LIETUVOS RESPUBLIKOS ŪKIO MINISTERIJA

 

Valstybės biudžetinė įstaiga, Gedimino pr. 38 / Vasario 16-osios g. 2, LT-01104 Vilnius, tel. (8 5) 262 5515 / 262 6584,
faks. (8 5) 262 3974, el. p. [email protected], http://www.ukmin.lt.

Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188621919

 

Lietuvos Respublikos Vyriausybei

 

 

2011- 02-

Nr. (28.2-83)-3-

Į

2010-12-27

Protokolas Nr. 7, 9 kl.

 

 

 

 

dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų projektų

 

Vykdydami 2011 m. vasario 15 d. ministerijų atstovų pasitarimo (protokolas Nr. 7, 9 klausimas) pavedimą, teikiame svarstyti patikslintus Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. birželio 11 d. nutarimo Nr. 697 „Dėl Mažmeninės prekybos taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo“, „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. lapkričio 19 d. nutarimo Nr. 1797 „Dėl Verslo liudijimų išdavimo gyventojams taisyklių“ pakeitimo“ ir „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. rugpjūčio 13 d. nutarimo Nr. 1283 „Dėl Kasos aparatų diegimo ir naudojimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo“ projektus.

Teikiami nutarimų projektai po ministerijų atstovų pasitarimo taip pat buvo svarstyti 2011 m. vasario 20 d. Ministro Pirmininko tarnyboje vykusiame šios tarnybos, Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos, Lietuvos Respublikos ūkio ministerijos, Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos ir Lietuvos Respublikos finansų ministerijos atstovų pasitarime.

Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. birželio 11 d. nutarimo Nr. 697 „Dėl Mažmeninės prekybos taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo“ projektas (toliau – nutarimo projektas) parengtas vykdant Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. gruodžio 27 d. pasitarimo protokolo Nr. 86, 6 klausimo „Dėl kasos aparatų įrengimo dengtose prekyvietėse, kuriose prekiaujama maisto produktais ir prekyviečių savininkų ir valdytojų atsakomybės stiprinimo“ II dalies 2 punktą bei atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos ūkio ministerijoje gaunamus savivaldybių, smulkiųjų verslininkų ir kitų asmenų pasiūlymus sudaryti palankesnes sąlygas smulkiesiems prekybininkams verstis naudotų prekių mažmenine prekyba, o fiziniams asmenims – parduoti jų naudotas, asmeniniams, šeimos ar namų ūkio poreikiams tenkinti įsigytas prekes, Valstybinės lietuvių kalbos komisijos ir Lietuvos smulkiųjų verslininkų ir prekybininkų asociacijos pasiūlymus dėl taisyklėse vartojamos „prekyvietės“ sąvokos ir kt.

Vykdant Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. gruodžio 27 d. pasitarimo pavedimą (protokolas Nr. 86, 6 klausimas, II dalies 2 punktas) ir siekiant sustiprinti kovą su neteisėtu akcizais apmokestinamų ir kitų prekių laikymu ir realizavimu, nutarimo projekte siūloma galiojantį Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimą Nr. 697 „Dėl Mažmeninės prekybos taisyklių patvirtinimo“ papildyti nuostatomis, reglamentuojančiomis, kad už neteisėto akcizais apmokestinamų ir (ar) kitų prekių laikymo ir (ar) realizavimo priežiūrą turgavietėse yra atsakingas turgavietės administratorius (t. y. asmuo, atsakingas už turgavietės darbo organizavimą), taip pat, kad turgavietės administratorius privalo nedelsdamas informuoti pagal kompetenciją priežiūros institucijas apie jo administruojamoje turgavietėje pastebėtas fizinio ar juridinio asmens neteisėtas veikas, o gavęs priežiūros institucijų pranešimą apie nustatytus šių asmenų turgavietėje padarytus pažeidimus, nutraukti su pastaraisiais sudarytas sutartis dėl prekybos vietos naudojimo ir vienerius metus neleisti jiems prekiauti toje turgavietėje. Atitinkamai priežiūros institucijos yra įpareigojamos nedelsdamos informuoti turgavietės administratorių apie nustatytus fizinių ir juridinių asmenų padarytus pažeidimus – akcizais apmokestinamų ir (ar) kitų prekių neteisėtą laikymą ir (ar) realizavimą.

