-04-      

Į 2011-03-22

Nr. 1D-           (3)

Nr. (16.3-41)-3-1562

     )

 

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS NUTARIMO PROJEKTO

 

 

Vidaus reikalų ministerijoje išnagrinėtas Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo „Dėl Verslo asistento veiklos nuostatų patvirtinimo“ projektas (toliau – projektas). Teikiame šias pastabas ir pasiūlymus:

1.                   Kaip teigiama projekto lydraštyje-teikime, projektu siekiama įtvirtinti „verslo asistento“ sąvoką ir nustatyti teisinius verslo asistento veiklos pagrindus. Įvertinus projekte siūlomų patvirtinti Verslo asistento veiklos nuostatų (toliau – Nuostatai) turinį, darytina išvada, kad siekiama sukurti naują verslo asistento institutą, skirtą reguliuoti verslo subjektų ir viešojo administravimo subjektų tarpusavio santykius sprendžiant ginčus dėl viešojo administravimo subjektų veiksmų (sprendimų). Pažymėtina, kad įvertinus Nuostatuose siūlomą įtvirtinti verslo asistento kompetenciją, uždavinius ir funkcijas, kyla abejonių, ar šiuo projektu bus pasiekti numatomi tikslai ,,užtikrinti, kad verslo vykdymo sąlygos nebūtų nepagrįstai ar neteisėtai ribojamos, garantuoti verslo subjektų teisę į gerą viešąjį administravimą, operatyviai spręsti verslo subjektų problemas dėl verslą kontroliuojančių ir priežiūrą vykdančių institucijų ir viešojo administravimo institucijų sprendimų.“ Nuostatų 10 punkte nustatyta, kad prašymą verslo asistentui turi teisę paduoti verslo subjektai, kai jie mano, kad yra pažeistos jų teisės ir teisėti interesai. Nuostatų 2 punkto pirmojoje pastraipoje nurodyta, kad ,,verslo asistentas – valstybės tarnautojas (darbuotojas), padedantis verslo subjektams neteisminėmis priemonėmis (tarpininkavimas, informavimas, konsultavimas ir kitos teisėtos priemonės) spręsti verslo subjektų prašymuose nurodytas problemas dėl valstybės ir (arba) savivaldybės institucijų, įstaigų ar įmonių veiksmų.“ Šie veiksmai nurodyti Nuostatų 4 punkte, tarp jų ir neobjektyvumas, piktnaudžiavimas galiomis ar biurokratizmas, neatsakymas į paklausimus per nustatytą terminą, atsisakymas ar vilkinimas atlikti jų kompetencijai priskirtus veiksmus, atsisakymas teikti informaciją, kiti verslo subjektų teisių pažeidimo atvejai. Pažymėtina, kad dauguma ginčų dėl šių veiksmų yra ar gali būti nagrinėjami kitų teisės aktų nustatyta tvarka. Pavyzdžiui, Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 14 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad asmenų skundai ir pranešimai dėl viešojo administravimo subjektų veiksmų, neveikimo ar administracinių sprendimų nagrinėjami šio įstatymo trečiajame skirsnyje nustatyta tvarka. Šiame skyriuje nustatyta administracinė procedūra – pagal šį įstatymą viešojo administravimo subjekto atliekami privalomi veiksmai nagrinėjant asmens skundą ar pranešimą apie viešojo administravimo subjekto veiksmais, neveikimu ar administraciniais sprendimais galbūt padarytą asmens, nurodyto skunde ar pranešime, teisių ir teisėtų interesų pažeidimą ir priimant dėl to administracinės procedūros sprendimą. Šio įstatymo 367 straipsnio 4 dalyje taip pat nustatyta, kad ūkio subjektai turi teisę kreiptis dėl priežiūrą atliekančių subjektų korupcinio pobūdžio ar kitų teisės aktų reikalavimų neatitinkančių veikų į aukštesnius pagal pavaldumą viešojo administravimo subjektus, Specialiųjų tyrimų tarnybą, kitas institucijas šio įstatymo nustatyta tvarka. Pagal Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 12 straipsnio 1 dalį skundus dėl pareigūnų piktnaudžiavimo, biurokratizmo ar kitaip pažeidžiamų žmogaus teisių ir laisvių viešojo administravimo srityje asmenys gali teikti Seimo kontrolieriui. Taigi daugeliu Nuostatų 4 punkte nurodytu atveju verslo subjektų interesai gali būti apginti kitais įstatymų nustatytais būdais ir priemonėmis. Nuostatų 7.1 punkte kaip viena iš pagrindinių verslo tarpininko funkcijų nurodomas tarpininkavimas dėl verslo subjekto prašymo, kuris 2 punkto trečiojoje pastraipoje apibrėžiamas kaip konsultacinio pobūdžio procesas, kai verslo asistentas padeda operatyviai spręsti verslo subjektų prašymuose nurodytas problemas (taigi iš esmės atlieka tarpininko funkciją, bet problemų nesprendžia, nes verslo asistentas neturi valdingų įgaliojimų kitų viešojo administravimo subjektų ar verslo priežiūrą vykdančių institucijų atžvilgiu, tad negali daryti įtakos jų sprendimams). Todėl verslo asistento tarpininkavimas daugiausia apsiribotų prašymų persiuntimu sprendimus priimti kompetentingoms institucijoms, o tai tik dar labiau padidintų biurokratizmą ir administracinę naštą, todėl ginčų tarp verslo subjektų ir viešojo administravimo subjektų ar verslo priežiūrą vykdančių institucijų nagrinėjimo efektyvumo ir sprendimų priėmimo operatyvumo aspektu kyla abejonių dėl šio instituto įteisinimo tikslingumo. Be to, manome, kad verslo asistento funkcijos, susijusios su verslo subjektų konsultavimu, informavimu, iš esmės dubliuotų verslo priežiūrą atliekančių institucijų valstybės tarnautojų funkcijas, nes ūkio subjektų konsultavimas yra neatsiejama ūkio subjektų veiklos priežiūros dalis (Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 363 straipsnio 1 dalis)

2.                   Atkreipiame dėmesį, kad iš „verslo asistento“ sąvokos ir lydraštyje-teikime  pateiktos informacijos, kad verslo asistento pareigybę numatoma steigti Ūkio ministerijos smulkaus ir vidutinio verslo departamente, spręstina, kad Nuostatais numatoma įteisinti verslo asistento pareigybę. Tačiau tai prieštarautų Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 8 straipsnio 9 dalies nuostatoms, kurios numato, kad galimos tik tos pareigybės, kurios nurodytos Suvienodintų valstybės tarnautojų pareigybių sąraše arba nustatytos pagal kitus įstatymus. Todėl Nuostatų 2 punkte nurodyta verslo asistento pareigybė negali būti įteisinta Vyriausybės nutarimu.

3.                   Pažymėtina, kad Nuostatų 2 punkte verslo asistentas apibrėžiamas kaip valstybės tarnautojas (darbuotojas), t. y. kaip fizinis asmuo, o projekto 2 punkte verslo asistento funkcijos pavedamos įgyvendinti institucijai Ūkio ministerijai, t. y. juridiniam asmeniui.

 

Vidaus reikalų viceministras

        

                  Sigitas Šiupšinskas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

M. Jašinskas, tel. 271 8465, el. p. [email protected]

R. Girdzijauskienė, tel. 271 8375, el. p. [email protected]