AIŠKINAMASIS RAŠTAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS DRAUDIMO ĮSTATYMO 2, 6 IR 17 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR PAPILDYMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

 

1. Projekto rengimą paskatinusios priežastys, pirminiai jo siūlytojai ir asmenys, dalyvavę rengiant ar tobulinant projektą

Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo (toliau – Įstatymas, įstatymo  projektas) 2,6 ir 17 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektas  parengtas įgyvendinant Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. balandžio 28 d. pasitarimo protokolinį sprendimą Nr. 31, kuriuo iš esmės buvo pritarta Ministro Pirmininko 2010-04-07 potvarkiu Nr.118 sudarytos darbo grupės ataskaitai ir siūlymams tobulinti privalomojo sveikatos draudimo sistemą.

 

2. Projekto tikslai ir uždaviniai

Įstatymo projekto pagrindiniai tikslai:

-  reglamentuoti įstatyme nuolat Lietuvos Respublikoje gyvenančiojo asmens, turinčio teisę būti draudžiamuoju privalomuoju sveikatos draudimu, sąvoką;

-  suderinti Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymo nuostatą su Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymo nuostatomis dėl šiame įstatyme naujai reglamentuotos studijų formų;

-  nustatyti verslo liudijimus turinčių asmenų privalomojo sveikatos draudimo įmokos dydį, atsižvelgiant į verslo liudijimo galiojimo laikotarpį.

 

3.  Projekte siūlomų nuostatų teisinio reguliavimo būklė šiuo metu

Galiojančiame įstatyme nėra reglamentuota nuolat Lietuvos Respublikoje gyvenančio asmens sąvoka. Įstatymo 6 straipsnio 1 dalyje nurodyta, kad draudžiamaisiais privalomuoju sveikatos draudimu laikomi Lietuvos Respublikos piliečiai ir užsieniečiai, nuolat gyvenantys Lietuvoje. Pažymėtina, kad galiojantys įstatymai, skirtingai apibrėžia nuolat gyvenančio Lietuvos Respublikoje asmens sąvoką, todėl specialiajame įstatyme būtina ją reglamentuoti.

Įstatymo 6 straipsnio 4 dalies 7 punkte nustatyta, kad valstybės biudžeto lėšomis privalomuoju sveikatos draudimu yra draudžiami Lietuvos Respublikos bendrojo lavinimo, profesinių, aukštesniųjų ir aukštųjų mokyklų dieninių skyrių moksleiviai ir studentai. Ta pačia tvarka yra draudžiami ir  Lietuvos Respublikos piliečiai, kitų valstybių piliečiai bei asmenys be pilietybės, nuolat gyvenantys Lietuvoje ir studijuojantys ES valstybių narių aukštųjų mokyklų dieniniuose skyriuose. Įsigaliojus Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymui, kuriame  naujai reglamentuota studijų forma (neliko dieninės, vakarinės ir neakivaizdinės) būtina įstatymų nuostatas suderinti. 2009 m. privalomuoju sveikatos draudimu valstybės lėšomis buvo draudžiami 153,2 tūkst. 18 metų ir vyresnių profesinių ir aukštųjų mokyklų moksleivių ir studentų. 2010 metais vieno valstybės lėšomis draudžiamojo asmens privalomajam draudimui  iš valstybės biudžeto į Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžetą valstybė skiria 744,7 lito.

Įstatymo 17 straipsnio 5 dalyje reglamentuota, kad asmenys, kurie vykdo individualią veiklą įsigiję verslo liudijimus kas mėnesį, nepriklausomai nuo verslo liudijimo galiojimo laikotarpio, privalo mokėti 9 proc. minimalios mėnesinės algos dydžio  privalomojo sveikatos draudimo įmokas. Vieno mėnesio su verslo liudijimu dirbančio asmens privalomojo sveikatos draudimo įmokos dydis yra 72 litai. Pagal Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Finansų ministerijos duomenis, 2009 m. vidutiniškai buvo apie 35 tūkst. fizinių asmenų, kurie vykdė individualią veiklą pagal verslo liudijimus, iš jų 24,3 tūkst. asmenų pateko į valstybės lėšomis draudžiamų asmenų kategorijų ratą, 15 tūkst. asmenų dirbo.

