Tikime Laisve LT-sumazintas-2


LIETUVOS RESPUBLIKOS ŪKIO MINISTERIJA

 

Valstybės biudžetinė įstaiga, Gedimino pr. 38 / Vasario 16-osios g. 2, LT-01104 Vilnius, tel. (8 5) 262 5515 / 262 6584,
faks. (8 5) 262 3974, el. p. [email protected], http://www.ukmin.lt.

Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188621919

 

Lietuvos Respublikos Vyriausybei

 

2011-

Nr. (28.2-83)-3-

 

 

 

Į

 

2011-03-01

 

 

Protokolas Nr. 9, 16 kl.

 

 

 

 

dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų projektų

 

Vykdydami 2011 m. kovo 1 d. ministerijų atstovų pasitarimo (protokolas Nr. 9, 16 klausimas) pavedimą, teikiame svarstyti patikslintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. birželio 11 d. nutarimo Nr. 697 „Dėl Mažmeninės prekybos taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo“ projektą ir su juo susijusius Vyriausybės nutarimų „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. lapkričio 19 d. nutarimo Nr. 1797 „Dėl Verslo liudijimų išdavimo gyventojams taisyklių“ pakeitimo“ ir „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. rugpjūčio 13 d. nutarimo Nr. 1283 „Dėl Kasos aparatų diegimo ir naudojimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo“ projektus.

Patikslintame Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. birželio 11 d. nutarimo Nr. 697 „Dėl Mažmeninės prekybos taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo“ projekte (toliau – nutarimo projektas) neteikiamos nuostatos, kuriomis buvo įgyvendinamas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. gruodžio 27 d. pasitarimo pavedimas (protokolas Nr. 86, 6 klausimas) Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. birželio 11 d. nutarime Nr. 697 „Dėl Mažmeninės prekybos taisyklių patvirtinimo“ nustatyti, kad už nelegalių prekių kontrolę turgavietėje būtų atsakingas turgavietės administratorius, įpareigojant jį informuoti priežiūros institucijas apie jo administruojamoje turgavietėje pastebėtas fizinio ar juridinio asmens neteisėtas veikas (akcizinių ir kitų prekių laikymą, realizavimą), o gavus priežiūros institucijų pranešimą apie nustatytus šių asmenų turgavietėje padarytus pažeidimus – neleisti jiems prekiauti toje turgavietėje.

Ūkio ministerijos nuomone, tokių įpareigojimų turgaviečių administratoriams nustatymas šiame nutarime neturi teisinio pagrindo, neatitinka teisinio reguliavimo lygmens, šio nutarimo teisinio reguliavimo dalyko ir tikslo.

Tokia nuomonė buvo išreikšta ir Ministro Pirmininko tarnyboje 2011 m. vasario 19 d. Teisės skyriaus organizuotame Teisingumo, Ūkio, Finansų ir Žemės ūkio ministerijų atstovų pasitarime bei Teisingumo ir Finansų ministerijų raštu pateiktose pastabose.

Tam, kad prekyvietės administratorius galėtų vykdyti juridinių ir fizinių asmenų veiklos kontrolę ir priežiūrą, jam reikalingi viešojo administravimo subjekto įgaliojimai. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo (Žin., 1999, Nr. 60-1945; 2006, Nr. 77-2975) (toliau – Viešojo administravimo įstatymas) 4straipsniu šie įgaliojimai subjektams Vyriausybės nutarimu suteikiami tik tais atvejais, kai Vyriausybės nutarimas, priimamas vadovaujantis tiesiogiai taikomu Europos Sąjungos teisės aktu, ratifikuota Lietuvos Respublikos tarptautine sutartimi, nustatančiais Europos Sąjungos ar atskirų valstybių finansinės paramos Lietuvai teikimo mastą, principus ir bendrąsias taisykles. Kitų atvejų, kai viešojo administravimo įgaliojimai suteikiami Vyriausybės nutarimu, Viešojo administravimo įstatymas nenustato.

Įpareigojimai turgavietės administratoriui atitinkamais atvejais juridiniams ir fiziniams asmenims neleisti prekiauti toje turgavietėje, vertintinos kaip neatitinkančios Lietuvos Respublikos civilinio kodekso (Žin., 2000, Nr. 74-2262) ir kitų įstatymų nuostatų bei juose įtvirtintų sutarties laisvės, ūkinės komercinės veiklos laisvės ir iniciatyvos principų suvaržymas, asmens teisnumo apribojimas. Tokie suvaržymai ir apribojimai galėtų būti nustatyti taip pat tik įstatymų nustatytais pagrindais ir tvarka.

