AIŠKINAMASIS RAŠTAS

Dėl Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio 2, 3, 51, 9, 12, 121, 123 13, 14, 15, 19, 35, 36, 40, 41, 42, 45, 46, 47, 50, 51, 52, 53, 56, 58, 71, 83, 95, 101, 104, 106, 1151, 1152, 1153, 1155, 116, 118, 120 straipsnių ir 2 priedo pakeitimo ir papildymo įstatymo ir Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatymo 15 straipsnio pakeitimo įstatymo projektų

 

1. Projekto rengimą paskatinusios priežastys, pirminiai jo siūlytojai 

Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymo 2, 3, 51, 9, 12, 121, 123 13, 14, 15, 19, 35, 36, 40, 41, 42, 45, 46, 47, 50, 51, 52, 53, 56, 58, 71, 83, 95, 101, 104, 106, 1151, 1152, 1153, 1155, 116, 118, 120 straipsnių ir 2 priedo pakeitimo ir papildymo įstatymo projekto rengimą paskatino 2009 m. gruodžio 22 d. Tarybos direktyva 2009/162/ES, iš dalies keičianti Direktyvos 2006/112/EB dėl pridėtinės vertės mokesčio bendros sistemos įvairias nuostatas ir 2009 m. birželio 25 d. Tarybos direktyva 2009/69/EB, iš dalies keičianti Direktyvos 2006/112/EB dėl pridėtinės vertės mokesčio bendros sistemos nuostatas, susijusias su mokesčių slėpimu importo srityje, kurias valstybės narės turi įgyvendinti nuo 2011 m. sausio 1 d.

 

2. Projekto tikslas ir uždaviniai

Įstatymo projekto tikslas – perkelti ir įgyvendinti Tarybos direktyvas 2009/162/ES, 2009/69/EB, pratęsti lengvatinio 9 proc. PVM tarifo taikymą šilumos energijai, tiekiamai gyvenamosioms patalpoms šildyti (įskaitant šilumos energiją, perduodamą per karšto vandens tiekimo  sistemą), už į gyvenamąsias patalpas tiekiamam karštam vandeniui arba šaltam vandeniui karštam vandeniui paruošti bei šilumos energijai, sunaudotai šiam vandeniui pašildyti (toliau – šilumos energija ir karštas vanduo), knygoms ir neperiodiniams informaciniams leidiniams (įskaitant vadovėlius, pratybų sąsiuvinius, enciklopedijas, žodynus, žinynus, informacines brošiūras, nuotraukų ir reprodukcijų albumus, vaikiškas knygeles su paveikslėliais, piešimo ir spalvinimo knygeles, spausdintas ar rankraštines natas, žemėlapius, schemas ir brėžinius, tačiau išskyrus kalendorius, užrašų knygeles ir kitus panašaus pobūdžio spaudinius) ir lengvatinio 5 proc. PVM tarifo taikymą vaistams ir medicinos pagalbos priemonėms, kai šių prekių įsigijimo išlaidos visiškai ar iš dalies kompensuojamos Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymo nustatyta tvarka, taip pat supaprastinti ir aiškiau reglamentuoti kai kuriuos apmokestinimo PVM tvarkos aspektus.

 

