Projekto
lyginamasis variantas
LIETUVOS RESPUBLIKOS
SAUGIOS LAIVYBOS ĮSTATYMO PAKEITIMO
ĮSTATYMAS
m. d.
Nr.
Vilnius
(Žin., 2000, Nr. 75-2264, Nr. 85-2583; 2005, Nr. 31-974; 2006, Nr. 107-4049; 2008, Nr. 65-2458)
1 straipsnis. Lietuvos Respublikos saugios laivybos įstatymo nauja redakcija
Pakeisti Lietuvos Respublikos saugios laivybos įstatymą ir jį išdėstyti taip:
„LIETUVOS RESPUBLIKOS
ĮSTATYMAS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1 straipsnis. Įstatymo paskirtis ir taikymas
1. Saugios laivybos įstatymas nustato saugios laivybos reikalavimus laivams, plaukiojantiems su Lietuvos valstybės vėliava, ir užsienio laivams, įplaukiantiems į Lietuvos Respublikos jūrų uostus, taip pat reglamentuoja saugios laivybos valstybinę priežiūrą ir administravimą, žmonių paiešką ir gelbėjimą, laivų avarijų tyrimą, paskendusio turto iškėlimą ir atsakomybę už saugios laivybos reikalavimų nevykdymą.
2. Šio įstatymo tikslas – įgyvendinant Lietuvos Respublikoje tarptautinės jūrų teisės ir Europos Sąjungos teisės normas saugios laivybos srityje:
1) užtikrinti, kad laivai, plaukiojantys su Lietuvos valstybės vėliava, atitiktų tarptautinius, Europos Sąjungos teisės aktų ir Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės aktų nustatytus saugios laivybos reikalavimus;
2) mažinti laivų, neatitinkančių tarptautinių saugios laivybos reikalavimų, skaičių.
3. Šio įstatymo ir pagal jį priimtų teisės aktų normos netaikomos:
1) užsienio valstybių įregistruotiems laivams, kurie plaukia per
Lietuvos Respublikos teritorinę jūrą naudodamiesi taikaus plaukimo teise, ir
juose esantiems asmenims;
2) Lietuvos Respublikos ir užsienio valstybių karo ir pakrančių apsaugos laivams. Karinių incidentų, agresijos, laivų pažeidėjų sulaikymo ar kitais ekstremaliais atvejais šiame punkte nurodyti laivai, plaukdami uostų akvatorijomis, naudojasi prioriteto teise;
3) laivams, plaukiojantiems vidaus vandenimis tik vidaus
vandenyse;
4) laivams, kurių didžiausiasis ilgis, nurodytas laivo dokumentuose, mažesnis negu 12 metrų;
5) pramoginiams laivams, nevykdantiems komercinių reisų;
6) mediniams primityvios konstrukcijos laivams.
4. Visais atvejais šio straipsnio 3 dalyje minimi laivai, plaukdami bendrojo naudojimo vandens keliais, vadovaujasi 1972 metų tarptautine konvencija dėl tarptautinių taisyklių, padedančių išvengti laivų susidūrimų jūroje, o plaukdami uostų akvatorijomis šių laivų kapitonai privalo vykdyti uostų laivybos taisyklių reikalavimus ir uostų laivų eismo tarnybų budinčių pareigūnų nurodymus saugios laivybos klausimais.
5. Šio įstatymo nuostatos suderintos su šio įstatymo priede nurodytais Europos Sąjungos teisės aktais.
2 straipsnis. Pagrindinės šio įstatymo sąvokos
1. Bendrojo naudojimo vandens
keliai – laivybai tinkami vandenys vandens plotai, esantys
Lietuvos Respublikos teritorinėje jūroje ir nurodyti jūrlapiuose.
2. Europos Sąjungos laivybos informacijos sistema (toliau – SafeSeaNet sistema) – specializuota sistema Europos Sąjungos valstybėms narėms keistis laivybos informacija elektroniniu būdu.
3. Greitaeigis laivas
– laivas, galintis plaukti kurio didžiausiasis greitis yra ne mažesnis
už nurodytą 1974 m. Tarptautinėje konvencijoje dėl žmogaus gyvybės
apsaugos jūroje
(SOLAS konvencija) 1974 metų tarptautinės žmonių gyvybės apsaugos
jūroje konvencijos X skyriaus 1 taisyklės 2 dalyje.
4. Keleivinis
keltas – keleivinis laivas, įrengtas taip, kad į jį galėtų įvažiuoti
ir iš jo išvažiuoti kelių ar geležinkelių transporto priemonės. Keleivinis įvažiuojamasis laivas – keleivinis laivas, kuriame yra įrengtos patalpos ratinėms
transporto priemonėms vežti arba specialiosios paskirties patalpos, nurodytos
SOLAS konvencijos II-2 skyriaus 3 taisyklėje.
5. Keleivinis laivas – laivas, skirtas vežti daugiau kaip 12 keleivių.
6. Laivas – bet kurio
tipo savaeigis ar nesavaeigis plaukiojantis plaukiojamasis statinys,
kuris yra arba gali būti naudojamas laivybai.
7. Laivavedys – vadovaujančios
laivo įgulos narys, turintis atitinkamą reikiamą jūrinio laipsnio
diplomą ir vedantis laivą.
8. Laivybos bendrovė – laivo savininkas, valdytojas ar laivo be įgulos frachtuotojas, kurie iš laivo savininko yra perėmę atsakomybę už laivo eksploatavimą ir kurie, prisiimdami šią atsakomybę, sutiko perimti visas Tarptautinio saugios laivybos valdymo ir taršos iš laivų prevencijos kodekse nustatytas pareigas ir atsakomybę.
9. Laivybos inspektorius – Lietuvos saugios
laivybos administracijos valstybės tarnautojas, atestuotas susisiekimo ministro
nustatyta tvarka ir vykdantis laivo vėliavos valstybinės kontrolės
inspektoriaus ir (ar) valstybinės laivų kontrolės uoste inspektorių funkcijas vykdyti
laivų, plaukiojančių su Lietuvos valstybės vėliava, ir užsienio valstybių laivų
kontrolę.
10. Laivo įgula – laivo
kapitonas ir kiti jūrininkai, atliekantys laivo eksploatavimo, priežiūros
ar žmonių aptarnavimo laive užduotis, ir įrašyti laivo įgulos sąrašą.
11. Laivo įrenginiai –
įranga, kuri pagal tarptautinius saugios laivybos reikalavimus turi būti
naudojama laive saugiai laivybai ir jūros aplinkos apsaugai nuo taršos
užtikrinti arba kuri laivo savininko nurodymu yra papildomai naudojama laive ir
kuriai, vadovaujantis Lietuvos Respublikos tarptautinėmis sutartimis,
reikalingas Lietuvos saugios laivybos administracijos arba įgaliotos
klasifikacinės bendrovės patvirtinimas, kad įranga atitinka tarptautinius
saugios laivybos reikalavimus.
11. Laivo kapitonas
– reikiamą jūrinio laipsnio diplomą turintis jūrininkas ir laivui
vadovaujantis jūrininkas laivo įgulai bei valdantis laivą.
12. Laivo techninė priežiūra – visuma laivybos bendrovės organizuojamų ir laivų klasifikavimo bendrovės pagal savo taisykles vykdomų arba Lietuvos saugios laivybos administracijos pagal susisiekimo ministro nustatytus reikalavimus vykdomų priemonių, kuriomis užtikrinama laivo atitiktis konstrukcijos, mechaninės ir elektros įrangos, priešgaisrinės saugos, stovumo ir krovinių patalpų reikalavimams visą laivo eksploatavimo laiką.
13. Laivų
klasifikavimo bendrovė – juridinis asmuo, atitinkantis tarptautinius tarptautinių teisės aktų nustatytus saugios
laivybos reikalavimus, keliamus laivų techninę priežiūrą ir apžiūrą
atliekančioms, laivų klasę suteikiančioms ir privalomus laivų dokumentus
išduodančioms bendrovėms.
14. Locmanas – fizinis asmuo, turintis susisiekimo ministro nustatytos formos locmano liudijimą, kuriuo suteikiama teisė padėti laivo kapitonui vesti laivą ir jį švartuoti. Locmanas nėra vedamo laivo įgulos narys.
15. Navigacijos įrenginiai – bendro naudojimo vandens keliuose esantys plūdrieji ir kranto įrenginiai, kuriais gaunama informacija, būtina saugiai laivybai užtikrinti.
16. Navigacijos įrenginių veikimo sektorius – teritorija, kurioje privalomai užtikrinamas saugiai laivybai būtinos informacijos teikimas navigacijos įrenginiais.
17. Pakrančių apsaugos laivas – valstybei nuosavybės teise priklausantis nekomerciniais tikslais naudojamas laivas, turintis specialius aiškiai matomus ženklus, užrašą ir atliekantis valstybės sienos apsaugos funkcijas.
18. Paieškos ir gelbėjimo rajonas – nustatytų koordinačių zona, dėl kurios pagal 1979 metų Tarptautinę jūrų paieškos ir gelbėjimo konvenciją Lietuva susitarė su suinteresuotomis valstybėmis, šios konvencijos šalimis, taip pat Kuršių marios ir jūrų uostų akvatorijos.
20. Saugios laivybos
reikalavimai – saugios laivybos ir taršos iš laivų prevencijos
reikalavimai.
19. Saugios laivybos valdymo
sistema – struktūrizuota ir dokumentuota sistema, leidžianti laivybos
įmonės darbuotojams efektyviai įgyvendinti laivybos įmonės saugios laivybos užtikrinimo ir aplinkos apsaugos
politiką Tarptautinio saugios laivybos valdymo ir
taršos iš laivų prevencijos kodekso reikalavimus atitinkanti
struktūrizuota ir dokumentuota sistema, leidžianti efektyviai įgyvendinti
laivybos bendrovės saugios laivybos užtikrinimo ir aplinkos apsaugos politiką.
20. Specialusis paskirties
laivas – laivas, kurio korpusas, įrengimai ir mechanizmai yra
suprojektuoti konkrečiai specifinei veiklai ir kuris yra skirtas plaukioti
nustatytame plaukiojimo rajone, o jo įgulą sudaro specialiai parengtas
personalas, atliekantis laivo paskirtį atitinkančias funkcijas. specialiosioms funkcijoms vykdyti skirtas variklį turintis
laivas, vežantis daugiau kaip12 specialistų, kurie nėra nei įgulos nariai, nei
keleiviai.
24. Tarptautiniai
saugios laivybos reikalavimai – Lietuvos Respublikos tarptautinėmis
sutartimis ir pagal jas Tarptautinės jūrų organizacijos, Tarptautinės darbo
organizacijos, kitų tarptautinių ir regioninių organizacijų, kurių narė yra
Lietuvos Respublika, nustatyti saugios laivybos reikalavimai.
21. Tarptautinės jūrų organizacijos auditas (toliau – TJO auditas) – tarptautinių valstybės įsipareigojimų auditas, atliekamas vadovaujantis procedūra, patvirtinta 2005 m. gruodžio 1 d. Tarptautinės jūrų organizacijos Asamblėjos rezoliucija A.974 (24), kartu su taikymo metu galiojančiais jos pakeitimais.
22. Tradicinis ir (arba) istorinis laivas – Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka į Kultūros vertybių registrą įtrauktas laivas, susijęs su svarbiausiais istoriniais įvykiais, visuomenės, kultūros, karo, sporto, technikos ir technologijos istorija, įžymių žmonių gyvenimu, taip pat į šį registrą įtraukta tiksli tokio laivo kopija, įskaitant ir tas, kurios sukurtos tradiciniams jūreivystės įgūdžiams skatinti ir supažindinti su kultūros paveldu. Toks laivas eksploatuojamas tradiciniais (įprastiniais) jūreivystės principais ir būdais.
