LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISINGUMO MINISTERIJA

 

Biudžetinė įstaiga, Gedimino pr. 30, LT-01104 Vilnius,

tel. (8 5) 266 2984, faks. (8 5) 262 5940, el. p. [email protected],

atsisk. sąskaita LT267044060000269484 AB SEB bankas, banko kodas 70440.

Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188604955

 

 

2012-09-

Nr.

Į 2012-08-28

Nr. 1D-5745(31)

 

Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijai

 

 

 

Dėl Lietuvos respublikos vidaus reikalų ministro įsakymo „DĖL VIEŠOJO VALDYMO TOBULINIMO 2012-2020 METŲ PROGRAMOS įgyvendinimo 2013-2015 metų veiksmų plano PATVIRTINIMO“ projeKTO

 

 

            Lietuvos Respublikos teisingumo ministerija, pagal kompetenciją išnagrinėjusi pateiktą derinti Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro įsakymo „Dėl viešojo valdymo tobulinimo 2012 – 2020 metų programos įgyvendinimo 2013 – 2015 metų veiksmų plano patvirtinimo“ projektą (toliau – Projektas), teikia šias pastabas.

 

Dėl Projektu numatomo teisinio reguliavimo tikslo, priemonių ir galimų pasekmių:

 

1. Atkreipiame dėmesį į tai, kad Strateginio planavimo metodikoje, patvirtintoje Vyriausybės 2002 m. birželio 6 d. nutarimu Nr. 827 (toliau – Metodika) nėra reglamentuojamas Projektu siūlomas nustatyti  Viešojo valdymo tobulinimo 2012 – 2020 metų programos, patvirtintos Vyriausybės 2012 m. vasario 7 d. nutarimu Nr. 171 (toliau – Programa) įgyvendinimo mechanizmas, t. y. vidaus reikalų ministro įsakymu tvirtinamas Viešojo valdymo tobulinimo 2012 – 2020 metų programos įgyvendinimo 2013 – 2015 metų veiksmų planas nepatektų į strateginio planavimo dokumentų, numatytų Metodikos 4 p., sąrašą. Ši pastaba taikytina ir dėl Plano projekto 3.1.3.2 p. nurodytų „susitarimų tarp ministrų (veiksmų planų)“. 

2. Manome, kad Viešojo valdymo tobulinimo 2012 – 2020 metų programos įgyvendinimo 2013 – 2015 metų veiksmų plano projekto (toliau – Plano projektas)  3.1.2.3 p. nurodyto veiksmo turinys nepilnai atspindi Programos 13.1.2 p. nuostatų. Be to, Įstatymų ir kitų teisės aktų rengimo rekomendacijų keitimas, nurodytas Plano projekto 3.1.2.3 p., turėtų būti susietas taip pat ir su Teisėkūros pagrindų įstatymo, kuriame bus įtvirtinti teisės aktų rengimo reikalavimai, priėmimu. T. y., taupant žmogiškuosius ir finansinius išteklius bei mažinant Vyriausybės ir kitų subjektų priimamų teisės aktų ir jų pakeitimų skaičių, minėtą veiksmą dėl Įstatymų ir kitų teisės aktų rengimo rekomendacijų keitimo būtų tikslinga atlikti ne ankščiau, nei įsigalios Teisėkūros pagrindų įstatymas. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, prašytume iš esmės tikslinti Plano projekto 3.1.2.3 p. formuluotę.

3. Plano projekto 3.3.1.6 p. nustatyto įgyvendinimo veiksmo turinys neatitinka Plano projekto priemonės „stiprinti aukštesniųjų kategorijų ir vadovaujančiųjų valstybės tarnautojų grandį“ turinio ir Programos 13.3.1 p. analogiškai suformuluotos uždavinio „didinti valstybės tarnybos patrauklumą“ įgyvendinimo krypties turinio, kadangi išplečiamas subjektų, kuriems būtų taikomas įgyvendinimo veiksmas, ratas, t.  y. būtų taikomas ne tik aukštesniųjų kategorijų ir vadovaujančiųjų, tačiau ir kitų valstybės tarnautojų bei darbuotojų atžvilgiu.

