LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISINGUMO MINISTERIJA

 

Valstybės biudžetinė įstaiga, Gedimino pr. 30/1, LT-01104 Vilnius,

tel. (8 5) 266 2984, faks. (8 5) 262 5940, el. p. [email protected],

atsisk. sąskaita LT267044060000269484 AB SEB bankas, banko kodas 70440.

Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188604955

 

Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijai   

2011-01-

Nr.

Į 2010-12-17

Nr. (10-2)-D8-11832

                                                                                          

DĖL IŠVADŲ VYRIAUSYBĖS NUTARIMŲ PROJEKTAMS                                                         

 

Lietuvos Respublikos teisingumo ministerija, pagal kompetenciją išnagrinėjusi pateiktus išvadoms gauti Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. liepos 14 d. nutarimo Nr.1072 „Dėl Šiltnamio efektą sukeliančių dujų registro įsteigimo, Šiltnamio efektą sukeliančių dujų registro nuostatų patvirtinimo ir registro veiklos pradžios nustatymo“ pakeitimo“ projektą (toliau – Projektas Nr.1), Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2000 m. gruodžio 15 d. nutarimo Nr.1458 „Dėl konkrečių valstybės rinkliavos dydžių ir šios rinkliavos mokėjimo ir grąžinimo taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo“ projektą (toliau – Projektas Nr.2) ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo „Dėl metinio atlyginimo už sąskaitos tvarkymą Šiltnamio efektą sukeliančių dujų registre dydžio patvirtinimo“ projektą (toliau – Projektas Nr.3), pastabų dėl Vyriausybės nutarimų projektais numatomo teisinio reguliavimo tikslo ir galimų pasekmių neturi, tačiau teikia pastabas dėl Projektu Nr.1 numatomo teisinio reguliavimo priemonių ir Vyriausybės nutarimų projektų teisės technikos.

Dėl Projektu Nr.1 numatomo teisinio reguliavimo priemonių

Pastebėtina, kad 2010 m. spalio 7 d. Komisijos reglamento (ES) Nr. 920/2010 dėl standartizuotos ir apsaugos registrų sistemos pagal Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2003/87/EB ir Europos Parlamento ir Tarybos sprendimą Nr.280/2004/EB (toliau – Reglamentas), kurio nuostatas siekiama įgyvendinti Projektu Nr.1,  13 str. 2 dalyje bei 78 straipsnio 6 dalyje, kuria keičiamas reglamentas (EB) Nr. 2216/2004, numatyta ne pareiga, o teisė valstybės narėms nacionaliniuose teisės aktuose įtvirtinti nuostatą, jog nacionalinio administratoriaus valstybė narė gali pareikalauti, kad Europos Sąjungos asmenų, prašančių atidaryti sąskaitą registre, nuolatinė gyvenamoji vieta būtų sąskaitą administruojančio nacionalinio administratoriaus valstybėje narėje arba jie būtų joje registruoti. Pastebėtina, kad su Vyriausybės nutarimų projektais nėra pateikta numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo pažyma, o rašte, kuriuo Vyriausybės nutarimų projektai teikiami  išvadai gauti nėra pagrįstas poreikis Šiltnamio efektą sukeliančių dujų registro (toliau – Registras) nuostatuose (toliau – Registro nuostatai)  įtvirtinti  ribojimą (Projekto Nr.1 1 punkte dėstomas naujas 231 punktas), kad Registro sąskaita atidaroma tik turinčiam nuolatinę gyvenamąją vietą ar registruotam Lietuvos Respublikoje asmeniui.

Kartu atkreiptinas dėmesys į tai, kad Projekto Nr. 1  1 punkte dėstomame naujame 231 punkte įtvirtinamas ribojimas turėtų būti įvertinamas ir dėl jo atitikties Paslaugų įstatymo 4 straipsnio 1 dalyje nurodytiems įsisteigimo laisvės užtikrinimo principams (nediskriminavimo, būtinumo bei proporcingumo).

Dėl Vyriausybės nutarimų projektų teisės technikos:

1. Projekto Nr.1  1 ir 2 punktuose dėstomuose – naujame Registro nuostatų 231 punkte bei 24 punkte įtvirtinamos prieštaraujančios viena kitai nuostatos (t. y. 231 punkte nustatoma, kad sąskaita atidaroma tik registruotam Lietuvos Respublikoje asmeniui, o 24 punkte, kad sąskaita gali būti atidaroma ir ne Lietuvos Respublikoje registruotam asmeniui). Projekto Nr.1 1 punkte (naujame Registro nuostatų 231 punkte) vietoj „asmens“ įrašytina „veiklos vykdytojo“.

