ORIGINALAS NEBUS SIUNČIAMAS

 

EUROPOS TEISĖS DEPARTAMENTAS

PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISINGUMO MINISTERIJOS

 

Valstybės biudžetinė įstaiga, Vilniaus g. 23-7A, LT-01119 Vilnius, tel. (8 5) 266 3687, faks. (8 5) 266 3679,

 el. p. [email protected]. Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188600362

 

 


2010-12-

Nr.

Į

2010-11-11

Nr. 2-5931(62)

Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijai

 

 

 

 

 

dėl lietuvos respublikos geležinkelių transporto kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir taikymo įstatymo 2 ir 4 straipsnių pakeitimo, Geležinkelių transporto kodekso 1, 3, 4, 8, 11, 13, 23, 24, 25, 27 ir 29 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projekto, lietuvos respublikos geležinkelių transporto sektoriaus reformos įstatymo pakeitimo įstatymo projekto ir lietuvos respublikos Vyriausybės nutarimo projekto atitikties Europos Sąjungos teisei

 

            Išnagrinėję Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir taikymo įstatymo 2 ir 4 straipsnių pakeitimo, Geležinkelių transporto kodekso 1, 3, 4, 8, 11, 13, 23, 24, 25, 27 ir 29 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektą, Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto sektoriaus reformos įstatymo pakeitimo įstatymo projektą (toliau – Reformos įstatymo projektas) ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo „Dėl geležinkelių transporto sektoriaus reformos įstatymo pakeitimo įstatymo ir Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir taikymo įstatymo 2 ir 4 straipsnių pakeitimo, Geležinkelių transporto kodekso 1, 3, 4, 8, 11, 13, 23, 24, 25, 27 ir 29 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektų pateikimo Lietuvos Respublikos Seimui“ projektą bei atsižvelgdami į Europos Komisijos prieš Lietuvą pradėtas pažeidimo procedūras pateikiame šias pastabas ir pasiūlymus:

            1. Reformos įstatymo projekto 9 straipsnio 2 dalis numato, kad rinkos reguliuotojas nagrinėja skundus dėl geležinkelio įmonių priimtų sprendimų dėl teisės naudotis infrastruktūra, tinklo nuostatų, pajėgumų skyrimo ir kitų konkrečiai nurodytų sprendimų. Atkreipiame dėmesį į tai, kad šiuos sprendimus pavesta priimti Valstybinei geležinkelio inspekcijai arba viešosios infrastruktūros valdytojui, o ne pačiai geležinkelio įmonei, todėl siūlytume tikslinti minėtą nuostatą. Taip pat pažymėtina, kad ši nuostata įgyvendina Direktyvos 91/440/EEB 10 straipsnio 7 dalies antrąją pastraipą ir Direktyvos 2001/14/EB 30 straipsnio 2 dalį, kurios numato geležinkelio įmonės teisę skųstis dėl bet kokio diskriminuojančio ar kitokio netinkamo elgesio, o minėtoje Direktyvos 2001/14/EB 30 straipsnio 2 dalyje pateikiamas tik pavyzdinis skundų sąrašas. Atsižvelgdami į tai, siūlytume nenustatyti baigtinio skundų pateikimo rinkos reguliuotojui sąrašo.

            2. Direktyvos 2001/14/EB 30 straipsnio 4 dalį remiantis atitikties lentele numatyta įgyvendinti Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto kodekso 7 straipsnio 5 dalyje, tačiau ši nuostata nustato pareigą pateikti informaciją tik Valstybinei geležinkelių inspekcijai ir viešosios infrastruktūros valdytojui. Pažymėtina, kad, rinkos priežiūros institucijai pareikalavimus, pareiga pateikti informaciją pagal minėtą Direktyvos 2001/14/EB straipsnį kyla tiek pareiškėjui, tiek ir trečiajai šaliai, todėl siūlytume nustatyti tokį įstatyminį reguliavimą, kuris įpareigotų visus Direktyvoje 2001/14/EB numatytus subjektus teikti informaciją rinkos reguliuotojui.

