Derinimo pažyma

DĖL Lietuvos Respublikos Vyriausybės

nutarimo „Dėl biodegalų ir skystųjų biorpoduktų atitikties tvarumo kriterijams kontrolės APRAŠO PATVIRTINIMO“ projekto

 

 

Institucijos pavadinimas, rašto data ir numeris

Pastabos ir pasiūlymai

Argumentai, kodėl į institucijų pastabas ir pasiūlymus neatsižvelgta

Valstybinės ne maisto produktų inspekcijos prie Ūkio ministerijos  2010-10-26 raštas Nr. 7R-1208

Valstybinė ne maisto produktų inspekcija prie Ūkio ministerijos (toliau – inspekcija) nesutinka vykdyti nutarimo 19 punkte nurodytą biodegalų ir (arba) kitų skystųjų bioproduktų, mineralinių degalų, kuriems gaminti (įmaišyti) buvo panaudota biodegalų ir (arba) kitų skystųjų bioproduktų ir parduodamų mineralinių degalų, kuriems gaminti buvo panaudota biodegalų ir (arba) kitų skystųjų bioproduktų atitikties tvarumo kriterijams kontrolę bei nustatyti biodegalų gamybos įrangos eksploatacijos pradžią.

Inspekcija taip pat nesutinka išduoti nutarimo 20 punkte nurodytą pažymą dėl atitikties tvarumo kriterijams patvirtinimo.

 

Atsižvelgta.

Ūkio ministerijos 2010-10-28 raštas Nr. (26.2-81)-3-6116

Kadangi Europos Parlamento ir Tarybos 2009 m. balandžio 23 d. direktyvos 2009/28/EB (toliau – direktyva) 17 straipsnyje yra numatyti reikalavimai žemei bei žaliavoms, iš kurių gaminami biodegalai ir skystieji bioprodukatai, siūloma , kad biodegalų ir (arba) kitų skystųjų bioproduktų atitikties tvarumo kriterijams kontrolę vykdytų Aplinkos ir Žemės ūkio ministerijos ir joms pavaldžios institucijos. Atitinkamai siūloma Valstybinę ne maisto produktų inspekciją prie Ūkio ministerijos (toliau – inspekcija) išbraukti iš nutarimo 19 ir 20 punktų.

Atsižvelgta.

Energetikos ministerijos 2010-11-03 raštas Nr. (8.2-10)-3-3056

Nutarime žodžių grupę „biodegalai ir kiti skystieji bioproduktai“ pakeisti į „biodegalai ir skystieji bioproduktai“, kaip tai vartojama Direktyvoje 2009/28/EB ir atsižvelgiant į tai, kad biodegalai gali būti ne vien skystieji, bet ir dujiniai

Atsižvelgta.

 

Nutarimo 2.2 punktą išdėstyti šia redakcija: „Žemės ūkio ministerijai kartu su Aplinkos ministerija, Energetikos ministerija ir Ūkio ministerija iki 2013 m. spalio 1 d. parengti ir patvirtinti teisės aktus, reglamentuojančius biodegalų ir skystųjų bioproduktų atitikties tvarumo kriterijams sertifikavimo ir kontrolės tvarką“.

Šis Nutarimo punktas išbrauktas.

 

Pavesti Aplinkos ministerijai, Energetikos ministerijai, Finansų ministerijai, Susisiekimo ministerijai, Ūkio ministerijai, Žemės ūkio ministerijai pagal kompetencijas suderinti reikalingus teisės aktus, į juos įtraukiant nuostatas, reglamentuojančias su biodegalų ir skystųjų bioproduktų tvarumo kriterijų įgyvendinimu susijusius reikalavimus, ir nustatyti šio pavedimo įgyvendinimo datą.

Neatsižvelgta. Mūsų nuomone, tai perteklinis reikalavimas.

 

Nutarimo 2.3 punkte numatoma pavesti Aplinkos ministerijai kartu su Žemės ūkio ministerija patikslinti informacinės bazės duomenis apie žemę, iš kurios negali būti gaunamos žaliavos biodegalams ir skystiesiems bioproduktams gaminti. Tačiau nei Nutarimo projekte nei juo numatomame tvirtinti Biodegalų ir kitų skystųjų bioproduktų atitikties tvarumo kriterijams kontrolės tvarkos aprašo projekte nėra reglamentuotas šios informacinės bazės naudojimas, neskaitant minėtame aprašo projekte pateiktos informacinės bazės sąvokos ir jos apibrėžties.

Siūlome Nutarimo projekte reglamentuoti informacinės bazės, kurioje būtų kaupiami duomenys apie žemę, iš kurios negali būti gaunamos žaliavos biodegalams ir skystiesiems bioproduktams gaminti naudojimą.

Šis Nutarimo punktas išbrauktas. Informacinė bazė apie žemę yra pakankama.

 

Išbraukti kaip neargumentuotą Nutarimo 4 punktą, kuriuo a priori siūloma laikyti, kad biodegalams gaminti skirtos 2010 m. išaugintos žaliavos atitinka tvarumo kriterijus

Šis Nutarimo punktas išbrauktas.