4. Neaišku, dėl kokių priežasčių Plano projekte nėra numatomi įgyvendinimo veiksmai Programos kryptims, nurodytoms Programos 9.2.3 ir 9.2.5 p.

5. Kadangi Plano projekto priedo 10.38 p. nurodoma priemonė apima viso bausmių vykdymo sistemos personalo kvalifikacijos kėlimą, siūlytina atsisakyti 10.39, 10.40, 10.41 p., o 10.38 priemonę išdėstyti taip: „10.38 Probacijos tarnybose ir laisvės atėmimo vietų įstaigose dirbančio personalo kvalifikacijos tobulinimas“.

6. Informuojame, kad Plano projekto priede numatytą 9.4 priemonę „kokybės vadybos modelio diegimas ir sertifikavimas Teisingumo ministerijoje“ Teisingumo ministerija jau įgyvendino, todėl šią priemonę reiktų išbraukti.

7. Abejotinas Plano projekto 3.2.2.2 p. nurodyto veiksmo tikslingumas, kadangi nacionalinė teisė bet kuriuo atveju turi būti suderinta su Europos Sąjungos teisės aktų nuostatomis (t. y. keičiami viešuosius pirkimus reglamentuojantys nacionaliniai teisės aktai, pasikeitus atitinkamiems Europos Sąjungos teisės aktams).

8. Svarstytina, ar neturėtų būti paankstintas Plano projekto 3.2.2.5 p. nurodyto įgyvendinimo veiksmo įvykdymo terminas, atsižvelgiant į Lietuvos pirmininkavimo Europos Sąjungos Taryboje laikotarpio pradžią – 2013 m. liepos 1 d.

9. Iš Plano projekto 2.1.3.2 p. nuostatų nėra aišku, iš kokių  „atsakingų“ ministerijų atstovų bus sudaroma darbo grupė.

10. Manome, kad turi būti užtikrinta visų prioritetinių teisėkūros iniciatyvų poveikio vertinimo kokybės priežiūra, todėl siūlome tikslinti Plano projekto 3.1.2.1 p. nuostatas.  

 

Dėl Projekto teisės technikos:

 

1. Remiantis Įstatymų ir kitų teisės aktų rengimo rekomendacijomis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 1998 m. rugpjūčio 17 d. įsakymu Nr. 104, Projekte nurodant teisės aktą priimantį subjektą, turi būti rašoma ne „vidaus reikalų ministro“, bet „vidaus reikalų ministras“.

Be to, Plano projekte turėtų būti nurodomi visų minimų teisės aktų tikslūs pavadinimai, reikiamais atvejais – ir juos priėmę teisėkūros subjektai bei teisės aktai, kuriais tvirtinami atitinkami teisės aktai, o taip pat visų nurodomų teisės aktų oficialaus paskelbimo šaltinių nuorodos (žr., pvz., Plano projekto 2.2.3.2, 3.1.2.3, 3.1.3.3, 3.2.2.2, 3.2.3.6 p.)

2. Atsižvelgiant į teisėkūroje nusistovėjusią praktiką, siūlytina Plano projekto sudedamąsias dalis vadinti skyriais ir Plano projekto I skyriaus 3 p. vietoje „II skirsnio“ rašyti „II skyriaus“.

3. Atkreipiame dėmesį, kad Plano projekto 1.1.1.5 p. vartojama sąvoka „viešojo valdymo institucijų interneto svetainės“, o 1.1.2.1. p. „valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų interneto svetainės“. Šiuo atveju siūlytina vartoti sąvoką „valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų interneto svetainės“, kadangi valstybės ir savivaldybės institucijų ir įstaigų pareiga turėti interneto svetainę ir skelbiamos informacijos turinys reglamentuojamas Teisės gauti informaciją iš valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų įstatymo 6 straipsnyje, o šio įstatymo 2 straipsnio 10 dalyje apibrėžta sąvoka „valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos“.