23. Uostas – teritorija
(uosto žemė ir akvatorija), skirta laivams įplaukti ir išplaukti, stovėti, aptarnauti
aprūpinti, kroviniams perkrauti, taip pat keleiviams aptarnauti. Uostui prilyginami naftos, chemijos produktų, suskystintų
dujų ir kitos paskirties terminalai, neįeinantys į uostų teritoriją ir turintys
teisės aktų nustatyta tvarka jiems priskirtą sausumos teritoriją ir akvatoriją
Lietuvos Respublikos teritorinėje jūroje.
24. Uosto kapitonas –
fizinis asmuo, atsakingas už laivybos priežiūrą ir užtikrinantis tvarką
tvarkos palaikymą Lietuvos Respublikos jūrų uosto akvatorijoje bei
krantinėse.
25. Žmonių paieška ir gelbėjimas – veiksmai ar veikla, atliekami siekiant nustatyti nelaimės ištiktų asmenų buvimo vietą, išgelbėti juos, suteikti jiems pirminę medicinos ir kitą pagalbą ir nugabenti į saugią vietą.
ANTRASIS SKIRSNIS
SAUGIOS LAIVYBOS VALSTYBINIO ADMINISTRAVIMO
VALDYMO INSTITUCIJOS
3 straipsnis. Saugios laivybos valstybinio
administravimo valdymo organizavimas institucijos
1.
Saugios laivybos valstybinį administravimą valdymą organizuoja
vykdo Lietuvos Respublikos Vyriausybė, o vykdo Susisiekimo
ministerija kartu su ir Lietuvos saugios laivybos administracija
(toliau – Administracija).
2. Susisiekimo ministerija saugios laivybos
srityje formuoja valstybės politiką, taip pat organizuoja, koordinuoja ir
kontroliuoja jos įgyvendinimą, nustato saugios
laivybos reikalavimus, šių reikalavimų ir Lietuvos Respublikos tarptautinių
sutarčių ir Europos Sąjungos teisės aktų, reglamentuojančių saugią laivybą, reikalavimų
įgyvendinimo Lietuvos Respublikoje tvarką.
3.
Susisiekimo ministerijos įgaliota Administracija įgyvendina valstybės politiką saugios laivybos srityje bei
dalyvauja šią politiką formuojant. Administracija nustato saugią
laivybą reglamentuojančius techninius ir organizacinius reikalavimus bei
ir vykdo kitas šio įstatymo nustatytas funkcijas.
4 straipsnis. Įgaliotos
klasifikacinės bendrovės
1. Lietuvos Respublikos
vardu atlikti laivų techninę priežiūrą bei apžiūrą vadovaujantis Lietuvos
Respublikos tarptautinėmis sutartimis, Lietuvos Respublikos teisės aktais, kvalifikacinių
bendrovių taisyklėmis ir išduoti atitinkamus tai patvirtinančius dokumentus
turi teisę susisiekimo ministro nustatyta tvarka Administracijos sprendimu
įgaliotos klasifikacinės bendrovės.
2. Lietuvos
Respublikoje gali būti įgaliojamos tik Europos Komisijos pripažintos
organizacijos, Komisijos sprendimu įrašytos į Pripažintųjų organizacijų sąrašą.
3. Įgaliotų
klasifikacinių bendrovių teisės ir pareigos, Lietuvos Respublikos vardu
atliekant laivų techninę priežiūrą bei apžiūrą ir išduodant laivams atitinkamus
dokumentus, nustatomos pagal sutartis, sudarytas tarp Administracijos ir
įgaliotų klasifikacinių bendrovių. Tokios sutartys sudaromos pagal susisiekimo
ministro patvirtintas standartines sutarčių sąlygas.
4. Administracija atlieka
įgaliotų klasifikacinių bendrovių veiklos priežiūrą, skelbia „Valstybės
žiniose“ informaciją apie naujas įgaliotas klasifikacines bendroves ir apie
įgaliotas klasifikacines bendroves, kurių teisė Lietuvos Respublikos vardu
vykdyti techninę priežiūrą sustabdyta susisiekimo ministro nustatyta tvarka.
54 straipsnis. Lietuvos
saugios laivybos Administracija
1. Administracija yra biudžetinė
įstaiga. Susisiekimo ministerija atlieka Administracijos steigėjo funkcijas. prie Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijos, kurios
savininkas yra Lietuvos valstybė, o savininko teises ir pareigas įgyvendinanti
institucija – Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija.
2. Administracijos nuostatus ir organizacine struktūrą
tvirtina susisiekimo ministras.
3.
Administracija išlaikoma iš Lietuvos valstybės biudžeto.
4. Administracijos
direktorius nustato Administracijos darbuotojų pareigybes.
3. Administracijos
direktorius nustato Administracijos darbuotojų pareigybes, į kurias
skiriami asmenys privalo turėti jūrinį laipsnį. Darbo metu šie
Administracijos darbuotojai dėvi atitinkančią susisiekimo ministro
nustatytus pavyzdžius civilinio jūrų laivyno uniformą, kurios pavyzdžius ir dėvėjimo taisykles tvirtina susisiekimo ministras.
4. Šio straipsnio 3 dalyje nurodytiems darbuotojams kas 2 metus gali būti suteikiamos iki 6 mėnesių atostogos kvalifikacijai tobulinti – išplaukti į jūrą. Šiuo atveju darbuotojams paliekamos jų eitos pareigos, tačiau jiems nustatytas darbo užmokestis nemokamas.
5. Administracija savo veiklai, susijusiai su tarptautinių saugios laivybos reikalavimų vykdymo užtikrinimu, organizuoti parengia kokybės vadybos sistemą, kuri turi būti sertifikuojama pagal tarptautinius kokybės standartus ir susisiekimo ministro nustatytus reikalavimus.
65 straipsnis. Administracijos
funkcijos
Administracija atlieka šias funkcijas:
1) kontroliuoja prižiūri,
kaip laivybos bendrovėse vykdomi
tarptautiniai, Europos Sąjungos teisės aktų ir Lietuvos Respublikos įstatymų
bei kitų teisės aktų nustatyti saugios laivybos reikalavimai;
2) Lietuvos Respublikos jūrų
laivų registre registruoja laivus ir išduoda šio įstatymo 16 straipsnio 2
dalyje nurodytus laivo dokumentus;
3) vykdo valstybinę užsienio valstybių laivų uostuose ir laivų, plaukiojančių su
Lietuvos valstybės vėliava, laivo vėliavos valstybinę kontrolę ir
išduoda privalomus dokumentus;
4) akredituoja jūrininkų mokymosi
įstaigas ir prižiūri jų veiklą, egzaminuoja
jūrininkus, išduoda jūrininkų kvalifikacinius dokumentus, jūrininkų
knygeles, tvirtina aprobuoja darbo laive ir plaukiojimo stažą;
5) sudaro valstybinę
Lietuvos Respublikos jūrų uostų, teritorinės jūros ir išskirtinės ekonominės
zonos jūrlapius hidrografinę nuotrauką,
skelbia hidrografinius duomenis. Platina jūrlapius,
žinynus ir kitą navigacinę literatūrą;
6) įrengia, eksploatuoja ir
prižiūri kranto navigacinius navigacijos įrenginius, aptarnaujančius
užtikrinančius saugią laivybą bendro naudojimo vandens keliuose,
kontroliuoja jų veikimą, teikia navigacinę informaciją;
7) kontroliuoja prižiūri,
kaip vykdomi teršimo incidentų likvidavimo lokaliniai planai ir uostų
administracijos uostus valdančios įmonės ir laivų įgulos tvarko ir
atliekas tvarkančioms įmonėms perduoda laivuose susidarančias atliekas ir
krovinių likučius;
1110) atestuoja įmones,
teikiančias su saugia laivyba susijusias paslaugas,
ir vykdo atestuojamos veiklos priežiūrą;
1211) vykdo kitų valstybių
kompetentingų institucijų išduotų jūrinių laipsnių diplomų pripažinimo
procedūras susisiekimo ministro nustatyta tvarka;
12) vykdo laivų eismo stebėseną;
13) pagal kompetenciją rengia Lietuvos Respublikos teisės aktus saugios laivybos ir taršos iš laivų prevencijos srityje;
1314) atlieka vykdo kitas Lietuvos Respublikos įstatymuose, įstatymų
lydimuosiuose aktuose ir Administracijos nuostatuose ir kituose teisės aktuose nustatytas funkcijas.
76 straipsnis. Uosto
kapitonas
1. Uosto kapitoną skiria ir atleidžia uostą valdančios įmonės vadovas.
2. Uosto kapitono veiklą reglamentuoja šis įstatymas, kiti jūrų uosto veiklą reglamentuojantys teisės aktai ir uosto kapitono nuostatai. Uosto kapitono nuostatus, suderintus su Administracija, tvirtina uostą valdančios vadovas.
3. Uosto kapitono reikalavimu uoste esantys laivai, panaudodami turimas technines priemones, privalo suteikti pagalbą uoste nelaimės ištiktiems laivams ir žmonėms.
4. Uosto kapitono sprendimai jo kompetencijai priklausančiais klausimais yra privalomi ir turi būti vykdomi nedelsiant. Uosto kapitono sprendimai ir veiksmai gali būti skundžiami Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.
78 straipsnis.
Uosto kapitono pagrindinės funkcijos kompetencija
1. Lietuvos Respublikos jūrų uosto veiklą, susijusią su saugia laivyba ir taršos iš laivų prevencija, užtikrina uosto kapitonas. Uosto kapitonas per jam pavaldžias tarnybas:
1) organizuoja laivų eismą ir locmanų veiklą;
2) vykdo teršimo incidentų likvidavimo darbus uosto akvatorijoje;
3) kontroliuoja
tikrina uosto akvatorijos gylį, vykdo uosto navigacijos įrenginių ir
uosto navigacijos ženklų priežiūrą;
4) kontroliuoja
tikrina laivų grimzlę;
5) kontroliuoja
tikrina uosto krantinių būklę;
6) teikia Administracijai ir laivams uosto navigacinę ir hidrometeorologinę informaciją;
7) leidžia laivams
įplaukti į uostą ir išplaukti iš jo, registruoja laivų įplaukimą ir išplaukimą susisiekimo
ministro uostą
valdančios įmonės vadovo
nustatyta tvarka;
8) susidarius ekstremalioms situacijoms uoste, perdislokuoja laivus;
9) kontroliuoja pavojingųjų krovinių pakrovimą, iškrovimą ir judėjimą uoste;
10) organizuoja laivuose susidarančių atliekų perdavimą atliekas tvarkančioms įmonėms.
2. Uosto kapitonas privalo neleisti laivui išplaukti iš uosto, jeigu:
1) yra gautas laivybos inspektoriaus sprendimas dėl draudimo laivui išplaukti iš uosto;
2) laivas pakrautas daugiau, nei leidžia laivo krovos žymės;
3) įvykus laivo (laivų) avarijai, nepateikta avarijai tirti reikalinga informacija;
4) pakrautas laivas
kelia grėsmę saugiai laivybai šio įstatymo 25 straipsnio 2 dalyje
nustatytais atvejais;
5) yra gauta teismo nutartis dėl laivo arešto ar sulaikymo;
6) tai numatyta kituose galiojančiuose Lietuvos Respublikos teisės aktuose.
3. Uosto
kapitonas turi teisę neleisti neleidžia laivui išplaukti iš uosto, jeigu
laivybos bendrovė ir (arba) krovinio savininkas nesumokėjo uosto rinkliavų ir
baudų, laivas sužalojo ar sunaikino uosto infrastruktūrą ir (ar)
suprastruktūrą, nepadengė išlaidų, kurias uostą valdanti įmonė patyrė
organizuodama laivo ar krovinio gelbėjimo darbus ir taršos iš laivų prevencijos
ar likvidavimo darbus, arba nepateikė tokį atsiskaitymą (žalos atlyginimą)
užtikrinančios garantijos.
4. Uosto kapitonas turi teisę
neleisti neleidžia laivui įplaukti į uostą, jei laivas neatitinka tarptautinių,
Europos Sąjungos ir Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatytų saugios laivybos
reikalavimų.
