VALSTYBINĖ TABAKO IR ALKOHOLIO KONTROLĖS TARNYBA

PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS

 

Valstybės biudžetinė įstaiga, Konstitucijos pr. 23 C korp., 08105 Vilnius, tel. (8 5)  272 5746, faks. (8 5)  272 3401

 el. p. [email protected]. Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188602413

 

Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijai                                     2011-03-29 Nr. 3S-

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO, LIETUVOS RESPUBLIKOS VAIKO MINIMALIOS IR VIDUTINĖS PRIEŽIŪROS ĮSTATYMO 8 IR 10 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO IR LIETUVOS RESPUBLIKOS BAUDŽIAMOJO KODEKSO 47, 273, 281, 284 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR PAPILDYMO IR KODEKSO PAPILDYMO 1761 IR 2731 STRAIPSNIAIS ĮSTATYMO PROJEKTŲ

            Valstybinė tabako ir alkoholio kontrolės tarnyba prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės (toliau – Tarnyba) susipažino su pateiktu derinti Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso projektu Nr. 11-871-01 (toliau – Projektas), į kurį teikiame šias pastabas:

1.                           Projekto 2 straipsnio 3 dalis numato, kad “Asmuo atsako pagal šį kodeksą tik tuo atveju, jeigu jis yra kaltas padaręs administracinį nusižengimą ir jeigu nusižengimo padarymo metu iš jo galima buvo reikalauti įstatymus atitinkančio elgesio”. Iš minėtos formuluotės neaišku, kada galima, o kada negalima iš fizinio asmens reikalauti įstatymus atitinkančio elgesio. Tokia teisės norma įtvirtina subjektyvius kriterijus, kurie nėra apibrėžti nei įstatymuose, nei teisės doktrinoje, todėl tikslinga jos atsisakyti.

2.                           Projekto 2 straipsnio 7 dalis numato, kad “Asmuo laikomas padaręs administracinį nusižengimą tik įvykdęs administracinį nurodymą arba šio kodekso nustatyta tvarka priėmus nutarimą, kuriuo asmuo pripažįstamas padaręs administracinį nusižengimą”. Pažymėtina, kad asmuo pripažįstamas kaltu tik įsiteisėjusiu teismo ar kitos kompetentingos valstybės institucijos sprendimu, nutarimu ar nutartimi. Asmuo negali būti laikomas padaręs administracinį nusižengimą vien priėmus nutarimą, taip atimant iš jo galimybę efektyviai pasinaudoti teise į gynybą ir būti apsaugotam nuo neigiamų teisinių, ekonominių ir kitokių pasekmių iki galutinio sprendimo jam inkriminuojamo nusižengimo byloje. 

3.                           Projekto 4 straipsnio 3 dalis numato, kad “Administracinio nusižengimo padarymo vieta yra vieta, kurioje asmuo veikė arba turėjo ir galėjo veikti, arba vieta, kurioje atsirado šio kodekso specialiojoje dalyje numatyti padariniai”. Atkreiptinas dėmesys, kad ši teisės norma palieka už įstatymo ribų internetinėje erdvėje daromus pažeidimus, todėl siūlytina pateiktu Projektu užpildyti šią įstatymo spragą.

4.                           Projekto 5 straipsnio 1 dalyje numatyta, kad “Administracinis nusižengimas yra šiame kodekse ir kituose teisės aktuose uždrausta kalta pavojinga veika (veikimas arba neveikimas), atitinkanti administracinio nusižengimo, už kurį numatyta administracinė nuobauda, sudėtį”. To paties Projekto 12 straipsnyje numatyta, kad “Jeigu padaryta mažai pavojinga administracinio nusižengimo požymių turinti veika, o šio kodekso 22 straipsnio 2 dalyje nurodytą administracinės nuobaudos paskirtį galima įgyvendinti netraukiant asmens administracinėn atsakomybėn, administracinio nusižengimo teiseną pradedantis pareigūnas gali jos nepradėti ir pareikšti asmeniui žodinę pastabą”. Atsižvelgiant į tai, kad Projekte nenumatyti veikos pavojingumo nustatymo kriterijai, aukščiau nurodytų teisės normų taikymas būtų selektyvus, subjektyvus ir paneigtų asmenų lygybės prieš įstatymą, teisingumo ir teisinės valstybės principus.