 

Apraše žodžių grupę „biodegalai ir kiti skystieji bioproduktai“ pakeisti į „biodegalai ir skystieji bioproduktai“, kaip tai vartojama Direktyvoje 2009/28/EB ir atsižvelgiant į tai, kad biodegalai gali būti ne vien skystieji, bet ir dujiniai.   

Atsižvelgta.

 

 

Siekiant pilnai įgyvendinti Direktyvos 2009/28/EB reikalavimus, nustatytus iki 2020 metų, ir užtikrinti reikiamą atitikties tvarumo kriterijams kontrolę, Apraše taip pat būtina tinkamai reglamentuoti žaliavų biodegalams ir skystiesiems bioproduktams gavimą ne žemės ūkio paskirties žemėje bei su žaliavų biodegalams ir skystiesiems bioproduktams gaminti išgavimu susijusią veiklą. Tuo tikslu siūlome atitinkamai papildyti Aprašą detaliomis nuostatomis (konkretūs pasiūlymai buvo pateikti Lietuvos Respublikos energetikos ministerijos 2010 m. spalio 12 d. raštu Nr. (8.2-10)-3-2801).

Neatsižvelgta.

Žaliavos biodegalams ir skystiesiems bioproduktams gaminti turi būti auginamos tik žemės ūkio paskirties žemėje.

 

 

Aprašo 1 punkte nurodyti, kurias Direktyvos 2009/28/EB nuostatas įgyvendinant parengtas Aprašo projektas, nes Nutarimo projekte nurodyta, kad įgyvendinami Direktyvos 2009/28/EB 17–19 straipsniai

Atsižvelgta.

 

Aprašo 1 punkte vartojama sąvoka „trečiosios šalys“, o Aprašo 4 punkte pateikiama sąvoka „trečioji valstybė“ ir jos apibrėžtis. Taip pat sąvoka „trečioji valstybė“ pavartota Aprašo 21.2 punkte. Siūlome sąvokas suderinti visame Aprašo tekste.

 

Atsižvelgta.

 

Patikslinti Aprašo 2.3 punktą, vietoj „skystųjų produktų“ įrašant „skystųjų bioproduktų“

Atsižvelgta.

 

Aprašo 3 punkte nurodoma, kad tvarumo kriterijai taikomi ir ūkio subjektams, besiverčiantiems žaliavų biodegalams ir (arba) skystiesiems bioproduktams tiekimu (žaliavų tiekėjai), biodegalų ir (arba) skystųjų bioproduktų tiekimu (biodegalų tiekėjai), mineralinių (naftos) degalų ir (arba) kuro su biodegalų ir kitų skystųjų bioproduktų priemaiša tiekimu (toliau – degalų tiekėjai), tačiau toliau Apraše šių ūkio subjektų veikla nereglamentuojama. Siūlome Apraše reglamentuoti šių ūkio subjektų veiklą. 

Minėtų ūkio subjektų veikla, kiek tai liečia patikrinimus, bus reglamentuota aplinkos ir žemės ūkio ministrų įsakymais.

 

Patikslinti Aprašo 4 punkte pateiktų sąvokų „biomasė“ ir „paramos schema“ apibrėžtis, vadovaujantis Direktyvoje 2009/28/EB pateiktomis analogiškų sąvokų apibrėžtimis.

Nutarimo projekto terminai suderinti su Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo projekte pateiktomis terminų apibrėžtimis.

 

Pateikti Aprašo 2.2 punkte vartojamos sąvokos „atsinaujinančių energijos išteklių naudojimo įpareigojimas“ apibrėžtį, vadovaujantis Direktyvos 2009/28/EB 2 straipsnio l punktu.

Nutarimo projekto terminai suderinti su Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo projekte pateiktomis terminų apibrėžtimis.

 

Aprašo 5 punkte nurodyti, kokia aplinkos ministro tvirtinama metodika bus apskaičiuojamas išmetamųjų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekis, vadovaujantis Aprašo 12.3 punktu, kur ši metodika detalizuota.

Atsižvelgta.

 

Pagal Direktyvą 2009/28/EB reikalavimas išmetamųjų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekį sumažinti 35 procentus taikomas nuo 2013 m. balandžio 1 d., kai biodegalai ir skystieji bioproduktai pagaminti įrenginiuose, kurie buvo pradėti eksploatuoti ne nuo 2008 m. sausio 23 d., bet anksčiau (iki minėtos datos) ir vis dar buvo eksploatuojami 2008 m. sausio 23 dieną (žr. Direktyvos 2009/28/EB 17 straipsnio 2 dalies IV pastraipą). Atitinkamai Aprašo 5.1 punktą siūlome išdėstyti šia redakcija: „35 procentus, kai biodegalai ir skystieji bioproduktai pagaminti įrenginiuose, kurie buvo eksploatuojami 2008 m. sausio 23 d., šis reikalavimas taikomas nuo 2013 m. balandžio 1 d.“  m  

Atsižvelgta.

 

Aprašo 6.1.1 punkto žodžius „auga vietinių rūšių medžiai“ pakeisti į „auga vietinės rūšys“, kaip tai yra nustatyta Direktyvos 2009/28/EB 17 straipsnio 3 dalies a punkte ir atsižvelgiant į tai, kad miškuose ir kitose miškingose vietovėse auga ne vien vietinių medžių rūšys

Atsižvelgta.

