Aiškinamasis raštas
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS ĮMONĖS IGNALINOS ATOMINĖS ELEKTRINĖS EKSPLOATAVIMO NUTRAUKIMO FONDO ĮSTATYMO 2, 3, 4 IR 5 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO
PROJEKTO
1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys
2001 m. liepos 12 d. priimtas Lietuvos Respublikos valstybės įmonės Ignalinos atominės elektrinės eksploatavimo nutraukimo fondo įstatymas (Žin., 2001, Nr. 64-2331; 2006, Nr. 77-2960) (toliau – Įstatymas) nustatė teisinį pagrindą valstybės įmonės Ignalinos atominės elektrinės eksploatavimo nutraukimo fondo (toliau – Fondas) steigimui, valdymui, administravimui ir įtvirtino Fondo lėšų naudojimo, kaupimo bendruosius principus.
Nuo 2010 m. sausio 1 d., t. y. sustabdžius valstybės įmonės Ignalinos atominės elektrinės (toliau – IAE) 2-ąjį bloką, Fondas nėra papildomas atskaitymais nuo IAE pajamų, gautų už parduotą elektros energiją, todėl šiuo metu Fondo lėšų likutis mažėja, ir jau 2015 m. pradžioje numatomas lėšų trūkumas poreikiams finansuoti.
Šiuo metu Fondą administruoja du administratoriai: valstybės įmonė Energetikos agentūra, kuri atsakinga už Fondo lėšų, skirtų IAE techniniams projektams įgyvendinti, sustabdytų blokų priežiūrai ir fizinei saugai užtikrinti, radioaktyviosioms atliekoms, įskaitant panaudotą branduolinį kurą, tvarkyti, saugoti ir dėti į atliekyną, administravimą, ir viešoji įstaiga Ignalinos atominės elektrinės regiono plėtros agentūra, atsakinga už Fondo lėšų, skirtų socialiniams ir ekonominiams IAE eksploatavimo nutraukimo projektams IAE regione įgyvendinti, administravimą.
Atsižvelgiant į tai, kad lėšų IAE eksploatavimo nutraukimui finansuoti nepakanka, prioritetas naudojant Fondo lėšas skiriamas IAE eksploatavimo nutraukimo projektams. Nuo 2011 m. palaipsniui mažėja socialinių ir ekonominių priemonių IAE regione finansavimas Fondo lėšomis, dėl to sumažėjo Fondo administratorių veiklos apimtis ir darbo krūvis. Dėl šios priežasties ir siekiant efektyvesnio Fondo lėšų naudojimo, teikiamu Lietuvos Respublikos valstybės įmonės Ignalinos atominės elektrinės eksploatavimo nutraukimo fondo įstatymo 2, 3, 4 ir 5 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu (toliau – Įstatymo projektas) siūloma nustatyti, kad Fondą administruoja tik vienas administratorius – valstybės įmonė Energetikos agentūra.
Atsižvelgiant į tai, kad šiuo metu planuojama, jog IAE abiejų blokų eksploatavimo nutraukimo licencijas turėtų gauti po to, kai panaudotas branduolinis kuras bus patalpintas į laikinąją saugyklą, ir siekiant aiškumo bei norint užtikrinti, kad Fondas būtų papildomas pajamomis už IAE parduotą turtą, o šios lėšos būtų naudojamos tik Ignalinos AE vykdomoms priemonėms finansuoti ir Fondo administravimo išlaidoms padengti, siūloma patikslinti Fondo įstatymo 3 straipsnio 1 dalį ir 5 straipsnį papildyti 3 dalimi.
Be to, teikiamu Įstatymo projektu siūloma konkrečiau apibrėžti neigiamų socialinių ir ekonominių padarinių švelninimo priemones, kurios gali būti finansuojamos Fondo lėšomis. Taip pat siūloma atsisakyti neaktualių Įstatymo nuostatų dėl IAE atskaitymų nuo pajamų, gautų už parduotą elektros energiją, kadangi nuo 2010 m. sausio 1 d. IAE elektros energijos nebegamina ir pajamų nebegauna.
Siūloma svarstyti Įstatymo projektą kartu su patobulintu 2014 metų valstybės ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projektu.
