NUMATOMO TEISINIO REGULIAVIMO POVEIKIO VERTINIMO PAŽYMA

 

1. Teisės akto projekto pavadinimas

Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2010 m. lapkričio 24 d. nutarimo Nr. 1681 „Dėl Lietuvos statistikos departamento administracijos struktūros patvirtinimo“ pakeitimo“ projektas (toliau – Nutarimo projektas).

 

2. Numatomo teisinio reguliavimo tikslas, pagrindas ir priemonės jam pasiekti

Siekiant sumažinti galimą krizės bangų riziką ir užtikrinti valdžios sektoriaus finansų sistemos tvarumą, 2010 m. liepos 26 d. Tarybos reglamentu (ES) Nr. 679/2010, kuriuo iš dalies keičiamos Reglamento (EB) Nr. 479/2009 nuostatos dėl statistinių duomenų kokybės taikant perviršinio deficito procedūrą (OL 2010 L 198, p. 1), sustiprinta Europos Sąjungos statistikos tarnybos (toliau – Eurostatas) ir Europos Sąjungos valstybių narių (toliau – valstybės narės) atsakomybė ir atskaitingumas dėl šalių makroekonominės būklės stebėsenos užtikrinimo, kokybės reikalavimus atitinkančios valdžios sektoriaus finansų statistikos rengimo gerinimo. Valstybėse narėse stiprinama valdžios sektoriaus perviršinio deficito procedūrų patikra. Europos Komisija, vadovaudamasi 2009 m. gegužės 25 d. Tarybos reglamentu (EB) Nr. 479/2009 dėl Europos bendrijos steigimo sutarties priede pateikto Protokolo dėl perviršinio deficito procedūros taikymo (OL 2009 L 145, p. 1) ir naujuoju Ekonominio valdymo paketu, ėmėsi aktyvesnių Europos Komisijai teikiamų duomenų patikimumo ir kokybės kontrolės priemonių. Europos Komisijos (Eurostato) rengiami dialogo vizitai į valstybes nares vyks kasmet vietoj ankščiau vykdytų vizitų kas dvejus metus, taip pat numatyti vadinamieji upstream vizitai, kurie bus atliekami prieš dialogo vizitą ir kuriais bus siekiama prevencinių tikslų. Vizitų metu bus tikrinami institucijų gebėjimai ir galimybės užtikrinti valdžios sektoriaus deficito ir skolos statistikos rengimo procesų kokybę. Prevencinės priemonės numatytos ir 2011 m. lapkričio 8 d. Tarybos direktyvoje 2011/85/ES dėl reikalavimų valstybių narių biudžetų sistemoms (OL 2011 L 306, p. 41), kurios reikalavimų įgyvendinimas tiesiogiai nukreiptas papildomos statistinės informacijos, leidžiančios anksti pastebėti galimą spaudimą viešiesiems finansams, parengimui ir sklaidai.

Siekiant sukurti naują valdymo schemą, išplečiant statistinių rodiklių, reikalingų sustiprintam ekonominiam valdymui, sistemą, taip pat valdžios sektoriaus statistikos kokybės užtikrinimo mechanizmą, nuo 2012 m. sausio 1 d. įsteigtas atskiras Eurostato Valdžios sektoriaus finansų statistikos direktoratas (įsteigti 4 skyriai). Jo funkcija yra rinkti valstybių narių valdžios sektoriaus statistikos duomenis, tikrinti jų atitiktį Europos integruotų sąskaitų sistemos (ESS) metodologinėms nuostatoms, užtikrinti renkamų duomenų kokybę ir patikimumą. Kartu Europos Komisija siūlo pasitelkti išorinį auditą (Lietuvoje – Lietuvos valstybės kontrolę) valdžios sektoriaus statistikos duomenų patikimumui užtikrinti.

Dėl pirmiau minėtų įvykusių pokyčių atsirado poreikis sustiprinti Lietuvos statistikos departamento pajėgas valdžios sektoriaus finansų statistikai rengti. Svarbu paminėti, kad beveik visose valstybėse narėse, taip pat ir kaimyninėse Baltijos šalyse, valdžios sektoriaus finansų statistikai rengti yra įsteigti atskiri nacionalinių institucijų padaliniai.