2.  Manome, kad nuostatos, kad Vyriausybė įgyvendina Reglamentą, įtvirtinimas Projekto Nr.1 preambulėje yra klaidinantis, kadangi iš esmės  pasiremiama tik viena Reglamento nuostata – 78 straipsnio 6 dalimi, kuria keičiamas reglamentas (EB) Nr. 2216/2004. Be to, Projekto Nr.1 preambulėje nurodoma, kad Reglamentas įgyvendinamas, atsižvelgiant į nuostatas dėl Europos Sąjungos teisės aktų – reglamentų – tiesioginio taikymo, manome, turėtų būti nurodoma, kad Vyriausybė atsižvelgia į Reglamento nuostatas, o ne jį įgyvendina.

3. Pastebėtina, kad pagal pasikeitusias Klimato kaitos finansinių instrumentų įstatymo 12 str. 3 dalies nuostatas (nebelieka nuostatos, jog valstybės rinkliava imama už objektų registravimą Registre) yra numatyta, kad Vyriausybės nustatyto dydžio atlyginimas imamas už sąskaitos Registre tvarkymą. Pastebėtina, kad Registro nuostatų 39 punkte, kuris keičiamas Projekto Nr.1 3 punktu, pasilieka nuostata, jog „Registro tvarkymo įstaiga registro objektus <...> registruoja ir duomenis į veiklos vykdytojo sąskaitą įrašo tik tada, kai registro sąskaitos turėtojas apmoka Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyto dydžio atlyginimą už sąskaitos tvarkymą“, t. y. iš esmės pasilieka nuostata, kad minėtas atlyginimas imamas už Registro objektų registravimą, todėl reikėtų tikslinti Projekto Nr.1  3 punkte dėstomo Registro nuostatų 39 punkto formuluotę.

4. Projekte Nr.2 atsisakytina preambulės bei tikslintinas keičiamo teisės akto pavadinimas (išbrauktini žodžiai „ir šios rinkliavos mokėjimo ir grąžinimo taisyklių“). Atsižvelgiant į Įstatymų  ir  kitų  teisės  aktų  rengimo rekomendacijų, patvirtintų teisingumo ministro 1998 m. rugpjūčio 17 d. įsakymu Nr.104, 48.3 punkto nuostatas, reikėtų atskiru punktu taip pat pripažinti netekusiu galios Vyriausybės 2010 m. liepos 14 d. nutarimą Nr.1074, kiek jis susijęs su konkrečių valstybės rinkliavos dydžių, patvirtintų Vyriausybės 2000 m. gruodžio 15 d. nutarimu Nr. 1458, papildymu 4.492 punktu. Atitinkamai tikslintinas Projekto Nr.2 lyginamasis variantas.

5. Manome, kad Projekto Nr.3 preambulėje nurodyta Valstybės registrų įstatymo 7 straipsnio 1 dalis nėra tiesioginis pagrindas Projektui Nr.3 priimti, todėl reikėtų nuorodos į šį įstatymą atsisakyti, o vietoj žodžių „šio dydžio metinį atlyginimą už sąskaitos Šiltnamio efektą sukeliančių dujų registre tvarkymą“ siūlytina įrašyti žodžius „metinio atlyginimo už sąskaitos Šiltnamio efektą sukeliančių dujų registre tvarkymą dydį“.

Be to, laikantis teisinio reguliavimo nuoseklumo, siūlytina Projekto Nr.3 nuostatas perkelti į  Vyriausybės 2010 m. liepos 14 d. nutarimą Nr.1073, inicijuojant jo pakeitimą bei atsisakant Projekto Nr.3  teikimo. Taip pat pastebėtina, kad Klimato kaitos valdymo finansinių instrumentų įstatymo 12 straipsnio 3 dalimi Vyriausybei pavesta ne tik nustatyti atlyginimo dydį už sąskaitos tvarkymą Registre ir atlyginimo dydį už Registro duomenų teikimą, tačiau ir šio atlyginimo mokėjimo  tvarką. Galiojančiuose Registro nuostatuose nėra reglamentuota šio atlyginimo mokėjimo tvarka (tokios nuostatos nėra įtvirtinamos ir Projekte Nr.1). Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, reikėtų atitinkamomis nuostatomis dėl minėto atlyginimo mokėjimo tvarkos papildyti Projektą Nr.1.  Kartu pažymėtina, kad sąskaita Registre gali būti tvarkoma ir mažiau nei vienerius metus, todėl neaišku, kaip tokiu atveju bus apskaičiuojamas atlyginimo už sąskaitos tvarkymą dydis (Projekte Nr.3 numatytas tik metinis atlyginimo dydis).

 

 

Teisingumo viceministras                                                                                                    Gytis Andrulionis

 

 

 

Andrius Miliūnas, (8 5) 266 29 06, el. p.  [email protected]                   Originalas nebus siunčiamas