LOGOnespalv-maz2

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTERIJA

 


 

Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijai


 

  ___________________ Nr. _____________________

Į ___________________ Nr. _____________________


2013-10-23


(13-2)-D8-8972


2013-11-11


2D-5663(12.141)


 

 

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS STATYBOS ĮSTATYMO PAKEITIMO PROJEKTŲ IR SUSIJUSIŲ ĮSTATYMŲ PAKEITIMO PROJEKTŲ DERINIMO


 

Biudžetinė įstaiga

Duomenys kaupiami ir saugomi

Juridinių asmenų registre

Kodas 188675190

Gedimino pr. 19

LT - 01103  Vilnius

Tel.    (8 5)  239 1001

Faks.  (8 5)  239 1212

El. paštas [email protected]

http://www.zum.lt

PVM mokėtojo kodas LT886751917

Atsiskait. sąskaita LT674010042400070079

AB DNB bankas Vilniaus skyrius

___________________________________________________________________________________________________

 

                                                                                                                                                                 BV_Certification_N&B_ISO9001.jpg


            Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija, pagal kompetenciją išnagrinėjusi pateiktus derinti Lietuvos Respublikos statybos įstatymo 2, 12, 14, 15, 16, 22, 25, 29, 30, 37, 381, 41, 451 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektą (toliau – Projektas Nr. 1), Lietuvos Respublikos statybos įstatymo 1, 2, 3, 5, 12, 14, 15, 16, 20, 22, 23, 24, 27, 28, 281, 32, 33, 34, 35, 36, 40, 45, 55 straipsnių pakeitimo ir papildymo ir įstatymo papildymo 541 straipsniu įstatymo 5, 7, 9, 10, 11, 12, 16, 18, 19, 20, 23 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą (toliau – Projektas Nr. 2) bei su jais susijusius Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turto kadastro įstatymo 5, 6, 10 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektą (toliau – Projektas Nr. 3), Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo pakeitimo įstatymo 20 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą (toliau – Projektas Nr. 4), Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo 22 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą (toliau – Projektas Nr. 5), Lietuvos Respublikos pajūrio juostos įstatymo 4, 5 ir 7 straipsnių pakeitimo įstatymo 3 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą (toliau – Projektas Nr. 6) ir Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 6.698 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą (toliau – Projektas
Nr. 7), teikia šias pastabas ir pasiūlymus.

            1. Dėl Projekto Nr. 1:

            1.1. Atsižvelgdami į Lietuvos Respublikos statybos įstatymo 1, 2, 3, 5, 12, 14, 15, 16, 20, 22, 23, 24, 27, 28, 281, 32, 33, 34, 35, 36, 40, 45, 55 straipsnių pakeitimo ir papildymo ir įstatymo papildymo 541 straipsniu įstatyme (toliau – SĮ pakeitimo įstatymas) įtvirtintą ir nuo 2014-01-01 įsigaliosiančią Lietuvos Respublikos statybos įstatymo (toliau – SĮ) 12 straipsnio 1 dalies 12 punkto nuostatą, kurioje nustatyta, kad reikalavimas statytojui (užsakovui) pranešti apie statybos pradžią, rangovo pasamdymą, taip pat pagrindinių statybos sričių vadovų (statinio projekto vykdymo priežiūros vadovo, statinio statybos vadovo, statinio statybos techninės priežiūros vadovo) pasamdymą ar paskyrimą netaikomas statinio remonto ir nesudėtingo statinio statybos atvejais, siūlome Projekto Nr. 1  2 straipsniu papildomą SĮ 12 straipsnio 15 punktą papildyti nuostata, kad šio punkto reikalavimai netaikomi statant naujus, rekonstruojant, remontuojant ar griaunant nesudėtingus statinius, taip pat atliekant statinių paprastąjį remontą.