Atsižvelgdami į padidėjusius valdžios sektoriaus statistinių duomenų ir statistinės informacijos kokybės ir apimties reikalavimus ir į aplinkybę, kad 2014 m. turėtų įsigalioti naujasis Europos nacionalinių sąskaitų standartas ESA 2010, išplečiantis nacionalinių sąskaitų rodiklių sistemos ribas ir sustiprinantis reikalavimus jai, siūlome Lietuvos statistikos departamento Nacionalinių sąskaitų skyrių išskaidyti į du skyrius: Nacionalinių sąskaitų skyrių (toliau – NSS) ir Valdžios sektoriaus finansų statistikos skyrių (toliau – VSFSS). Iš dabartinio NSS į VSFSS siūlome pervesti 6 etatinius vienetus ir šiuo metu deleguotas VSFSS funkcijas bei priskirti naujas, susijusias su valdžios sektoriaus finansų statistikai keliamais kokybės reikalavimais. VSFSS būtų pavestos šios funkcijos: rinkti valdžios sektoriaus statistikos duomenis, tikrinti jų atitiktį ESS metodologinėms nuostatoms, tikrinti renkamų duomenų kokybę ir patikimumą, rengti ir skleisti valdžios sektoriaus statistinę informaciją, pagal kompetenciją koordinuoti veiksmus su kitomis institucijomis. Pagrindinės VSFSS tvarkomos statistikos sritys: valdžios sektoriaus pajamos ir išlaidos, deficitas ir skola, išlaidos pagal funkcijas, sektoriaus finansinės sąskaitos, valstybės turtas, ateityje – pensinių įsipareigojimų vertinimas.

Nutarimo projekte taip pat siūloma panaikinti Lietuvos statistikos departamento Finansinių paslaugų statistikos skyrių (toliau – FPSS), FPSS vykdomas funkcijas (kartu su etatiniais vienetais) perduodant Įmonių statistikos, Užsienio prekybos statistikos ir Statybos ir investicijų statistikos skyriams ir VSFSS, ne mažiau kaip du FPSS etatinius vienetus planuojama perkelti į VSFSS. Naujo VSFSS steigimas nepareikalaus keisti didžiausio leistino Lietuvos statistikos departamento valstybės tarnautojų ir darbuotojų pareigybių skaičiaus, nustatyto Lietuvos Respublikos Ministro Pirmininko tarnybos, ministerijų, Vyriausybės įstaigų, Vyriausybės atstovų tarnybų, ministrų valdymo sritims nepriskirtų valstybės institucijų ir įstaigų ir bendrame įstaigų prie ministerijų ir ministrų valdymo sritims priskirtų valstybės institucijų ir įstaigų didžiausiame leistiname valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis ir gaunančių darbo užmokestį iš valstybės biudžeto ir valstybės pinigų fondų (išskyrus darbuotojus, dirbančius pagal darbo sutartis ir gaunančius darbo užmokestį iš Europos Sąjungos struktūrinės, kitos Europos Sąjungos finansinės paramos ir tarptautinės finansinės paramos lėšų (išskyrus techninės paramos lėšas), pareigybių skaičiaus sąraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2011 m. lapkričio 2 d. nutarimu Nr. 1283 (Žin., 2011, Nr. 134-6364).

Siekiant laiku pagal naujus valdžios sektoriaus finansų statistikai keliamus kokybės reikalavimus parengti ir pateikti Europos Komisijai valdžios sektoriaus perviršinio deficito pažymą, taip pat tinkamai pasirengti Europos Komisijos misijoms, Nutarimo projekte numatoma įsigaliojimo data – 2012 m. gruodžio 1 d.

 

3. Numatomo teisinio reguliavimo teigiamos ir neigiamos pasekmės

Priėmus Nutarimo projektą bus įgyvendintas valdžios sektoriaus statistikos kokybės užtikrinimo mechanizmas.

Priėmus Nutarimo projektą neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

4. Realios numatomo teisinio reguliavimo alternatyvos ir poveikio vertinimas

Reali numatomo teisinio reguliavimo alternatyva – nepritarti Nutarimo projektui. Nepritarus Nutarimo projektui nebus užtikrintas pakankamas dėmesys ir ištekliai valdžios sektoriaus finansų statistikai rengti.

 

5. Kita svarbi informacija, susijusi su numatomu teisiniu reguliavimu

Kitos svarbios informacijos, susijusios su numatomu teisiniu reguliavimu, nėra.