LIETUVOS RESPUBLIKOS VIDAUS REIKALŲ MINISTERIJA

 

Biudžetinė įstaiga,  Šventaragio g. 2,  LT-01510  Vilnius,

tel.: (8 5)  271 7154 / 271 7178,  faks. (8 5)  271 8551,  el. p. [email protected].

Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188601464

 

 

Finansų ministerijai

 

 

 

 

 

2013-10-28

Į 2013-10-09

Nr. 1D-9568 (3)  

Nr. (4.2-2409)-6K-1308327

 

 

 

DĖL NUTARIMO PROJEKTO

 

 

 

            Vidaus reikalų ministerijoje išnagrinėtas Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo „Dėl Centrinės uždraustų subjektų duomenų bazės administravimo Lietuvoje tvarkos aprašo patvirtinimo“ projektas (toliau – nutarimo projektas). Teikiame šias pastabas ir pasiūlymus:

1.    Nutarimo projekto 2.1 punkte ketinama pavesti Informatikos ir ryšių departamentui prie Vidaus reikalų ministerijos (toliau – IRD) pagal kompetenciją teikti informaciją, reikalingą į Centrinę uždraustų subjektų duomenų bazę perduodamai informacijai parengti ir pateikti. Iš nutarimo projekte tvirtinamo Centrinės uždraustų subjektų duomenų bazės administravimo Lietuvoje tvarkos aprašo (toliau – Aprašas) nuostatų spręstina, kad, be kita ko, turės būti teikiama informacija apie įsiteisėjusius apkaltinamuosius nuosprendžius, kuri tvarkoma Įtariamųjų, kaltinamųjų ir nuteistųjų registre. Šio registro valdytojas ir tvarkytojas yra IRD. Atkreiptinas dėmesys, kad Apraše nėra aiškiai sureguliuota į Centrinę uždraustų subjektų duomenų bazę teiktinų duomenų, susijusių su įsiteisėjusiais apkaltinamaisiais nuosprendžiais, apimtis, ir šių duomenų tvarkymo procesas. Taip pat iš Aprašo nuostatų visiškai nesuprantama, kaip IRD turėtų sužinoti, kad apie subjektą būtina teikti informaciją. Atsižvelgdami į tai, manome, kad visų pirma reikėtų darbo tvarka su Įtariamųjų, kaltinamųjų ir nuteistųjų registro valdytoju (IRD) aptarti ir suderinti numatomą Įtariamųjų, kaltinamųjų ir nuteistųjų registro duomenų teikimo atsakingam asmeniui ir vykdomosioms institucijoms arba įstaigoms mechanizmą ir tik tada tęsti nutarimo projekto rengimą.

2.    Nutarimo projekto 2.2 punkte ketinama pavesti ir Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybai prie Vidaus reikalų ministerijos (toliau – FNTT) pagal kompetenciją teikti informaciją, reikalingą į Centrinę uždraustų subjektų duomenų bazę perduodamai informacijai parengti ir pateikti (teiktinos informacijos apimtis iš esmės nurodyta Aprašo 3 punkte). Atkreipiame dėmesį, kad FNTT neturi ir atskirai nekaupia informacijos apie Aprašo 3 punkte nurodytus teismo apkaltinamuosius nuosprendžius, tapatybės nustatymą, įgaliojimus atstovauti juridiniams subjektams, ir kitų duomenų, kurie teikiami ryšių palaikymo punkto atsakingajam asmeniui. FNTT, atlikdama savo funkcijas, naudojasi tik ta informacija, kurią atskirų tyrimų atvejais gauna kreipdamasi į ją administruojančias (gaunančias, sisteminančias, kaupiančias, teikiančias ir pan.) įstaigas. Todėl aptariamos informacijos FNTT teikti negalėtų. Kita vertus Centrinėje uždraustų subjektų bazėje esanti informacija būtų naudinga FNTT, siekiant efektyviau atlikti jai pavestas funkcijas, t. y. atskleisti ir tirti nusikalstamas veikas, susijusias su neteisėtu Europos Sąjungos ir užsienio valstybių finansinės paramos lėšų gavimu ir panaudojimu, bei vykdant šių veikų prevenciją, todėl prisijungimas prie tokios bazės padėtų Tarnybai kokybiškiau dirbti. Atsižvelgdami į tai, siūlome atsisakyti nutarimo projekto 2.2 punkte numatomo pavedimo bei atitinkamai tikslinti Aprašą, o esant galimybei prašome suteikti FNTT nurodytos duomenų bazės naudotojo teises.

3.    Atsižvelgdami į 2012 m. spalio 25 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES, Euratomas) Nr. 966/2012 dėl Sąjungos bendrajam biudžetui taikomų finansinių taisyklių ir kuriuo panaikinamas Tarybos reglamentas (EB, Euratomas) Nr. 1605/2002 (OL 2012 L 298, p. 1) 106 straipsnio 1 dalies e punktą, siūlome Aprašo 3.1 punkte nurodyti, apie kokiems asmenims įsiteisėjusius apkaltinamuosius teismo nuosprendžius (pvz., kandidatams, konkursų dalyviams, dotacijų gavėjams, dotacijų gavėjų rangovams ar kt.) informacija turėtų būti pateikta.

