LIETUVOS RESPUBLIKOS
VALSTYBĖS SAUGUMO DEPARTAMENTO STATUTO PATVIRTINIMO ĮSTATYMO 43 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO 1 STRAIPSNIO PAKEITIMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS VIDAUS TARNYBOS STATUTO 41 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO 1 STRAIPSNIO PAKEITIMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ TYRIMŲ TARNYBOS STATUTO 30 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO 1 STRAIPSNIO PAKEITIMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS TARNYBOS KALĖJIMŲ DEPARTAMENTE PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISINGUMO MINISTERIJOS STATUTO 53 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO 1 STRAIPSNIO PAKEITIMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS KRAŠTO APSAUGOS SISTEMOS ORGANIZAVIMO IR KARO TARNYBOS ĮSTATYMO 68 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO 1 STRAIPSNIO PAKEITIMO
ĮSTATYMŲ PROJEKTŲ
AIŠKINAMASIS RAŠTAS
1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, pirminiai jo siūlytojai ir asmenys, dalyvavę rengiant projektą
Lietuvos Respublikos valstybės saugumo departamento statuto patvirtinimo įstatymo 43 straipsnio pakeitimo įstatymo 1 straipsnio pakeitimo, Lietuvos Respublikos vidaus tarnybos statuto 41 straipsnio pakeitimo įstatymo 1 straipsnio pakeitimo, Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos statuto 30 straipsnio pakeitimo įstatymo 1 straipsnio pakeitimo, Lietuvos Respublikos tarnybos kalėjimų departamente prie Lietuvos Respublikos Teisingumo ministerijos statuto 53 straipsnio pakeitimo įstatymo 1 straipsnio pakeitimo, Lietuvos Respublikos Lietuvos Respublikos krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymo 68 straipsnio pakeitimo įstatymo 1 straipsnio pakeitimo įstatymų projektais (toliau – Įstatymo projektai) siekiama suvienodinti socialines garantijas statutinių valstybės tarnautojų su kitų apdraustųjų asmenų socialinėmis garantijomis. Taip pat atsižvelgta į Lietuvos Respublikos Prezidentės 2010 m. liepos 20 d. kreipimąsi į suinteresuotas institucijas numatyti Lietuvos Respublikos tarnybos kalėjimų departamente prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos statuto 53 straipsnio pakeitimo (XI-987), Lietuvos Respublikos vidaus tarnybos statuto 41 straipsnio pakeitimo (XI-985) Lietuvos Respublikos valstybės saugumo departamento statuto patvirtinimo įstatymo 43 straipsnio pakeitimo (XI-984), Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos statuto 30 straipsnio pakeitimo (XI-986), Lietuvos Respublikos Lietuvos Respublikos krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymo 68 straipsnio pakeitimo (XI-987) įstatymuose, kad nelaimingo atsitikimo, susijusio su tarnybinių pareigų atlikimu, ar profesinės ligos atveju, ligos išmoka statutiniams pareigūnams ir kariams, kaip ir kitoms apdraustųjų asmenų grupėms, būtų 100 proc. kompensuojamojo uždarbio.
2010 m. liepos mėnesį priėmus aukščiau paminėtus įstatymus bei juose numačius, kad ligos pašalpa laikinojo nedarbingumo atveju mokama Lietuvos Respublikos ligos ir motinystės socialinio draudimo įstatymo nustatyta tvarka, liko neaptartas ligos dėl nelaimingo atsitikimo, susijusio su tarnybinių pareigu atlikimu, atvejis. Apskaičiuojant ligos pašalpą dėl nelaimingo atsitikimo, susijusio su tarnybinių pareigų atlikimu, mokama 100 proc. vidutinio darbo užmokesčio dydžio išmoka.