4. Siūlytina tikslinti Plano projekto 3.1.2.3 p. vartojamą formuluotę „teisės aktų rengimo rekomendacijos“ į „Įstatymų ir kitų teisės aktų rengimo rekomendacijos“,  o 3.3.1.1 p. siūlytina vietoj „specialiosios tarnybos sąlygas“  įrašyti „specialiąsias tarnybos sąlygas“.

5. Plano projekto 3.3.1.6. p. numatyta kelti valstybės tarnautojų, taip pat darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis ir gaunančių darbo užmokestį iš valstybės ir savivaldybių biudžetų ir valstybės pinigų fondų, valstybės politikų ir valstybės pareigūnų kvalifikaciją. Tačiau vertinimo kriterijuose numatyta vertinti pasiektus rezultatus tik pagal valstybės tarnautojų, tobulinusių kvalifikaciją, dalį.

6. Prie Plano projekto priedo 7 p. nurodyto veiksmo „Sukurti kompetencijų tinklus tarpinstituciniam bendradarbiavimui“ skliausteliuose turi būti rašoma, kad jis nurodytas Plano 3.1.3.4 p., o prie Plano priedo 9 p. nurodyto veiksmo „Diegti kokybės vadybos metodus/sistemas viešojo valdymo institucijose ir vykdyti viešojo valdymo institucijų veiklos kokybės vertinimo priemones“ skliausteliuose turi būti rašoma, kad jis nurodytas Plano 3.1.5.2 p. Atitinkamai Plano projekto priedo pavadinime turi būti įrašyti 3.1.3.4 ir 3.1.5.2 p. bei išbraukiami neegzistuojantys 3.1.3.5. ir 3.1.5.3 p. Taip pat siūlytina patikslinti Plano projekto priedo pavadinimą – prieš išvardinamus Plano projekto punktus įrašyti „II skyriaus“.

7. Siekiant aiškumo, Plano projekto priede pirmą kartą vartojant sutrumpinimą „VSAFAS“ (8.35 p.), reikėtų nurodyti, ką šis sutrumpinimas reiškia.

8. Kadangi Plano projekto priedo 5.28, 8.93 p. įstaigos teisinė forma „viešoji įstaiga“ rašoma sutrumpintai „VšĮ“, tai kituose punktuose, kuriuose minimos viešosios įstaigos, taip pat nuosekliai turėtų būti vartojamas šis sutrumpinimas.

9. Siūlytina Plano projekto 3.1.2.8 p. vietoj „tinklapyje“ įrašyti „interneto svetainėje“.

10. Suvienodintinos vartojamos formuluotės Plano priede  – „savivaldybės“, „savivaldybės administracijos“. Be to, Projektu turėtų būti siūloma savivaldybėms dalyvauti įgyvendinant Plano projekto nuostatas. Taip pat pastebėtina, kad tarp atsakingų vykdytojų numatoma ir Ryšių reguliavimo tarnyba, tačiau Vidaus reikalų ministro įsakymo projekte nėra suderinimo su šia institucija žymos.

Taip pat Plano projekto 2.1.1.2 p. atsakingomis vykdytojomis nurodytos visos ministerijos, todėl kaip perteklinė išbrauktina santrumpa „VRM“.

 

Dėl kitų svarbių aspektų:

1. Nėra aišku, kokio konkrečiai Plano projekto 3.1.2 p. nurodytos priemonės „mažinti reglamentavimą ir gerinti teisės aktų kokybę“ veiksmo rezultatyvumui (įgyvendinimo lygiui) įvertinti yra nustatomas Plano projekto III skyriaus 3.1 p. įtvirtintas vertinimo kriterijus „Vyriausybės priimtų teisės aktų skaičiaus sumažėjimas (procentais)“.

