Originalas paštu nebus siunčiamas

 

 


LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ TYRIMŲ TARNYBA

 

 

Lietuvos Respublikos ūkio ministerijai

 

[email protected]

 

  2012-10-

Nr.

 

Į 2012-09-24

Nr.  Nr. (25.2-73)-3-5392

 

DĖL ĮSTATYMO PROJEKTO DERINIMO

 

 

 

 

          Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba (toliau – Specialiųjų tyrimų tarnyba), susipažinusi su Jūsų pateiktu išvadoms gauti Lietuvos Respublikos turizmo įstatymo 2, 4, 7, 8, 9, 10, 12, 16 ir 18 straipsnių pakeitimo, septintojo skirsnio pavadinimo pakeitimo ir 20 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo projektu Nr. 12-3206-01 (toliau – Projektas), dėl jo teikia šias pastabas ir pasiūlymus:

1. Projekto 2 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos turizmo įstatymo pakeitimo įstatymo (Žin., 2011, Nr. 85-4138)  (toliau – Įstatymas) 4 straipsnio 4 dalyje siūloma nustatyti, kad išduoti kelionių organizatoriaus pažymėjimą arba motyvuotą rašytinį atsisakymą išduoti kelionių organizatoriaus pažymėjimą Valstybinis turizmo departamentas privalo ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo visų šio straipsnio 3 dalyje nurodytų dokumentų gavimo dienos. Pagal to paties straipsnio 5 dalį Valstybinis turizmo departamentas apie sprendimą išduoti kelionių organizatoriaus pažymėjimą asmenį turi informuoti per 5 darbo dienas nuo tokio sprendimo priėmimo dienos.

Įvertinus siūlomas formuluotes lieka neaišku, ar 20 darbo dienų terminą siūloma nustatyti tik sprendimo dėl kelionių organizatoriaus pažymėjimo išdavimo ar atsisakymo išduoti priėmimui, ar į jį patenka ir nurodytas 5 darbo dienų terminas, per kurį kelionių organizatorius turi būti informuojamas apie sprendimą išduoti minėtą pažymėjimą. Atsižvelgiant į tai ir siekiant išvengti antikorupciniu požiūriu ydingo teisinio neaiškumo, siūloma tikslinti Įstatymo 4 straipsnio 4 dalies formuluotę, nustatant, pavyzdžiui, kad sprendimą išduoti kelionių organizatoriaus pažymėjimą arba atsisakyti išduoti kelionių organizatoriaus pažymėjimą Valstybinis turizmo departamentas privalo priimti ne vėliau kaip per 20 darbo dienų (tokiu atveju turėtų būti tikslinama ir to paties straipsnio 5 dalies formuluotė, nustatant, kad per 5 darbo dienas informuojama ne tik apie sprendimą išduoti, bet ir atsisakyti išduoti minėtą pažymėjimą).

Analogiška pastaba aktuali ir Projekto 2 straipsniu keičiamo Įstatymo 4 straipsnio 14 ir 15 dalims.

Taip pat, atsižvelgiant į tai, kad pagal Projekto nuostatas terminas priimti sprendimą dėl kelionių organizatoriaus, kelionių agentūros ar kelionių agento pažymėjimo išdavimo ar atsisakyti jį išduoti gali būti pratęsiamas tik kartą, Projekto 2 straipsniu keičiamo Įstatymo 4 ir 14 dalyse esantis žodis „dar“ išbrauktinas kaip perteklinis.

2. Projekto 2 straipsniu keičiamo Įstatymo 4 straipsnio 7 dalyje siūloma nustatyti, kad Valstybinis turizmo departamentas turi teisę 10 darbo dienų sustabdyti kelionių organizatoriaus pažymėjimo galiojimą, kai paaiškėja bent viena iš šių aplinkybių <...>.

Specialiųjų tyrimų tarnybos nuomone, siūlomas teisinis reguliavimas, kai, esant pažeidimams ar kitoms nurodytoms (manytina, reikšmingoms) aplinkybėms, Valstybiniam turizmo departamentui suteikiama diskrecijos teisė savo nuožiūra spręsti klausimą dėl kelionių organizatoriaus pažymėjimo galiojimo sustabdymo, yra ydingas ir sudaro sąlygas įvairiems korupcinio pobūdžio susitarimams tarp kelionių organizatorių ir Valstybinio turizmo departamento tarnautojų, todėl tikslinga žodžius „turi teisę sustabdyti“ pakeisti į „privalo sustabdyti“ arba „sustabdo“.