48 straipsnis. Įgaliotos laivų klasifikavimo bendrovės
1.1. Lietuvos Respublikos vardu atlikti laivų techninę priežiūrą bei Atlikti laivų, plaukiojančių su Lietuvos valstybės vėliava, apžiūras, vadovaudamosi Lietuvos Respublikos
tarptautinėmis sutartimis, tiesiogiai taikomais Europos Sąjungos teisės
aktais, Lietuvos Respublikos teisės aktais, ir išduoti atitinkamus tai
patvirtinančius dokumentus turi teisę susisiekimo ministro nustatyta tvarka
tik Administracijos sprendimu įgaliotos laivų klasifikavimo bendrovės, su kuriomis Administracija susisiekimo ministro nustatyta tvarka yra sudariusi
sutartis dėl Lietuvos Respublikos jūrų laivų registre įregistruotų laivų
apžiūrų ir tai patvirtinančių dokumentų išdavimo. Šiose sutartyse nustatomos įgaliotų laivų
klasifikavimo bendrovių teisės ir pareigos atliekant laivų apžiūras ir Lietuvos
Respublikos vardu išduodant atitinkamus tai patvirtinančius dokumentus, taip
pat įgaliotų laivų klasifikavimo bendrovių ir Administracijos bendradarbiavimo
bei keitimosi informacija sąlygos ir tvarka.
2. Lietuvos Respublikoje
gali būti įgaliojamos tik Europos Komisijos pripažintos laivų klasifikavimo bendrovės
organizacijos, Europos Komisijos sprendimu įrašytos į
Pripažintųjų organizacijų sąrašą.
3. Įgaliotų laivų
klasifikavimo bendrovių teisės ir pareigos, atliekant laivų techninę priežiūrą
bei apžiūras ir išduodant laivams atitinkamus dokumentus, nustatomos pagal
sutartis, sudarytas tarp Administracijos ir įgaliotų laivų klasifikavimo
bendrovių. Tokios sutartys sudaromos pagal susisiekimo ministro patvirtintas
standartines sutarčių sąlygas.
5.4. Administracija atlieka
įgaliotų klasifikacinių bendrovių veiklos priežiūrą, skelbia „Valstybės
žiniose“ informaciją apie naujas įgaliotas klasifikacines bendroves ir apie
įgaliotas klasifikacines bendroves, kurių teisė Lietuvos Respublikos vardu
vykdyti techninę priežiūrą laivų apžiūras sustabdyta susisiekimo ministro
nustatyta tvarka.
9 straipsnis. TJO audito atlikimas
1. Susisiekimo ministras, Lietuvos Respublikos Vyriausybei pritarus, ne rečiau nei kartą per septynerius metus kreipiasi į Tarptautinės jūrų organizacijos Generalinį Sekretorių, kad būtų atliktas TJO auditas, kurio metu vertinamas Tarptautinės jūrų organizacijos konvencijų, kurių dalyvė yra Lietuvos Respublika, nuostatų vykdymas Lietuvos Respublikoje.
2. Ministerijos ir kitos institucijos pagal savo kompetenciją turi teikti Susisiekimo ministerijai informaciją, kuri reikalinga rengiantis atlikti šio straipsnio 1 dalyje nurodytą auditą, ir pagal kompetenciją dalyvauja atliekant TJO auditą.
3. Šio audito rezultatai, išskyrus informaciją, kuri pagal Lietuvos Respublikos įstatymus negali būti viešinama, skelbiami viešai Administracijos interneto svetainėje.
910 straipsnis. Laivo
tinkamumas plaukioti
Tinkamu plaukioti
nustatytame plaukiojimo rajone yra pripažįstamas laivas, suprojektuotas,
pastatytas, įrengtas ir eksploatuojamas laikantis teisės aktų nustatytų
techninių, navigacinių, ekologinių, įgulos komplektavimo, darbuotojų saugos ir
sveikatos, priešgaisrinės saugos reikalavimų, o laivo valdytojas turi tai
patvirtinančius galiojančius dokumentus, išduotus Administracijos ar įgaliotos
klasifikacinės bendrovės.
1. Administracija ar jos įgaliota laivų klasifikavimo bendrovė pripažįsta tinkamu plaukioti nustatytame plaukiojimo rajone laivą, kuris suprojektuotas, pastatytas, įrengtas ir eksploatuojamas laikantis teisės aktų nustatytų konstrukcinių, mechaninių, elektros įrangos, techninių, navigacinių, aplinkos apsaugos, įgulos komplektavimo, darbuotojų saugos ir sveikatos, priešgaisrinės saugos reikalavimų, o laivybos bendrovė turi tai patvirtinančius galiojančius dokumentus, išduotus Administracijos ar įgaliotos laivų klasifikavimo bendrovės.
2. Laivų, plaukiojančių su Lietuvos valstybės vėliava, kuriems yra taikomos Lietuvos Respublikos tarptautinių sutarčių, reglamentuojančių saugią laivybą, nuostatos, techninę priežiūrą, vadovaujantis savo klasifikavimo taisyklėmis, vykdo Administracijos įgaliotos laivų klasifikavimo bendrovės.
3. Administracija gali vykdyti laivų, kurie plaukioja su Lietuvos valstybės vėliava ir kuriems nėra taikomos Lietuvos Respublikos tarptautinių sutarčių, reglamentuojančių saugią laivybą, nuostatos, techninę priežiūrą. Administracijos išlaidas, susijusias su laivybos inspektoriaus komandiruote į laivo buvimo vietą užsienyje, atlygina laivybos bendrovė susisiekimo ministro nustatyta tvarka.
4. Laivų, plaukiojančių su Lietuvos valstybės vėliava, apžiūros vykdomos ir privalomi dokumentai išduodami pagal šio įstatymo 17 straipsnio nuostatas.
1011 straipsnis. Laivų plaukiojimo rajonų (ribų) ir leistinu
meteorologinių sąlygų nustatymas
Laivams plaukioti leidžiamus
rajonus ir jų ribas nustato Administracija arba įgaliotos laivų
klasifikavimo bendrovės, atsižvelgdamos į laivo dokumentuose nustatytas saugiam
plaukiojimui leistinas meteorologines sąlygas. nustato Administracija
arba įgaliotos laivų klasifikavimo bendrovės.
1112 straipsnis. Laivų projektavimo, statybos ir įrengimo reikalavimai
Naujai statomų
laivų, kurie bus įregistruoti Lietuvos Respublikos jūrų laivų registre, Laivų
projektavimo ir statybos reikalavimus nustato įgaliotos laivų klasifikavimo
bendrovės. Jos atlieka ir šių darbų priežiūrą. Laivo įrenginiai turi
atitikti susisiekimo ministro patvirtintų nuostatų reikalavimus.
KETVIRTASIS SKIRSNIS
LAIVO ĮGULA
1213 straipsnis. Reikalavimai laivo įgulai
1. Dirbti laive leidžiama tik jūrininkams, turintiems galiojančius jūrinio laipsnio diplomus ir jų patvirtinimus, kvalifikacijos liudijimus ar kitus dokumentus, kurie suteikia teisę eiti atitinkamas pareigas laive, ir įrašytiems į įgulos sąrašą.
2. Jūrininkams dirbantiems
laivuose, kurie plaukioja tarptautiniais reisais, jūrinio laipsnio suteikimo ir privalomų dokumentų išdavimo tvarką nustato
susisiekimo ministras, vadovaudamasis 1978 m. Tarptautine konvencija dėl
jūrininkų rengimo, atestavimo ir budėjimo normatyvų.
3. Laivų, plaukiojančių reguliariais reisais į Lietuvos Respublikos jūrų uostus, laivavedžiai privalo mokėti lietuvių kalbą, jeigu jų kapitonai turi leidimą plaukti be locmano. Šis reikalavimas netaikomas, jeigu laivą veda locmanas.
4. Jūrininkams,
dirbantiems laivuose, kurie neplaukioja tarptautiniais reisais, jūrinio
laipsnio suteikimo tvarką nustato Administracija.
4. Dokumentus jūrininkams išduoda Administracija. Už išduodamus dokumentus mokama Vyriausybės apskaičiuoto dydžio valstybės rinkliava.
5. Lietuvos Respublikos jūrų laivų registre įregistruotam laivui draudžiama išplaukti į jūrą, jei laivas neturi Administracijos išduoto laivo įgulos minimumo liudijimo. Minimalios laivo įgulos sudėties reikalavimus nustato susisiekimo ministras, vadovaudamasis 1974 m. tarptautinėje konvencijoje dėl žmogaus gyvybės apsaugos jūroje nustatytais reikalavimais dėl laivo minimalios įgulos sudėties.
6. Nė vienas laivo įgulos narys negali būti paskirtas į laivą be laivo kapitono sutikimo.
7. Laivo įgulos nariai gali dėvėti civilinio jūrų laivyno uniformą.
1314 straipsnis. Laivo įgulos narių sveikatos būklės tikrinimas
1. Kiekvienas laivo įgulos narys privalo atlikti pagrindinį ir periodinius sveikatos būklės patikrinimus ir turi turėti tai patvirtinantį medicinos įstaigos dokumentą.
2. Jūrininkų sveikatos tikrinimo tvarką nustato Vyriausybė arba jos įgaliota institucija, atsižvelgdamos į tarptautinius saugios laivybos reikalavimus.
3. Sveikatos apsaugos ministras,
socialinės apsaugos ir darbo ministras ir susisiekimo ministras, vadovaudamiesi visuotinai pripažintomis tarptautinės jūrų
teisės ir Europos Sąjungos teisės normomis, nustato minimalius medicinos
pagalbos teikimo Lietuvos Respublikoje registruotuose laivuose reikalavimus.
1415 straipsnis. Budėjimai
laive
1. Kad būtų užtikrinta saugi laivyba laivo reiso metu, taip pat saugi laivo eksploatacija jam stovint prie krantinės ar nuleidus inkarą, laive organizuojami budėjimai.
2. Budėjimo tvarką laivuose nustato Tarnybos Lietuvos Respublikos jūrų laivuose statutas. Šį statutą tvirtina susisiekimo ministras.
1516 straipsnis. Lietuvos
Respublikos jūrininkų registras
1. Asmenys, kuriems išduoti Lietuvos Respublikos jūrinio laipsnio diplomai, kvalifikacijos liudijimai ir jūrininko knygelės, registruojami Lietuvos Respublikos jūrininkų registre.
2. Lietuvos Respublikos jūrininkų registras veikia Vyriausybės tvirtinamų Lietuvos Respublikos jūrininkų registro nuostatų nustatyta tvarka.
3. Lietuvos Respublikos jūrininkų
registro vadovaujančioji registro tvarkymo įstaiga funkcijas atlieka yra
Susisiekimo ministerija arba jos įgaliota institucija, registro tvarkymo
įstaiga funkcijas atlieka yra Administracija.
LAIVŲ REGISTRAVIMAS, JŲ TECHNINĖ
PRIEŽIŪRA,
LAIVO APŽIŪRA IR
LAIVO DOKUMENTAI
16 straipsnis. Laivų registravimas
1. Laivai,
įregistruoti Lietuvos Respublikos jūrų laivų registre, privalo plaukioti su
Lietuvos valstybės vėliava, išskyrus įstatymų nustatytus atvejus.
2. Pirminė laivo apžiūra,
laivo techninė priežiūra vykdoma ir laivo dokumentai išduodami susisiekimo
ministro nustatyta tvarka.
17 straipsnis. Pirminė laivo apžiūra
17 straipsnis. Laivo apžiūra
1. Vykdomos pirminė ir periodinė laivo apžiūros.
2. Kiekvienam laivui, Prieš
įregistruojant laivą Lietuvos Respublikos jūrų laivų registre, privalo
apžiūrėti laivybos inspektorius arba Administracijos įgaliotas
įgaliotos laivų klasifikavimo bendrovės
atstovas privalo atlikti pirminę laivo apžiūrą susisiekimo ministro nustatyta
tvarka. Laivo apžiūros išlaidas atlygina laivo valdytojas Vyriausybės ar jos
įgaliotos institucijos nustatyta tvarka.