Be to, šiuo metu galiojančiuose teisės aktuose yra nustatytos priemonės, sudarančios prielaidas mažinti neteisėtą akcizais apmokestinamų prekių prekybą. Lietuvos Respublikos tabako kontrolės įstatyme (Žin., 1996, Nr. 11-281; 2003, 117-5317), Lietuvos Respublikos alkoholio kontrolės įstatyme (Žin., 1995, Nr.44-1073; 2004, Nr.47-1548) yra draudžiama laikyti, gabenti, parduoti nelegalius (kontrabandinius, be gaminių įsigijimo dokumentų, be Lietuvos Respublikoje galiojančių banderolių ir pan.) alkoholinius gėrimus ir tabako gaminius, už šių nuostatų pažeidimus ūkio subjektams nustatytos griežtos ekonominės sankcijos (baudos ir licencijų galiojimo panaikinimas), o fiziniams asmenims – administracinė atsakomybė Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekse. Už neteisėtą prekių gabenimą, laikymą ir realizavimą asmenims taip pat nustatyta atsakomybė Lietuvos Respublikos baudžiamajame kodekse.

Griežtinant kovą su neteisėta akcizais apmokestinamų prekių prekyba, 2010 m. buvo pakeistas Ūkio ministro 2004 m. gegužės 26 d. įsakymas „Dėl fiziniams asmenims taikomų alkoholio produktų ir tabako gaminių gabenimo ir laikymo Lietuvos Respublikos teritorijoje taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2004, Nr. 87-3180), kuriame uždrausta fiziniams asmenims laikyti, gabenti alkoholinius gėrimus ir tabako gaminius turgavietėse, taip pat buvo sumažinti fiziniams asmenims leidžiamų laikyti ir gabenti iš trečiųjų šalių įvežtų alkoholinių gėrimų ir tabako gaminių kiekiai. Atsakomybė už šių taisyklių pažeidimą nustatyta Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekse.

Keičiamose Mažmeninės prekybos taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. birželio 11 d. nutarimu Nr. 697 (Žin., 2001, Nr. 51-1778) (toliau –Mažmeninės prekybos taisyklės) ir šiuo metu yra nustatyti draudimai pardavėjams (fiziniams ir juridiniams asmenims, kurie verčiasi mažmenine prekyba) parduoti prekes, kurių mažmeninė prekyba yra uždrausta įstatymais, taip pat prekes, kurių įsigijimas teisės aktų nustatyta tvarka nepatvirtintas prekių įsigijimo dokumentais, ir kt. Už šių taisyklių pažeidimus juridiniams ir fiziniams asmenims taip pat yra taikoma administracinė atsakomybė, nustatyta Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekse.

Be to, yra įgyvendinamos ir kitos kovos su šešėlinės ekonomikos apraiškomis priemonės, tarp jų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2011 m. sausio 12 d. nutarime Nr. 5 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. rugpjūčio 13 d. nutarimo Nr. 1283 „Dėl kasos aparatų diegimo ir naudojimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo“ (Žin., 2011, Nr. 6-215) nustatytas reikalavimas, kad asmenys, prekiaujantys maisto produktais turgaviečių patalpose, nuo 2011 m. gegužės 1 d. privalo naudoti kasos aparatus, kurio įgyvendinimas užtikrins geresnę parduodamų prekių apskaitą, mokesčių surinkimą bei sumažins neteisėto prekių realizavimo lygį.

Atsižvelgiant į tai, manome, kad šiuo metu esamoje teisinėje bazėje yra priemonių, leidžiančių priežiūros institucijoms kovoti su turgavietėse neteisėtai laikomomis ir realizuojamomis akcizinėmis ir kitomis prekėmis ir užtikrinti jų kontrolę, todėl pavesti viešojo administravimo funkcijas turgaviečių administratoriams (privatiems asmenims) netikslinga.

Svarstyti teikiamame nutarimo projekte keičiamose Mažmeninės prekybos taisyklėse daromi šie pagrindiniai pakeitimai ir papildymai:

Valstybinės lietuvių kalbos komisijos ir Lietuvos smulkiųjų verslininkų ir prekybininkų asociacijos siūlymu nutarimo projekte keičiama Mažmeninės prekybos taisyklėse vartojama sąvoka „prekyvietė“ į sąvoką „turgavietė“.