    

4.  Projekte siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos, naujai reglamentuotų klausimų teigiamos savybės ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

Įstatymo projektu siekiama:

Projekto 1 straipsniu siūloma nustatyti ,,nuolat Lietuvos Respublikoje gyvenančių asmenų“ sąvoką. Nustačius, kas pagal Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymą yra laikomi nuolat gyvenančiais Lietuvos Respublikoje ir turinčiais teisę būti draudžiamaisiais privalomuoju sveikatos draudimu, vadovaujantis Lietuvos Respublikos gyventojų registro duomenimis bus  identifikuoti tokie asmenys.

Projekto 2 straipsniu pagal Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymą patikslinta  nuo 2009 metų šiuo įstatymu nustatyta studijų forma bei nustatyta amžiaus riba (26 metai) iki kurios Lietuvoje ir ES valstybėse narėse, Europos ekonominės erdvės šalyse ar Šveicarijos Konfederacijoje besimokantys pagal bendrojo ugdymo, formaliojo profesinio mokymo programas mokiniai ir aukštosiose mokyklose studijuojantys bus draudžiami privalomuoju sveikatos draudimu valstybės biudžeto lėšomis. Iš viso valstybės lėšomis būtų draudžiami apie 185 tūkst. asmenų, t. y. apie 32 tūkst. asmenų daugiau nei 2009 m.

Projekto 3 straipsniu siūloma privalomojo sveikatos draudimo įmokas apskaičiuoti proporcingai išduoto verslo liudijimo galiojimo laikui, t.y. šią įmoką apskaičiuoti už tiek dienų, kiek asmuo vykdo individualią veiklą įsigijęs verslo liudijimą. Šios įmokos dydis į Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžetą už vieną dieną, skaičiuojant ją nuo 9 proc. MMA,   būtų apie 2,37 lito. Priėmus įstatymo projektą tikėtinas asmenų, vykdančių individualią veiklą įsigijus verslo liudijimus trumpesniam (nei vieneri metai ar kalendorinis mėnuo) laikotarpiui palankus požiūris į liberalesnę privalomojo sveikatos draudimo įmokų mokėjimo tvarką. Taip pat bus užtikrintos šių asmenų privalomojo sveikatos draudimo garantijos. Ši įstatymo nuostata būtų taikoma tik verslo liudijimus įsigijusiems valstybės lėšomis draudžiamiesiems asmenims (pensininkams, neįgaliesiems, socialines pašalpas gaunantiems ir kt.) bei dirbantiems pagal darbo sutartis ir valstybės tarnautojams, įsigijusiems verslo liudijimus trumpesniam nei 1 metai ar vienas kalendorinis mėnuo laikotarpiui.  

 

5. Galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

6.  Įstatymo įtaka kriminogeninei situacijai, korupcijai

Kriminogeninės situacijos, korupcijos įstatymas neįtakos.

 

7. Įstatymo įtaka verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Verslui ir jo plėtrai įstatymas šiuo metu įtakos turės tiek, kad asmenys  - valstybės tarnautojai, dirbantys pagal darbo sutartis ir valstybės lėšomis draudžiamieji, įsigiję verslo liudijimus trumpesniam nei vienas kalendorinis mėnuo laikotarpiui privalomojo sveikatos draudimo įmokas privalės mokėti proporcingai išduoto verslo liudijimo laikotarpiui. Prognozuojama, kad šių metų gegužės mėn. pabaigoje įsigaliojus verslo liudijimų išdavimo gyventojams taisyklių pakeitimams bei teikiamam Sveikatos draudimo įstatymo pakeitimo ir papildymo įstatymo projektui, fiziniai asmenys, vykdantys individualią veiklą pagal verslo liudijimus, dažniau juos išsiims trumpesniam negu mėnesio laikotarpiui, tačiau šiuo metu sunku prognozuoti bent apytikslius Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto pajamų praradimus.

 

8.Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą

Priėmus Įstatymą kitų teisės aktų keisti nereikės.