 

Aprašo 10 punkte nuorodą „5–8 punktuose“ pakeisti į „5–9 punktuose“, bei patikrinti ir, esant reikalui, patikslinti ir kitas nuorodas į Aprašo punktus, susijusius su Aprašo teksto punktų pakeitimais.

Atsižvelgta.

 

Siūlome išsamiai reglamentuoti biodegalų ir skystųjų bioproduktų pardavimą galutiniam vartotojui, nes jie gali ir ateityje galės būti naudojami gryni (ne tik įmaišyti į mineralinius (naftos) degalus ar kurą) transporto priemonėse, taip pat elektros, šilumos ar vėsumos gamybai. Pavyzdžiui, Aprašo 12 punkte nereglamentuotas tiesioginis biodegalų ir skystųjų bioproduktų pardavimas ūkio subjektams, besiverčiantiems biodegalų ir (arba) skystųjų bioproduktų pardavimu (degalų pardavėjams), nurodytiems Tvarkos aprašo 3.4 punkte.

Šis punktas patikslintame Apraše išbrauktas.

 

Aprašo 12.1 punkte nereglamentuoti reikalavimai pirkimo–pardavimo sutartims, biodegalų gamintojams parduodant skystuosius bioproduktus.

Šis punktas patikslintame Apraše išbrauktas.

 

Aprašo 12.3 punkte pateikta nuoroda į neegzistuojantį Aprašo 11.2 punktą.

Šis punktas patikslintame Apraše išbrauktas.

 

Iš esmės besidubliuojančias Aprašo 13.1 ir 13.2 punktų nuostatas siūlome apjungti į vieną punktą.

Šis punktas patikslintame Apraše išbrauktas.

 

Siekiant įgyvendinti Direktyvos 2009/28/EB 18 straipsnio 1 dalies reikalavimus, susijusius su tvarumo kriterijais, Apraše būtina reglamentuoti masės balanso sistemos naudojimą, kuria vadovaujantis ūkio subjektai įrodys atitiktį tvarumo kriterijai.

Masės balanso sistemos naudojimas reglamentuotas žemės ūkio ministro įsakymu.

 

Papildyti Aprašą šia nuostata: „Importuojant arba gabenant žaliavas biodegalams ir (arba) skystiesiems bioproduktams gaminti, biodegalus ir (arba) skystuosius bioproduktus ar mineralinius (naftos) degalus ir (arba) kurą su biodegalų ir skystųjų bioproduktų priemaiša, tiekėjas privalo turėti atitikties dokumentą, įrodantį, kad jo importuojamų arba gabenamų minėtų žaliavų arba produkcijos siunta atitinka tvarumo kriterijus, ir atitikties deklaraciją pagal LST EN ISO/IEC 17050-1:2005 „Atitikties įvertinimas. Tiekėjo atitikties deklaracija. 1 dalis. Bendrieji reikalavimai (ISO/IEC 17050-1:2004)“ reikalavimus, kuria tiekėjas deklaruoja, kad importuojamų arba gabenamų žaliavų arba produkcijos siunta atitinka kokybės dokumente nurodytus rodiklius“. Taip pat tiekėją, kaip ūkio subjektą, kuriam taikomi tvarumo kriterijai, nurodyti Aprašo 3 punkte ir kitur, kur reikia.  

Neatsižvelgta.

Reikalavimas, kad, importuojant žaliavas, biodegalams ar biodegalų ir mineralinio degalų mišiniams, tiekėjas deklaruotų, kad importuojamų produktų siuntos atitinka kokybės dokumente nurodytus rodiklius, yra perteklinis ir neatitinka šio aprašo tikslo.

 

Reglamentuoti Aprašo 15 punkte degalų pardavėjų veiksmus, susijusius su biodegalų ir skystųjų bioproduktų pardavimu galutiniam vartojimui.

Šis punktas patikslintame Apraše išbrauktas.

 

Siūlome šią Aprašo 16 punkto redakciją: „Jei nors viename etape – žaliavų auginimo, žaliavų gavybos, biodegalų ir (arba) skystųjų bioproduktų gamybos, mineralinių (naftos) degalų ir kuro gamybos naudojant biodegalus ir (arba) skystuosius bioproduktus ar pagamintos produkcijos tiekimo nepateikiama Apraše reikalaujama informacija apie žaliavų ar pagamintos produkcijos atitiktį tvarumo kriterijams, į juos negali būti atsižvelgiama Aprašo 2.1–2.3 punktuose nurodytais tikslais“.

Atsižvelgta.

 

Apraše, kuriuo siekiama reglamentuoti reikalavimus ir kontrolės tvarką, taikomą ūkio subjektams, besiverčiantiems žaliavų biodegalams ir skystiesiems produktams gaminti auginimu, būtina išsamiau detalizuoti Nacionalinės mokėjimų agentūros prie Žemės ūkio ministerijos (toliau – NMA) funkcijas ir procedūras, kaip ji vykdys atitikties tvarumo kriterijams kontrolę. Taip pat siūlome nustatyti minėtų žaliavų atitikties tvarumo kriterijams patikros laikotarpį (atsižvelgiant į žaliavų realizavimo terminus) ir išvengti situacijos, kai iš žaliavų pagaminti biodegalai ir (arba) skystieji bioproduktai gali būti ne tik pagaminti, bet ir sunaudoti, kaip tvariai pagaminti.