3. Periodinės apžiūros vykdomos siekiant nustatyti, ar laivas atitinka jam taikomų tarptautinių ir Lietuvos Respublikos teisės aktų reikalavimus per visą jo eksploatacijos laikotarpį, ir išduoti naujus ar patvirtinti esamus privalomus laivo dokumentus. Laivų, kuriems taikomi tarptautiniai saugios laivybos reikalavimai, periodinės apžiūros vykdomos tarptautinių teisės aktų, reglamentuojančių saugią laivybą, nustatyta tvarka. Laivų, kuriems netaikomi tarptautiniai saugios laivybos reikalavimai, periodinės apžiūros vykdomos susisiekimo ministro nustatyta tvarka.
4. Administracijos išlaidas, susijusias su laivybos inspektoriaus komandiruote į laivo buvimo vietą, atlygina laivybos bendrovė susisiekimo ministro nustatyta tvarka.
18 straipsnis. Laivo dokumentai
1. Dokumentų, kurie turi būti Lietuvos Respublikos jūrų laivų registre įregistruotame laive, sąrašą tvirtina Administracija.
2. Lietuvos Respublikos diplomatinės atstovybės ar konsulinės įstaigos užsienyje turi teisę pratęsti laivo dokumentų galiojimą Vyriausybės nustatyta tvarka.
3. Laivo planus, numatytus Lietuvos Respublikos tarptautinėse sutartyse, šių sutarčių nustatyta tvarka tvirtina arba derina Administracija ar jos įgaliota laivų klasifikavimo bendrovė.
4. Už laivo dokumentų išdavimą mokama Vyriausybės apskaičiuoto dydžio valstybės rinkliava.
1. Locmano pareigas gali eiti ne
vyresnis kaip 65 metų asmuo, mokantis valstybinę ir anglų kalbas ir turintis ne
mažesnį žemesnį kaip laivo, kurio bendroji talpa 3 000 ir daugiau
tonų, vyresniojo kapitono padėjėjo jūrinį laipsnį. Uostą valdančios
įmonės teikimu susisiekimo ministro nustatyta tvarka locmano amžiaus cenzas
gali būti pratęstas iki 68 metų.
2. Kvalifikacinius
reikalavimus asmenims, norintiems verstis locmano praktika, nustato
Administracija.
32. Locmano liudijimą
išduoda Administracija susisiekimo ministro nustatyta tvarka. Už locmano liudijimo išdavimą mokama
Vyriausybės apskaičiuoto dydžio valstybės rinkliava.
43. Locmanų veiklą, laivų
vedimo su locmanu tvarką reglamentuoja Locmanų tarnybos nuostatai. Šiuos
nuostatus tvirtina Administracija.
20 straipsnis. Privalomo laivų vedimo su locmanu rajonai
1. Laivų tipus ir rajonus Lietuvos Respublikos teritorinėje jūroje ir išskirtinėje ekonominėje zonoje, kuriuose plaukiojimas su locmanu yra privalomas, nustato Administracija.
2. Uostų akvatorijose privalomą plaukiojimą su locmanu nustato šių uostų laivybos taisyklės.
1. Už laivo valdymą visada atsako vedamo laivo kapitonas. Jeigu laivo kapitonas palieka vairinę, jis privalo pranešti locmanui, kas jo nesant bus atsakingas už laivo valdymą.
2. Locmanas privalo duoti vedamo laivo kapitonui patarimus, užtikrinančius saugų laivo vedimą, ir įsitikinti, kad vedamo laivo kapitonas teisingai suprato duotus patarimus.
3. Jeigu vedamo laivo kapitonas neatsižvelgia į locmano patarimus, locmanas vis tiek privalo (kiek tai įmanoma) teikti laivo kapitonui duomenis apie laivybos rajono ypatumus.
22 straipsnis. Draudimas locmanui palikti vedamą laivą
Pradėjęs vesti laivą, locmanas be vedamo laivo kapitono leidimo neturi teisės palikti laivo:
1) išvedant laivą į jūrą – kol laivas nuplaukia iki tos vietos, nuo kurios toliau gali saugiai plaukti be locmano pagalbos;
2) įvedant laivą į uostą – kol laivas nuleidžia inkarą arba saugiai pririšamas prie krantinės;
3) kol locmaną vedamame laive pakeičia kitas locmanas.
LAIVŲ KONTROLĖ
23 straipsnis.
Valstybinė Užsienio valstybių laivų kontrolė uoste
1. Valstybinės Užsienio valstybių laivų
kontrolės uoste tikslas – nustatyti, ar į Lietuvos Respublikos jūrų
uostus įplaukiantys užsienyje įregistruoti laivai atitinka tarptautinius
saugios laivybos reikalavimus, taip pat įgulos gyvenimo ir darbo sąlygų
laivuose standartus.
2. Valstybinę Užsienio valstybių laivų
kontrolę uoste organizuoja ir vykdo Administracija. Valstybinės Užsienio valstybių laivų
kontrolės uoste tvarką, vadovaudamasis tarptautiniais saugios laivybos
reikalavimais ir Europos Sąjungos teisės aktais, nustato susisiekimo ministras.
dėl valstybinės laivų kontrolės uoste.
3. Jeigu patikrinus Lietuvos Respublikos jūrų uoste esantį
užsienio valstybės šalies laivą
nustatoma, kad jis neatitinka tarptautinių saugios laivybos reikalavimų, taip
pat įgulos gyvenimo ir darbo sąlygų laivuose standartų ir dėl to laivui
uždraudžiama išplaukti iš uosto, pašalinus trūkumus, susisiekimo ministro nustatyta
tvarka atliekamas pakartotinis laivo patikrinimas. Laivybos bendrovė laivo valdytojas Vyriausybės
ar jos įgaliotos institucijos susisiekimo
ministro nustatyta tvarka privalo atlyginti pakartotinio laivo
patikrinimo išlaidas.
24 straipsnis. Vėliavos Laivų, plaukiojančių su
Lietuvos valstybės vėliava, valstybinė kontrolė
1. Laivų, plaukiojančių su Lietuvos valstybės vėliava, Lietuvos Respublikos jūrų
laivų registre įregistruotų laivų vėliavos valstybinės kontrolės
tikslas – nustatyti kontroliuoti, ar Lietuvos Respublikos jūrų
laivų registre įregistruotuose laivuose laikomasi tarptautinių saugios
laivybos reikalavimų, taip pat įgulos gyvenimo ir darbo sąlygų laivuose
standartų, nustatytų Tarptautinės darbo organizacijos konvencijų,
kurių dalyvė yra Lietuvos Respublika, ir kitų Lietuvos Respublikos saugią
laivybą reglamentuojančių teisės aktų.
2. Vėliavos Laivų, plaukiojančių su Lietuvos valstybės vėliava, valstybinę kontrolę susisiekimo
ministro nustatyta tvarka vykdo Administracija arba jos įgalioti asmenys.
3. Jeigu laivui, plaukiojančiam su Lietuvos valstybės vėliava, Lietuvos Respublikos jūrų
laivų registre įregistruotam laivui uždraudžiama išplaukti iš užsienio valstybės uosto
dėl tarptautinių saugios laivybos reikalavimų pažeidimų, Administracija privalo
ištirti tokio uždraudimo priežastis. Laivybos bendrovė
Laivo valdytojas privalo Administracijai teikti visą tyrimui reikalingą
informaciją.
4. Nustačiusi, kad laivui buvo
uždrausta išplaukti dėl tarptautinių saugios laivybos reikalavimų pažeidimų,
galėjusių kelti grėsmę žmonių gyvybei jūroje ir jūros aplinkos aplinkai apsaugai
nuo dėl taršos, Administracija susisiekimo ministro nustatyta tvarka
privalo laivą išsamiai patikrinti. Tokio patikrinimo išlaidas, susijusias su laivybos inspektoriaus komandiruote į laivo buvimo
vietą, atlygina laivybos bendrovė
laivo valdytojas Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos susisiekimo ministro nustatyta tvarka.
25 straipsnis. Laivo išplaukimo iš uosto apribojimai dėl saugios laivybos pažeidimų
1. Laivybos inspektorius, nustatęs saugios laivybos reikalavimų, taip pat įgulos gyvenimo ir darbo sąlygų laive standartų, nustatytų Tarptautinės darbo organizacijos konvencijų, kurių dalyvė yra Lietuvos Respublika, pažeidimų, apie tai surašo nustatytos formos aktą.
2. Laivybos inspektorius
uždraudžia laivui išplaukti iš uosto, kai
jeigu:
1) laivo įgula neatitinka
minimalios įgulos komplektavimo kriterijų, nurodytų Administracijos
išduotame laivo įgulos minimumo liudijime, arba laivo įgulos narių jūrinių
laipsnių diplomai ar kvalifikacijos liudijimai yra negaliojantys arba
nesuteikia teisės eiti laive užimamų pareigų;
2) laivas neatitinka saugios laivybos reikalavimų, įgulos gyvenimo ir darbo sąlygų laive standartų;
3) laivo dokumentai yra negaliojantys arba jų trūksta;
4) laivo kapitonas atsisako pateikti laivą apžiūrai;
5) toks draudimas yra numatytas kituose teisės aktuose.
3. Laivybos inspektoriaus
sprendime, draudžiančiame laivui išplaukti iš uosto, turi būti nurodytos priežastys
ir pažeidimai, dėl kurių draudžiama išplaukti, terminai nurodytiems
trūkumams pašalinti ir sprendimo apskundimo tvarka. Apie sprendimą
Administracija informuoja laivo kapitoną (laivybos bendrovę
valdytoją), uosto kapitoną, laivo vėliavos valstybės jūrų administraciją,
Tarptautinę jūrų organizaciją ir, jei reikia, jei laivo
priežiūrą atlieka laivų klasifikavimo bendrovė, šią bendrovę.
4. Laivybos inspektoriaus sprendimą neleisti laivui išplaukti iš uosto vykdo uosto kapitonas.
5. Jeigu laivas uoste buvo
sulaikytas nepagrįstai, patirti laivo valdytojo laivybos bendrovės nuostoliai atlyginami Lietuvos
Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.
26
straipsnis. Laivybos inspektoriai, atliekantys
valstybinę užsienio
valstybės laivų ir laivų, plaukiojančių su Lietuvos vėliava,
kontrolę uoste ar valstybinę vėliavos.
1. Kvalifikacinius reikalavimus laivybos
inspektoriams, atliekantiems valstybinę užsienio
valstybės laivų uoste ar vėliavos valstybinę laivų, plaukiojančių su Lietuvos valstybės vėliava, kontrolę, nustato
susisiekimo ministras.
2. Laivo
kapitonas privalo valstybinę užsienio valstybių
laivų kontrolę uoste ar vėliavos laivų,
plaukiojančių su Lietuvos valstybės vėliava, valstybinę
kontrolę atliekantį laivybos inspektorių įleisti į laivą ir jo patalpas,
taip pat pateikti jam reikiamus dokumentus ir informaciją.
LAIVYBOS BENDROVIŲ IR
LAIVŲ SAUGIOS LAIVYBOS VALDYMO SISTEMŲ LAIVYBOS ĮMONIŲ IR LAIVŲ
SERTIFIKAVIMAS,
LAIVŲ IR UOSTO ĮRENGINIŲ APSAUGOS VERTINIMAS
27 straipsnis. Laivybos bendrovių įmonių
ir laivų sertifikavimas vertinimas
1. Laivybos bendrovių ir
laivų saugios laivybos valdymo sistemų vertinimo įmonių ir laivų sertifikavimo tikslas – nustatyti patvirtinti, ar kad laivybos bendrovės
įmonės ir laivų saugios laivybos valdymo sistema atitinka Lietuvos
Respublikos saugios laivybos valdymo sistemos bei Tarptautinio saugaus
laivų eksploatavimo ir taršos prevencijos valdymo kodekso reikalavimus.
