LIETUVOS RESPUBLIKOS DARBO KODEKSO 98 IR 99 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO 

PROJEKTO

AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

             1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys

Lietuvos Respublikos darbo kodekso 98 ir 99 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas (toliau vadinama projektas) parengtas kaip Nelegalaus darbo draudimo įstatymo projekto lydimasis teisės aktas.  

           2.   Įstatymų projektų tikslai ir uždaviniai

             Lietuvos Respublikos darbo kodekso 98 ir 99 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto tikslas –  pateikti nuorodą į Nelegalaus darbo draudimo įstatymą, kuriuo ir bus reguliuojamas nelegalus darbas bei atsisakyti platesnio nelegalaus darbo reguliavimo Darbo kodekse, siekiant išvengti teisės aktų normų kolizijos, o taip pat nustatyti, kad darbuotojas privalo pradėti dirbti tik kitą po darbo sutarties sudarymo dieną, jeigu vėlesnė darbo pradžia nenustatyta šalių susitarimu.  Tokiu būdu bus sudaryta galimybė tinkamai įgyvendinti Nelegalaus darbo draudimo įstatymo nustatytą darbdavio pareigą pranešti Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos teritoriniam skyriui (toliau – VSDFV) apie darbo pradžią ne vėliau kaip prieš dieną iki numatytos darbo pradžios. 

   3. Projekto siūlomų nuostatų teisinio reguliavimo būklė šiuo metu ir siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos

   Šiuo metu nelegalų darbą reglamentuoja Lietuvos Respublikos darbo kodekso 98 straipsnis.

  Siūloma pateikti nuorodą į atskirą Nelegalaus darbo draudimo įstatymą, kuriame bus nustatyti nelegalaus darbo požymiai darbdaviams, kurie leido dirbti nelegalų darbą, bei nelegaliai dirbusiems asmenims taikomos poveikio priemonės.

   Pagal šiuo metu galiojančią Darbo kodekso 99 straipsnio 5 dalį darbo sutartis gali būti sudaroma tą pačią (pirmąją) darbo dieną. 
Siekiant tinkamai įgyvendinti Nelegalaus darbo draudimo įstatymo nustatytą darbdavio pareigą pranešti Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos teritoriniam skyriui (toliau – VSDFV) apie darbo pradžią ne vėliau kaip prieš dieną iki numatytos darbo pradžios, yra tikslinama Darbo kodekso 99 straipsnio 5 dalis, nustatant, kad darbuotojas privalo pradėti dirbti kitą po darbo sutarties sudarymo dieną, jeigu vėlesnė darbo pradžia nenustatyta šalių susitarimu.

 

   4. Numatomos naujos teisinio reglamentavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

               Priėmus teikiamą įstatymo projektą nelegalus darbas bus reglamentuotas atskirame įstatyme ir išvengta teisės aktų kolizijos bei bus sudarytos galimybės efektyviau kovoti su oficialiai neapskaityta ekonomika.

 

  5. Galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir priemonės, kurių reikėtų imtis joms išvengti

   Neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

   6. Įstatymų įtaka kriminogeninei situacijai, korupcijai

   Priimtas įstatymas neturės įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai.

 

  7. Įstatymų įgyvendinimo įtaka verslo sąlygoms ir jo plėtrai

  Siūlomas projektas verslo sąlygoms ir jų plėtrai įtakos neturės.

 

   8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius galiojančius teisės aktus būtina pakeisti ar panaikinti, priėmus įstatymo projektą

   Priėmus teikiamą įstatymo projektą kitų teisės aktų keisti nereikės. Papildomų teisės aktų įstatymams įgyvendinti nereikės.

 

   9. Įstatymo projekto atitikimas Valstybinės kalbos, Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymų reikalavimams ir bendrinės lietuvių kalbos normoms, projekto sąvokų ir jas įvardijančių terminų įvertinimas Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

            Projektas atitinka Valstybinės kalbos, Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymų reikalavimus ir bendrinės lietuvių kalbos normas. Projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai nėra įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka, kadangi projekte nėra vartojamos naujai apibrėžiamos sąvokos.   

 

10. Įstatymo projekto atitikimas Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms bei Europos Sąjungos dokumentams

  Įstatymo projektas atitinka Europos žmogaus teisių konvenciją ir neprieštarauja Europos Sąjungos teisei.  

 

  11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įstatymų lydimųjų aktų, - kas ir kada juos turėtų parengti, šių aktų metmenys

      Kartu su šiuo įstatymo projektu yra teikiami Lietuvos Respublikos nelegalaus darbo draudimo įstatymo projektas ir Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso 413 ir 225  straipsnių pakeitimo ir 206(3) straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo projektai.

 

12. Kiek biudžeto lėšų pareikalaus ar leis sutaupyti įstatymo įgyvendinimas (pateikiami įvertinimai artimiausiems metams ir tolesnei ateičiai)

            Papildomų biudžeto išlaidų nereikės.

         

           13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

            Dėl šio įstatymo projekto  pasiūlymų nebuvo gauta.  

          

          14. Įstatymo projekto autorius ar autorių grupė, įstatymo projekto iniciatoriai: institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai

Įstatymo projektą parengė Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2010 m. sausio 26 d. įsakymu Nr.A1-26 ,,Dėl darbo grupės parengti reikalingus teisės akto projektus, perkeliant 2009 m. birželio 18 d. Europos Parlamento ir tarybos direktyvos 2009/52/EB, kuria numatomi sankcijų ir priemonių nelegaliai esančių trečiųjų šalių piliečių darbdaviams būtiniausi standartai nuostatas, sudarymo“ sudaryta darbo grupė (darbo grupės vadovė viceministrė Audra Mikalauskaitė (el. p. [email protected], tel. 2664 202), projektų rengimą koordinavo Darbo departamento direktorius Viktoras Majauskas (el.p. [email protected], tel. 2664 285), tiesioginiai rengėjai - Socialinio dialogo, darbo santykių ir darbo apmokėjimo skyrius (vedėjas Algirdas Bartkevičius, tel. 266 42 59, el.p. algirdas.bartkevič[email protected]) ir Teisės skyrius (vedėja Irena Šambaraitė, tel. 2664243, el.p. Irena.Sambaraite@socmin.lt).

 

15.   Įstatymo projekto reikšminiai žodžiai

Reikšminiai žodžiai, kurių reikia įstatymų projektams įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, yra: ,,darbas“, ,,nelegalus darbas“. 

 

 

Socialinės apsaugos ir darbo ministras                                      Donatas Jankauskas