Siūlome numatyti procedūras, kurios bus taikomos, nustačius žaliavų neatitikimą tvarumo kriterijams. Pateikto derinti Aprašo 18 punkte numatyta, kad NMA žaliavų biodegalams ir (arba) kitiems skystiesiems bioproduktams gaminti atitikties tvarumo kriterijams kontrolinę patikrą vykdo kontroliuodama tiesioginės paramos, gaunamos pagal kasmet žemės ūkio ministro įsakymu tvirtinamas Tiesioginių išmokų už žemės ūkio naudmenų ir pasėlių plotus administravimo bei kontrolės taisykles, išmokėjimo pagrįstumą. Neaišku, kokios būtų taikomos procedūros, jei žaliavų augintojai nesiektų gauti tiesioginių išmokų už žaliavas biodegalams ir (arba) kitiems skystiesiems bioproduktams gaminti arba tokios išmokos tam tikru laikotarpiu iš viso nebūtų mokamos. Nenustatyta, kas tokiu atveju kontroliuotų jų išaugintų žaliavų atitiktį tvarumo kriterijams. Neaišku, kaip bus vykdoma kontrolė tų žaliavų biodegalams ir skystiesiems bioproduktams gaminti, kurios atitinka tvarumo kriterijus, bet už kurias negaunamos tiesioginės išmokos ir dėl to NMA nekontroliuojamos.

Atsižvelgiant į tai, kad aprašo tikslas – užtikrinti, kad į energiją iš biodegalų ir skystųjų bioproduktų būtų atsižvelgiama tik tada, kai jie atitiks nustatytus tvarumo kriterijus, o ne gaus ar negaus tiesioginių išmokų, manytume, kad būtina detaliai reglamentuoti NMA funkcijas biodegalų ir skystųjų bioproduktų atitikties tvarumo kriterijams kontrolės reikalavimus ir tvarką.

Patikslintame Apraše numatyta, kad atitikties tvarumo kriterijams kontrolę vykdys Aplinkos ir Žemės ūkio ministerijų įgaliotos institucijos. Nurodytos jų funkcijos. Be to, šios institucijos priims įsakymus, kuriuose bus detalizuojami kontrolės techniniai aspektai.

Žaliavos biodegalams gaminti paprastai auginamos tik deklaruotuose žemės ūkio paskirties žemės plotuose, už kuriuos mokamos tiesioginės išmokos. Duomenų patikra bus atliekama rugpjūčio–spalio mėn. kartu su pasėlių ploto deklaravimo teisingumo patikrinimais. Būtina pažymėti, kad biodegalai, pagaminti nesilaikant tvarumo reikalavimų, taip pat galės būti naudojami, tik į juos nebus galima atsižvelgti Aprašo 2 punkte nurodytais tikslais.

 

Aprašo 19 punkte būtina pilnai reglamentuoti Valstybinės ne maisto produktų inspekcijos veiksmus, susijusius su skystųjų bioproduktų, ne vien biodegalų, kontrole, pvz., teikiamą nuostatą „nustato biodegalų gamybos įrangos eksploatacijos pradžią“ būtina papildyti „ir skystųjų bioproduktų“.   

Šis punktas patikslintame Apraše išbrauktas

 

Direktyvos 2009/28/EB 18 straipsnio 3 dalyje yra pateikti reikalavimai ūkio subjektų teikiamai informacijai ir šios informacijos patikimumui užtikrinti. Šie reikalavimai turi būti tinkamai perkelti į Aprašą.

Neatsižvelgta.

Manome, kad netikslinga ūkio subjektus apkrauti papildoma administracine našta. Siūloma kontrolės tvarka užtikrins patikimos informacijos pateikimą.

 

 

Perkelti Direktyvos 2009/28/EB 18 straipsnio 8 dalies nuostatas, kurios reglamentuoja procedūras, kilus pagrįstoms abejonėms dėl tvarumo kriterijų taikymo. Siūlome Aprašą papildyti tokiu punktu:

xx) Energetikos ministerija, Žemės ūkio ministerija gali kreiptis į Europos Komisiją, prašydama išnagrinėti tvarumo kriterijų taikymą jos nurodytam biodegalų ar skystųjų bioproduktų šaltiniui Aprašo 2.1–2.3 punktuose nurodytais tikslais.

Neatsižvelgta. Jeigu iškils kokių nors abejonių dėl tvarumo kriterijų taikymo, atsakingos institucijos galės kreiptis į Europos Komisiją ir be siūlomo papildymo.

 

Atkreipiame dėmesį, kad remiantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. sausio 9 d. nutarimu Nr. 21 patvirtintų Europos Sąjungos reikalų koordinavimo taisyklių 50 punktu, taip pat Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2009 m. rugsėjo 30 d. nutarimu Nr. 1244 patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės teisėkūros taisyklių 45 dalimi, prie teikiamo derinti teisės akto projekto turi būti pridėta susijusios Direktyvos ir derinamo teisės akto projekto atitikties lentelė. Prašome Žemės ūkio ministeriją pridėti Direktyvos 2009/28/EB 17-19 straipsnių ir derinamo Nutarimo projekto nuostatų atitikties lentelę. 