            1.2. Atsižvelgdami į Projekto Nr. 1  6 straipsniu siūlomą pakeisti SĮ 22 straipsnio pavadinimą, atkreipiame dėmesį, jog šio straipsnio 1 dalies turinys (kuris Projektu Nr. 1 nėra keičiamas) taip pat atitinkamai koreguotinas, kad atitiktų pavadinimą, išdėstant jį taip: „1. Ypatingo statinio projektas ar statinio, įrašyto į Valstybės investicijų programą, kurio projektavimas ir (ar) statyba finansuojama Lietuvos Respublikos biudžeto ir (ar) Europos sąjungos struktūrinės paramos lėšomis, projektas iki gaunant statybą leidžiantį dokumentą turi būti statytojo (užsakovo) patvirtintas (tik kai yra projekto ekspertizės aktas, kuriame nurodyta, kad galima projektą tvirtinti)“.

            1.3. Dėl Projekto Nr. 1  12 straipsnyje siūlomo SĮ 41 straipsnio papildymo 7 dalimi, pažymime, kad Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 4.83 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad daugiabučio namo bendrojo naudojimo objektams valdyti butų ir kitų patalpų savininkai steigia butų ir kitų patalpų savininkų bendriją arba sudaro jungtinės veiklos sutartį, arba šio kodekso 4.84 straipsnyje nustatyta tvarka pasirenka bendrojo naudojimo objektų administratorių. Atsižvelgiant į tai, siekiant aiškumo, siūlytina praplėsti minėtą SĮ straipsnį, reglamentuojant techninės priežiūros maksimalų tarifą nustatantį subjektą bei nustatymo tvarką tuo atveju, kai daugiabučio namo bendrojo naudojimo objektams valdyti butų ir kitų patalpų savininkai steigia butų ir kitų patalpų savininkų bendriją arba sudaro jungtinės veiklos sutartį.

            1.4. Projekto Nr. 1  13 straipsnio 3 punkte po žodžių „ginant viešąjį“ siūlome įrašyti žodį „interesą“.

            2. Dėl Projekto Nr. 2:

            2.1. Projekto Nr. 2  3 straipsnyje (kuriuo keičiamas SĮ pakeitimo įstatymo 9 straipsnis) išdėstytoje SĮ 20 straipsnio 12 dalyje siūloma nustatyti, kad: „Inžinerinių tinklų ir susisiekimo komunikacijų savininkas (valdytojas) ar naudotojas, taip pat šio straipsnio 3 dalies 1, 2 ir 3 punktuose nurodyti viešojo administravimo subjektai išduoda prisijungimo sąlygas ar specialiuosius reikalavimus...“.

Atkreipiame dėmesį, kad Projektu Nr. 2 siūlomo keisti SĮ 20 straipsnio 3 dalyje minėtų 20 straipsnio 12 dalyje išvardytų punktų nebelieka. Pastebėtina, kad Projektu Nr. 2 siūlomo keisti SĮ 20 straipsnyje numatoma įtvirtinti naują specialiųjų reikalavimų išdavimo statytojui (užsakovui) mechanizmą – SĮ pakeitimo įstatymo 9 straipsnyje išdėstytoje SĮ 20 straipsnio 3 dalyje buvo numatyta, kad savivaldybės administracija išduoda specialiuosius architektūros reikalavimus, Kultūros paveldo departamentas prie Kultūros ministerijos išduoda specialiuosius paveldosaugos reikalavimus, saugomos teritorijos direkcijos išduoda specialiuosius saugomos teritorijos tvarkymo ir apsaugos reikalavimus. Tuo tarpu siūlomoje keisti SĮ 20 straipsnio 5 dalyje numatoma įtvirtinti, kad atitinkamų institucijų per nustatytą terminą parengti specialieji paveldosaugos reikalavimai, specialieji saugomos teritorijos tvarkymo ir apsaugos reikalavimai ir specialieji architektūros reikalavimai įrašomi į specialiuosius reikalavimus, kuriuos per nustatytą terminą išduoda savivaldybės administracijos direktorius. Atsižvelgdami į tai, siūlome taisyti Projekto Nr. 2
3 straipsnyje pateiktą minėtą SĮ 20 straipsnio 12 dalies formuluotę.