3. Projekte siūlomų nuostatų teisinio reguliavimo būklė šiuo metu

Šiuo metu gamtinėms dujoms ir elektros energijai, tiekiamoms gamtinių dujų ir energijos sistemomis, taikomos specialios prekių tiekimo ir susijusių paslaugų suteikimo vietos nustatymo taisyklės, o jų importas neapmokestinamas PVM. Neapmokestinant šių prekių importo PVM, išvengiama dvigubo šių prekių apmokestinimo, nes pagal šių prekių tiekimo vietos nustatymo taisykles, šios prekės bendruoju atveju laikomos patiektomis ir apmokestinamomis PVM Lietuvoje,  kai jas įsigyja Lietuvoje įsikūrę asmenys. Be to, šiuo metu pagal galiojančias PVM įstatymo nuostatas tarpvalstybiniam šilumos arba vėsinimo energijos tiekimui (importui) šilumos arba vėsinimo tinklais būtų taikomos įprastinės PVM apmokestinimo taisyklės, pavyzdžiui, į Lietuvą importuojama šiluma, jei tokia būtų tiekiama, būtų apmokestinama importo PVM. Analogiškai pagal šiuo metu galiojančias PVM įstatymo nuostatas importo PVM būtų apmokestinamos ir Lietuvoje importuojamos laivais atgabenamos dujos. 
Taip pat šiuo metu PVM įstatyme nėra reglamentuotos PVM lengvatos Europos Sąjungos institucijoms ir kitoms Europos Sąjungos įsteigtoms įstaigoms – tokios lengvatos yra taikomos tiesiogiai įgyvendinant 1965 m. balandžio 8 d. Protokolą dėl Europos Bendrijų privilegijų ir imunitetų.
Šiuo metu veiklos (ar jos dalies) kaip komplekso perdavimas kitam apmokestinamajam asmeniui, kai veikla (ar jos dalis) perduodama kaip juridinio asmens dalyvio turtinis įnašas, yra laikomas PVM objektu, t. y. kitam apmokestinamajam asmeniui kaip turtinį įnašą perdavus PVM apmokestinamą veiklą (ar jos dalį) sudarantį turtą, bendru atveju pagal PVM įstatymo nuostatas turi būti apskaičiuota pardavimo PVM sumą, kurią veiklą perimantis asmuo turi teisę traukti į PVM atskaitą. Tuo tarpu kitais atvejais perdavus ekonominę veiklą (ar jos dalį) kaip kompleksą kitam apmokestinamajam asmeniui, tęsiančiam tokią veiklą, toks perdavimas nelaikomas nei prekių tiekimu nei paslaugų teikimu, t. y. toks perdavimas nelaikomas PVM objektu, perduodant veiklą kaip kompleksą nėra skaičiuojamas pardavimo PVM ir turtą perduodantis asmuo netikslina PVM atskaitos.  
Be to, šiuo metu prekių vežimo paslaugos, papildomos vežimo paslaugos, atstovavimo (agento) šiuose sandoriuose paslaugos, taip pat ilgalaikės transporto priemonės nuomos paslaugos teikiamos šalies teritorijoje įsikūrusiam apmokestinamajam asmeniui ar užsienio apmokestinamojo asmens padaliniui, esančiam šalies teritorijoje, laikomos suteiktomis šalies teritorijoje ir bendruoju atveju apmokestinamos taikant čia standartinį PVM tarifą. Pažymėtina, kad tokios paslaugos Lietuvoje apmokestinamos bendruoju atveju taikant atvirkštinio apmokestinimo tvarką, t. y. PVM už šias paslaugas privalo apskaičiuoti jas įsigijęs asmuo, kuris tuo pat metu įgyja teisę į šių paslaugų, kai jos skirtos PVM apmokestinamai veiklai vykdyti, pirkimo PVM atskaitą. 
PVM įstatyme šiuo metu nustatyta, kad  lengvatinis 9 proc. PVM tarifas  šilumos energijai, ir karštam vandeniui  taikomas iki 2010 m. rugpjūčio 31 d., knygoms ir neperiodiniams informaciniams leidiniams – iki 2010 m. gruodžio 31 d., lengvatinis 5 proc. PVM tarifas vaistams ir medicinos pagalbos priemonėms, kai šių prekių įsigijimo išlaidos visiškai ar iš dalies kompensuojamos Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymo nustatyta tvarka – iki 2010 m. gruodžio 31 d.
Šiuo metu pagal PVM įstatymo 83 str. nuostatas pirkėjo (kliento) išrašomu debetiniu dokumentu šalių susitarimu gali būti įformintas tik prekių grąžinimas ar paslaugų atsisakymas, o kiti aplinkybių pasikeitimai (pvz., nuolaidų suteikimas) gali būti įforminami tik prekių pardavėjo išrašomu kreditiniu dokumentu.
Šiuo metu PVM įstatyme vartojamos sąvokos „Bendrijos“ ir „Europos Bendrijos“.

