LIETUVOS RESPUBLIKOS AKCIZŲ ĮSTATYMO 37 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO AIŠKINAMASIS RAŠTAS
1. Projekto rengimą paskatinusios priežastys, pirminiai jo siūlytojai ir asmenys, dalyvavę rengiant ar tobulinant projektą
Lietuvos Respublikos akcizų įstatymo 37 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto (toliau – Įstatymo projektas) parengimą paskatinusios priežastys:
Dabar galiojanti atleistų nuo akcizų dyzelinių degalų įsigijimo tvarka neužtikrina vienodų sąlygų visiems žemės ūkio veiklos subjektams. Akcizais neapmokestinamų dyzelinių degalų didžiausias leistinas įsigyti kiekis nustatomas pagal deklaruotą augalų plotą, bet neatsižvelgiama į turimą gyvulių skaičių (išskyrus tai, kad deklaravusiems pievas ir ganyklas ir laikantiems gyvulius, kai vienam hektarui tenka ne mažiau kaip vienas sutartinis gyvulys, leidžiama įsigyti 120 litrų atleisto nuo akcizų gazolio vienam deklaruotam pievų ir ganyklų hektarui).
Pradėti esminiai pertvarkymai gyvulininkystės sektoriuje, siekiama sukurti palankią aplinką vystyti ir plėsti gyvulininkystės ūkius, realizuoti gyvulininkystės produkciją. Gyvulininkystės ūkiams pagal dabar galiojančią tvarką leidžiamų įsigyti akcizais neapmokestinamų dyzelinių degalų kiekių nepakanka. Akcizais neapmokestinamų dyzelinių degalų negali įsigyti kiaulių, paukščių, bičių bei grybų augintojai, kurie kuria didelę pridėtinę vertę žemės ūkyje ir patiria didelį spaudimą rinkos sąlygomis. Siekiant visų žemės ūkio veiklų subjektams sukurti gamybinių sąnaudų vienodinimo sąlygas ir paskatinti didelę pridėtinę vertę kuriančių žemės ūkio veiklų plėtrą, tikslinga išplėsti žemės ūkio veiklų, kurioms būtų taikoma akcizais neapmokestinama dyzelinių degalų lengvata, spektrą.
Būtina pažymėti, kad atleisto nuo akcizų dyzelinių degalų kiekis vienam deklaruotam žemės ūkio naudmenų hektarui pagal žemės ūkio augalų rūšis buvo nustatytas prieš kelerius metus. Žemės ūkyje diegiamos augalų ir gyvulių auginimo technologijos, reikalaujančios mažiau kuro sąnaudų, kinta vidutinis ūkio dydis. Šios priežastys taip pat turi įtakos dyzelinių degalų sunaudojimui, todėl būtina patikslinti nustatytus leidžiamus įsigyti atleisto nuo akcizų dyzelinių degalų kiekius.
Žemės ūkio ministerijos užsakymu, Lietuvos agrarinės ekonomikos institutas atliko ir pateikė Akcizais neapmokestinamų dyzelinių degalų, skirtų žemės ūkiui, normų analizę ir siūlymus. Atsižvelgiant į šiuos siūlymus Žemės ūkio ministerija parengė įstatymo projektą
2. Įstatymo projekto tikslai ir uždaviniai
Įstatymo projekto tikslas – suvienodinti konkurencines sąlygas visiems žemės ūkio veiklos subjektams ir paskatinti aukštesnės pridėtinės vertės produktų gamybą žemės ūkyje.
3. Kaip šiuo metu yra teisiškai reglamentuojami įstatymo projekte aptarti klausimai
Lietuvos Respublikos akcizų įstatymo 37 straipsnyje yra nustatyta, kad akcizais neapmokestinami gazoliai, skirti naudoti Vyriausybės nustatyta tvarka registruotiems žemės ūkio veiklos subjektams žemės ūkyje, taip pat žemės ūkio mokslo, studijų ir mokymo įstaigoms, turinčioms mokomuosius (bandymų) ūkius, per vienus ūkinius metus (nuo einamųjų metų liepos 1 d. iki kitų metų birželio 30 d.) neviršijant Vyriausybės nustatytų akcizais neapmokestinamų gazolių kiekių vienam Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka deklaruotam žemės ūkio naudmenų hektarui pagal žemės ūkio augalų rūšis. Akcizais taip pat neapmokestinami gazoliai, skirti naudoti Vyriausybės nustatyta tvarka registruotiems žemės ūkio veiklos subjektams tvenkinių ir kitų vidaus vandenų žuvininkystėje, per vienus kalendorinius metus neviršijant 275 litrų vienai tonai sugautų ir realizuotų žuvų.