Analogiška pastaba aktuali ir Projekto 2 straipsniu keičiamo Įstatymo 4 straipsnio 8, 17 ir 18 dalims.

3. Projekto 2 straipsniu keičiamo Įstatymo 4 straipsnio 8 dalies 2 punkte ir 18 dalies 2 punkte siūloma nustatyti, kad Valstybinis turizmo departamentas turi teisę sustabdyti kelionių organizatoriaus, kelionių agentūros ar kelionių agento pažymėjimo galiojimą, kai paaiškėja, kad jų kapitalas tapo mažesnis nei ½ įstatuose ar kituose Civilinio kodekso 4.27 straipsnio 1 dalyje nurodytuose dokumentuose nurodyto įstatinio kapitalo dydžio.

Civilinio kodekso 4.27 straipsnis reglamentuoja nekilnojamojo daikto valdymo atsiradimo aplinkybes, todėl tikėtina, kad Projekte padaryta klaida.

Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad to paties straipsnio 10 dalyje yra minimas 7 dalies 7 punktas, nors 7 dalis turi tik 5 punktus.

4.  Projekto 4 straipsniu keičiamo Įstatymo 8 straipsnio 5 dalyje nustatyta, kad kelionių organizatorius nuo pirmos savo veiklos dienos privalo turėti draudimo įmonės prievolių įvykdymo laidavimo draudimą arba finansų įstaigos laidavimą ar garantiją ir ne vėliau kaip prieš 10 dienų iki šių dokumentų galiojimo pabaigos privalo pateikti Valstybiniam turizmo departamentui tolesnį savo prievolių įvykdymo užtikrinimą patvirtinantį dokumentą. To paties straipsnio 7 dalyje nustatyta, kad Valstybinis turizmo departamentas turi teisę patikrinti, ar galiojančiame prievolių įvykdymo užtikrinimą patvirtinančiame dokumente nurodyta prievolių įvykdymo užtikrinimo suma apskaičiuota pagal šio straipsnio reikalavimus.

Siekiant užtikrinti kaip galima veiksmingesnę kelionių organizatorių veiklos priežiūrą, siūlytina apsvarstyti, ar tikslinga būtų kelionių organizatoriams nustatyti pareigą kartu su tolesniu prievolių įvykdymo užtikrinimą patvirtinančiu dokumentu pateikti dokumentus, pagrindžiančius draudime, laidavime ar garantijoje nurodytą prievolių įvykdymo užtikrinimo sumą. Manytina, kad tokiu būdu Valstybinis turizmo departamentas galėtų tikrinti tik tuos kelionių organizatorius, kurių pateikti dokumentai jam sukeltų įtarimų arba dėl kurių jis būtų gavęs kokių nors nusiskundimų iš šalies. 

Kitu atveju, atsižvelgiant į Projektu siūlomos suteikti Valstybiniam turizmo departamentui diskrecijos teisės ydingumą antikorupciniu požiūriu, siūlytina žodžius „turi teisę patikrinti“ pakeisti į „tikrina“.

5. Atkreiptinas dėmesys, kad Įstatyme nedraudžiama kelionių agentūroms ir kelionių agentams siūlyti vartotojams įsigyti turistines keliones, kurių organizatoriai yra verslo vietos Lietuvos Respublikoje neturintys ne valstybių narių kelionių organizatoriai. Neatmestina prielaida, kad tokie užsienio ūkio subjektai neturės arba ne visais atvejais turės savo prievolių įvykdymo užtikrinimą patvirtinančius dokumentus arba jų prievolių įvykdymo užtikrinimo suma bus nepakankama, todėl kelionių organizatoriaus bankroto atveju galėtų nukentėti turistų interesai.

Tam, kad vartotojai būtų tinkamai informuoti ir turėtų galimybę patys įvertinti su kelione susijusias galimas rizikas, tikslinga būtų įpareigoti kelionių agentūras ir kelionių agentus informuoti potencialius klientus apie atstovaujamų kelionių organizatorių turimus prievolių įvykdymo užtikrinimą patvirtinančius dokumentus.   

Specialiųjų tyrimų tarnyba svarstys Projekto antikorupcinio vertinimo atlikimo tikslingumą, kai jis bus suderintas su suinteresuotomis institucijomis ir galutinė Projekto redakcija bus užregistruota Lietuvos Respublikos Seime.

 

 

Direktoriaus pavaduotojas                                                                                       Vidmantas Bruzgys

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Henrika Žymančienė, tel. (8 706) 63 362, el. p. [email protected]

Aloizas Šafranovičius, tel. (8 706) 63 341, el. p. [email protected]