 

4. Projekte siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir teigiami rezultatai, kurių galima tikėtis priėmus projektą

Atsižvelgiant į Tarybos direktyvos 2009/162/ES nuostatas, šiuo Projektu  techniškai tikslinama gamtinių dujų ir elektros energijos apmokestinimo PVM sistemos  taikymo sritis, į ją įtraukiant dujų tiekimą visomis Europos Sąjungos teritorijoje esančiomis gamtinių dujų sistemomis arba prie tokių sistemų prijungtais tinklais. Taip pat šiuo Projektu analogiškas  nuostatas siūloma taikyti šilumos arba vėsinimo energijos tiekimui (importui) šilumos arba vėsinimo tinklais (PVM įstatymo 51, 12, 13, 14, 40, 95 str. pakeitimas), t.y. tinklais patiekta šilumos ar vėsinimo energija bus laikoma patiekta ir apmokestinama PVM Lietuvoje,  kai jas įsigis Lietuvoje įsikūrę asmenys, o ne importo metu. Be to, importo PVM siūloma neapmokestinti ir Lietuvoje importuojamas dujas, jeigu jos būtų atgabenamos laivais (PVM įstatymo 40 str. pakeitimas). 
Be to, atsižvelgiant į Tarybos direktyvos 2009/162/ES 1 straipsnio 10 ir 11 punktus, Projektu siekiama papildyti ir patikslinti PVM įstatymo nuostatas, kuriomis numatomos PVM lengvatos tarptautinėms organizacijoms. Projekte aiškiai nustatoma, kad PVM lengvatos taikomos prekėms (paslaugoms), tiekiamoms (teikiamoms) Europos Sąjungos institucijoms, Europos centriniam bankui, Europos investicijų bankui, Europos Sąjungos įsteigtos įstaigoms, kurioms taikomas 1965 m. balandžio 8 d. Protokolas dėl Europos Bendrijų privilegijų ir imunitetų. Kaip jau buvo minėta, iki šiol teisę į PVM lengvatas tiesiogiai suteikė minėtas protokolas (PVM įstatymo 36 ir 47 str. pakeitimas).
Projektu taip pat siūloma nustatyti, kad prekių tiekimu ar paslaugų teikimu nebūtų laikomas veiklos (ar jos dalies) kaip komplekso (t. y. įsigytų ir naudotų šioje veikloje nuosavybės teisės objektų, taip pat kitų su ta veikla susijusių turtinių bei neturtinių teisių, skolų ir kitokių pareigų visuma) perdavimas kitam apmokestinamajam asmeniui, tęsiančiam perduodamą veiklą, kai veikla (ar jos dalis) perduodama kaip juridinio asmens dalyvio turtinis įnašas (PVM įstatymo 9 str. pakeitimas). Pažymėtina, kad tokiu atveju perimančiam veiklą (ar jos dalį) kaip kompleksą asmeniui pereitų ir prievolė tikslinti PVM atskaitą už perimtą turtą, jei tas turtas nebebūtų naudojamas PVM apmokestinamoje veikloje.
Be to, šiuo Projektu, pasinaudojant 2006 m. lapkričio 28 d. Tarybos direktyvoje 2006/112/EB dėl pridėtinės vertės mokesčio bendros sistemos 59a straipsniu valstybėms narėms suteikta galimybe taikyti „faktinio vartojimo ir naudojimo“ taisyklę, siekiama nustatyti, kad prekių vežimo paslaugos, papildomos vežimo paslaugos, atstovavimo (agento) šiuose sandoriuose paslaugos, taip pat ilgalaikės transporto priemonės nuomos paslaugos teikiamos šalies teritorijoje įsikūrusiam apmokestinamajam asmeniui ar užsienio apmokestinamojo asmens padaliniui, esančiam šalies teritorijoje, nebūtų laikomos suteiktomis šalies teritorijoje tuo atveju, kai minėtos paslaugos faktiškai suteikiamos už Europos Sąjungos teritorijos ribų (PVM įstatymo 13 str. papildymas). Tokiu būdu šių paslaugų apmokestinimas labiau atitiktų apmokestinimo pagal faktinio naudojimo principą – šios paslaugos nebūtų apmokestinamos Europos Sąjungoje, atsižvelgiant į tai, kad jos faktiškai būtų suteiktos ir sunaudotos už Europos Sąjungos teritorijos ribų. 
Šiuo Projektu taip  pat siūloma laikinai, t.y. iki 2011 m. gruodžio 31 d. pratęsti lengvatinių PVM tarifų taikymą šilumos energijai ir karštam vandeniui,  knygoms ir neperiodiniams informaciniams leidiniams, taip pat vaistams ir medicinos pagalbos priemonėms, kai šių prekių įsigijimo išlaidos visiškai ar iš dalies kompensuojamos Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymo nustatyta tvarka (PVM įstatymo 19 str. pakeitimas).

