LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISINGUMO MINISTERIJA

 

Valstybės biudžetinė įstaiga, Gedimino pr. 30/1, LT-01104 Vilnius,

tel. (8 5) 266 2933, faks. (8 5) 262 5940, el. p. [email protected],

atsisk. sąskaita LT267044060000269484 AB SEB bankas, banko kodas 70440.

Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188604955

 

LR susisiekimo ministerijai                                                                  2010-12-      Nr.

                                                                                       2010-12-01  Nr. 2-6322 (20)

                                                                                     

 

DĖL VYRIAUSYBĖS NUTARIMO PROJEKTO                    

 

 

Teisingumo ministerija išnagrinėjo išvadai gauti pateiktą Vyriausybės nutarimo „Dėl Valstybės biudžeto lėšų, skirtų valstybės įmonei ilgalaikiam turtui sukurti ar įsigyti, priskyrimo įmonės savininko kapitalui, turtą, kuris pagal įstatymus gali būti tik valstybės nuosavybė, atliekančiam kapitalui arba dotacijai kriterijų aprašo patvirtinimo“ projektą ir teikia šias pastabas bei pasiūlymus:

Dėl numatomo teisinio reguliavimo tikslo ir pasekmių:

Teisingumo ministerija nėra kompetentinga vertinti Kriterijų aprašo projekte pateiktų alternatyvų bei valstybės biudžeto lėšų priskyrimo atitinkamoms kapitalo dalims pagrįstumą (tai Finansų ministerijos atsakomybės klausimas), bet norėtume atkreipti dėmesį į tai, kad nutarimo projekto preambulėje nurodyti Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 7 str. 1 d. bei Valstybės ir savivaldybės įmonių įstatymo 4 str. 5 d. nesuteikia Vyriausybei įgaliojimų tvirtinti Valstybės biudžeto lėšų, skirtų valstybės įmonei ilgalaikiam turtui sukurti ar įsigyti, priskyrimo įmonės savininko kapitalui, turtą, kuris pagal įstatymus gali būti tik valstybės nuosavybė, atliekančiam kapitalui arba dotacijai kriterijų.

Pažymėtina, kad  Valstybės kontrolės 2010 m. liepos 10 d. sprendime Nr. SP-24 konstatuoti pažeidimai siejasi, visų pirma, su netinkama dotacijų apskaita. Todėl svarstytina, ar reikalingi yra valstybės biudžeto lėšų, skirtų valstybės įmonei ilgalaikiam turtui sukurti ar įsigyti, priskyrimo įmonės savininko kapitalui bei turtą, kuris pagal įstatymus gali būti tik valstybės nuosavybė, atliekančiam kapitalui kriterijai, jeigu dėl šių dalykų problemų nekyla. Valstybės kontrolės 2009 m. gruodžio 23 d. valstybinio audito ataskaitoje Nr. VV-P2-20-13-24 „Valstybės įmonių valdymas“ konstatuota, jog šiuo metu Valstybės ir savivaldybės įmonių įstatyme nenustatyta, kokiais atvejais turi būti didinamas įmonės savininko kapitalas ir rekomenduota Ūkio ir Finansų ministerijoms inicijuoti šio įstatymo pakeitimus (išvadų ir rekomendacijų 4 p.). Taigi, darytina išvada, jog siekiant įteisinti numatomą teisinį reguliavimą turėtų būti, visų pirma, keičiamas Valstybės ir savivaldybės įmonių įstatymas (tokiu būdu būtų užtikrintas atitinkamų nuostatų taikymas ir savivaldybių įmonėms). Kartu turėtų būti įvertinti ir kiti galimi sprendimo būdai. Pvz., vadovaujantis Buhalterinės apskaitos įstatymo 3 str. 4 d. atitinkamo verslo apskaitos standarto nuostatų pakeitimas (Lietuvos Respublikos apskaitos instituto standartų tarybos 2003 m. gruodžio 18 d. nutarimu Nr. 1 patvirtinto 8-ojo verslo apskaitos standarto „Nuosavas kapitalas“ 44 p. numatyta, kokios lėšos kokiai valstybės įmonės nuosavo kapitalo daliai priskiriamos, o 21-ajame verslo apskaitos standarte „Dotacijos ir subsidijos“ nustatyta kokios lėšos priskirtinos dotacijoms). Taip pat siūlome įvertinti, ar atsižvelgiant į Buhalterinės apskaitos įstatymo 3 str. 2 d. nuostatas, tinkama dotacijų apskaitos klausimą (prireikus) negalima būtų spręsti per Finansų ministerijos rekomendacijas, konsultacijas ar pan.

Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, siūlome pakartotinai įvertinti teikiamo teisės akto reikalingumą ir tinkamai aprašyti jo poveikį bei pasekmes Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo pažymoje (pvz., pateiktoje pažymoje nurodoma, jog kitų sprendimo alternatyvų nėra, kas akivaizdžiai nėra pagrįsta).

Dėl numatomo teisinio reguliavimo priemonių ir teisės technikos:

1. Kriterijų aprašo projekte nėra nurodytas Kriterijų aprašo tikslas.

2. Svarstytina, ar pakankamai aiški yra sąvoka „valstybinio planavimo būdas“ (Kriterijų aprašo projekto 4.1.2, 4.2.2 p.). Pažymėtina, kad Kriterijų aprašo projekto 4.2.2 p. nuostatos neatitinka 4.2 p. (nepriklausomai nuo to, ar turtas tiesiogiai ar netiesiogiai naudojamas įmonėms pajamoms uždirbti, jeigu pagal įstatymus jis gali būti tik valstybės nuosavybė, toks turtas turėtų būti, mūsų manymu, priskirtas turtą, kuris pagal įstatymus gali būti tik valstybės nuosavybe, atitinkančiam kapitalui).

3. Kriterijų aprašo projekto 7 p. iš esmės atkartoja Valstybės ir savivaldybės įmonių įstatymo 13 str. nuostatas. Kartu pažymėtina, jog Vyriausybės nutarimų projektų rengimas nėra šio Kriterijų aprašo reguliavimo dalykas. Taip pat atsižvelgiant į Biudžeto sandaros įst. 5 str. 1 d. 5 p., siūlome atsisakyti ir Kriterijų aprašo projekto 8 p., o Kriterijų aprašo projekto 5 p. nuostatos turėtų būti dėstomos Valstybės   biudžeto   ir savivaldybių    biudžetų    sudarymo    ir    vykdymo   taisyklių, patvirtintų Vyriausybės 2001 m. gegužės 14 d. nutarimu Nr. 543, 791 p.

 

 

 

Teisingumo viceministras                                                                   Tomas Vaitkevičius

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A.Radčenko, (8 5) 2191898 el. p. [email protected]

                                                                                                                                         Originalas nebus siunčiamas