2. Laivybos bendrovės įmonių ir laivų
saugios laivybos valdymo sistemas susisiekimo ministro nustatyta tvarka pagal
savo įgaliojimus vertina ir atitinkamus dokumentus
išduoda Administracija arba įgaliotos
laivų klasifikavimo bendrovės.
3. Jei laivybos įmonės ir
laivų saugios laivybos valdymo sistema įvertinama teigiamai, Administracija
arba įgaliota klasifikacinė bendrovė laivybos įmonei išduoda atitikties
dokumentą, o laivui – saugaus valdymo liudijimą.
43. Išlaidas,
susijusias su Laivybos bendrovių įmonių ar laivų sertifikavimu
saugios laivybos valdymo sistemų vertinimo išlaidas,
susijusias su Administracijos vertintojo komandiruote į laivo ar laivybos kompanijos
buvimo vietą, atlygina laivybos bendrovės įmonės Vyriausybės arba jos
įgaliotos institucijos susisiekimo ministro nustatyta
tvarka.
4. Už Administracijos atliekamą laivybos bendrovių ir laivų saugios laivybos valdymo sistemų vertinimą ir dokumentų išdavimą mokama Vyriausybės apskaičiuoto dydžio valstybės rinkliava.
28 straipsnis. Laivų apsaugos vertinimas
1. Laivų
apsaugos vertinimo tikslas – nustatyti patvirtinti, ar kad
laivų ir uosto įrenginių apsaugos sistema atitinka Tarptautinio laivų ir
uosto įrenginių apsaugos kodekso reikalavimus.
2. Vyriausybė nustato Tarptautinio laivų ir uosto įrenginių apsaugos kodekso reikalavimų įgyvendinimo tvarką, atsakingas institucijas ir jų funkcijas.
3. Išlaidas, susijusias su Laivų ir uosto
įrenginių apsaugos vertinimo išlaidas, susijusias
su vertintojo komandiruote į laivo buvimo vietą, atlygina laivybos bendrovė atitinkamai laivų savininkai
ir uosto naudotojai, iš kurių terminalų laivai vykdo tarptautinius reisus Vyriausybės
ar jos įgaliotos institucijos susisiekimo
ministro nustatyta tvarka.
4. Už Administracijos atliekamą laivų apsaugos vertinimą ir dokumentų išdavimą mokama Vyriausybės apskaičiuoto dydžio valstybės rinkliava.
LAIVYBOS BENDROVĖS LAIVO VALDYTOJO
IR LAIVO KAPITONO TEISĖS IR PAREIGOS SAUGIOS LAIVYBOS UŽTIKRINIMO SRITYJE
29 straipsnis. Laivybos bendrovės Laivo
valdytojo pareigos saugios laivybos užtikrinimo
srityje
1. Saugios laivybos reikalavimų
vykdymą privalo užtikrinti laivybos bendrovė
laivo valdytojas , kuri atsako už
tai, kad:
1) kiekvieną laivą
valdytų laive dirbtų laivo kapitonas ir kiti vadovaujančios
laivo įgulos nariai, turintys tinkamą kvalifikaciją jūreivystės, laivavedybos,
ryšių ir jūros technikos srityse, kad laivo
įgula pagal jos narių kvalifikaciją ir skaičių būtų tinkama dirbti konkrečiame
laive, atsižvelgiant į jo tipą, dydį, variklius ir įrangą;
2) laivo kapitonas, vadovaujančios
laivo įgulos nariai ir, kiek tai yra reikalinga, laivo įgula būtų visapusiškai
susipažinę su teisės normomis, reglamentuojančiomis žmonių gyvybės
apsaugą jūroje, kaip išvengti laivų susidūrimo, jūros taršos, kaip palaikyti
radijo ryšį, ir užtikrinti, kad šių teisės normų būtų laikomasi;
3) laive dirbantys jūrininkai gautų jiems suprantama kalba darbui reikalingą informaciją apie saugios laivybos reikalavimus;
4) laivybos bendrovėje įmonėje ir laive būtų laikomasi
šio įstatymo ir kitų teisės aktų reikalavimų.
2. Laivybos
bendrovė Laivo valdytojas negali daryti
įtakos veikti arba varžyti laivo kapitono sprendimams,
susijusiems su saugia laivyba ir jūros aplinkos apsauga nuo taršos.
30 straipsnis. Laivo kapitono teisės ir pareigos saugios laivybos užtikrinimo srityje
1. Už saugią laivybą laivo plaukiojimo metu atsako laivo kapitonas. Jis privalo:
1) laivo būklę palaikyti tinkamą plaukioti;
2) nedelsdamas informuoti laivybos bendrovę laivo valdytoją ir
Administraciją apie laivui, jo įrenginiams ar mechanizmams padarytus
pažeidimus, turinčius įtakos laivo saugumui;
3) nedelsdamas informuoti Administraciją apie laivo sulaikymą užsienio uoste dėl tarptautinių saugios laivybos reikalavimų pažeidimų.
2. Jeigu laivo reiso metu laivo įgulos narys miršta ar dėl kitų aplinkybių negali eiti pareigų, laivo kapitonas turi teisę priimti sprendimą tęsti plaukimą su nesukomplektuota laivo įgula, jei jis yra įsitikinęs, kad esantys laivo įgulos nariai užtikrins saugią laivybą. Su nesukomplektuota laivo įgula leidžiama plaukti tik iki artimiausio uosto, o jame privaloma sukomplektuoti laivo įgulą.
3. Laivo kapitonas prieš
priimdamas šio straipsnio 2 dalyje numatytą sprendimą privalo apie tai
informuoti laivybos bendrovę laivo
valdytoją ir Administraciją.
SAUGUS LAIVO PAKROVIMAS IR IŠKROVIMAS
31 straipsnis. Bendrieji reikalavimai
1. Laivas pakraunamas, iškraunamas ir balastas panaudojamas pagal laivo kapitono patvirtintą išankstinį ir faktinį laivo pakrovimo ir krovinio išdėstymo planą (schemą).
2. Už saugų laivo pakrovimą, iškrovimą, krovinio tvirtinimą ir balasto panaudojimą atsako laivo kapitonas.
3. Saugaus sausakrūvio laivo pakrovimo ir iškrovimo taisykles, vadovaudamasis tarptautiniais saugios laivybos reikalavimais bei Europos Sąjungos teisės aktų nuostatomis, tvirtina susisiekimo ministras.
VIENUOLIKTASIS SKIRSNIS
PAVOJINGŲJŲ AR APLINKĄ TERŠIANČIŲ KROVINIŲ VEŽIMAS LAIVAIS
32 straipsnis. Pavojingųjų ar aplinką teršiančių krovinių gabenimą
vežimo tvarka reglamentuojantys teisės aktai
1. Pavojingi ar aplinką
teršiantys kroviniai jūrų laivais gabenami vadovaujantis 1973 metų tarptautinės
konvencijos dėl priemonių saugoti okeaną nuo teršimo, Tarptautinio pavojingų
krovinių gabenimo jūra kodekso, Tarptautinio laivų, skirtų gabenti piltinius
pavojingus birius cheminius krovinius, statybos ir įrangos kodekso,
Tarptautinio laivų, skirtų gabenti suskystintas dujas, statybos ir įrangos
kodekso, Europos Sąjungos teisės aktų, Lietuvos Respublikos įstatymų bei kitų
teisės aktų, įtvirtinančių tarptautinius saugios laivybos reikalavimus,
nustatyta tvarka.
21. Saugaus pavojingųjų ar
aplinką teršiančių krovinių vežimo reikalavimus, vadovaudamasis šio
straipsnio 1 dalyje nurodytų teisės aktų nuostatomis, vadovaudamasis 1973 m.
Tarptautine konvencija dėl teršimo iš laivų prevencijos, Tarptautinio pavojingų
krovinių vežimo jūra kodekso, Tarptautinio laivų, vežančių nesupakuotas
pavojingas chemines medžiagas, statybos ir įrangos kodekso, Tarptautinio laivų,
vežančių nesupakuotas suskystintas dujas, statybos ir įrangos kodekso, Europos
Sąjungos teisės aktų, Lietuvos Respublikos įstatymų bei kitų teisės aktų,
įtvirtinančių tarptautinius saugios laivybos reikalavimus, nuostatomis, nustato
susisiekimo ministras.
33 straipsnis. Pavojingų ar aplinką teršiančių krovinių gabenimo
tvarka
1. 2. Išplaukiant iš pakrovimo
uosto, esančio ne Europos Sąjungoje, laivo, plaukiančio į Lietuvos Respublikos
jūrų uostą ir vežančio pavojinguosius ar aplinką teršiančius krovinius,
kapitonas ar laivo agentas jo
įgaliotas vienas iš laivo vadovaujančios sudėties įgulos narių privalo susisiekimo
ministro nustatyta tvarka to Lietuvos
Respublikos jūrų uostą valdančiai įmonei pateikti informaciją apie
laive esančius pavojinguosius ar aplinką teršiančius krovinius.
3. Išplaukiant iš Europos Sąjungoje esančio pakrovimo uosto, laivo, plaukiančio į Lietuvos Respublikos jūrų uostą ir vežančio pavojinguosius ar aplinką teršiančius krovinius, kapitonas užtikrina, kad informacija apie laive esančius pavojinguosius ar aplinką teršiančius krovinius yra pateikiama išplaukimo uosto kompetentingoms institucijoms.
4. Laivo, išplaukiančio iš Lietuvos jūrų uosto ir vežančio pavojinguosius ar aplinką teršiančius krovinius, kapitonas ar laivo agentas iki išplaukimo privalo Lietuvos Respublikos jūrų uostą valdančiai įmonei pateikti informaciją apie laive esančius pavojinguosius ar aplinką teršiančius krovinius.
5. Uostą valdanti įmonė šią informaciją naudodama elektronines priemones nedelsdama perduoda Administracijai, kuri užtikrina šių duomenų pateikimą į SafeSeaNet sistemą.
6. Informacijos apie laive esančius pavojinguosius ar aplinką teršiančius krovinius pateikimo tvarką nustato susisiekimo ministras.
27. Kiekviename Laive,
vežančiame pavojinguosius ar aplinką teršiančius krovinius, pagal Lietuvos
Respublikos tarptautinių sutarčių ir Europos Sąjungos teisės aktų nuostatas,
turi būti laivo vėliavos valstybės arba jos vardu laivų klasifikavimo bendrovės
išduotas liudijimas, patvirtinantis, kad laivas ir jo įranga pritaikyti vežti
atitinkamos rūšies pavojinguosius krovinius. Draudžiama pradėti krauti į laivą
pavojinguosius ar aplinką teršiančius krovinius, jei laivas neturi šio
liudijimo.
38. Draudžiama laivui
siūlyti vežti ar pradėti krauti į laivą pavojinguosius ar aplinką teršiančius
krovinius, jei krovinio siuntėjas laivo kapitonui ar laivybos bendrovei valdytojui neįteikė pavojingojo
krovinio deklaracijos.
49. Įvykus laivo, vežančio
pavojinguosius ar aplinką teršiančius krovinius, avarijai paieškos ir gelbėjimo
rajone arba susidarius aplinkybėms, keliančioms pavojų jūros aplinkai ar
Lietuvos pakrantei, laivo kapitonas apie tai nedelsdamas privalo pranešti Administracijai
ir Lietuvos kariuomenės Karinių jūrų pajėgų Jūrų gelbėjimo koordinavimo
centrui.