Projektu, atsižvelgiant  į 2006 m. lapkričio 28 d. Tarybos direktyvos 2006/112/EB dėl pridėtinės vertės mokesčio bendros sistemos 306 straipsnio nuostatas, siekiama apibrėžti kelionės organizatoriaus teikiamos paslaugų, kurioms taikoma turizmo schema, apmokestinimo PVM vietą (PVM įstatymo 101 str. pakeitimas).

Be to, siekiant supaprastinti PVM sąskaitų faktūrų išrašymo nuostatas, Projektu siūloma leisti, kad pirkėjas (klientas) galėtų išrašyti patikslinančias PVM sąskaitas faktūras ir kitais atvejais, pvz., kai suteikiamos tam tikros nuolaidos (PVM įstatymo 83 str. pakeitimas). Atsižvelgiant į tai, kartu teikiamas Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatymo 15 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas, kuriame siūloma atitinkamai pakeisti nuostatas, reglamentuojančias patikslinamųjų apskaitos dokumentų išrašymą.

Taip pat atsižvelgiant į tai, kad pagal Lisabonos sutarties, iš dalies keičiančios Europos Sąjungos sutartį ir Europos bendrijos steigimo sutartį pasirašytos Lisabonoje 2007 m. gruodžio 13 d., 2 straipsnio a punktą žodžiai „Bendrija“ arba „Europos bendrija“ pakeičiami žodžiu „Sąjunga“, žodžiai „Europos Bendrijų“ arba „EEB“ pakeičiami žodžiais „Europos Sąjungos“, projekte atliekamas techninis pakeitimas vietoj žodžių „Bendrijos“ ir „Europos Bendrijos“ įrašant žodžius „Europos Sąjungos“.

Numatoma, kad pagrindiniai siūlomi pasikeitimai, išskyrus nuostatas, reglamentuojančias kelionės organizatoriaus teikiamos paslaugų, kurioms taikoma turizmo schema, apmokestinimo PVM vietą, įsigaliotų nuo 2011 m.

 

5. Galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir priemonės, kurių reikia imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Atsižvelgiant į tai, kad ilgalaikių paslaugų teikimo atveju, taip pat ilgalaikio šilumos energijos tiekimo atveju prievolė apskaičiuoti PVM atsiranda, kai išrašoma  PVM sąskaita-faktūra, kuria įforminamas per atitinkamą ataskaitinį laikotarpį suteiktų paslaugų arba patiektų prekių kiekis, o jeigu PVM sąskaita-faktūra neišrašoma, – kai gaunamas atlygis už per tą ataskaitinį laikotarpį suteiktą paslaugų arba patiektų prekių kiekį, bei siekiant, kad lengvatinis 9 proc. PVM tarifas būtų taikomas iki 2011 m. gruodžio 31 d. patiektai šilumos energijai ir karštam vandeniui, projekte siūloma numatyti, kad nuostatos, susijusios su lengvatiniu PVM tarifu, būtų taikomos iki 2011 m. gruodžio 31 d. faktiškai patiektoms prekėms.
 