2. Įstatymo projekto tikslas ir uždaviniai
Įstatymo projekto tikslas – optimizuoti Fondo administravimo veiklą nustatant vieną Fondo administratorių, įtvirtinti nuostatą dėl galimybės papildyti Fondą pajamomis, gautomis už IAE parduotą turtą, atsisakyti neaktualių Įstatymo nuostatų dėl IAE atskaitymų nuo pajamų, gautų už parduotą elektros energiją, siekti racionalesnio Fondo lėšų naudojimo detalizuojant socialines priemones IAE regione.
3. Kaip šiuo metu yra teisiškai reguliuojami įstatymo projekte aptarti klausimai
Įstatymo projektu keičiami šiuo metu galiojančio Įstatymo 2, 3, 4 ir 5 straipsniai, reglamentuojantys Fondo administravimą, įnašus į Fondą bei Fondo lėšų naudojimo galimybes.
4. Siūlomos naujos teisinio reglamentavimo nuostatos, naujai reglamentuotų klausimų teigiamos savybės ir laukiami teigiami rezultatai
Sumažinus Fondo administratorių skaičių, sumažės Fondo administravimo išlaidos. Be to, bus patikslintas Fondo veiklos reglamentavimas išbraukiant nebeaktualias Įstatymo nuostatas, detalizuotos Fondo lėšų naudojimo galimybės ir užtikrintas Fondo papildymas lėšomis, gautomis už IAE parduotą turtą.
5. Galimos neigiamos priimto Įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta
Priėmus teikiamą Įstatymo projektą neigiamų pasekmių nenumatoma.
6. Įstatymo įtaka kriminogeninei situacijai, korupcijai
Įstatymo įgyvendinimas kriminogeninei situacijai ir korupcijai įtakos neturės.
7. Įstatymo įgyvendinimo įtaka verslo sąlygoms ir jo plėtrai
Įstatymo įgyvendinimas neigiamos įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai neturės.
8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą
Lietuvos Respublikos Seimui priėmus Įstatymo projektą, turės būti:
- pakeistas Vyriausybės 2002 m. balandžio 17 d. nutarimas Nr. 536 „Dėl Valstybės įmonės Ignalinos atominės elektrinės eksploatavimo nutraukimo fondo nuostatų patvirtinimo“ (Žin., 2002, Nr. 42-1565; 2008, Nr. 86-3413);
- pakeistas Vyriausybės 2010 m. rugsėjo 29 d. nutarimas Nr. 1425 „Dėl Valstybės įmonės Ignalinos atominės elektrinės eksploatavimo nutraukimo 2010–2014 metų programos patvirtinimo” (Žin., 2010, Nr. 121-6173);
- patikslintos Valstybės įmonės Ignalinos atominės elektrinės eksploatavimo nutraukimo fondo nuostatų įgyvendinimo taisyklės, patvirtintos 2011 m. rugpjūčio 18 d. energetikos ministro įsakymu Nr. 1-207 (Žin., 2011, Nr. 106-5011; 2013, Nr. 22-1107).
9. Įstatymo projekto rengimas laikantis Valstybinės kalbos, Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymų reikalavimų ir atitikimas bendrinės lietuvių kalbos normoms, projekto sąvokų ir jas įvardijančių terminų įvertinimas Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka
Įstatymo projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos, Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas.
10. Įstatymo projekto atitiktis Europos Sąjungos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos teisei
Įstatymo projektas neprieštarauja Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių konvencijos nuostatoms bei Europos Sąjungos teisei.
11. Įstatymo projektui įgyvendinti reikalingos biudžeto lėšos
Įstatymui įgyvendinti papildomų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų neprireiks.
12. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados
Įstatymo projekto rengimo metu specialistų vertinimų ir išvadų negauta.
13. Įstatymo projekto autorius ar autorių grupė, įstatymo projekto iniciatoriai: institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai
Įstatymo projektą parengė Lietuvos Respublikos energetikos ministerija.
14. Reikšminiai Įstatymo projekto žodžiai
Reikšminiai žodžiai: Fondas, Ignalinos atominė elektrinė.
_____________________