Nustatytos lengvatos taikymo tvarką nustato Vyriausybė ar jos įgaliota institucija.
4. Kokios numatomos naujos teisinio reglamentavimo nuostatos, naujai reglamentuotų klausimų teigiamos savybės ir kokių teigiamų rezultatų laukiama
Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu, remiantis atliktais skaičiavimais, bus galima nustatyti didžiausią atleistų nuo akcizų dyzelinių degalų kiekį, atsižvelgiant ne tik į auginamus augalus, bet ir į laikomus gyvulius ir kitus žemės ūkio gamybos galutinius produktus.
5. Galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta
Priėmus Įstatymo projektą, neigiamų pasekmių nenumatoma.
6. Kokią įtaką įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai
Priimtas Įstatymo projektas kriminogeninei situacijai bei korupcijai įtakos nedarys.
Įstatymo projekto antikorupcinio vertinimo pažyma pridedama.
7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai
Priėmus Įstatymo projektą, bus suvienodintos konkurencinės sąlygos visiems žemės ūkio veiklos subjektams. Vyriausybė galės nustatyti didžiausius akcizais neapmokestinamų dyzelinių degalų kiekius, įvertindama pasikeitusias augalų ir gyvulių auginimo technologijas, ūkio dydį ir kitus kriterijus.
8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokie šios srities teisės aktai tebegalioja (pateikiamas šių aktų sąrašas) ir kokius galiojančius teisės aktus būtina pakeisti ar panaikinti, priėmus teikiamą įstatymo projektą
Priėmus Įstatymo projektą reikės pakeisti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. vasario 3 d. nutarimą Nr. 145 „Dėl atleistų nuo akcizų dyzelinių degalų, skirtų naudoti žemės ūkyje, taip pat tvenkinių ir kitų vidaus vandenų žuvininkystėje, įsigijimo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2003, Nr. 14-544).
9. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos, Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymų reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas, o projektų sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka
Įstatymo projektas atitinka Valstybinės kalbos, Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymų reikalavimus ir bendrinės lietuvių kalbos normas. Įstatymo projektu nesiūloma naujų sąvokų, nekeičiamos dabar galiojančios sąvokos, todėl Įstatymo projektas terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka nevertinamas.
10. Ar įstatymo projektas atitinka Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas bei Europos Sąjungos dokumentus
Įstatymo projekto nuostatos minėtai konvencijai neprieštarauja. Įstatymas įgyvendina Europos Tarybos 2003 m. spalio 27 d. direktyvą Nr. 2003/96/EB pakeičiančią Bendrijos energetikos produktų ir elektros energijos mokesčių struktūrą. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarime numatytas nuostatas, atsižvelgiant į būsimus Europos Sąjungos valstybės pagalbos teisės aktus 2014–2020 metams reikės notifikuoti Europos Komisijoje.
11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įstatymų lydimųjų aktų, – kas ir kada juos turėtų parengti, šių aktų metmenys
Priėmus Įstatymą reikės pakeisti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. vasario 3 d. nutarimą Nr. 145 „Dėl atleistų nuo akcizų dyzelinių degalų, skirtų naudoti žemės ūkyje, taip pat tvenkinių ir kitų vidaus vandenų žuvininkystėje, įsigijimo taisyklių patvirtinimo“.
12. Kiek biudžeto lėšų pareikalaus ar leis sutaupyti įstatymo įgyvendinimas (pateikiami įvertinimai artimiausiems metams ir tolesnei ateičiai)
Įgyvendinus Įstatymą lėšų surinkimas į valstybės biudžetą nesikeis, nes Vyriausybė, mažindama akcizais neapmokestinamų dyzelinių degalų kiekį augalininkystėje, turės teisę leisti įsigyti akcizais neapmokestinamus dyzelinius degalus kiaulių, paukščių, bičių bei grybų augintojams.
13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados
Negauta.
14. Įstatymo projekto autoriai
Įstatymo projektą rengė Žemės ūkio ministerijos Ekonomikos ir tarptautinio bendradarbiavimo departamento (direktorius Vygantas Katkevičius, tel. 239 1077, el. p vygantas.katkevič[email protected]) Strateginio planavimo ir mokslo skyriaus (vedėja Zita Duchovskienė tel. 239 1023, el. p. [email protected]), skyriaus vedėjo pavaduotojas Alvidas Devenis, tel. 239 1083, el. p. [email protected].
15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia įstatymo projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant reikšminius žodžius pagal Europos žodyną Eurovoc
Reikšminiai Įstatymo projekto žodžiai ,,akcizas“, ,,gazoliai“ ,,augalai“.
16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai.
Nėra.
Žemės ūkio ministras Vigilijus Jukna