Atsižvelgta. Atitikties lentelė pridedama.

Aplinkos ministerijos 2010-11-03 raštas Nr. (10-2)-D8-10267

Kadangi analogiški tvarumo kriterijai pateikti dviejose direktyvose, siūlome Nutarimo projekto teisinių pagrindų dalyje referuoti į dvi direktyvas, nenurodant konkrečių įgyvendinimo straipsnių ir Nutarimo projekto preambulę išdėstyti taip :

„Įgyvendindama 2009 m. balandžio 23 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2009/28/EB dėl skatinimo naudoti atsinaujinančių išteklių energiją, iš dalias keičiančios bei vėliau panaikinančios Direktyvas 2000/77/EB ir 2003/30/EB ir 1998 m. spalio 13 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 98/70/EB dėl benzino ir dyzelino kokybės, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2009 m. balandžio 23 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2009/30/EB (OL 2009 L 140, p. 88) nuostatas, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria“.

 

Neatsižvelgta. Direktyvos 98/70/EB perkėlimas į  nacionalinę teisę yra ne šio Nutarimo ir juo tvirtinamo Aprašo tikslas.

 

Nutarimo projekto 2.1. punkte patikslinti Aplinkos ministerijos tvirtinamo teisės akto pavadinimą: „Biodegalų, skystųjų bioproduktų ir lygintino iškastinio kuro sukeliamo šiltnamio efektą sukeliančių dujų poveikio apskaičiavimo taisyklės“.  

Atsižvelgta.

 

Nutarimo projekto 2.3. punktą išdėstyti taip:

„2.3. Žemės ūkio ministerijai kartu su Aplinkos ministerija iki 2010 m. gruodžio 5 d. nustatyti apibūdinančius kriterijus žemei, iš kurios negali būti gaunamos žaliavos biodegalams ir kitiems skystiesiems bioproduktams gaminti“.

Šis punktas išbrauktas kaip perteklinis.

 

Nutarimo projekte nesuformuoti konkretūs pavedimai Nacionalinei mokėjimo agentūrai prie Žemės ūkio ministerijos ir Valstybinei ne maisto produktų inspekcijai prie Ūkio ministerijos, nors Biodegalų ir skystųjų bioproduktų atitikties tvarumo kriterijams kontrolės tvarkos apraše (toliau – Aprašas) funkcijos šioms institucijoms numatytos (Aprašo IV skyrius) ir priešingai – Nutarimo projekte numatytos prievolės Statistikos departamentui prie LRV ir Valstybinei mokesčių inspekcijai prie Finansų ministerijos , nors Apraše neaptariamos šių institucijų funkcijos.

Patikslintame Apraše numatyta, kad atitikties tvarumo kriterijams kontrolę vykdys Aplinkos ir Žemės ūkio ministerijų įgaliotos institucijos. Nurodytos jų funkcijos. Statistikos departamentas įpareigotas kartu su kitomis institucijomis parengti informacijos apie žaliavas, biodegalus, skystuosius bioproduktus, kurie neatitiko tvarumo kriterijų surinkimo, kaupimo ir naudojimo tvarką.

 

Aprašo 1 punkte vietoje žodžio „šalys“ rašyti žodį “valstybės“ (pagal aprašo 4 punktą)

Atsižvelgta.

 

Siūlome išbraukti Aprašo 5–8 punktus, kadangi tvarumo kriterijus, aprašytus šiuose punktuose numatoma teikti Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatyme arba tvarumo kriterijų dėstymą Apraše tiksliai suderinti su minėto įstatymo projektu.

Atsižvelgta. Tvarumo kriterijų dėstymas suderintas su  Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo projekto nuostatomis. Priėmus šį įstatymą Biokuro, biodegalų ir bioalyvų  įstatymas neteks galios.

 

Aprašo 5 ir 12.3. punktuose teisės akto pavadinimą patikslinti kaip ir 2 pastaboje.

Atsižvelgta.

Finansų ministerijos 2010-11-02   raštas Nr. (14.14-03)-SK-1024137

Siūloma Aprašo 2.3 punkte numatytą tvarumo kriterijų taikymą gaunant finansinę paramą už biodegalų ir skystųjų bioproduktų gamybą ir naudojimą, įskaitant mokesčių lengvatas ir kitą paramą, perkelti iš teikiamo derinti LRV nutarimo projekto į Biokuro, biodegalų ir bioalyvų įstatymo nuostatas.

Neatsižvelgta. Ši Nutarimo 2.3 punkto nuostata yra perkelta iš Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo projekto.

 

Aprašo 4 punkte yra apibrėžiama „biodegalų“ sąvoka, kuri skiriasi nuo Biokuro, biodegalų ir bioalyvų įstatymo 3 straipsnio nuostatose esančios šio sąvokos apibrėžties. Taip pat yra svarstytinas ir „biomasės“ apibrėžties pateikimas Apraše, kadangi jis taip pat neatitinka minėtame įstatyme pateikiamos apibrėžties.

Neatsižvelgta. Nutarimo projekto terminai suderinti su  Atsinaujinančių išteklių  energetikos įstatymo projekte pateiktomis terminų apibrėžtimis.