PAPILDOMI IR SPECIALIEJI REIKALAVIMAI ATSKIRŲ KLASIŲ LAIVAMS
3433 straipsnis. Reikalavimai
keleiviniams laivams ir įvažiuojamiesiems keleiviniams laivams keltams
1. Visi Lietuvos Respublikoje
įregistruoti keleiviniai laivai ir įvažiuojamieji
keleiviniai laivai keleiviniai
keltai privalo turėti galiojantį keleivinio laivo ar keleivinio kelto saugos
liudijimą, kuriame turi būti nurodyta, kiek šie laivai gali vežti keleivių.
2. Keleivinio laivo ar
keleivinio kelto saugos liudijimą išduoda Administracija arba įgaliotos laivų
klasifikavimo bendrovės.
3. Draudžiama keleiviniu
laivu arba keleiviniu keltu vežti daugiau keleivių, negu nurodyta keleivinio
laivo ar keleivinio kelto saugos liudijime, išskyrus išimtis, numatytas 1974
metų tarptautinėje konvencijoje dėl žmogaus gyvybės apsaugos jūroje ar kituose
teisės aktuose, įtvirtinančiuose tarptautinius saugios laivybos reikalavimus.
42. Susisiekimo ministras
turi teisę nustatyti papildomų reikalavimų Lietuvos Respublikos jūrų laivų
registre įregistruotiems keleiviniams laivams ir įvažiuojamiesiems keleiviniams laivams keleiviniams keltams,
kad būtų užtikrinta laivo apsauga ir saugi laivyba.
3534 straipsnis. Specialieji reikalavimai
kitų
klasių laivams specialios paskirties, gelbėjimo ir greitaeigiams laivams
Administracijos
direktorius, vadovaudamasis visuotinai pripažintomis tarptautinės jūrų
teisės ir Europos Sąjungos teisės normomis, gali
nustatyti specialiuosius tinkamumo plaukioti, budėjimo, navigacinės įrangos ir
įgulų parengimo reikalavimus Lietuvos
Respublikoje registruotiems specialiesiems,
gelbėjimo ir, greitaeigiams, žvejybos, tradiciniams ir (arba) istoriniams bei kitų tipų laivams
papildomus tinkamumo plaukioti, budėjimo, navigacinės įrangos ir
įgulų parengimo reikalavimus tvirtina susisiekimo ministras, atsižvelgdamas
į atitinkamus tarptautinius saugios laivybos reikalavimus.
36 straipsnis. Reikalavimai žvejybos laivams
Susisiekimo ministras,
vadovaudamasis visuotinai pripažintomis tarptautinės jūrų teisės normomis ir
Europos Sąjungos teisės normomis, Lietuvos Respublikoje įregistruotiems
žvejybos laivams nustato atskirus papildomus reikalavimus, užtikrinančius laivo
apsaugą ir saugią laivybą.
LAIVŲ VILKIMAS
3735 straipsnis. Laivo saugaus
vilkimo uoste reikalavimai
1. Laivo saugaus vilkimo
bendrus reikalavimus nustato Administracija.
2. 1. Laivo saugaus vilkimo
reikalavimus uoste nustato uostą valdanti įmonė.
3. Laivo saugaus vilkimo
reikalavimų laikymosi valstybinę priežiūrą atlieka Administracija.
4.2. Laivo
saugaus vilkimo reikalavimų laikymąsi Lietuvos Respublikos jūrų uostuose kontroliuoja
prižiūri tų uostų kapitonai.
ĮMONĖS, TEIKIANČIOS VYKDANČIOS SU SAUGIA LAIVYBA SUSIJUSIAS PASLAUGAS VEIKLAS
3836 straipsnis. Reikalavimai
įmonėms, teikiančioms su saugia laivyba susijusias paslaugas Įmonių atestavimas
1. Įmonės, ketinančios vykdyti šio straipsnio 2 dalyje nurodytas veiklas,
privalo turėti Administracijos išduotą atestavimo pažymėjimą teikiančios
su saugia laivyba susijusias paslaugas, turi būti atestuotos susisiekimo
ministro nustatyta tvarka.
2. Nustatomos šios su saugia
laivyba susijusios paslaugos Atestuojamos
įmonės, kurių vykdomos šios veiklos:
1) gelbėjimosi priešgaisrinių,
laivų takelažo priemonių, slėgio, temperatūros, elektros,
signalizacijos, automatikos bei kitų prietaisų ir aparatūros gamyba,
remontas, tikrinimas ir bandymas bei atitinkamų tai patvirtinančių
pažymėjimų išdavimas;
2) navigacinių,
radionavigacinių ir optinių prietaisų gamyba, remontas, tikrinimas ir bandymas
bei atitinkamų tai patvirtinančių pažymėjimų išdavimas;
2) laivų pagrindinių ir pagalbinių mechanizmų, įrenginių ir susijusių sistemų, jų dalių remontas, tikrinimas ir bandymas;
3) laivų priešgaisrinių priemonių remontas, tikrinimas ir bandymas;
4) navigacinių ir radionavigacinių prietaisų remontas, tikrinimas ir bandymas;
5) 3) jūrlapių,
įskaitant elektroninius jūrlapius, ir kitų navigacinių
dokumentų bei literatūros, susijusios su saugia laivyba, koregavimas
ir platinimas;
4) ryšio su laivais
paslaugų teikimas;
5) locmanų veikla patarnavimai;
6) laivų vilkimas (buksyravimas); laivų
gelbėjimo ir
7) povandeniniai techniniai darbai jūros uostuose ir jūroje;
8) uostų akvatorijų, bendrojo
naudojimo vandens kelių gylių matavimas jūrų
uostuose ir jūroje;
9) jūrų krovinių (birių, pavojingųjų, aplinką teršiančių ir kt.) krova;
10) laivų švartavimas;
11) tarpininkavimas
įdarbinant jūrininkus arba jūrininkų įdarbinimas turint
tikslą siųsti juos laikinai dirbti kitų laivybos bendrovių laivuose arba
vertimasis jūrininkų įdarbinimu laivuose.
3. Įmonių veiklos,
susijusios su šio straipsnio 2 dalyje nustatytomis paslaugomis, valstybinę
priežiūrą atlieka Administracija.
3. Įmonių atestavimo pažymėjimus išduoda Administracija, įmonių atestavimo taisyklių, kurias tvirtina susisiekimo ministras, nustatyta tvarka.
4. Įmonės vykdančios
veiklą pagal 2.1, 2.2, 2.10 privalo šiai veiklai turėti įgaliotos
klasifikacinės bendrovės pripažinimą, įmonių veiklos valstybinę priežiūrą
nurodytą kituose 2 dalies punktuose, atlieka Administracija.
4. Įmonė, siekianti vykdyti su saugia laivyba susijusias veiklas, turi atitikti šiuos pagrindinius reikalavimus:
1) vandens transporto, pagalbinės plaukiojimo, gelbėjimo, remonto, bandymo, matavimo, krovos, povandeninių techninių darbų priemonės turi atitikti Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės aktų bei Lietuvos Respublikos tarptautinių sutarčių reikalavimus;
2) turėti įmonės veiklos (gamybinio proceso) aprašą ir jos (jo) valdymo schemą.
5. Papildomi reikalavimai įmonėms, vykdančioms šio straipsnio 2 dalyje nustatytas veiklas, atsižvelgiant į tarptautinių ir nacionalinių teisės aktų reikalavimus nustatomi įmonių atestavimo taisyklėse.
6. Įmonė, siekianti gauti atestavimo pažymėjimą, Administracijai įmonių atestavimo taisyklių nustatyta tvarka pateikia nustatytos formos prašymą ir kitus taisyklėse nurodytus dokumentus.
7. Atestavimo pažymėjimas neišduodamas, jeigu:
1) įmonė neatitinka šio straipsnio 4 dalyje nustatytų pagrindinių ir atestavimo taisyklėse nustatytų papildomų reikalavimų;
2) pateikiami ne visi dokumentai;
3) pateiktuose dokumentuose yra nurodyta klaidingų duomenų.
8. Priėmus sprendimą atestavimo pažymėjimo neišduoti, apie tai per 3 darbo dienas raštu pranešama pareiškėjui, nurodant atsisakymo išduoti atestavimo pažymėjimą priežastis.
9. Atestavimo pažymėjimo galiojimas gali būti sustabdomas, jeigu:
1) įmonė buvo nutraukusi atestuojamą veiklą daugiau kaip 2 mėnesius arba nepradėjo veiklos per 2 mėnesius nuo atestavimo pažymėjimo išdavimo;
2) įmonė nesilaiko Lietuvos Respublikos teisės aktų, tarptautinių susitarimų ir įmonių atestavimo taisyklių reikalavimų;
3) įmonė pažeidžia ar nevykdo pasienio ruožo režimo ar muitinės taisyklių reikalavimų – atitinkamų institucijų teikimu;
4) įmonė pažeidžia uosto laivybos, uosto naudojimo, laivų įgulų darbo režimo ir poilsio reikalavimus – uostą valdančios įmonės teikimu;
5) atestuotos įmonės veikla gali padaryti žalos Lietuvos Respublikos gamtai, kelti grėsmę žmonių gyvybei ir sveikatai – atitinkamų institucijų teikimu;
6) įmonė neužtikrina vykdomos veiklos kokybės reikalavimų;
7) įmonė pateikia atitinkamą prašymą Administracijai;
10. Sustabdžiusi atestavimo pažymėjimo galiojimą, Administracija per 5 darbo dienas apie tai praneša įmonei ir nustato laiką, per kurį ši įmonė privalo ištaisyti šio straipsnio 9 dalyje nurodytus atestuojamos veiklos sąlygų pažeidimus. Pašalinusi pažeidimus, įmonė raštu informuoja Administraciją, kuri šią informaciją patikrina ir per 3 darbo dienas priima sprendimą panaikinti atestavimo pažymėjimo galiojimo sustabdymą arba panaikinti atestavimo pažymėjimą, jeigu pažeidimas per nustatytą laiką nepašalintas.
11. Atestavimo pažymėjimo galiojimas gali būti panaikintas, jeigu įmonė:
1) pateikia reikiamą prašymą Administracijai;
2) paaiškėja, kad atestavimo pažymėjimui gauti buvo pateikti neteisingi duomenys;
3) pakartotinai per vienerius metus pažeidžia šio straipsnio 9 dalyje nustatytus reikalavimus;
4) per nurodytą laiką nepašalina nustatytų atestuojamos veiklos sąlygų pažeidimų;
5) po atestavimo pažymėjimo sustabdymo tęsia atestavimo pažymėjime nurodytą veiklą;
6) likviduojama ar reorganizuojama (baigia savo veiklą kaip savarankiškas ūkio subjektas). Įmonė, gavusi pranešimą apie atestavimo pažymėjimo galiojimo panaikinimą, privalo per 15 dienų grąžinti Administracijai panaikintą atestavimo pažymėjimą.
12. Atestavimo pažymėjimas gali būti išduotas vienai ar kelioms šio straipsnio 2 dalyje išvardytoms veikloms, taip pat ir tik tam tikrai veiklai, kuri apima tik dalį šio straipsnio 2 dalies 1–4 ir 11 punktuose išvardytų veiklų ir krauti tam tikrų rūšių jūrų krovinius. Įmonės atestuojamos susisiekimo ministro nustatyta tvarka.
13. Už atestavimo pažymėjimo išdavimą mokama Vyriausybės apskaičiuoto dydžio valstybės rinkliava.
LAIVO ĮRENGINIAI
3937 straipsnis. Laivo
įrenginiai
Visuose
Lietuvos Respublikos jūrų laivų registre įregistruotuose laivuose gali būti
sumontuoti ir eksploatuojami tik tokie laivo įrenginiai, kurie pagaminti, išbandyti
ir sertifikuoti pagal susisiekimo ministro patvirtintus Laivų įrenginių
sertifikavimo nuostatus.
Laivo įrenginiai, kurie pagal tarptautinius saugios laivybos reikalavimus turi būti ar gali būti naudojami laive saugiai laivybai ir jūros aplinkos apsaugai nuo taršos užtikrinti ir kuriems pagal tarptautinius saugios laivybos reikalavimus reikalingas Administracijos arba įgaliotos laivų klasifikavimo bendrovės patvirtinimas, privalo atitikti susisiekimo ministro nustatytus reikalavimus.
