VALSTYBINĖ VARTOTOJŲ TEISIŲ APSAUGOS TARNYBA

 

Biudžetinė įstaiga, Vilniaus g. 25, LT-01402 Vilnius, tel. (8 5) 262 6751, faks. (8 5) 279 1466, el. p. [email protected]

Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188770044.

Lietuvos Respublikos energetikos ministerijai

Gedimino pr. 38 / Vasario 16-osios g. 2

01104 Vilnius.

 

 

 

2013-08-

Nr.

 

 

 

 

 

 

 

 

DĖL TEISĖS AKTO PROJEKTO DERINIMO

 

 

Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba derinimui gavo iš Lietuvos Respublikos Seimo teisės aktų informacinės sistemos (TAIS) Projektų registravimo posistemės Lietuvos Respublikos energetikos ministro įsakymo „Dėl centralizuotai teikiamų suskystintų naftos dujų pirkimo – pardavimo sutarčių su buitiniais vartotojais standartinių sąlygų aprašo patvirtinimo“ projektą (toliau – Įsakymo projektas).

Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba, vadovaudamasi Vartotojų teisių apsaugos įstatymo (Žin., 1994, Nr. 94-1833; 2007, Nr. 12-488) 12 straipsnio 1 dalies 4 punktu, įvertinusi pateiktą Įsakymo projektą, pagal kompetenciją teikias žemiau išdėstytas pastabas:

 

Dėl Įsakymo projekto 11 punkto.

 

Įsakymo projekto 11.1 bei 11.2 punktai nėra papildantys 11 punktą, o tik jį detalizuoja. Be to, atsižvelgiant į Civilinio kodekso 6.383 straipsnio 2 dalies nuostatas, siūlytina 11.1 punkte įrašyti, kad šiuo atveju būtų sudaroma išankstinė pirkimo-pardavimo sutartis ir detalizuoti jos galiojimą. Atsižvelgiant į tai, minėtos Įsakymo projekto nuostatos turėtų būti koreguojamos.

 

Dėl Įsakymo projekto 18 punkto.

 

Norime atkreipti dėmesį, jog šis Įsakymo projekto punktas nėra visiškai aiškus redakcine prasme, t.y., pagal šį punktą nėra aišku, kuri diena bus laikoma „įteikimo diena“ nuo kurios skaičiuosis įspėjimo terminas. Pažymėtina, kad gali susiklostyti situacija, kuomet vartotojas dėl objektyvių priežasčių negaus rašytinio pranešimo. Atsižvelgiant į tai, manytina, kad šis Įsakymo projekto punktas turėtų būti tikslinamas. Taip pat, atkreiptinas dėmesys į Civilinio kodekso 6.390 straipsnio 3 dalį, kurioje reglamentuojami atvejai, kuomet energijos tiekimas gali būti nutrauktas, sustabdytas ar apribotas iš anksto informavus vartotoją. Šiame punkte teigiama, jog „Energijos tiekimą nutraukti, sustabdyti ar apriboti leidžiama tik sutarties šalių susitarimu, išskyrus atvejus, kai valstybinės energetikos priežiūros institucijos nustato tokius abonento įrenginių trūkumus, dėl kurių gresia avarija ar kyla pavojus žmonių gyvybei ir saugumui.“ Atsižvelgiant į minėtą įstatyminę nuostatą, turėtų būti atitinkamai pakoreguojami Įsakymo projekto 18 punkto papunkčiai.

 

Dėl Įsakymo projekto 19 punkto.

 

Šiame punkte numatytas 15 dienų terminas, manome, dėl objektyvių priežasčių (pvz., išvykus atostogauti, esant gydymo įstaigoje ar pan.) gali būti per trumpas ir vartotojas nustatytu laiku gali negauti įspėjimo bei sumokėti skolą. Siūlome numatyti 30 dienų terminą.

 

 

Dėl Įsakymo projekto 20 punkto.

 

Minėtas Įsakymo projekto punktas turėtų būti papildomas įtraukiant: „<...>, 19 punktų nustatytais atvejais <...>“. Taip pat pagal šį punktą neaišku, kokias kitas išlaidas dujų tiekimo atjungimo-prijungimo atveju turėtų apmokėti vartotojas. Siūlome išbraukti žodžius „kitas išlaidas“ arba detalizuoti ir nurodyti konkrečiai.

 

Dėl Įsakymo projekto 21.5 punkto.

Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo (Žin., 2002, Nr. 56-2224; 2011, Nr. 160-7576; 2013, Nr. 68-3414) 191 straipsnio 2 dalis nustato, kad centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų kainos grindžiamos energetikos įmonės būtinomis suskystintų naftos dujų pirkimo, laikymo, skirstymo, tiekimo, apskaitos priemonių įrengimo, priežiūros ir patikros bei apskaitos sąnaudomis, įvertinant protingumo kriterijus atitinkančią investicijų grąžą. Atsižvelgiant į šią įstatymo nuostatą, siūlytume Projekto 21.5 punktą papildyti nuostata, kad dujų pardavėjas, prie kurio centralizuotos dujų tiekimo sistemos prijungta buitinio vartotojo dujų sistema, ne tik privalo eksploatuoti, keisti, prireikus perkelti matavimo priemones, kontroliuoti dujų kiekio apskaitą, bet taip pat privalo ir šias matavimo priemones įrengti, ir Projekto 21.5 punktą išdėstyti taip:                   "21.5. įrengti, eksploatuoti, keisti, prireikus perkelti matavimo priemones, kontroliuoti dujų kiekio apskaitą. Suteikti buitiniam vartotojui išsamią informaciją apie matavimo priemonių priežiūrą, rodmenų fiksavimą, jų užraktus, plombas ar kitas dujų pardavėjo taikomas apsaugos priemones. Buitinio vartotojo prašymu atlikti (organizuoti) neeilinę matavimo priemonės (dujų skaitiklio) metrologinę patikrą;".

Dėl aukščiau išdėstytų argumentų, atitinkamai ir 23.16 punkte po žodžio „pardavėjui“ siūlome įrašyti žodį „įrengiant“.

 

Dėl Įsakymo projekto 21.6 punkto.

 

Siekiant aiškumo, vietoje žodžių „kitais būdais‘ siūlome įrašyti žodžius „kitais sutartyje numatytais būdais“.

 

Dėl Įsakymo projekto 22.4 bei 22.5 punkto.

 

Manytina, kad tikslinga būtų iš minėtų punktų išbraukti žodį „gali“.

 

Dėl Įsakymo projekto 23.8 bei 23.9 punktų.

 

Siūlytume tikslinti aukščiau nurodytas Įsakymo projekto nuostatas, t.y. buitiniam vartotojui nustatant pareigą periodiškai tikrinti dūmtraukius ir vedinimo kanalus, susijusius su patalpomis, kuriose naudojamos dujos, prireikus juos valyti ir remontuoti tik vartotojui nuosavybės teise priklausančiose patalpose. Analogiškai dėl Įsakymo projekto nuostatos, įtvirtinančios buitinio vartotojo pareigą užtikrinti dujotiekių ir jų įrenginių (dujų slėgio reguliatorių, uždaromųjų įtaisų, nuotolinio duomenų nuskaitymo ir matavimo priemonių) ir jų plombų saugumą, apsaugą nuo mechaninių pažeidimų, o pastebėjus pažeidimus nedelsiant informuoti dujų pardavėją – turėtų būti nustatyta tik vartotojui nuosavybes teise priklausančiose patalpose.

 

Dėl Įsakymo projekto 23.13 punkto.

 

Manytina, kad šis Įsakymo projekto punktas turėtų būti koreguojamas, numatant, kad buitinis vartotojas turi informuoti dujų pardavėją, jei keičiasi buitinio vartotojo dujų sistemos savininkas, pvz., per 5 darbo dienas, nuo buitinio vartotojo dujų sistemos savininko pasikeitimo. Papildomai pažymėtina, jog šis Įsakymo projekto punktas turėtų būti suderintas su Įsakymo projekto 23.18 punktu, įtvirtinančiu buitinio vartotojo pareigą informuoti apie pasikeitusius rekvizitus.

 

 

Dėl Įsakymo projekto 24.8 bei 26 punktų.

 

Minėti Įsakymo projekto punktai turėtų būti koreguojami išimant žodį tiesioginiai”. Kadangi pagal Civilinio kodekso 6.386 straipsnio 3 dalį, abonentas turi teisę į nuostolių, patirtų dėl netinkamos kokybės energijos tiekimo, atlyginimą, t.y. tiek tiesioginių, tiek netiesioginių nuostolių.

 

Dėl Įsakymo projekto 28 punkto.

 

Minėtas Įsakymo projekto punktas turėtų būti papildomas, numatant, jog: Buitinis vartotojas privalo atlyginti nuostolius už <…> jei šie nuostoliai kilo dėl buitinio vartotojo kaltės.”

 

Papildomai pažymėtina, jog Įsakymo projekto punktai, įtvirtinantys dujų pardavėjo pareigą informuoti, suteikti atitinkamą informaciją buitiniam vartotojui, o taip pat ir buitinio vartotojo teisė kreiptis į dujų pardavėją siekiant gauti tam tikrą informaciją ar paslaugą, turėtų būti tikslinami įtvirtinant, jog minėti veiksmai turėtų būti atliekami raštu, taip išvengiant ateityje galinčio kilti ginčo.

 

 

 

Pagarbiai

 

 

 

Direktoriaus pavaduotoja,

pavaduojanti Valstybinės vartotojų teisių

apsaugos tarnybos direktorių                                                                                Živilė Kazakevičienė                                                                                                                        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ISO 9001-UKAS_N&B.gif

 

 

Vilma Melienė, tel. (8 5) 205 54 28, el. p. vilma.meliene@vvtat.lt