 

Pritaria Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Finansų ministerijos rašto dėl Nutarimo projekto nuostatoms ir prašo į jas atsižvelgti.

Atsižvelgta.

Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos 2010-11-02 raštas Nr. (18.4-31-2)-R-10303 

Atsižvelgiant į tai, kad VMI prie FM pagal savo kompetenciją negali kontroliuoti bioproduktų atitikties tvarumo kriterijams ir į tai, kad pagal aprašo 19 punktą tokią kontrolę vykdo Valstybinė ne maisto produktų inspekcija prie Ūkio ministerijos , siūlome išbraukti nutarimo 3 punktą.   

Atsižvelgta.

 

Siūlo Aprašą papildyti tokia, atitinkamą mokesčių lengvatų taikymo kontrolę palengvinančia nuostata: „Valstybinė ne maisto produktų inspekcija prie Ūkio ministerijos, nustačiusi biodegalų ir kitų skystųjų bioproduktų bei mineralinių (naftos) degalų ir kuro su biodegalų ir skystųjų bioproduktų priemaiša neatitikimą nustatytiems tvarumo kriterijams, apie tai informuoja VMI prie FM.

 

Patikslintame Apraše numatyta, kad atitikties tvarumo kriterijams kontrolę vykdys Aplinkos ir Žemės ūkio ministerijų įgaliotos institucijos. Nurodytos jų funkcijos

Europos teisės departamentas prie Lietuvos Respublikos Teisingumo ministerijos 2010-11-11 raštas Nr. NR-1052

Atkreipia dėmesį į tai, kad Lietuvos Respublikos Vyriausybė negali priimti nutarimo projekto remdamasi tik Europos Sąjungos teisės aktu, kurį reikia įgyvendinti. Projekte turėtų būti nurodytas konkrečiame Lietuvos Respublikos įstatyme numatytas teisinis pagrindas., suteikiantis įgaliojimus Vyriausybei nustatyti teisinių santykių reguliavimą. 

 

Atsižvelgta. Nutarime pateikta nuoroda į Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo projektą

 

Vadovaujantis galiojančiais teisęs aktais teikiant derinti Lietuvos Respublikos Vyriausybės teisės aktų projektus, įgyvendinančius Europos Sąjungos teisės aktų nuostatas būtina parengti Europos Sąjungos teisės akto ir nacionalinio teisės akto projekto atitikties lentelę.

Atsižvelgta.

 

Projekto 4 punkte yra daroma nuoroda į Direktyvos 2009/28/EB nuostatas. Direktyva nėra tiesioginio taikymo teisės aktas, o jos nuostatos turi būti įgyvendinamos nacionaliniais teisės aktais, todėl Projekte turėtų būti pateikiama nuoroda į nacionalinį teisės aktą, įgyvendinusį atitinkamas direktyvos 2009/28/EB nuostatas, o ne į pačią direktyvą 2009/28/EB.

Atsižvelgta. Nutarimo projektas parengtas atsižvelgiant į  Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo projektą

Statistikos departamento 2010-10-26 raštas Nr. SD-1087

Siūlo nutarimo projekto 2.4. punktą išdėstyti taip: Statistikos departamentui nuo 2012 metų pradėti rinkti 2011 ataskaitinių metų statistinius duomenis apie nustatytas tvarumo kriterijus atitinkančius biodegalų ir kitus skystuosius bioproduktus“. 

Šio punkto formuluotė pakeista. Nutarimo 2 punkte numatytas pavedimas Statistikos departamentui.

Teisingumo ministerijos 2010-11-16 raštas Nr. (1.6)7R-9673

Atsižvelgiant į ekonomiškumo principą ir siekiant teisinio stabilumo, manome, kad Projektas turėtų būti priimtas tik po to, kai Seimas priims Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo  projektą. Atkreipiamas dėmesys į tai, kad Įstatymo projekto 5 straipsnyje Vyriausybei pavedama nustatyti ne tik biodegalų ir kitų skystųjų bioproduktų atitikties tvarumo kriterijams kontrolės tvarką, tačiau tai pat ir biodegalų ir kitų skystųjų bioproduktų, atitinkančių tvarumo kriterijus, sertifikavimo tvarką. Projekto 2.2. punkte atitinkamoms ministerijoms pavedama iki 2013 m. spalio 1 d. prireikus parengti teisės aktus, reglamentuojančius biodegalų ir kitų skystųjų bioproduktų atitikties tvarumo kriterijams sertifikavimo tvarką, tačiau pastebima, kad pavedimai viešojo administravimo institucijoms priimti reikiamus teisės aktus turėtų būti formuluojami imperatyviai.  

 

Atsižvelgta iš dalies. Nutarimo projekto 2.2 punktas išbrauktas. Manome, kad šalyje pakaks paprastesnės atitikties tvarumo kriterijams kontrolės tvarkos nei sertifikavimas.

