INFORMACINĖS VISUOMENĖS PLĖTROS KOMITETAS
Valstybės biudžetinė įstaiga, Gedimino pr. 7, LT-01103 Vilnius, tel. (8 5) 266 5161 , faks. (8 5) 266 5180, el.p. [email protected], www.ivpk.lt. Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188772433 |
Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijai |
|
Į |
2013-09- 2013-08-30 |
Nr. S- Nr. 2-4430(113) |
DĖL TRANSPORTO PRIEMONIŲ, LAUKIANČIŲ KIRSTI LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS SIENĄ, EILIŲ VALDYMO INFORMACINĖS SISTEMOS NUOSTATŲ PROJEKTO DERINIMO
Informacinės visuomenės plėtros komitetas prie Susisiekimo ministerijos (toliau – Komitetas), išnagrinėjęs patikslintą Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro įsakymo „Dėl Transporto priemonių, laukiančių kirsti Lietuvos Respublikos valstybės sieną eilių valdymo informacinės sistemos nuostatų ir Transporto priemonių, laukiančių kirsti Lietuvos Respublikos valstybės sieną eilių valdymo informacinės sistemos duomenų saugos nuostatų patvirtinimo“ projektą (toliau – Įsakymas) ir juo tvirtinamų Transporto priemonių, laukiančių kirsti Lietuvos Respublikos valstybės sieną eilių valdymo informacinės sistemos (toliau – EVIS) nuostatų projektą (toliau – Nuostatai), teikia šias pastabas ir pasiūlymus:
1. Atsižvelgiant į tai, kad valstybės informacinės sistemos steigimą reglamentuoja Lietuvos Respublikos valstybės informacinių išteklių valdymo įstatymo (Žin., 2011, Nr. 163-7739) (toliau – Išteklių įstatymas) 30 straipsnio 1 dalis, tikslinga atitinkama nuoroda papildyti Įsakymo preambulę.
2. Atkreipiame dėmesį, kad Įsakyme nurodyti Bendrieji elektroninės informacijos saugos valstybės institucijų ir įstaigų informacinių sistemų reikalavimai, patvirtinti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1997 m. rugsėjo 4 d. nutarimu Nr. 952 (Žin., 1997, Nr. 83-2075; 2007, Nr.49-1891), neteko galios, todėl siūlome vietoje jų nurodyti Bendrųjų elektroninės informacijos saugos reikalavimų aprašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2013_m. liepos 24 d. nutarimu Nr. 716 (Žin., 2013, Nr. 86-4310) (toliau – Bendrųjų reikalavimų aprašas). Analogiškai tikslintini ir Nuostatų 2 bei 39.4 punktai.
3. Nuostatų 1 punkte nurodžius apie EVIS organizacinę struktūrą, papildoma nuostata dėl valdytojo ir tvarkytojo komentuojamame punkte yra perteklinė. Siūlome dubliuojančių nuostatų atsisakyti.
4. Sąvokų apibrėžimas Nuostatų 2 punkte yra perteklinis. Šiuo aspektu pažymime, kad asmenys, naudojantys EVIS, remiantis Valstybės informacinių sistemų steigimo, kūrimo, modernizavimo ir likvidavimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2013 m. vasario 27 d. nutarimu Nr. 180 (Žin., 2013, Nr. 23-1122) (toliau – Aprašas), 15.4 punktu, yra organizacinės struktūros dalis ir yra nurodomi Nuostatų II skyriuje; EVIS portalas yra funkcinės struktūros aprašymo dalis; EVIS elektroninės paslauga yra aprašoma detalizuojant EVIS funkcijas. Siūlome komentuojamų sąvokų apibrėžties nuostatuose atsisakyti. Kartu atkreipiame dėmesį, kad remiantis Bendrųjų reikalavimų aprašo 4 punktu, informacinės sistemos naudotojo sąvoka apima ir informacinės sistemos valdytojo ir tvarkytojo darbuotojus, taip pat kitus asmenis, kurie informacinės sistemos veiklą reglamentuojančių teisės aktų nustatyta tvarka naudoja EVIS, tačiau remiantis Aprašo 15.4 punktu, EVIS organizacinėje struktūroje turi būti aprašomi fiziniai asmenys, kurie nėra nei EVIS valdytojo, nei EVIS tvarkytojo darbuotojai, nes EVIS valdytojas ir EVIS tvarkytojas organizacinėje struktūroje jau nurodyti. Atsižvelgiant į tai, EVIS naudotojų įvardijimo atsisakant, tačiau tiesiog nurodant fizinius asmenis, kokie naudoja EVIS.
5. EVIS steigimo pagrindas nurodytas netinkamai. Pažymime, kad Nuostatų 3.1 punkte nurodytas įstatymas kompiuterizuojamos Susisiekimo ministerijos, kaip EVIS steigėjos, funkcijos nenustato, todėl siūlome komentuojamo punkto atsisakyti, o Nuostatų 3.3 punkte nurodytą teisės aktą perkelti į Nuostatų 4 punktą.