 

9. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos, Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymų reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas, o projekto sąvokos ir jas įvardinantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

 Įstatymo projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos įstatymo ir kitų norminių aktų rengimo tvarkos įstatymų reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas. Įstatymo projekto sąvokos ir terminai atitinka Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinimo teisės aktų nustatytus reikalavimus.

 

10. Ar įstatymo projektas atitinka Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas bei Europos Sąjungos dokumentus

Įstatymo projektas atitinka Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus.

 

11. Lydimieji aktai, kuriuos reikia parengti įstatymui įgyvendinti

Įstatymo įgyvendinimui iki jo įsigaliojimo datos lydimųjų  teisės aktų parengti nereikės.

 

12. Projekto įgyvendinimo išlaidos

Įstatymo įgyvendinimas pareikalaus papildomų valstybės biudžeto lėšų į Privalomąjį sveikatos draudimo fondo biudžetą.

Siekiant įgyvendinti Sveikatos draudimo įstatymo pakeitimo ir papildymo įstatymo projektą 2011 m. Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžetui iš valstybės biudžeto papildomai reikėtų skirti iki 24 mln. Lt, jeigu visi papildomai valstybės lėšomis draudžiami asmenys (apie 32  tūkst. asmenų) visus metus nevykdytų aktyvios ekonominės veiklos, nuo kurios turėtų mokėti privalomojo sveikatos draudimo įmokas. Be to, jeigu visi minėti asmenys visus metus nevykdytų aktyvios ekonominės veiklos, nuo kurios turėtų mokėti privalomojo sveikatos draudimo įmokas, t. y. pagal šiuo metu galiojančias Sveikatos draudimo įstatymo nuostatas turėtų mokėti privalomojo sveikatos draudimo įmokas kaip savarankiškai įmokas mokantys asmenys (po 864 Lt per metus), įgyvendinus siūlomus pakeitimus, Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžetas prarastų iki 4 mln. Lt pajamų, kadangi valstybės biudžeto įmoka už valstybės lėšomis draudžiamą asmenį (733,2 Lt) 2011 m. planuojama, kad bus 130,8 Lt mažesnė nei savarankiškai įmokas mokančio (aktyvios ekonominės veiklos nevykdančio) asmens metinė įmoka (864 Lt).

2009 m. asmenų, vykdančių individualią veiklą pagal verslo liudijimus, galiojančius nuo 2009-01-01, privalomojo sveikatos draudimo įmokų į Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžetą buvo pervesta 15 mln. litų. Prognozuojama, kad šių metų gegužės mėn. pabaigoje įsigaliojus verslo liudijimų išdavimo gyventojams taisyklių pakeitimams bei teikiamam Sveikatos draudimo įstatymo pakeitimo ir papildymo įstatymo projektui, fiziniai asmenys, vykdantys individualią veiklą pagal verslo liudijimus, dažniau juos išsiims trumpesniam negu mėnesio laikotarpiui, tačiau šiuo metu sunku prognozuoti bent apytikslius Privalomojo sveikatos draudimo fondo pajamų praradimus.

 

13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

Vertinimai ir specialistų išvados gauti įstatymo projekto rengimo metu paskelbti Lietuvos Respublikos Seimo teisės aktų informacinės sistemos Projektų registravimo posistemėje.

 

14. Įstatymo projekto autorius ar autorių grupė, įstatymo projekto iniciatoriai: institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai

Įstatymo projektą parengė Lietuvos Respublikos Ministro Pirmininko 2010 m. gegužės 12 d. potvarkiu Nr. 168 sudaryta darbo grupė, darbo grupės pirmininkė – sveikatos apsaugos viceministrė Janina Kumpienė (266 1405),  tiesiogiai Įstatymo projektą parengė Valstybinės ligonių kasos prie Sveikatos apsaugos ministerijos Teisės skyriaus vedėja Vitalija Griškova (236 4140), vedėjos pavaduotoja Evelina Galčiūtė (tel. 236 4141) ir šio skyriaus vyriausiasis specialistas Gintaras Valdenas (236 4144).

 

15. Įstatymo projekto reikšminiai žodžiai

Privalomasis sveikatos draudimas, valstybės lėšomis draudžiamieji asmenys.

 

16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai

Nėra.

 

 

 

Sveikatos apsaugos ministras                                                                          Raimondas Šukys