            2.2. Projekto Nr. 2  3 straipsniu (kuriuo keičiamas SĮ pakeitimo įstatymo 9 straipsnis) siūloma SĮ 20 straipsnio 1 dalies 10, 11, 12 punktuose įtvirtinti griovimo projekto, griovimo aprašo ir supaprastinto griovimo aprašo rengimo privalomumą; 5 straipsniu (kuriuo keičiamas SĮ pakeitimo įstatymo 11 straipsnis) siūloma SĮ 23 straipsnio 1 dalies 7 punkte įtvirtinti statybą leidžiančio dokumento sąvoką statinio griovimo atveju – leidimas nugriauti statinį; 9 straipsniu (kuriuo keičiamas SĮ pakeitimo įstatymo 19 straipsnis) siūloma SĮ 35 straipsnyje įvirtinti pastatyto statinio (išskyrus kultūros paveldo statinius) nugriovimo ir nebaigto statinio išardymo atvejus.

            Iš minėto siūlomo reglamentavimo galima daryti išvadą, jog visos minėtos nuostatos apima tik pastatyto statinio nugriovimą, tuo tarpu nebaigto statinio išardymui neprivaloma parengti jokios dokumentacijos, taip pat gauti leidimą. Pastebėtina, kad faktiškai yra nebaigtų statinių, kurie tokiais laikytini tik dėl formalios statybos užbaigimo procedūros, išduodant statybos užbaigimo aktą ar surašant deklaraciją apie statinio statybos užbaigimą, neatlikimo, tuo tarpu realybėje šių statinių statybos darbai yra užbaigti, jie yra naudojami. Siūlytina svarstyti galimybę įvesti griežtesnį ir aiškesnį nebaigtų statyti statinių išardymo reglamentavimą, galbūt atsižvelgiant į tokių statinių statybos baigtumą.

2.3. Atsižvelgdami į tai, kad Projekto Nr. 2  8 straipsniu keičiamo (SĮ pakeitimo įstatymo 18 straipsnio pakeitimas) SĮ 34 straipsnio 1 dalyje įtvirtintas nebaigtų statinių įregistravimo Nekilnojamojo turto registre dokumentinis pagrindas, siekdami aiškumo siūlome minėto straipsnio 1 dalį papildyti nuostata, kuri reglamentuotų nugriauto statinio ir išardyto nebaigto statinio išregistravimo iš Nekilnojamojo turto registro pagrindą.

2.4. Nesutinkame su Projekto Nr. 2  9 straipsniu (SĮ pakeitimo įstatymo 19 straipsnio pakeitimas) keičiamo SĮ 35 straipsnio 4 punkto formuluote, kuri akivaizdžiai susiaurina dėl fiziško susidėvėjimo griautinų objektų grupę – Projekte Nr. 2 siūloma nustatyti, kad pastatytas statinys (išskyrus kultūros paveldo statinius) nugriaunamas, nebaigtas statinys išardomas, kai „pastatas ar nebaigtas statyti statinys (jo dalis) yra fiziškai susidėvėjęs (susidėvėjusi)...“. Siūlome žodį „pastatas“ pakeisti žodžiu „pastatytas“.

