NUMATOMO TEISINIO reguliavimo poveikio vertinimo pažyma

 

 

1. Teisės akto projekto pavadinimas.

Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo „Dėl privalomųjų draudimų koncepcijos patvirtinimo“ projektas (toliau – nutarimo projektas).

 

2. Numatomo teisinio reguliavimo tikslas, pagrindas ir siūlomos priemonės jam pasiekti.

Nutarimo projekto tikslas – išnagrinėjus esamas problemas privalomųjų draudimų veikimo srityje, nustatyti privalomųjų draudimų sistemos veiklos principus, kurie leistų užtikrinti vieningą ir efektyvią privalomųjų draudimų sistemą.

Šiuo metu Lietuvoje veikia 27 privalomieji draudimai ir pareigos draustis, tačiau praktikoje jie ne visada veikia efektyviai, dažnai draudėjams nebelieka galimybės apsidrausti, nors to reikalauja įstatymo nuostatos. Pagrindinės su tuo susiję problemos: privalomai nustatytų draudimo sąlygų nederinimas su draudimo įmonėmis ir netikslių nuostatų įtvirtinimas teisės aktuose. Tokią susidariusią situaciją lėmė vieningo teisinio privalomųjų draudimų reglamentavimo nebuvimas, kai įstatymų leidėjai skirtingai suvokia privalomajam draudimui taikytinas sąlygas ir nustato jas teisės aktuose. Atsižvelgiant į tai, nutarimo projekte siūlomas sprendimas – bendrų teisinio privalomųjų draudimų reguliavimo principų nustatymas.

Nutarimo projektas parengtas įgyvendinant Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos, kuriai pritarta Lietuvos Respublikos Seimo 2008 m. gruodžio 9 d. nutarimu Nr. XI-52 (Žin., 2008, Nr. 146-5870), ketvirtosios dalies IX skyriaus „Finansų politika“ skirsnio „Finansinio sektoriaus tvarios plėtros užtikrinimas ir priežiūros stiprinimas“ 269 punktą.

 

3. Numatomo teisinio reguliavimo teigiamos ir neigiamos pasekmės

Priėmus nutarimo projektą ir nustačius vieningus privalomųjų draudimų principus, bus sukurtas tobulesnis ir aiškesnis privalomųjų draudimų teisinis reglamentavimas. Atitinkamą sritį reguliuojančiai institucijai gerai įvertinus padaromos žalos mastą, dydį ir dažnumą bei kitas finansinio užtikrinimo alternatyvas, bus tikslingiau vertinamas privalomojo draudimo poreikis. Nustačius institucijas, atsakingas už privalomojo draudimo įgyvendinimo numatytoje srityje kontrolę, bus užtikrinama efektyvesnė privalomųjų draudimų įgyvendinimo kontrolė. Visa tai taip pat turėtų labiau suinteresuoti draudikus vykdyti privalomuosius draudimus, o tuo pačiu būtų padidintos galimybės draudėjams įsigyti privalomąjį draudimą. Be to, tiksliau įvertinant draudėjo riziką bei tinkamomis draudimo rūšimis ir sąlygomis apdraudus draudėjus, bus efektyviau apsaugoti trečiųjų asmenų turtiniai ir neturtiniai interesai.

Neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

4. Realios numatomo teisinio reguliavimo alternatyvos ir jų poveikio įvertinimas

Alternatyva – nepriimti nutarimo projekto, tačiau tada nebūtų sprendžiamos problemos dėl privalomųjų draudimų, draudėjų galimybės apsidrausti privalomuoju draudimu išliktų ribotos.

 

5. Informacija apie konsultavimosi būdus, subjektus ir kita

Su visuomene konsultuotasi nutarimo projektą paskelbtus Lietuvos Respublikos Seimo Teisės aktų informacinės sistemos (TAIS) Teisės aktų projektų registravimo posistemėje ir Finansų ministerijos interneto tinklalapyje.

 

6. Kita svarbi informacija, susijusi su numatomu teisiniu reguliavimu

Priėmus nutarimo projektą, institucijos, rengdamos teisės aktus, kurie nustato privalomuosius draudimus, turėtų vadovautis koncepcijos V skyriaus nuostatomis. Ministerijoms bus pavesta peržiūrėti teisės aktus, reguliuojančius atitinkamos ministerijos valdymo srities privalomuosius draudimus, ir, prireikus, parengti teisės aktų, susijusių su koncepcijos įgyvendinimu, projektus ir iki 2011 m. kovo 1 d. pateikti juos Lietuvos Respublikos Vyriausybei. Koncepciją įgyvendinantiems teisės aktams parengti papildomų valstybės biudžeto lėšų neprireiks.   
 
Finansų ministrė                                                                                  Ingrida Šimonytė