Svarstant nutarimo projektą minėtuose pasitarimuose buvo išreikšta nuomonė, kad nuostatos, kuriomis siūloma nustatyti įpareigojimus turgaviečių administratoriams, neturi teisinio pagrindo, neatitinka teisinio reguliavimo lygmens ir teisės principų, t. y. pažeidžia Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo (Žin., 1999, Nr. 60-1945; 2006, Nr. 77-2975) (toliau – Viešojo administravimo įstatymas), Lietuvos Respublikos civilinio kodekso (Žin., 2000, Nr. 74-2262) ir kitų įstatymų nuostatas ir juose įtvirtintus sutarties laisvės, ūkinės komercinės veiklos laisvės ir iniciatyvos principus ir kt. Todėl įpareigojimai turgaviečių administratoriams atlikti neteisėto akcizais apmokestinamų ir (ar) kitų prekių laikymo ir (ar) realizavimo priežiūrą (t. y. viešojo administravimo subjektų atliekamas funkcijas), neturėtų būti nustatyti Vyriausybės nutarime, nesant atitinkamo įstatyminio reglamentavimo. 

Pasitarimuose taip pat buvo akcentuota, kad šiuo metu galiojančiuose įstatymuose (Lietuvos Respublikos tabako kontrolės įstatyme (Žin., 1996, Nr. 11-281; 2003, 117-5317), Lietuvos Respublikos alkoholio kontrolės įstatyme (Žin., 1995, Nr.44-1073; 2004, Nr.47-1548, Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekse, Lietuvos Respublikos baudžiamajame kodekse ir kt.) ir kituose teisės aktuose nustatyti griežti akcizais apmokestinamų prekių laikymo, gabenimo, realizavimo reikalavimai sudaro prielaidas mažinti neteisėtą akcizais apmokestinamų prekių prekybą, taikyti teisės pažeidėjams (juridiniams ir fiziniams asmenims) ekonomines sankcijas, administracinę ir baudžiamąją atsakomybę, taip pat riboti galimybę verstis atitinkama veikla.

Atsižvelgdami į tai, kad minėtomis nutarimo projekto nuostatomis yra įgyvendinamas Lietuvos Respublikos Vyriausybės pavedimas, į pasitarimuose išreikštą nuomonę neatsižvelgėme, nes manome, kad dėl jų įtvirtinimo šiame nutarime tikslingumo spręsti turėtų Lietuvos Respublikos Vyriausybė.

Be minėtų pataisų svarstyti teikiamame projekte Valstybinės lietuvių kalbos komisijos, Lietuvos smulkiųjų verslininkų ir prekybininkų asociacijos, savivaldybių ir kitų asmenų pasiūlymu keičiamos Mažmeninės prekybos taisyklės ir jose daromi šie pagrindiniai pakeitimai ir papildymai:

Valstybinės lietuvių kalbos komisijos ir Lietuvos smulkiųjų verslininkų ir prekybininkų asociacijos siūlymu keičiama Mažmeninės prekybos taisyklėse vartojama sąvoka „prekyvietė“ į sąvoką „turgavietė“.

2009 m. balandžio 29 d. Valstybinės lietuvių kalbos komisijos Terminologijos pakomisės posėdyje svarstant Mažmeninės prekybos taisyklėse vartojamas sąvokas buvo pareikšta pastaba, kad sąvoka „prekyvietė“ gali būti suprantama platesne prasme, negu „turgavietė“. Valstybinė lietuvių kalbos komisija taip pat išreiškė susirūpinimą, kad teisinėje aplinkoje nebelieka tradicinių sąvokų „turgus“, „turgavietė“, ir pasiūlė visuose galiojančiuose teisės aktuose, kuriuose vartojama sąvoka „prekyvietė“, pakeisti ją į sąvoką „turgavietė“, taip pat patikslinti šios sąvokos apibrėžtį.