ŠEŠIOLIKTASIS SKIRSNIS
BENDROJO NAUDOJIMO VANDENS KELIAI, NAVIGACIJOS ĮRENGINIAI
4038 straipsnis. Saugios
laivybos bendrojo
naudojimo vandens keliuose užtikrinimas
1. Bendrojo
naudojimo vandens keliai ženklinami ir žymimi jūrlapiuose bei
locmanų žemėlapiuose tik atlikus šių kelių hidrografinius ir kitus tyrimus.
2. Navigacinio ženklinimo
darbus bendrojo naudojimo vandens keliuose atlieka Administracija, o uostų uosto teritorijoje
ir akvatorijoje teritorijose ir
akvatorijose
– uosto kapitonas uostus valdančios įmonės.
3. Bendrojo naudojimo
vandenų kelių žymėjimo, tvarkymo ir eksploatavimo valstybinę priežiūrą atlieka
Administracija.
43. Administracija
organizuoja jūrlapių, žinynų ir kitos informacinės navigacinės literatūros
leidybą, platinimą, informacijos apie navigacinius pasikeitimus pateikimą
Lietuvos Respublikoje ir atsako už pateiktos informacijos tikslumą.
Administracija privalo viešai savo interneto svetainėje
skelbti apie kiekvieną žinomą pavojų laivybai Lietuvos Respublikos teritorinėje
jūroje, išskirtinėje ekonominėje zonoje ir uostų bei terminalų
akvatorijose. Jūrlapių, žinynų ir kitos navigacinės literatūros sudarymo,
korektūros, išleidimo ir platinimo tvarką nustato susisiekimo ministras. Už
teisę platinti jūrlapius, žinynus ir kitus navigacinius leidinius platintojas
moka Vyriausybės apskaičiuoto dydžio valstybės rinkliavą.
54. Statybos darbai
bendrojo naudojimo vandens keliuose vykdomi gavus Vyriausybės leidimą. Statybos
darbai, trukdantys bendrojo naudojimo vandens keliuose užtikrinti saugią
laivybą, draudžiami.
4139 straipsnis. Apribojimai
navigacijos įrenginių veikimo sektoriuje
1. Navigacijos įrenginių
veikimo sektoriuje draudžiama statyti nuolatinius arba laikinus statinius,
sodinti medžius, įrengti didelio galingumo elektros arba kitokius šviesos
šaltinius.
1. Įvairiems navigacijos įrenginiams nustatomi veikimo sektoriai, kuriuose šie įrenginiai turi būti gerai matomi iš laivų.
2. Kiekviena statyba
navigacijos įrenginių veikimo sektoriuje turi būti suderinta su Administracija.
2. Navigacijos įrenginių veikimo sektoriuje draudžiama vykdyti statybos, mechanizuotus žemės kasybos ir žemės ūkio darbus, sodinti medžius, įrengti didelio galingumo elektros arba kitokius šviesos šaltinius, nesuderinus su uostą valdančia įmone arba Administracija.
3. Navigacijos įrenginių veikimo
sektoriaus ribas, apribojimus šio sektoriaus žemės naudotojams nustato
Vyriausybė ar jos įgaliota institucija.
septynioliktasis skirsnis
ŽMONIŲ PAIEŠKA IR GELBĖJIMAS, LAIVŲ AVARIJŲ TYRIMAS, PASKENDUSIO TURTO IŠKĖLIMAS
4240 straipsnis. Žmonių
paieška ir gelbėjimas
1. Žmonių paieškos ir gelbėjimo darbus paieškos ir gelbėjimo rajone organizuoja, koordinuoja ir jiems vadovauja Lietuvos kariuomenė. Šiuos darbus Lietuvos kariuomenė organizuoja, koordinuoja ir jiems vadovauja per Lietuvos kariuomenės Karinių jūrų pajėgų Jūrų gelbėjimo koordinavimo centrą.
2. Žmonių paieškos ir gelbėjimo darbus paieškos ir gelbėjimo rajone, išskyrus jūrų uostų akvatorijas ir Kuršių marias, vykdo Lietuvos kariuomenė, Kuršių mariose – Vidaus reikalų ministerijos įgaliotos institucijos, jūrų uostų akvatorijose – jūrų uostų administracijos.
3. Žmonių paieškos ir gelbėjimo darbams vykdyti Lietuvos kariuomenės Karinių jūrų pajėgų Jūrų gelbėjimo koordinavimo centro vadovo prašymu šiuos darbus vykdančiai institucijai į pagalbą gali būti pasitelkiamos Valstybės sienos apsaugos tarnybos prie Vidaus reikalų ministerijos, Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento prie Vidaus reikalų ministerijos, Administracijos, jūrų uostų administracijų, kitų valstybės ir savivaldybių institucijų pajėgos ir priemonės, priskirtos šiems darbams vykdyti pagal Žmonių paieškos ir gelbėjimo darbų paieškos ir gelbėjimo rajone planą (toliau – Planas), kurį tvirtina kariuomenės vadas, suderinęs su šioje dalyje nurodytomis institucijomis. Jeigu žmonių paieškos ir gelbėjimo darbams vykdyti pagal Planą priskirtų pajėgų ir priemonių neužtenka, turi būti pasitelkiamos papildomos, t. y. pagal Planą nepriskirtos, minėtų institucijų pajėgos ir priemonės.
4. Šiame straipsnyje nurodytų institucijų pareigas ir įgaliojimus organizuojant, koordinuojant, vadovaujant ar vykdant žmonių paieškos ir gelbėjimo darbus paieškos ir gelbėjimo rajone nustato Vyriausybė. Šie darbai organizuojami, koordinuojami, jiems vadovaujama ir jie vykdomi vadovaujantis 1979 metų Tarptautine jūrų paieškos ir gelbėjimo konvencija, Planu ir Lietuvos Respublikos teisės aktais.
4341 straipsnis. Pareiga suteikti
pagalbą
1. Kiekvieno pavojuje esančio laivo kapitonas, jeigu tai įmanoma, privalo visais įmanomais būdais siekti išgelbėti jame esančius žmones ir laivą.
2. Kiekvieno laivo kapitonas, nesukeldamas rimtos grėsmės savo laivui ir jame esantiems žmonėms, privalo:
1) suteikti pagalbą bet kuriam asmeniui jūroje, jeigu iškyla pavojus jo gyvybei;
2) plaukti didžiausiu galimu greičiu gelbėti nelaimėje atsidūrusių žmonių, jei buvo pranešta, kad jiems reikalinga pagalba, ir jeigu ji gali būti suteikta.
4442 straipsnis. Susidūrusių
laivų kapitonų pareigos
1. Kiekvienas susidūrusio laivo kapitonas, nesukeldamas rimtos grėsmės savo laivui ir jame esantiems žmonėms, privalo suteikti pagalbą pavojuje atsidūrusiems žmonėms.
2. Susidūrus laivams, kiekvieno susidūrusio laivo kapitonas, jei tai įmanoma, privalo pranešti vienas kitam laivų pavadinimus, laivų įregistravimo uostus ir nurodyti artimiausią uostą, į kurį jo laivas įplauks, bei suderinti tolesnius tarpusavio veiksmus.
4543 straipsnis. Laivų įplaukimo į tam tikrą Lietuvos
Respublikos teritorinės jūros zoną laikinas apribojimas
1. Esant tikimybei, kad dėl
konkrečioje Lietuvos Respublikos teritorinės jūros zonoje esančio pavojuje arba
sužaloto laivo, jo liekanų, kitų konstrukcijų ar statinių tiesiogiai arba netiesiogiai
naftos produktais ar pavojingomis ir kenksmingomis medžiagomis gali būti
užteršta Lietuvos Respublikos teritorinė jūra ar pakrantė, padaryta žala
asmenims arba jų turtui, o apribojus laivų įplaukimą į zoną tokių pasekmių būtų
išvengta arba jos būtų sumažintos, Administracija turi teisę laikinai apriboti
laivų įplaukimą į tą Lietuvos Respublikos teritorinės jūros zoną. Apie šį
sprendimą būtina nedelsiant Administracija nedelsdama
praneša viešai savo interneto svetainėje. pranešti
suinteresuotiems asmenims susisiekimo ministro nustatyta tvarka.
2. Pranešus, kad yra nustatyta šio straipsnio 1 dalyje apibūdinta zona, į ją negali įplaukti ir joje būti joks laivas, išskyrus laivus, numatytus Administracijos sprendime dėl laivų įplaukimo į Lietuvos Respublikos teritorinės jūros zoną laikino apribojimo.
4644 straipsnis. Jūrų laivų
avarijų ir incidentų tyrimo tikslai ir tvarka
1. Jūrų laivų avarijų ir incidentų tyrimo tikslas – nustatyti laivo avarijos ar incidento aplinkybes, priežastis ir padarinius, pateikti išvadas ir pasiūlymus dėl prevencinių veiksmų taikymo, kad ateityje būtų išvengta laivų avarijų ar incidentų. Tyrimais nesiekiama nustatyti kieno nors atsakomybės ar kaltės.
2. Jūrų laivų avarijų ir incidentų klasifikavimo, tyrimo ir pranešimų tvarką nustato susisiekimo ministras, vadovaudamasis Tarptautinės jūrų organizacijos Jūrų laivų avarijų ir incidentų tyrimo kodekso ir Europos Sąjungos teisės aktų reikalavimais.
3. Jūrų laivų avarijas ir incidentus tiria susisiekimo ministro paskirta tyrimų tarnyba arba susisiekimo ministro paskirtas jūrų laivų avarijų ir incidentų tyrimų vadovas (toliau – tyrimų vadovas). Susisiekimo ministras suteikia tyrimų tarnybai arba tyrimų vadovui atitinkamus įgaliojimus, reikiamas priemones ir lėšas, reikalingas jūrų laivų avarijų ar incidentų tyrimui organizuoti ir vykdyti.
4. Tyrimų tarnyba ar tyrimų vadovas savo organizacine, teisine ir sprendimų priėmimo forma turi būti nepriklausomi nuo bet kokių kontrolės funkcijas jūrų transporte vykdančių institucijų ir įstaigų, jūrų uostus valdančių įmonių, laivybos bendrovių, krovos kompanijų, kitų, vykdančių veiklą jūrų transporto sektoriuje įmonių ir organizacijų, institucijų ir asmenų, kurių interesai gali nesutapti su tyrimų tarnybos ar tyrimo vadovo uždaviniais.
5. Prireikus tyrimų tarnyba ar tyrimų vadovas gali sudaryti specialiąją tyrimo komisiją, kviestis Lietuvos Respublikos ar užsienio valstybių ekspertus ir specialistus laivų avarijai ar incidentui tirti. Tokių ekspertų ar specialistų darbas apmokamas iš šio straipsnio 3 dalyje numatytų lėšų.
6. Tyrimų tarnyba ar tyrimų vadovas turi teisę apklausti visus asmenis, kurie gali suteikti tyrimui svarbios informacijos ir patikrinti dokumentus, įrašus ir kompiuterinėse laikmenose laikomą informaciją.
7. Tyrimų tarnyba ar tyrimų vadovas duomenis apie jūrų laivų avarijas ir incidentus, taip pat galutinių, supaprastintų arba laikinųjų tyrimo ataskaitų kopijas teikia Europos Komisijai, taip pat susisiekimo ministro nustatyta tvarka skelbia nustatytos formos tyrimo ataskaitą.
4745 straipsnis. Pranešimas
apie laivo avariją
1. Įvykus bet
kokio laivo avarijai ar incidentui Lietuvos Respublikai priskirtame paieškos ir gelbėjimo rajone
Baltijos jūroje, laivo kapitonas nedelsdamas privalo apie tai pranešti
Lietuvos kariuomenės Karinių jūrų pajėgų Jūrų gelbėjimo koordinavimo
centrui susisiekimo ministro nustatyta tvarka Administracijai.