            Kartu pastebėtina, kad galiojančios Programos 13.1.2 p. taip pat nurodomas siekis mažinti keičiamų teisės aktų skaičių, todėl minėtas vertinimo kriterijus – „Vyriausybės priimtų teisės aktų skaičiaus sumažėjimas (procentais)“, mūsų nuomone, neatspindi galiojančių teisės aktų keitimų skaičiaus mažėjimo. Taip pat nėra aišku, kokiais kriterijais vadovaujantis nustatytas Vyriausybės priimamų teisės aktų mažėjimo procentas. Pažymėtina, kad Vyriausybės priimamų teisės aktų skaičius priklauso ir nuo Vyriausybės narių noro reguliuoti tam tikrus santykius Vyriausybės lygmenyje, ir nuo įstatymuose numatytų konkrečių pavedimų Vyriausybei priimti tam tikrus teisės aktus, nuo bendrų politikos gairių (pvz., sričių, kurių teisinis reguliavimas keičiamas, tikslinamas, reformuojamas), ES reikalavimų, todėl abejotina, ar įmanomas mechaniškas tam tikro teisės aktų skaičiaus sumažinimas.

            Be to, atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Ministro Pirmininko tarnybos nuostatų, patvirtintų Vyriausybės 2009 m. rugsėjo 9 d. nutarimu Nr. 992, 6.17 – 6.19 p. nuostatas, Programos uždavinio „Diegti į rezultatus orientuotą ir įrodymais pagrįstą valdymą“ įgyvendinimo priemonių vertinimo kriterijaus „Vyriausybės priimtų teisės aktų skaičiaus sumažėjimas (procentais)“ reikšmės pokyčių stebėjimą ir analizę būtų tikslingiau pavesti ne Teisingumo ministerijai, o Lietuvos Respublikos Ministro Pirmininko tarnybai.

Taip pat nėra aiškus Programos 13.3.1 p. bei Plano projekto 3.3.1 p. vartojamos formuluotės  „aukštesniųjų kategorijų valstybės tarnautojai“, turinys.

            Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta,  manome, kad yra poreikis taip pat keisti ir atitinkamas Programos nuostatas.

2. Kartu su Projektu suinteresuotoms institucijoms būtų tikslinga teikti derinti ir Viešojo administravimo tobulinimo tarpinstitucinio veiklos plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2011 m. sausio 26 d. nutarimu Nr. 131, pakeitimo/pripažinimo netekusiu galios projektą.

            3. Atkreiptinas dėmesys ir į tai, kad Plano projekto 2.2.1.2. p. numatytas priemonės „plėsti elektroninių paslaugų teikimą ir didinti jų prieinamumą“ įgyvendinimo veiksmas tapatus Lietuvos informacinės visuomenės plėtros 2011 – 2019 metų programos įgyvendinimo 2013 – 2015 metų tarpinstitucinio veiklos plano projekto (Seimo teisės aktų informacinės sistemos Projektų registravimo posistemėje Nr. 12-2624-02) (toliau – IVP TVP projektas) 2.1.1. priemonei, o Plano 3.2.3.7 veiksmas tapatus IVP TVP projekto 1.2.1 priemonei. Siekiant išvengti priemonių (įgyvendinimo veiksmų), o kartu ir finansavimo dubliavimo, siūlytina šiuo aspektu iš esmės peržiūrėti Plano projekto ir IVP TVP projekto nuostatas.

 

 

 

Teisingumo viceministras                                                                                           Tomas Vaitkevičius

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Egidija Konopliova-Budrikienė, (8 5) 266 2957, el. p. [email protected]

Marius Rakštelis, (8 5) 266 2874, el. p. [email protected]                                                    Originalas nebus siunčiamas

Andrius Miliūnas, (8 5) 266 2906, el. p. [email protected]