            3. Pažymėtina, kad nei Sutartis dėl Europos Sąjungos veikimo, nei geležinkelių transporto srityje priimtos direktyvos nedraudžia valstybei narei išlaikyti viešosios geležinkelių infrastruktūros monopolio, kai tokiu valdytoju yra paskiriama įmonė, kurios visos akcijos priklauso valstybei. Vis dėlto, ES teisės aktais jau kelis kartus buvo keičiamas geležinkelių transporto sektoriaus reguliavimas, siekiant didesnės konkurencijos tarp geležinkelio įmonių ir skatinant geležinkelių infrastruktūros valdytoją skaidriau geležinkelio įmonėms skirstyti infrastruktūros pajėgumus ar iš viso šią funkciją perduoti atskiram subjektui. Pateiktais įstatymų projektais atsisakoma anksčiau planuoto infrastruktūros valdytojo nepriklausomumo užtikrinimo modelio, pagal kurį turėjo būti įsteigta atskira su transportavimo geležinkeliais paslaugų teikimu nesusijusi įmonė. Reformos įstatymo projektas konkrečiai įvardija, jog viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo funkcijas vykdys akcinė bendrovė „Lietuvos geležinkeliai“, kuri vykdo ir transportavimo geležinkeliais veiklą, arba šios bendrovės dukterinė įmonė. Svarstytina, ar pasirinktas naujas modelis, kai infrastruktūros valdytojas ir toliau teiks transportavimo geležinkeliais paslaugas, leis užtikrinti efektyvų infrastruktūros naudojimą ir konkurenciją tarp geležinkelio įmonių, todėl siūlytume įvertinti, ar tikslinga Reformos įstatymo projekte nurodyti konkrečią bendrovę ar jos dukterinę įmonę, kuri bus viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytoju. Reformos įstatymo projekte nenurodžius konkretaus infrastruktūros valdytojo Lietuvos Respublikos Vyriausybei būtų galima palikti teisę paskirti kitą su transportavimo geležinkeliais paslaugomis nesusijusį viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytoją.

            4. Kartu su projektais pateiktos įgyvendinamų direktyvų atitikties lentelės, o Direktyvos 91/440/EEB atveju ir jos perkėlimo planas, neįvesti į Lietuvos narystės Europos Sąjungoje informacinę sistemą (LINESIS). Direktyvos 2007/58/EB atitikties lentelė iš viso nepateikta. Pažymime, kad vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. sausio 9 d. nutarimu Nr. 21 „Dėl Europos Sąjungos reikalų koordinavimo“ patvirtintų taisyklių 50 punktu, atitikties lentelės turi būti įvestos į LINESIS kitą darbo dieną po teisės aktų projektų išsiuntimo derinti suinteresuotoms institucijoms.

            Pažymėtina, kad parengtos atitikties lentelės neatitinka 2008 m. birželio 6 d. Lietuvos Respublikos Vyriausybės kanclerio pavedimu Nr. 38−3855 patvirtintų Europos Sąjungos teisės aktų  ir Lietuvos Respublikos teisės aktų ir jų projektų atitikties lentelių pildymo rekomendacijų, todėl prašome jas taisyti.

            Taip pat atkreipiame dėmesį į tai, kad atitikties lentelėse nurodytos kai kurios galiojančių teisės aktų nuostatos, kurios yra keičiamos ar naikinamos pateiktais derinti projektais, todėl kyla neaiškumas, kaip bus užtikrintas visiškas direktyvų įgyvendinimas, jeigu atitikties lentelėje nurodyta nuostata įgyvendinanti konkrečią direktyvos nuostatą yra keičiama arba naikinama pateiktais derinti projektais. Siekiant išvengti tokių neaiškumų, atitikties lentelėje turėtų būti nurodomos tik tos nuostatos, kurios priėmus siūlomus teisės aktų projektus bus galiojančios.

            Prašytume patikslinti atitikties lentelėje, kuria įgyvendinama Direktyva 91/440/EEB, antrojoje skiltyje nurodytus nacionalinius teisės aktus, būtent, šioje skiltyje yra nurodomas Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto eismo saugos įstatymo pakeitimo įstatymo projektas, kuris toliau vadinamas Reformos įstatymo projektu. Manytume, kad norėta daryti nuorodą į Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto sektoriaus reformos įstatymo pakeitimo įstatymo projektą. Taip pat siūlytume tikslinti šio įstatymo projekto atitikties lentelėje nurodomą numeraciją.

 

 

 

 

Generalinis direktorius                                                                                      Deividas Kriaučiūnas

 

 

 

 

Karolis Dieninis, tel. (8 5) 266 3697, el. p. [email protected]