2. Jeigu
Lietuvos Respublikos jūrų laivų registre įregistruoto laivo svarbi arba labai
svarbi avarija, nustatyta pagal šio įstatymo 46 straipsnio 2 dalyje
nurodytą klasifikaciją,
Įvykus laivo,
plaukiojančio su Lietuvos vėliava, avarijai ar incidentui už Lietuvos
Respublikai priskirto paieškos ir gelbėjimo rajono Baltijos jūroje, laivybos
bendrovė ar laivo kapitonas apie tai informuoja Administraciją. Jeigu laivo, plaukiojančio su Lietuvos vėliava avarija ar incidentas
įvyko užsienio valstybės teritorinėje jūroje ar uoste, Administracija laivo
kapitonas apie tai privalo papildomai pranešti Lietuvos Respublikos
diplomatinei atstovybei ar konsulinei įstaigai toje valstybėje.
4846 straipsnis. Paskendusio
turto savanoriškas iškėlimas iš Lietuvos Respublikos teritorinės jūros
1. Jei Lietuvos Respublikos teritorinėje jūroje paskendęs turtas nekliudo laivybai, nekelia grėsmės žmonių gyvybei ar saugumui, neteršia aplinkos, tačiau turto savininkas nori paskendusį turtą iškelti, šio turto savininkas ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo turto paskendimo dienos apie tai turi raštu pranešti Administracijai.
2. Administracija nustato terminą paskendusiam turtui iškelti ir šių darbų atlikimo tvarką ir apie tai praneša turto savininkui.
3. Administracija turi teisę neleisti turto savininkui kelti paskendusį turtą savo priemonėmis arba jo pasirinktu kėlimo organizavimo būdu ir terminais, jei tai gali kliudyti laivybai, kelti grėsmę žmonių gyvybei ar saugumui, teršti aplinką. Šiuo atveju turto iškėlimą organizuoja Administracija turto savininko lėšomis.
4947 straipsnis.
Paskendusio turto privalomas iškėlimas iš Lietuvos Respublikos teritorinės
jūros
1. Jeigu Lietuvos Respublikos teritorinėje jūroje paskendęs turtas kliudo laivybai, kelia grėsmę žmonių gyvybei ar saugumui, gali teršti arba teršia aplinką, turto savininkas privalo iškelti šį turtą Administracijos reikalavimu per jos nustatytą terminą.
2. Jeigu dėl paskendusio turto yra tiesioginė grėsmė saugiai laivybai ar aplinkai arba jeigu paskendusio turto savininkas neiškelia jo per nustatytą terminą ar turto savininkas yra nežinomas, Administracija privalo imtis reikiamų priemonių turtui iškelti arba kitu būdu jį pašalinti.
3. Jeigu paskendusio turto savininkas yra nežinomas, terminus, nustatytus paskendusiam laivui iškelti, Administracija paskelbia visuomenės informavimo priemonėse.
5048 straipsnis.
Administracijos iškeltas paskendęs turtas
1. Turtas, kurio iškėlimą organizavo Administracija, perduodamas savininkui, jei jis pateikė prašymą per 6 mėnesius nuo turto iškėlimo dienos. Tuo atveju turto savininkas privalo Administracijai atlyginti turto iškėlimo, jo saugojimo, nukenksminimo ir kitas dėl to pagrįstai patirtas išlaidas.
2. Jeigu Administracijos iškelto paskendusio turto savininkas yra nežinomas, turtas perduodamas valstybės nuosavybėn pagal Civilinio kodekso reikalavimus.
51
straipsnis. Atsakomybė už saugios laivybos reikalavimų nevykdymą
1. Už saugios laivybos
reikalavimų nevykdymą kaltiems asmenims taikoma Lietuvos Respublikos įstatymų
nustatyta atsakomybė.
2. Jeigu Lietuvos
Respublikos jūrų laivų registre įregistruotame laive nuolat pažeidžiami saugios
laivybos reikalavimai ir laivui dėl to uždraudžiama išplaukti iš Lietuvos
Respublikos ar užsienio valstybių uostų, Administracija susisiekimo ministro
nustatyta tvarka turi teisę sustabdyti pagal šio įstatymo 27 straipsnio 3 dalį
išduoto saugaus valdymo liudijimo galiojimą iki 3 mėnesių.
_______________
saugios laivybos įstatymo
priedas
1. 1992 m. kovo 31 d. Tarybos direktyva Nr. 92/29/EEB dėl būtiniausių saugos ir sveikatos apsaugos reikalavimų, skirtų gerinti medicininį gydymą laivuose (OL 2004 m. specialusis leidimas, 5 skyrius, 2 tomas, p. 21).
2. 1994 m. lapkričio 22 d.
Tarybos direktyva Nr. 94/57/EB dėl laivų apžiūros ir tikrinimo organizacijų ir
atitinkamos jūrų administracijų veiklos bendrųjų taisyklių ir standartų (su
2001 m. gruodžio 19 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos Nr.
2001/105/EB pakeitimais) (OL 2004 m. specialusis leidimas,
7 skyrius, 2 tomas, p. 230),
su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2001 m. gruodžio 19 d. Europos
Parlamento ir Tarybos direktyva Nr. 2001/105/EB (OL 2004 m.
specialusis leidimas, 7 skyrius, 6 tomas, p. 39).
3. 1994 m. lapkričio 22 d.
Tarybos direktyva Nr. 94/58/EB dėl minimalaus jūrininkų parengimo (su 2003
m. lapkričio 17 d. Tarybos direktyvos Nr. 2003/103/EB pakeitimais),
su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2008 m. lapkričio 19 d. Europos
Parlamento ir Tarybos direktyva Nr. 2008/106/EB (OL 2008 L 323, p. 33).
4. 1995 m. birželio 19 d.
Tarybos direktyva Nr. 95/21/EB dėl laivo saugumo, taršos prevencijos ir darbo
bei gyvenimo sąlygų laivuose tarptautinių standartų taikymo laivams,
atplaukiantiems į Bendrijos uostus ir plaukiojantiems valstybių narių
jurisdikcijai priklausančiuose vandenyse (uosto valstybės kontrolė) (su 2001 m.
gruodžio 19 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos Nr. 2001/106/EB
pakeitimais).
54. 1996 m. birželio 25 d.
Komisijos direktyva Nr. 96/40/EB, nustatanti bendro pavyzdžio asmens tapatybę
patvirtinantį dokumentą inspektoriams, vykdantiems uosto valstybės kontrolę
(tekstas svarbus EEE) (OL 2004 m. specialusis leidimas, 7 skyrius, 2 tomas, p.
362).
65. 1996 m. gruodžio 20 d.
Tarybos direktyva Nr. 96/98/EB dėl laivų įrenginių (su 2002 m. rugsėjo 2 d.
Komisijos direktyvos Nr. 2002/75/EB pakeitimais), su paskutiniais
pakeitimais, padarytais 2002
m. rugsėjo 2 d. Komisijos direktyva Nr. 2002/75/EB (OL 2004 m.
specialusis leidimas, 7 skyrius, 7 tomas, p. 62).
76. 1997 m. gruodžio 11 d.
Tarybos direktyva Nr. 97/70/EB, nustatanti suderintus saugumo reikalavimus 24
metrų ilgio ir ilgesniems žvejybos laivams (su 2002 m. balandžio 25 d.
Komisijos direktyvos Nr. 2002/35/EB pakeitimais) (OL 2004 m.
specialusis leidimas, 7 skyrius, 4 tomas, p. 3), su paskutiniais
pakeitimais, padarytais 2002 m. balandžio 25 d. Komisijos direktyva Nr.
2002/35/EB (OL 2004 m. specialusis leidimas, 7 skyrius, 6 tomas, p.
233).
87. 1998 m. kovo 17 d.
Tarybos direktyva Nr. 98/18/EB dėl keleivinių laivų saugos taisyklių ir
standartų (su 2003 m. liepos 29 d. Komisijos direktyvos Nr. 2003/75/EB
pakeitimais) (OL 2004 m. specialusis leidimas, 7 skyrius, 4 tomas, p.
40),
su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2003 m. liepos 29 d. Komisijos
direktyva Nr. 2003/75/EB (OL 2004 m. specialusis leidimas, 7 skyrius, 7 tomas, p.
351).
98. 1998 m. birželio 18 d.
Tarybos direktyva Nr. 98/41/EB dėl įplaukiančiuose į Bendrijos valstybių narių
uostus ir išplaukiančiuose iš jų keleiviniuose laivuose esančių asmenų
registracijos (OL 2004 m. specialusis leidimas, 7 skyrius, 4 tomas, p.
127).
109. 1999 m. balandžio 29 d.
Tarybos direktyva Nr. 1999/35/EB dėl privalomų patikrinimų sistemos,
užtikrinančios saugų ro-ro keltų ir greitaeigių keleivinių laivų, kuriais
teikiamos reguliarios paslaugos, plaukiojimą (OL 2004 m.
specialusis leidimas, 7 skyrius, 4 tomas, p. 296).
1110. 2000 m.
lapkričio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva Nr. 2000/59/EB dėl
uosto priėmimo įrenginių, skirtų laivuose susidarančioms atliekoms ir krovinių
likučiams (OL 2004 m.
specialusis leidimas, 7 skyrius, 5 tomas, p. 358).
1211. 2001 m. gruodžio 4 d.
Europos Parlamento ir Tarybos direktyva Nr. 2001/96/EB, nustatanti sausakrūvių
laivų saugaus pakrovimo ir iškrovimo suderintus reikalavimus ir tvarką (tekstas
svarbus EEE) (OL 2004 m. specialusis leidimas, 7 skyrius, 6 tomas, p. 27).
1312. 2002 m. birželio 27 d.
Europos Parlamento ir Tarybos direktyva Nr. 2002/59/EB, įdiegianti Bendrijos
laivų eismo stebėsenos ir informacijos sistemą ir panaikinanti Tarybos
direktyvą Nr. 93/75/EEB (OL 2004 m. specialusis leidimas, 7 skyrius, 7 tomas, p.
12), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2009 m. balandžio 23 Europos Parlamento ir
Tarybos direktyva Nr. 2009/17/EB (OL 2009 L 131, p.
101).
1413. 2002 m. lapkričio 5 d.
Europos Parlamento ir Tarybos direktyva Nr. 2002/84/EB, iš dalies pakeičianti
direktyvas dėl jūrų saugumo ir teršimo iš laivų prevencijos (tekstas svarbus
EEE) (OL 2004 m. specialusis leidimas, 7 skyrius, 7 tomas, p.
173).
1514. 2003 m. balandžio 14
d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva Nr. 2003/25/EB dėl specialių ro-ro
keleivinių laivų stabilumo reikalavimų (OL 2004 m.
specialusis leidimas, 7 skyrius, 7 tomas, p. 286).
15. 2009 m. balandžio 23 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2009/15/EB dėl laivų patikrinimo ir apžiūros organizacijų ir atitinkamos jūrų administracijų veiklos bendrųjų taisyklių ir standartų (OL 2009 L 131, p. 47)
16. 2009 m. balandžio 23 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva Nr. 2009/18/EB, nustatanti pagrindinius principus, taikomus avarijų jūrų transporto sektoriuje tyrimui, ir iš dalies keičianti Tarybos direktyvą 1999/35/EB ir Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2002/59/EB (OL 2009 L 131, p. 114).
17. 2009 m. balandžio 23 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2009/21/EB dėl vėliavos valstybės reikalavimų laikymosi (OL 2009 L 131, p. 132).“
_______________
Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Susisiekimo ministerija ir Lietuvos saugios laivybos administracija iki šio įstatymo įsigaliojimo parengia ir patvirtina šiam įstatymui įgyvendinti reikalingus teisės aktus.
3 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas
Šis įstatymas įsigalioja 2011 m. birželio 17 d.
Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.