 

Pastebėtina, kad Įstatymo projekte nurodyta, kad Vyriausybė nustato biodegalų ir kitus skystųjų bioproduktų atitikties tvarumo kriterijams kontrolės tvarką. Manome, kad šios kontrolės turinys turėtų būti grindžiamas atitinkamų kontrolės procedūrų bei aiškios ir konkrečios viešojo administravimo subjektų kompetencijos kontrolės srityje nustatymu (įskaitant procedūras, susijusias su reikiamų duomenų kaupimu, patikrinimų, kurių vykdymo tvarka turėtų būti suderinta su Viešojo administravimo įstatymo ketvirtojo skirsnio nuostatomis dėl ūkio subjektų veiklos priežiūros, atlikimu ir pan.). Aprašo projekto IV skyriuje kai kurios nuostatos nėra susijusios su kontrolės atlikimu (pvz. reikalavimai pirkimo –pardavimo sutartims). Manome, kad šios nuostatos turėtų būti įstatyminio teisinio reguliavimo dalyku. Be to, Aprašo projekte nurodytų įpareigojimų į sutartis įrašyti teisingą informaciją užtikrinimui galėtų būti nustatoma teisinė atsakomybė (pvz. administracinė atsakomybė už klaidinančios informacijos apie prekės atitiktį tvarumo reikalavimams nurodymą sutartyse).

Atsižvelgta iš dalies. Patikslintame Aprašo 11 punkte numatyta, kad Jeigu žaliavos, išaugintos vidaus rinkoje ir neatitinkančios Aprašo 5–10 punktuose nurodytų tvarumo kriterijų plotas neviršija 5 proc. bendro šalyje deklaruoto tos žaliavos ploto, tai visa biodegalams ir skystiesiems bioproduktams gaminti panaudota žaliava ir visi iš jos pagaminti biodegalai ir skystieji bioproduktai laikomi atitinkančiais tvarumo kriterijus.

Šį rodiklį apskaičiuoja Žemės ūkio ministerijos įgaliota institucija, remdamasi kontrolės rezultatais. Kadangi šis dydis yra nykstamai mažas, todėl tvarumo kriterijų neatitinkančiuose plotuose užauginta žaliava bus panaudojama maisto reikmėms, pašarui arba sėklai.

Šiuo metu praktiškai visos išaugintos biodegalų gamybos žaliavos (rapsų sėklos ir javų grūdai), o tai reiškia ir iš jų pagaminti biodegalai, atitinka nustatytus tvarumo kriterijus. Todėl ir siūloma taikyti supaprastintą atitikties tvarumo kriterijams kontrolės tvarką, nesudarant papildomos administracinės naštos ūkio subjektams. Viešojo administravimo subjektai kontrolę vykdys pagal Aprašo projekte nustatytą tvarką. Taip pat Žemės ūkio ir Aplinkos ministerijos, patvirtinus šį Aprašą, priims atitinkamus įsakymus, kuriuose konkretizuos kontrolės vykdymo techninius aspektus. Procedūros susijusias su reikiamų duomenų rinkimu, kaupimu ir naudojimu bus aprašytos atskiroje tvarkoje, kurią parengs Statistikos departamentas kartu su suinteresuotomis ministerijomis.

 

Iš Aprašo projekto 11 punkto nuostatos „turi būti nurodyta, kurio iš tvarumo kriterijų žaliava neatitinka“, galima daryti išvadą, kad apskritai negalėtų būti sudaroma žaliavos, kuri neatitinka nei vieno tvarumo kriterijaus, pirkimo–paradavimo sutartis, kadangi iškyla grėsmė, kad bus parduota žaliava, gauta pvz., iš saugomų teritorijų, o Direktyvos tikslas – apsaugoti didelės biologinės įvairovės žemę nuo sunaikinimo. Tokio pobūdžio nuostatos (draudimas parduoti tam tikrą žaliava), kaip ūkinės veiklos ribojimas, taip pat reikalauja jo įtvirtinimo įstatyminiu lygmeniu.   

Šis punktas patikslintame Apraše išbrauktas.

 

Pagal Nutarimo projekto 4 punktą Vyriausybė konstatuotų, kad 2010 metais išaugintas rapsų sėklų ir javų derlius, skirtas biodegalams gaminti , atitinka Direktyvoje nustatytus tvarumo kriterijus . Nėra aišku, kokiu teisiniu pagrindu remiantis, Vyriausybei siūloma nustatyti tokią kompetenciją (t. y. Vyriausybė iš esmės atliktų sertifikavimo įstaigos funkciją).

Atsižvelgta. Šis punktas išbrauktas iš Aprašo.

 

Nutarimo projekto 2.3. punkte bei Aprašo 4 punkte vartojama formuluotė „informacinė bazė“ neatspindi šios informacijos kaupimo sistemos esminių požymių – nėra aiškus nurodomos „Informacinės bazės“ statusas, nenurodomos „informacinę bazę“ tvarkančios institucijos.

Atsižvelgta. Šios sąvokos atsisakyta.

 

Manome, kad Aprašo projekto 18 ir 19 punktuose nurodytos institucijų kontrolės funkcijos turėtų būti detalizuojamos bei siejamos su konkrečiomis Aprašo projekto nuostatomis (pvz., kontrolė dėl atitikties Aprašo 8 punkte nurodytiems standartams, 9 punkte nurodytiems žemės ūkio ministro tvirtinamiems geros agrarinės ir aplinkosaugos būklės reikalavimams, taip pat, esant reikalui, sudaromų pirkimo–paradavimo sutarčių sąlygų kontrolė bei 11.2. punkte nurodyto išmestų šiltnamio efektą sukeliančių dujų apskaičiavimo teisingumo kontrolė). Pastebėtina, kad 18 ir 19 punktuose vartojamos skirtingos sąvokos „kontrolinė patikra“ ir „kontrolė“, kurių turinys nėra aiškus.

