NUMATOMO TEISINIO REGULIAVIMO POVEIKIO VERTINIMO PAŽYMA

 

1.  Teisės akto projekto pavadinimas

Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo įstatymo 4 ir 7 straipsnių pakeitimo įstatymo bei Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo įstatymo 4, 5, 7, 8 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo 1 ir 5 straipsnių pakeitimo įstatymo projektai (toliau - Įstatymų projektai).

 

2. Numatomo teisinio reguliavimo tikslas, pagrindas ir siūlomos priemonės jam pasiekti

Įstatymų projektų tikslas yra numatyti, kad valstybinio socialinio draudimo įmokos autoriams būtų skaičiuojamos analogiškai kaip ir asmenims, gaunantiems pajamas iš sporto ar atlikėjo veiklos. Siekiama nustatyti, kad valstybinio socialinio draudimo įmokų mokėjimas autoriams priklausytų nuo to, ar autorinį atlyginimą autorius gauna iš draudėjo, su kuriuo susijęs darbo santykiais ar jų esmę atitinkančiais santykiais, ar nesusijęs. Tokiu būdu draudėjas galės būti užtikrintas, ar autoriui teisingai priskaičiuoja valstybinio socialinio draudimo įmokas, ir bus išspręsta pagrindinė problema draudėjams, kurie nedisponuoja visa informacija apie apdraustąjį. 

Taip pat siekiant teisinio reguliavimo nuoseklumo, aiškumo ir tęstinumo, tikslinga papildyti Valstybinio socialinio draudimo įstatymo 7 straipsnio 2 dalies 1 punktą nuostata dėl privalomojo sveikatos draudimo įmokų mokėjimo tuo atveju, kai individuali įmonė ar ūkinė bendrija veiklos laikinai nevykdo ir yra tai deklaravusi Mokesčių administravimo įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka, kadangi tokia nuostata galiojo iki 2010 m. liepos 1 d. ir taip pat įsigalios 2012 m. sausio 1 d. 

Siekiant išvengti galimos situacijos, kai du įstatymai reglamentuoją tuos pačius teisinius santykius, kartu teikiamas Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo įstatymo 4, 5, 7, 8 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo 1 ir 5 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas.

 

3. Numatomo teisinio reguliavimo teigiamos ir neigiamos pasekmės

Numatomas teisinis reguliavimas sudarytų teisinę galimybę draudėjams skaičiuoti valstybinio socialinio draudimo įmokas autoriams paprasčiau ir pagal tą pačią tvarką, kuri galiojo iki 2010 m. sausio 1 d. Taip pat draudėjams palengvėtų administracinė našta, skaičiuojant valstybinio socialinio draudimo įmokas, nes siekiama nustatyti, kad valstybinio socialinio draudimo įmokų mokėjimas autoriams priklausytų nuo to, ar autorinį atlyginimą autorius gauna iš draudėjo, su kuriuo susijęs darbo santykiais ar jų esmę atitinkančiais santykiais, ar nesusijęs. Taip pat naujasis teisinis reguliavimas išlaikytų Valstybinio socialinio draudimo įstatymo nuostatų nuoseklumą, aiškumą ir tęstinumą, kurios galiojo iki 2010 m. liepos 1 d. ir įsigalios 2012 m. sausio 1 d. Neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

4. Numatomo teisinio reguliavimo alternatyvos ir jų poveikio įvertinimas             

Alternatyva – nekeisti esamo teisinio reguliavimo, tačiau tuomet draudėjams, disponuojančiais nevisa informacija apie apdraustąjį, ir toliau būtų sudėtinga autorinio atlygio išmokėjimo dieną nustatyti, ar asmuo turi darbo ar tarnybos santykių su kitais draudėjais. Todėl programinė įranga, kuri tikrina, ar autoriams teisingai priskaičiuojamos valstybinio socialinio draudimo įmokos (įvertinant darbdavio turėjimo faktą), dėl klaidingos informacijos atmeta draudėjų teikiamus 13-SD pranešimus. Teikiant 13-SD pranešimus už grupę apdraustųjų, neišvengiamai atmetami neteisingi pranešimai programiniu būdu nustačius, kad nors vienam apdraustajam iš pateikiamo sąrašo klaidingai apskaičiuotas valstybinio socialinio draudimo įmokų tarifas. Tokiu būdu draudėjams didėja administracinė našta, skaičiuojant valstybinio socialinio draudimo įmokas.

Nepakeitus esamo teisinio reguliavimo, nebūtų išlaikomas Valstybinio socialinio draudimo įstatymo nuostatų nuoseklumas, aiškumas ir tęstinumas.

 

5. Dėl konsultavimosi su visuomene

Įstatymų projektai bus paskelbti Lietuvos Respublikos Seimo teisės aktų informacinės sistemos Projektų registravimo posistemėje.

 

6. Kita svarbi informacija

Nėra.

 

Socialinės apsaugos ir darbo viceministrė                                                         Audronė Morkūnienė