            2.5. Atkreipiame dėmesį, kad nors Projekto Nr. 2  10 straipsniu keičiamo (SĮ pakeitimo įstatymo 20 straipsnio pakeitimas) SĮ 36 straipsnio siūlomos nuostatos numato, kad statinio projektuotojas, rangovas, statybos techninis prižiūrėtojas atsako už statinio per garantinį terminą nustatytus defektus, tačiau nesprendžia aštriausios problemos dėl garantijų, kai šie statybos dalyviai, ypač rangovai, bankrutuoja. Turėtų būti sukurtas mechanizmas, kaip užtikrinti vartotojų – statinių pirkėjų – lūkesčius, kad jie garantiniu laikotarpiu neturėtų jokių problemų, net rangovui pasitraukus iš rinkos. Be to, manome, kad statinio garantiniai terminai neturėtų būti trumpesni, nei jame panaudotų statybos produktų garantiniai terminai. Taip pat svarstytina, ar, atsižvelgus į SĮ 2 straipsnio 69 dalyje reglamentuojamą paslėptų statinio konstrukcijų ir paslėptų statybos darbų sąvoką bei statybos darbų technologiją statant statinį, nereikėtų taikyti vienodo 5 metų garantinio termino tiek statiniui, tiek paslėptiems statinio elementams.

            3. Dėl Projekto Nr. 3:

            3.1. Išnagrinėję Projektą Nr. 1 ir Projektą Nr. 2, taip pat kartu su minėtais projektais pateiktą aiškinamąjį raštą, visų pirma pažymime, kad minėtuose dokumentuose nėra pateikta Projekte Nr. 3 siūlomų Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turto kadastro įstatymo (toliau – Įstatymas) 5, 6 ir 10 straipsnių pakeitimo ir papildymo argumentacija bei teisinis pagrindas.

3.2. Iš derinti pateiktų Projekto Nr. 1 ir Projekto Nr. 2 nuostatų nėra aišku, kokios teisės aktų nuostatos sąlygoja Projekto Nr. 3 1 straipsnyje siūlomo Įstatymo 5 straipsnio pakeitimo, detalizuojant nekilnojamojo turto objektams priskiriamus ir jiems nepriskiriamus statinius pagal statinių kategorijas, būtinybę. Kadangi nepateikti argumentai dėl minėtų siūlomų pakeitimų bei teisinis pagrindimas, su šiais Įstatymo 5 straipsnio pakeitimais nesutinkame.

3.3. Vertindami Projekto Nr. 3  2 ir 3 straipsniuose siūlomus Įstatymo 6 ir 10 straipsnių pakeitimus, atkreipiame dėmesį, kad nei galiojančiose bei nuo 2014-01-01 įsigaliosiančiose SĮ nuostatose, nei teikiamų derinti Projekto Nr. 1 ir Projekto Nr. 2 nuostatose (tarp kurių nėra nuostatų, susijusių su pastatų energinio naudingumo sertifikavimo teisiniu reguliavimu) nėra įtvirtintas (siūlomas įtvirtinti) reikalavimas Nekilnojamojo turto kadastre kaupti informaciją apie pastato ar jo dalies energinio naudingumo sertifikavimą.

            3.4. Atkreipiame dėmesį į tai, jog Projekto Nr. 3  2 straipsnio pavadinimas („6 straipsnio 1 dalies papildymas 141) punktu“) nesutampa su šio straipsnio papildymo esmės turiniu („Papildau 6 straipsnio 1 dalį 221) punktu“. Taip pat pažymime, kad siūlomoje papildyti Įstatymo 6 straipsnio 1 dalyje reglamentuojami į Nekilnojamojo turto kadastrą įrašomi žemės sklypų kadastro duomenys, tuo tarpu į Nekilnojamojo turto kadastrą įrašomi statinių duomenys įtvirtinti Įstatymo 6 straipsnio 2 dalyje.