 
6. Įtaka kriminogeninei situacijai, korupcijai

Įtakos kriminogeninei situacijai, korupcijai nenumatoma.

 

7. Įtaka verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Atsižvelgiant į tai, kad faktiškai už Europos Sąjungos teritorijos ribų suteiktos prekių vežimo, papildomos vežimo ar atstovavimo paslaugos, nebus laikomos Lietuvos PVM objektu ir čia nebus apmokestinamos PVM, tokiu būdu tam tikrais atvejais bus išvengiama transporto ir su tuo susijusią veiklą vykdančių ūkio subjektų apyvartinių lėšų įšaldymo.

 

8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokie šios srities teisės aktai tebegalioja, kokius galiojančius teisės aktus būtina pakeisti ar panaikinti, priėmus projektą

Priėmus PVM įstatymo pakeitimo įstatymo projektą, turės būti keičiami jį įgyvendinantys teisės aktai (žr. 11 p.).

 

9. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos, Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymų reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas, o projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

Projektai parengtas laikantis Valstybinės kalbos,  Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymų reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas. PVM įstatymo pakeitimo įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai  įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka.

 

10. Projekto atitikimas Europos teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms bei Europos Sąjungos dokumentams

Projekto nuostatos neprieštarauja Europos Sąjungos dokumentams ir Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijai.

 

11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įstatymų ir įgyvendinamųjų teisės aktų, kas ir kada juos turėtų parengti, šių aktų metmenys

Priėmus PVM įstatymo pakeitimo įstatymo projektą, Finansų ministerija turės parengti   2004 m. balandžio 16 d. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo Nr. 442  „Dėl pridėtinės vertės mokesčio ir akcizų lengvatų taikymo prekėms ir paslaugoms, skirtoms diplomatinėms atstovybėms, konsulinėms įstaigoms ir tarptautinėms organizacijoms ar jų atstovybėms, taip pat šių atstovybių ir įstaigų nariams ir jų šeimų nariams bei Šiaurės Atlanto sutarties organizacijos šalių kariuomenių vienetams ir (arba) juos lydintiems civiliams darbuotojams, taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo projektą. Be to, taip pat turės būti pakeistas 2004 m. balandžio 29 d. Muitinės departamento prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos direktoriaus ir Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko įsakymą Nr. 1B-439/VA-71 „Dėl importuotų ir tiekiamų į kitą Europos Sąjungos valstybę narę prekių neapmokestinimo importo pridėtinės vertės mokesčiu taisyklių patvirtinimo“.

 

12. Projekto įgyvendinimo poveikis biudžeto lėšoms

Priėmus projektą, dėl lengvatinių PVM tarifų taikymo pratęsimo Lietuvos Respublikos valstybės biudžetas 2011 m. netektų apie 172 mln. Lt.

 

13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

Įstatymo projektas Vyriausybės darbo reglamento nustatyta tvarka pateiktas derinti suinteresuotoms institucijoms.

 

14. Projekto rengėjai

Įstatymo projektą rengė Finansų ministerijos Mokesčių departamento (direktorė Jūratė Laurikėnaitė, tel. 2390151) Netiesioginių mokesčių skyriaus (vedėjas Žygintas Grekas, tel. 2199307) vedėjo pavaduotoja Asta Matulytė, tel. 2199383.

 

15. Projekto reikšminiai žodžiai

Reikšminiai žodžiai: vėsinimo energija, vežimo paslaugos, lengvatinis PVM tarifas.

 

 

 

Finansų ministrė                                                                                                       Ingrida Šimonytė