2009 m. balandžio 29 d. Valstybinės lietuvių kalbos komisijos Terminologijos pakomisės posėdyje svarstant Mažmeninės prekybos taisyklėse vartojamas sąvokas buvo pareikšta pastaba, kad sąvoka „prekyvietė“ gali būti suprantama platesne prasme, negu „turgavietė“. Valstybinė lietuvių kalbos komisija taip pat išreiškė susirūpinimą, kad teisinėje aplinkoje nebelieka tradicinių sąvokų „turgus“, „turgavietė“, ir pasiūlė visuose galiojančiuose teisės aktuose, kuriuose vartojama sąvoka „prekyvietė“, pakeisti ją į sąvoką „turgavietė“, taip pat patikslinti šios sąvokos apibrėžtį.

Keisti minėtą sąvoką ne kartą siūlė ir Lietuvos smulkiųjų verslininkų ir prekybininkų asociacija, nes dauguma šiuo metu veikiančių prekyviečių yra pasivadinusios turgavietėmis.

Atsižvelgiant į Ūkio ministerijoje gaunamus savivaldybių, smulkiųjų verslininkų ir kitų asmenų pasiūlymus sudaryti palankesnes sąlygas smulkiesiems prekybininkams verstis naudotų prekių mažmenine prekyba, o fiziniams asmenims – parduoti jų naudotas, asmeniniams, šeimos ar namų ūkio poreikiams tenkinti įsigytas prekes, keičiamos Mažmeninės prekybos taisyklių 14 punkto nuostatos.

Šiuo metu galiojančių Mažmeninės prekybos taisyklių 14 punkte nustatyta, kad mažmeninė prekyba naudotomis prekėmis yra leidžiama tik turgavietėse ir specializuotose (tik naudotoms prekėms skirtose) parduotuvėse. Ši nuostata varžo asmenų teisę verstis naudotų prekių prekyba, ypač kaimų ir miestelių vietovėse, kuriose nėra nei specializuotų (tik naudotoms prekėms skirtų) parduotuvių, nei teisės aktuose nustatytus reikalavimus atitinkančių turgaviečių.

Be to, pastaruoju metu vis daugiau fizinių asmenų norėtų patys parduoti ar išsikeisti savo asmeniniams, šeimos ar namų ūkio poreikiams tenkinti įsigytus ir jau nebereikalingus daiktus sendaikčių turguose (vadinamuosiuose „blusų turguose“), kurie yra populiarūs užsienio valstybėse.

Atsižvelgiant į tai, kad naudotų prekių prekyba gali prisidėti prie gyventojų užimtumo didinimo, socialinių ir kitų problemų sprendimo, nutarimo projekte siūloma pakeisti Mažmeninės prekybos taisyklių 14 punktą ir nustatyti, kad naudotų prekių prekyba yra leidžiama ne tik turgavietėse ir specializuotose (tik naudotoms prekėms skirtose) parduotuvėse, bet ir savivaldybės tarybos ar jos įgalioto savivaldybės administracijos direktoriaus nustatytose viešosiose vietose.

Atsižvelgiant į tai, kad Nacionalinės vartotojų teisių apsaugos tarybos pavadinimas buvo pakeistas į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą, taip pat į tai, kad ūkio subjektų pareigos (veiksmai) tais atvejais, kai nustatoma, kad parduodamas produktas yra nesaugus, išsamiai reglamentuojamos Lietuvos Respublikos produktų saugos įstatyme (Žin., 1999, Nr. 52-1673, 2001, Nr. 64-2324), kituose įstatymuose ir juos įgyvendinančiuose teisės aktuose, tikslinamas Mažmeninės prekybos taisyklių 25.10 punktas, paliekant jame tik bendrą nuostatą, įpareigojančią pardavėjus, sužinojus kad parduodamos prekės yra nesaugios, nutraukti mažmeninę prekybą jomis, informuoti pirkėjus ir vykdyti kitas produktų saugą reglamentuojančiuose teisės aktuose nustatytas pareigas.

Vadovaujantis Viešojo administravimo įstatymo 5 straipsnio 2 punktu Mažmeninės  prekybos taisyklėse vartojama sąvoka „kontrolė“ keičiama į sąvoką „priežiūra“.