Keisti minėtą sąvoką ne kartą siūlė ir Lietuvos smulkiųjų verslininkų ir prekybininkų asociacija, nes dauguma šiuo metu veikiančių prekyviečių yra pasivadinusios turgavietėmis.

Siekiant sudaryti palankesnes sąlygas smulkiesiems prekybininkams verstis naudotų prekių mažmenine prekyba, o fiziniams asmenims parduoti jų naudotas, asmeniniams, šeimos ar namų ūkio poreikiams įsigytas prekes, keičiamos Mažmeninės prekybos taisyklių 14 punkto nuostatos.

Šiuo metu galiojančių Mažmeninės prekybos taisyklių 14 punkte nustatyta, kad mažmeninė prekyba naudotomis prekėmis yra leidžiama tik turgavietėse ir specializuotose (tik naudotoms prekėms skirtose) parduotuvėse. Ši nuostata varžo asmenų teisę verstis naudotų prekių prekyba, ypač kaimų ir miestelių vietovėse, kuriose nėra nei specializuotų (tik naudotoms prekėms skirtų) parduotuvių, nei teisės aktuose nustatytus reikalavimus atitinkančių turgaviečių.

Be to, pastaruoju metu vis daugiau fizinių asmenų norėtų patys parduoti ar išsikeisti savo asmeniniams, šeimos ar namų ūkio poreikiams tenkinti įsigytus ir jau nebereikalingus daiktus sendaikčių turguose (vadinamuosiuose „blusų turguose“), kurie yra populiarūs užsienio valstybėse.

Atsižvelgiant į tai, kad naudotų prekių prekyba gali prisidėti prie gyventojų užimtumo didinimo, socialinių ir kitų problemų sprendimo, nutarimo projekte siūloma pakeisti Mažmeninės prekybos taisyklių 14 punktą ir nustatyti, kad naudotų prekių prekyba yra leidžiama ne tik turgavietėse ir specializuotose (tik naudotoms prekėms skirtose) parduotuvėse, bet ir savivaldybės tarybos ar jos įgalioto savivaldybės administracijos direktoriaus nustatytose viešosiose vietose.

Atsižvelgiant į tai, kad Nacionalinės vartotojų teisių apsaugos tarybos pavadinimas buvo pakeistas į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą, taip pat į tai, kad ūkio subjektų pareigos (veiksmai) tais atvejais, kai nustatoma, kad parduodamas produktas yra nesaugus, išsamiai reglamentuojamos Lietuvos Respublikos produktų saugos įstatyme (Žin., 1999, Nr. 52-1673, 2001, Nr. 64-2324), kituose įstatymuose ir juos įgyvendinančiuose teisės aktuose, tikslinamas Mažmeninės prekybos taisyklių 25.10 punktas, paliekant jame tik bendrą nuostatą, įpareigojančią pardavėjus, sužinojus kad parduodamos prekės yra nesaugios, nutraukti mažmeninę prekybą jomis, informuoti pirkėjus ir vykdyti kitas produktų saugą reglamentuojančiuose teisės aktuose nustatytas pareigas.

Vadovaujantis Viešojo administravimo įstatymo 5 straipsnio 2 punktu Mažmeninės  prekybos taisyklėse vartojama sąvoka „kontrolė“ keičiama į sąvoką „priežiūra“.

Siekdama suderinti teisės aktuose vartojamas sąvokas, Ūkio ministerija parengė ir kartu teikia svarstyti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. lapkričio 19 d. nutarimo Nr. 1797 „Dėl Verslo liudijimų išdavimo gyventojams taisyklių“ (Žin., 2002, Nr. 112-4992) ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. rugpjūčio 13 d. nutarimo Nr. 1283 „Dėl Kasos aparatų diegimo ir naudojimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ (Žin., 2002, Nr. 82-3522) pakeitimo projektus, kuriuose daromi redakcinio pobūdžio pakeitimai, t. y. nutarimuose vartota sąvoka „prekyvietė“ keičiama į sąvoką „turgavietė“.