5.                           Projekto 123 straipsnis “Nedenatūruoto etilo alkoholio, denatūruoto etilo alkoholio, techninio etilo alkoholio ir jų skiedinių (mišinių) gaminimas, laikymas, gabenimas, pardavimas ar kitoks realizavimas neturint leidimo” numato atsakomybę už įvairias veikas, susijusias su techniniu etilo alkoholiu. Pažymėtina, kad techninio etilo alkoholio sąvoka nėra įtvirtinta teisės aktuose, todėl siūlytina atsisakyti jos ir Projekte.

6.                           Projekto 208 straipsnio 3 dalyje numatyta, kad “Tabako gaminių pardavimas prekybos ir viešojo maitinimo įmonėse nesilaikant įstatymuose nustatytų apribojimų užtraukia baudą...”. Atsižvelgiant į teismų praktikoje išplėtotą sąvokos “įstatymo apribojimai” aiškinimą ir siekiant efektyvesnio teisės aktų taikymo ir jų laikymosi, siūlytina šią teisės normą papildyti, numatant, kad “Tabako gaminių pardavimas prekybos ir viešojo maitinimo įmonėse, nesilaikant įstatymuose nustatytų apribojimų ar draudimų, užtraukia baudą...”.

7.                           Projekto 151 numato atsakomybę už prekybos alkoholiniais gėrimais taisyklių pažeidimus, o 208 straipsnis – už prekybos tabako gaminiais pažeidimus. Atsižvelgiant į Projekto 208 straipsnyje numatytą teisinį reguliavimą ir pastaboje Nr. 6 išdėstytus motyvus, siūlytina 151 straipsnį analogiškai prekybos tabako gaminiais pažeidimų atvejams papildyti nauja dalimi, numatančia, kad “Alkoholinių gėrimų (įskaitant alų) pardavimas prekybos ir viešojo maitinimo įmonėse nesilaikant įstatymuose nustatytų apribojimų ir draudimų užtraukia baudą ...”.

8.                           Projekto 118 straipsnyje numatyta, kad “Alkoholio produktų bei tabako gaminių gamybos, importo ir prekybos licencijavimo tvarkos pažeidimas užtraukia baudą įmonių vadovams ir (ar) jų vyriausiesiems finansininkams nuo penkių tūkstančių iki dešimties tūkstančių litų”. Atsižvelgiant į Tarnybos praktikoje nustatomus licencijavimo tvarkos pažeidimus, jų pobūdį ir mastą, siūlytina mažinti žemutinę šios sankcijos ribą iki 500 Lt. 

9.                           Projekto 569 straipsnyje numatyta teismo diskrecija nagrinėti bylas neviešai, taip apsaugant asmenų privatų gyvenimą, profesinę ar komercinę paslaptį. Siūlytina, kad tokia teisė būtų suteikta ir atitinkamoms institucijoms, nagrinėsiančioms bylas ne teismo tvarka. 

10.                       Projekto 12, 587 ir 610 straipsniai yra nebaigtos redakcijos, todėl Tarnyba negali pateikti savo pozicijos ir vertinimo dėl iš esmės nebaigto teisės akto projekto.

 

               Pastabų dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo “Dėl Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso, Lietuvos Respublikos vaiko minimalios ir vidutinės priežiūros įstatymo 8 ir 10 straipsnių pakeitimo įstatymo ir Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso 47, 273, 281, 284 straipsnių pakeitimo ir papildymo ir Kodekso papildymo 176(1) ir 273(1) straipsniais įstatymo projektų” projekto Nr. 11-873-01, Lietuvos Respublikos vaiko minimalios ir vidutinės priežiūros įstatymo 8 ir 10 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. 11-876-01, Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso 47, 273, 281, 284 straipsnių pakeitimo ir papildymo ir Kodekso papildymo 176(1) ir 273(1) straipsniais įstatymo projekto Nr. 11-874-01 neturime. 
 

Direktorius                                                                                                      Česlovas Balsys

 

 

L. Petrauskaitė, tel. (8 5) 272 5149                                              Originalas nebus siunčiamas paštu