Siekdama suderinti teisės aktuose vartojamas sąvokas, Ūkio ministerija parengė ir kartu teikia svarstyti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. lapkričio 19 d. nutarimo Nr. 1797 „Dėl Verslo liudijimų išdavimo gyventojams taisyklių“ (Žin., 2002, Nr. 112-4992) ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. rugpjūčio 13 d. nutarimo Nr. 1283 „Dėl Kasos aparatų diegimo ir naudojimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ (Žin., 2002, Nr. 82-3522) pakeitimo projektus, kuriuose daromi redakcinio pobūdžio pakeitimai, t. y. nutarimuose vartojama sąvoka „prekyvietė“ keičiama į sąvoką „turgavietė“.

Priėmus teikiamų nutarimų projektus, turėtų būti keičiami ir kiti, ministerijų ir institucijų priimti, teisės aktai, kuriuose vartojama „prekyvietės“ sąvoka: Lietuvos Respublikos ūkio ministro 2004 m. gegužės 26 d. įsakymas Nr. 4-200 „Dėl fiziniams asmenims taikomų alkoholio produktų ir tabako gaminių gabenimo ir laikymo Lietuvos Respublikos teritorijoje taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2004, Nr. 87-3180), Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2009 m. gegužės 15 d. įsakymas Nr. 3D-355 „Dėl Prekyviečių, prekiaujančių žemės ūkio ir maisto produktais, darbo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2009, Nr. 61-2442) ir kt.

Pakeitus teisės aktuose vartotą „prekyvietės“ sąvoką į „turgavietę“, atitinkamai turės būti keičiami įrašai fiziniams asmenims išduodamuose verslo liudijimuose. Atsižvelgiant į tai, kad verslo liudijimams išduoti naudojamoms kompiuterinėms programoms pakeisti reikia laiko, o taip pat, kad smulkieji verslininkai nepatirtų didesnės administracinės naštos, susijusios su iki šio nutarimo įsigaliojimo išduotų verslo liudijimų pakeitimu, siūloma nustatyti, kad teikiami nutarimai įsigalioja 2011 m. balandžio 1 dieną, taip pat, kad iki šių nutarimų įsigaliojimo išduoti prekybos prekyvietėse verslo liudijimai suteikia teisę prekiauti turgavietėse iki juose nurodyto verslo liudijimo galiojimo termino pabaigos.

Nutarimų projektus be pastabų derino Europos teisės departamentas, Valstybinė lietuvių kalbos komisija, Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba, Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba, Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija. Į Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos, Lietuvos Respublikos finansų ministerijos, Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos, Lietuvos savivaldybių asociacijos pastabas, gautas po ministerijų atstovų 2011 m. vasario 15 d. pasitarimo,  atsižvelgta.

Nutarimų projektai buvo skelbti Lietuvos Respublikos Seimo Teisės aktų projektų informacinės sistemos (TAIS) Projektų registravimo posistemėje, visuomenės pastabų ir pasiūlymų dėl šių projektų negauta.

Nutarimų projektai Lietuvos Respublikos Vyriausybės programai, Europos Sąjungos teisei, Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms neprieštarauja.

Atlikus nutarimų projektuose numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimą, neigiamų pasekmių nenumatoma.

Teikiamų nutarimų projektų notifikuoti Europos Komisijai nereikės.

Nutarimų projektus parengė Ūkio ministerijos Pramonės, paslaugų ir prekybos departamento (direktorius Kęstutis Straigis, tel. 262 5150) Vidaus prekybos politikos skyrius (vedėja Birutė Janutėnienė, tel. 262 3902, tiesioginė rengėja – šio skyriaus vyriausioji specialistė Romalda Zutkienė, tel. 262 4607).

Nutarimų projektai skelbiami Lietuvos Respublikos Seimo Teisės aktų projektų informacinės sistemos (TAIS) Projektų registravimo posistemėje.

PRIDEDAMA: 1. Nutarimų projektai, 4 lapai.

                          2. Nutarimų projektų lyginamieji variantai, 4 lapai

                          3. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo pažyma, 1 lapas.

                       

 

 

Ūkio ministras                                                                                                             Dainius Kreivys

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Birutė Janutėnienė, 262 3902, el. p.: [email protected]

Romalda Zutkienė, 262 4607, el. p.: [email protected]