6. Nuostatų 7.1-7.2 punktuose nurodyti EVIS uždaviniai savo redakcija dubliuoja EVIS funkcijas, todėl nurodyti netinkamai. Siūlome tikslinti redakciją, kartu įvertinus Aprašo 14.4 punkto reikalavimus.
7. EVIS funkcijos nurodytos netinkamai. Pažymime, kad nuostatos „sudaryti galimybę“, „sudaryti sąlygas“ nėra tinkamos aprašant EVIS kaip informacinių technologijų priemonės veikimą. Kartu pažymime, kad EVIS funkcionavimas yra platesnis nei elektroninės paslaugos teikimas ir duomenų tvarkymas. Pakartotinai siūlome EVIS funkcijų aprašymą tikslinti iš esmės, nurodant EVIS kaip informacinių technologijų priemonės funkcijas, o elektroninės paslaugos teikimą nurodant viena funkcijų. Kartu atkreipiame ir į Nuostatų 8 punkto redakciją, kadangi EVIS funkcionavimo aprašymas tik elektroninės paslaugos teikimo kontekste yra klaidinantis. Primename, kad Nuostatų paskirtis yra aprašyti EVIS veikimą, o ne elektroninės paslaugos turinį.
8. Nuostatų 12.1 punkte nurodyta funkcija nėra EVIS tvarkytojo, o Pasienio kontrolės punktų direkcijos kaip viešojo administravimo subjekto funkcija. Atsižvelgiant į tai, kad elektroninės paslaugos teikimas yra EVIS funkcija, siūlome Nuostatų 12.1 punkto atsisakyti.
9. Remiantis Aprašo 15.3 punktu, duomenų teikėjų teikiami duomenys aprašomi informacinėje struktūroje, todėl siūlome Nuostatų 15 punktą tikslinti šiuo aspektu, nurodant tik Komitetą ir informacinę sistemą (pavadinimą).
10. Asmenys, naudojantys EVIS, nurodyti netinkamai. Siūlome tikslinti Nuostatų 16 punktą ir įvardinti asmenis, kurie naudojasi EVIS, kaip tai nurodyta Aprašo 15.4 punkte, o jų teikiamus duomenis aprašyti Nuostatų III skyriuje, kaip ta nurodyta Aprašo 16.2 punkte. Kartu nėra aišku, kokie „prisijungimo“ duomenys EVIS duomenų bazėje kaupiami pagal Nuostatų 18.1.14 punktą. Taip pat siūlome tikslinti Nuostatų 18.2.6 punkte nurodytą teksto trumpinimą.
11. Nuostatų 17 punkto kaip bendro pobūdžio siūlome atsisakyti.
12. EVIS informacinė struktūra aprašyta netinkamai. Siūlome nuostatų dėl duomenų teikėjų, teikiančių duomenis, Nuostatų 18 punkte atsisakyti, kaupiamus duomenis aprašyti pagal grupes (o ne asmenis, juos teikiančius), o duomenų teikėjų, įskaitant teikiančius pirminius duomenis, teikiamus duomenis aprašyti po to, pateikiant nuorodas į atitinkamus punktus, kaip tai nurodyta Aprašo 16.2 punktu.
13. Nėra aišku, apie kokią informaciją užsimenama Nuostatų 22, 23, 25, 29, 36 punktuose, kadangi informacija per se Nuostatų III skyriuje nėra nurodyta. Siūlome tikslinti redakciją.
14. Terminas „automatizuotai“ Nuostatų 25 punkte klaidina, kadangi šis terminas apibūdina informacinių technologijų priemonių tarpusavio veikimą. Siūlome EVIS duomenų teikimo būdus tikslinti, juos dėstant sistemiškai bei kartu įvertinus Išteklių įstatymo 36 straipsnyje įtvirtintą reguliavimą.
15. Nuostatų 27 punkte įtvirtintas reguliavimas nėra pakankamas. Siūlome tikslinti aiškiai nurodant EVIS duomenų teikimo formas (išrašas, duomenų pagrindu parengtas dokumentas, duomenų pagrindu parengta informacija ir pan.).
16. Nuostatų 29 punkto redakcija netinkama. Tuo atveju, jeigu šiuo metu nėra teisės aktų, nustatančių atlygintiną duomenų teikimą, būtina aiškiai nurodyti, kad EVIS duomenys teikiami neatlygintinai.
17. Nuostatų 32 ir 33 punktai yra Nuostatų III skyriaus reguliavimo dalykas, kaip tai nurodyta Aprašo 15.3 punkte. Siūlome tikslinti.
18. Nuostatų V skyriuje įtvirtintas reguliavimas nėra pakankamas. Siūlome skyrių papildyti nuostatomis dėl EVIS duomenų pakartotinio naudojimo sąlygų ir tvarkos, kaip tai nustatyta Aprašo 18.6 punktu.
19. Nuostatų 40 punkto redakcija netinkama, kadangi remiantis Nuostatų 29 punktu, EVIS duomenys teikiami neatlygintinai. Siūlome tikslinti.
L. e. direktoriaus pareigas |
Rytis Kalinauskas |
Vilma Trukšnienė, tel. 8 618 72 994, el. p. [email protected]