4.    Nors Aprašo 4 punkte nustatyta, kad vykdomosios institucijos arba įstaigos, gavusios Aprašo 3 punkte nurodytą informaciją, pateikia informaciją atsakingajam asmeniui, Apraše nenustatyta, iš kur, kaip ir kokiais atvejais šią informaciją turėtų gauti pačios vykdomosios institucijos arba įstaigos. Mūsų nuomone, nesukonkretinus šio aspekto Aprašo praktinis taikymas bus neįmanomas. Siūlome tikslinti.

5.    Aprašo 4.4 punkte siūlome patikslinti nuorodą į 2007–2013 metų Europos Sąjungos finansinio laikotarpio Europos teritorinio bendradarbiavimo tikslo Lietuvos ir Lenkijos bendradarbiavimo per sieną programą – po skaičių „Nr. K(2007)6530“ įrašyti žodžius ir skaičius „su pakeitimais, padarytais 2011 m. lapkričio 23 d. Komisijos sprendimu Nr. K(2011)7890“.

6.    Atsižvelgdami į 2008 m. gruodžio 17 d. Komisijos reglamento (EB, Euratomas) Nr. 1302/2008 dėl centrinės uždraustų subjektų duomenų bazės (OL 2008 L 344, p. 12) (toliau – Reglamentas Nr. 1302/2008) 14 straipsnio 1 dalį ir siekdami išvengti perteklinių duomenų teikimo, siūlome papildyti Aprašo II skyrių nuostata, kad vykdomosios institucijos arba įstaigos teikia informaciją, susijusią su teismo sprendimais, priimtais po 2009 m. sausio 1 d.

7.    Atsižvelgdami į Reglamento Nr. 1302/2008 10 straipsnio 1 punktą, kuriame nustatoma, kad pranešimai uždraustų subjektų duomenų bazėje registruojami prašančios institucijos nustatytam ir prašyme nurodytam laikotarpiui, siūlome Apraše nustatyti šių terminų nustatymo tvarką.

8.    Siekdami tiksliau apibrėžti Aprašo 9.5 numatomą informacijos tikslinimo procedūrą, siūlome Aprašo 9.5 punktą formuluoti akcentuojant tai, kad atsakingasis asmuo esant neaiškumų kreipiasi į IRD dėl turimos informacijos sutikrinimo su Įtariamųjų, kaltinamųjų ir nuteistųjų registro duomenimis (šiuo aspektu pastaba teiktina ir dėl Aprašo 11.5 punkto). Taip pat būtina tikslinti ir Aprašo 9.5 bei 9.6 punktus, aiškiai nurodant, kokia konkreti Aprašo 3 punkte nurodyta informacija gali būti sutikrinama su Įtariamųjų, kaltinamųjų ir nuteistųjų registro duomenimis (ta pati pastaba ir dėl Aprašo 15.5 bei 11.6 punktų). Mūsų nuomone, nepatikslinus šių aspektų Aprašo praktinis taikymas bus problemiškas.

9.    Aprašo 11.2 ir 11.3 punktai paveda vykdomosioms institucijoms arba įstaigoms nustatyti trečiųjų šalių  informavimo ir prašymų nagrinėjimo tvarką. Pažymėtina, kad tokiu atveju bus sudarytos sąlygos atsirasti situacijai, kad kiekviena vykdomoji institucija arba įstaiga nustatys skirtingą tvarką (su skirtingomis procedūromis ir terminais), o tai neatitiktų teisinio tikrumo ir proporcingumo reikalavimų. Manome, kad Centrinės uždraustų subjektų duomenų bazės administravimo Lietuvoje mechanizmas turi būti nuoseklus ir vienodas, todėl šią tvarką siūlome nustatyti Apraše.

10.     Iš esamos redakcijos Aprašo nuostatų (pvz., Aprašo 4 punktas) spręstina, kad vykdomosios institucijos arba įstaigos duomenis teiks, be kita ko, ir iš Įtariamųjų, kaltinamųjų ir nuteistųjų registro. Atkreiptinas dėmesys, kad registrų tvarkymą reguliuoja Valstybės informacinių išteklių valdymo įstatymas (toliau – VIIVĮ), pagal VIIVĮ 24 straipsnio 6 dalies 1 ir 6 punktus už registro duomenų ir informacijos tikslumą atsako registro tvarkytojas. Atsižvelgiant į tai, darytina išvada, kad Aprašo 13 punkto nuostatos tuo aspektu, kad vykdomosioms institucijoms arba įstaigoms nustatoma atsakomybė už registro informacijos (kuri bus perduodama atsakingajam asmeniui) tikslumą, nepagrįstos. Siūlome tikslinti.

11.     Atsižvelgdami į tai, kad dalis pateiktų pastabų yra esminės ir dėl jų Aprašo turinys turėtų keistis iš esmės, prašome patikslintą nutarimą pakartotinai pateikti išvadoms gauti.

 

 

Vidaus reikalų viceministras

Algimantas Juocevičius

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D. Domarkas, tel. 271 8881, el. p. [email protected]

D. Jankūnaitė, tel. 271 8966, el. p. [email protected]

N. Zuj, tel. 271 7100, el. p. [email protected]

R. Šlepetys, tel. 271 7585, el. p. [email protected]