NUMATOMO TEISINIO REGULIAVIMO POVEIKIO VERTINIMO PAŽYMA

 

1.      Teisės akto projekto pavadinimas

Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatymo 3, 6, 7, 16, 19, 21 straipsnių ir penktojo skirsnio pavadinimo pakeitimo įstatymo projektas (toliau – įstatymo projektas).

2.      Numatomo teisinio reguliavimo tikslas, pagrindas ir siūlomos priemonės jam pasiekti

Įstatymo projekte siūloma:

1)      suderinti Buhalterinės apskaitos įstatymo nuostatas su Dokumentų ir archyvų įstatymo pakeistomis nuostatomis, nuorodą „Archyvų departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybėskeičiant į nuorodą „Lietuvos vyriausiasis archyvaras“;

2)      išbraukti Buhalterinės apskaitos įstatymo nuostatą dėl apskaitos tvarkos taikantiems viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standartus nustatymo kaip perteklinę, nes įstatymo 3 straipsnio 5 dalis nustato, kad viešojo sektoriaus subjektai, tvarkydami apskaitą, vadovaujasi viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standartais, kuriuos tvirtina ir „Valstybės žiniose“ skelbia Finansų ministerija. Atsižvelgiant į Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatyme apibrėžtą viešojo sektoriaus subjekto sąvoką siūloma išbraukti Buhalterinės apskaitos įstatymo 6 straipsnio 6 ir 7 dalyse, 7 straipsnio 2 dalyje žodžius „išskyrus įmones, priskiriamas viešojo sektoriaus subjektams, ir Lietuvos banką“, kadangi minėti subjektai nėra viešojo sektoriaus subjektai;

3)      atsižvelgiant į didelėms įstaigoms ir įmonėms tenkančią administracinę naštą dėl nustatytų reikalavimų apskaitos registrams, siūloma tikslinti Buhalterinės apskaitos įstatymo nuostatas dėl apskaitos registrų saugojimo. Pvz., Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos pensijų įmokų mokėjimo registrai yra ypač didelės apimties ir atspausdinti registrai sudaro apie 11000 A4 formato lapų kiekvieną mėnesį. Todėl, atsižvelgiant į informacinių technologijų galimybes ir į tai, kad reikalavimo saugoti atspausdintus apskaitos registrus išlaidos viršija jų teikiamą naudą (atspausdinti apskaitos registrai nėra apsaugoti nuo sugadinimo, vagystės, gaisro ar pan.), siūloma nustatyti, kad apskaitos dokumentai ir apskaitos registrai saugomi užtikrinant autentiškumą, patikimumą ir prieinamumą visą jų saugojimo laiką, ir nebereikalauti techninėmis priemonėmis rengiamus apskaitos registrus saugoti atspausdinus. Atsižvelgiant į tai, tikslinama Buhalterinės apskaitos įstatymo 16 straipsnio 3 dalis, naikinant reikalavimą, kad apskaitos registrą turi pasirašyti jį sudaręs asmuo, nes pagal Buhalterinės apskaitos įstatymą už apskaitos organizavimą atsako ūkio subjekto vadovas, o už buhalterinių įrašų teisingumą atsako vyriausiasis buhalteris (buhalteris) arba struktūrinio padalinio, tvarkančio apskaitą, vadovas, arba kiti įstatyme nurodyti asmenys, kurie tvarko ūkio subjekto apskaitą. Kartu patikslinami penktojo skirsnio ir 21 straipsnio pavadinimai ir 21 straipsnio 2 dalis, nustatant ūkio subjekto vadovo atsakomybę už apskaitos registrų išsaugojimą

3.      Numatomo teisinio reguliavimo teigiamos ir neigiamos pasekmės

Pritarus teikiamam įstatymo projektui bus suderintos Buhalterinės apskaitos įstatymo nuostatos su Dokumentų ir archyvų įstatymo pakeistomis nuostatomis. Atsižvelgiant į Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymą Buhalterinės apskaitos įstatyme bus patikslintos nuostatos dėl viešojo sektoriaus subjektų. Kartu bus patikslintos Buhalterinės apskaitos įstatymo nuostatos dėl apskaitos registrų saugojimo numatant, kad apskaitos dokumentai ir apskaitos registrai saugomi užtikrinant autentiškumą, patikimumą ir prieinamumą visą jų saugojimo laiką nebenustatant reikalavimo techninėmis priemonėmis rengiamus apskaitos registrus saugoti atspausdinus.

4.      Numatomo teisinio reguliavimo alternatyvos ir jų poveikio įvertinimas

Jeigu nebus pritarta įstatymo projektui, nebus suderintos Buhalterinės apskaitos įstatymo nuostatos su Dokumentų ir archyvų įstatymo pakeistomis nuostatomis, nebus patikslintas Buhalterinės apskaitos įstatymas atsižvelgiant į Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymo nuostatas, nebus supaprastintos Buhalterinės apskaitos įstatymo nuostatos dėl apskaitos registrų saugojimo.

5.      Jeigu buvo konsultuojamasi su visuomene, – informacija apie konsultavimosi būdus, subjektus ir kita

Įstatymo projektas paskelbtas Lietuvos Respublikos Seimo Teisės aktų informacinės sistemos (TAIS) Projektų registravimo posistemėje.

6. Kita svarbi informacija

Priėmus teikiamą įstatymo projektą, pakeisti ar panaikinti galiojančių teisės aktų nereikės. Įstatymo projektui įgyvendinti papildomų valstybės biudžeto lėšų nereikės.