2. Įstatymo projekto tikslai ir uždaviniai
Įstatymo projektų pagrindinis tikslas yra nepalikti diskriminacinės nuostatos statutinių pareigūnų ir karių veiklą reguliuojančiuose Įstatymuose (XI-984, XI-985, XI-986, XI-987, XI-988), taip pat laisvo aukščiau paminėtų Įstatymų interpretavimo dėl kompensuojamo uždarbio dydžio, apskaičiuojant ligos pašalpą nelaimingo atsitikimo, susijusio su tarnybinių pareigų atlikimu atveju.
3. Projekte siūlomų nuostatų teisinio reguliavimo būklė šiuo metu
Šiuo metu yra numatyta ligos, motinystės, tėvystės, motinystės (tėvystės) išmokas statutiniams pareigūnams mokėti vadovaujantis Ligos ir motinystės socialinio draudimo įstatymo nuostatomis. Yra likusi neaiški nuostata dėl ligos pašalpos skaičiavimo dėl nelaimingo atsitikimo, susijusio su tarnybinių pareigų atlikimu, atvejais.
4. Įstatymo projekte siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir teigiami rezultatai, kurių galima tikėtis priėmus įstatymo projektą
4.1. Įstatymo projekte siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos
Įstatymo projektais numatoma nelaimingo atsitikimo darbe ir profesinės ligos atveju ligos pašalpą skaičiuoti vadovaujantis Nelaimingų atsitikimų darbe ir profesinių ligų socialinio draudimo įstatymo numatyta tvarka. Įvykus nelaimingam atsitikimui, susijusiam su tarnybinių pareigų atlikimu, ligos pašalpa yra 100 proc. vidutinio darbo užmokesčio.
4.2. Teigiami rezultatai, kurių galima tikėtis priėmus įstatymo projektą
Bus suvienodintos kai kurios statutinių pareigūnų ir karių socialinės garantijos su kitų apdraustųjų socialinėmis garantijomis. 2010 m. liepos 2 d. priimtuose Įstatymuose neliks laisvo įstatyminių nuostatų interpretavimo bei diskriminacinių nuostatų statutinių pareigūnų ir karių atžvilgiu.
5. Galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir priemonės, kurių reikėtų imtis joms išvengti
Neigiamų pasekmių nenumatoma.
6. Įstatymo įtaka kriminogeninei situacijai, korupcijai
Kriminogeninės situacijos, korupcijos įstatymas neįtakos.
7. Įstatymo įgyvendinimo įtaka verslo sąlygoms ir jo plėtrai
Verslui ir jo plėtrai įstatymas įtakos neturės.
8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius galiojančius teisės aktus būtina pakeisti ar panaikinti, priėmus Įstatymo projektą
Priėmus Įstatymo projektą poįstatyminių teisės aktų keisti nereikės.
9. Įstatymo projekto atitikimas Valstybinės kalbos, Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymų reikalavimams, bendrinės lietuvių kalbos normoms bei projekto sąvokų ir jas įvardijančių terminų įvertinimas Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka
Įstatymo projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos, Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymų reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas. Įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai nėra įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka, kadangi projekte nėra vartojamos naujai apibrėžiamos sąvokos.
10. Įstatymo projekto atitikimas Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms bei Europos Sąjungos dokumentams
Įstatymo projektas neprieštarauja Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos socialinės apsaugos Reglamentams.
11. Įstatymo įgyvendinimui reikalingi lydimieji aktai
Įstatymo įgyvendinimui reikalingų lydinčiųjų teisės aktų nereikia.
12. Įstatymo projekto įgyvendinimui reikalingos išlaidos
Teikiamo Įstatymo projekto įgyvendinimas papildomų išlaidų nepareikalaus.
13. Įstatymo projekto rengėjas
Įstatymo projektą parengė Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Socialinio draudimo skyrius.
14. Įstatymo projekto reikšminiai žodžiai
Socialinės garantijos, nelaimingas atsitikimas darbe, profesinė liga.
Socialinės apsaugos ir darbo viceministrė Audronė Morkūnienė