            Vertindami Projekto Nr. 3  2 straipsnio nuostatą, kuria siūloma Įstatymu įtvirtinti naują statinio kadastro duomenų sąvoką, atkreipiame dėmesį į galiojančią Įstatymo 2 straipsnio
4 dalies nuostatą, pagal kurią nekilnojamojo daikto kadastro duomenimis laikomi duomenys, apibūdinantys nekilnojamojo daikto buvimo vietą, gamtines ir ūkines žemės savybes, geometrinius statinių parametrus ir nekilnojamųjų daiktų naudojimo sąlygas. Pažymime, kad aptariama siūloma įtvirtinti nuostata yra neapibrėžta, nėra aišku, kokius konkrečius duomenis, susijusius su pastato ar jo dalies (buto, kitos paskirties atskiro naudojimo patalpos) energinio naudingumo sertifikavimu, siūloma įrašyti į Nekilnojamojo turto kadastrą, todėl nėra galimybės įvertinti, ar šios siūlomos kadastro duomenų sąvokos įtvirtinimas neprieštarautų galiojančiam kadastro duomenų apibrėžimui. Taip pat manome, kad pastato energinis naudingumas, įvertinantis jo energijos sąnaudas, energijos efektyvumo vertes, šilumos nuostolius, yra kokybinis statinio rodiklis, kuris nėra kadastro duomenų objektas, panašiai kaip ir statybinių medžiagų kokybinės savybės, nulemiančios ne tik pastato patvarumą, ilgaamžiškumą, bet ir puikias šilumos izoliacines savybes.

            3.5. Atkreipiame dėmesį, kad Projekto Nr. 3  3 straipsnyje pateikiamas siūlymas papildyti Įstatymo 10 straipsnį 51 dalimi, kurioje būtų nustatyta, kad „Valstybės įmonė Statybos produkcijos sertifikavimo centras, per 14 kalendorinių dienų nuo pastato ar jo dalies (buto, kitos paskirties atskiro naudojimo patalpos) energinio naudingumo sertifikato išdavimo dienos perduoda pranešimą Kadastro tvarkytojui. Kadastro tvarkytojas padaro žymą Nekilnojamojo turto kadastre“, iš esmės apima tik kadastro žymos apie įvykusį faktą – atliktą pastato ar jo dalies energetinio naudingumo sertifikavimą bei šiuo pagrindu išduotą energinio naudingumo sertifikatą – įrašymą Nekilnojamojo turto kadastre. Pažymime, kad ši siūloma įtvirtinti Įstatymo nuostata nesukurtų teisinio pagrindo statinio kadastro duomenų (jeigu būtų nustatyta, kad tokiais duomenimis laikomi duomenys, susiję su pastato ar jo dalies (buto, kitos paskirties atskiro naudojimo patalpos) energinio naudingumo sertifikavimu) įrašymui į Nekilnojamojo turto kadastrą. Atsižvelgiant į tai, nėra aiški Projekto Nr. 3  2 straipsnio teisinė motyvacija.

            Projekto Nr. 3 atžvilgiu pateiktų pastabų pagrindu pažymime, kad šiuo projektu teikiamiems Įstatymo 5, 6, 10 straipsnių pakeitimams nepritariame.

            4. Dėl Projekto Nr. 5:

4.1. Atkreipiame dėmesį, kad nuo 2014 m. sausio 1 d., įsigaliojus 2013 m. birželio 27 d. patvirtintam Teritorijų planavimo įstatymo pakeitimo įstatymui Nr. XII-407, naujos redakcijos Teritorijų planavimo įstatymo 22 straipsnis reglamentuos specialiojo teritorijų planavimo dokumentų teisinę galią, todėl siūlomi pakeitimai neatitiks Projektu Nr. 5 keičiamo straipsnio turinio. Siūlome svarstyti, ar Projekte Nr. 5 siūlomi pakeitimai neturėtų būti dėstomi minėto įstatymo 17 straipsnyje.

            5. Dėl Projekto Nr. 4, Projekto Nr. 6 ir Projekto Nr. 7 pastabų ir pasiūlymų neturime.

 

 

 

Viceministras                                                                                                               Rytis Šatkauskas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ernesta Šniuolienė, tel. (8 5) 210 0527

Rita Adomavičienė, tel., (8 5) 239 1156