Priėmus teikiamų nutarimų projektus, turėtų būti keičiami ir kiti, ministerijų ir institucijų priimti, teisės aktai, kuriuose vartojama „prekyvietės“ sąvoka: Lietuvos Respublikos ūkio ministro 2004 m. gegužės 26 d. įsakymas Nr. 4-200 „Dėl fiziniams asmenims taikomų alkoholio produktų ir tabako gaminių gabenimo ir laikymo Lietuvos Respublikos teritorijoje taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2004, Nr. 87-3180), Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2009 m. gegužės 15 d. įsakymas Nr. 3D-355 „Dėl Prekyviečių, prekiaujančių žemės ūkio ir maisto produktais, darbo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2009, Nr. 61-2442) ir kt.

Pakeitus teisės aktuose vartotą „prekyvietės“ sąvoką į „turgavietę“, atitinkamai turės būti keičiami įrašai fiziniams asmenims išduodamuose verslo liudijimuose. Siekiant, kad smulkieji verslininkai nepatirtų didesnės administracinės naštos, susijusios su iki šio nutarimo įsigaliojimo išduotų verslo liudijimų pakeitimu, siūloma nustatyti, kad iki šio nutarimo įsigaliojimo išduoti prekybos prekyvietėse verslo liudijimai suteikia teisę prekiauti turgavietėse iki juose nurodyto verslo liudijimo galiojimo termino pabaigos.

Nutarimų projektus be pastabų derino Europos teisės departamentas prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos, Valstybinė lietuvių kalbos komisija, Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba, Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba, Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija. Į Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos, Lietuvos savivaldybių asociacijos pastabas, gautas po ministerijų atstovų 2011 m. vasario 15 d. pasitarimo, atsižvelgta. Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos ir Lietuvos Respublikos finansų ministerijos pastabos, į kurias neatsižvelgta, įvertintos derinimo pažymoje (pridedama).

Nutarimų projektai buvo skelbti Lietuvos Respublikos Seimo Teisės aktų projektų informacinės sistemos (TAIS) Projektų registravimo posistemėje, visuomenės pastabų ir pasiūlymų dėl šių projektų negauta.

Nutarimų projektai Lietuvos Respublikos Vyriausybės programai, Europos Sąjungos teisei, Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms neprieštarauja.

Atlikus nutarimų projektuose siūlomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimą, numatomos galimos neigiamos pasekmės – nutarimo projekte nustačius, kad už juridinių ir fizinių asmenų turgavietėse neteisėtai laikomų ir (ar) parduodamų akcizais apmokestinamų ir kitų prekių priežiūrą yra atsakingas turgavietės administratorius, padidėtų administracinė našta turgaviečių verslu užsiimantiems ūkio subjektams, jiems būtų priskirtos papildomos jų verslui nebūdingos funkcijos.

Teikiamų nutarimų projektų notifikuoti Europos Komisijai nereikės.

Teikiami svarstyti nutarimų projektai skelbiami Lietuvos Respublikos Seimo Teisės aktų projektų informacinės sistemos (TAIS) Projektų registravimo posistemėje.

Nutarimų projektus parengė Ūkio ministerijos Pramonės, paslaugų ir prekybos departamento (direktorius Kęstutis Straigis, tel. 262 5150) Vidaus prekybos politikos skyrius (vedėja Birutė Janutėnienė, tel. 262 3902, tiesioginė rengėja – šio skyriaus vyriausioji specialistė Romalda Zutkienė, tel. 262 4607).

PRIDEDAMA: 1. Nutarimų projektai, 4 lapai.

                          2. Nutarimų projektų lyginamieji variantai, 4 lapai.

                          3. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo pažyma, 2 lapai.

                          4. Nutarimų projektų derinimo pažyma, 2 lapai.

                          5. Institucijų derinimo raštų kopijos, 9 lapai.

 

 

Ūkio ministras                                                                                                             Dainius Kreivys

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Birutė Janutėnienė, 262 3902, el. p.: [email protected]

Romalda Zutkienė, 262 4607, el. p.: [email protected]