 

Atsižvelgta. Patikslintame Apraše kontroliuojančių institucijų funkcijos sukonkretintos.

 

Atsižvelgiant į Nutarimo projekto preambulės nuostatą, jog siekiama įgyvendinti Direktyvą bei Europos Sąjungos koordinavimo taisyklių, patvirtintų Vyriausybės 2004 m. sausio 9 d. nutarimu Nr. 21, 50 punkto nuostatas, kartu su Projektu turėtų būti pateikta Direktyvos ir Projekto atitikties lentelė

Atsižvelgta. Atitikties lentelė parengta.

 

Nėra pagrįstas Nutarimo projekto 2.4. punkte nustatomo pavedimo Statistikos departamentui organizuoti duomenų rinkimą apie nustatytus tvarumo kriterijus atitinkančius biodegalus ir kitus skystuosius bioproduktus įvykdymo terminas – nuo 2011 m. spalio 1 d.

Atsižvelgta.

 

Aprašo projekto 6.1.2.2. punktuose nurodyta sąvoka „apsaugos vietovės“ nacionalinėje teisėje įvardijama kitomis sąvokomis – „saugomos teritorijos“, „griežtai saugomos rūšies radavietės ir augavietės“. Manome, kad Aprašo projekto II skyriaus nuostatos turėtų būti perkeliamos į I skyrių, o II skyriaus atsisakoma.

Atsižvelgta.

 

Manome , kad Aprašo 7 punkto nuostatos dėl Aprašo 6.2 punkto išimties, suformuluotos pakankamai painiai, todėl turėtų būti tikslinamos . Išimtį tikslingiau būtų formuluoti pačiame Aprašo projekto 6.2 punkte, skliausteliuose. Manome, kad Aprašo 6.1.2.2, 6.2.3, 6.3 punktuose vartojamos abstrakčios formuluotės „kai/nebent pateikiama įrodymų“ turėtų būti tikslinamos (t. y. ši pažodžiui iš Direktyvos perrašyta nuostata reikalauja jos detalizavimo nacionaliniame teisės akte, nustatant šių įrodymų pateikimo ir vertinimo tvarką).

Neatsižvelgta. Šių Aprašo  punktų nuostatos suderintos su  Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo atitinkamų straipsnių nuostatomis. 

 

Siūloma tikslinti Aprašo 2 punkto nuostatas, iš kurių nėra suprantamas Tvarkos aprašo projekto priėmimo tikslas.

Atsižvelgta. Patikslinta pagal Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo projektą.

 

Atsižvelgiant į Nekilnojamojo turto registro nuostatų 10.1.1, 10.1.2 punktų nuostatas (išskiriami ir žemės sklypo kadastrinis numeris ir unikalus žemės sklypo numeris), reikėtų tikslinti Aprašo projekto 11 punkto formuluotę „žemės ... sklypo..... numeris.      

Atsižvelgta. Šie punktai iš Aprašo išbraukti.

 

Aprašo projekto 12.4 punkte siūlytina nurodyti, kokia institucija nustato duomenų teikimo Statistikos departamentui tvarką.

Neatsižvelgta. Šią tvarką nustatys pats Statistikos departamentas, suderinęs su suinteresuotomis institucijomis.

 

Aprašo 14 punkte nurodoma, kad degalų tiekėjas (pirkėjas) privalo reikalauti importuotų žaliavų, biodegalų.... atitikties dokumento. Siūlome tiksliau formuluoti elgesio taisyklę, nurodant įsigijimo be atitikties dokumento teisines pasekmes. Taip pat tikslintina Aprašo projekto 16 punkto formuluotė, kadangi nėra aiškus teisės normos adresatas (neįvardinti subjektai, kuriems taikomas reikalavimas).

Atsižvelgta. Patikslintame Aprašo projekte (15 punktas) nurodyta, kad tais atvejais, kai nepateikiama importuojamų žaliavų, biodegalų, skystųjų bioproduktų ar degalų su biodegalų ir skystųjų bioproduktų priemaiša atitikties tvarumo kriterijams dokumentų, į šią produkciją negali būti atsižvelgiama Aprašo 2.1–2.3 punktuose nurodytais tikslais.

 

Siūlytina Aprašo projekto 21 punkte konkrečiai įvardinti kontroliuojančias institucijas. Svarstytina, ar pagal Aprašo 20 punktą neturėtų būti išduodamas ne laisvos formos, o unifikuotas dokumentas (pažyma)

Atsižvelgta. Ši tvarka bus patvirtinta žemės ūkio ministro įsakymu.

 

Siūloma Aprašo projekto 22 punktą papildyti informacija kokia teisinė atsakomybė numatyta šiuo metu galiojančiuose teisės aktuose už Aprašo projekto reikalavimų pažeidimą bei esant nepakankamam reguliavimui dėl atsakomybės nustatymo, inicijuoti atitinkamų teisės aktų projektų parengimą.

Neatsižvelgta. Manome, kad šio punkto formuluotė yra pakankama. (patikslinto Aprašo 18 punktas)