Biudžetinė įstaiga, Gedimino pr. 38, LT-01104
Vilnius, tel. 8 706 64 845, 8 706 64 868,
faks. 8 706 64 762, el. p. [email protected], http://www.ukmin.lt.
Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188621919
Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijai |
|
2012-09-14 |
Nr. (28.3-83)-3-5217 |
|
|
|
|
Kopija: |
|
|
|
Lietuvos Respublikos Vyriausybei
|
|
|
|
|
|
|
|
dėl Lietuvos respublikos vyriausybės nutarimų projektų |
Ūkio ministerija, išnagrinėjo Jūsų 2012 m. rugsėjo 10 d. Lietuvos Respublikos Vyriausybei pateiktus Vyriausybės nutarimų projektus: „Dėl Lietuvos Respublikos reklamos įstatymo 14 straipsnio pakeitimo ir papildymo įstatymo projekto Nr. XIP-4092“ ir „Dėl Lietuvos Respublikos maisto įstatymo 2 straipsnio papildymo ir įstatymo papildymo 61 straipsniu įstatymo projekto Nr. XIP-1733(2)“. Atsižvelgdami į tai, kad projektai nebuvo derinti su Ūkio ministerija, teikiame šias pastabas ir pasiūlymus:
1. Nepritariame nutarimo projektui dėl Reklamos įstatymo projekto Nr. XIP-4092. Siūlome keisti projektą ir jame nepritarti Reklamos įstatymo projektui Nr. XIP-4092 dėl šių priežasčių:
1.1. Reklamos įstatymo projekte Nr. XIP-4092 siūlomas draudimas reklamuoti energinius gėrimus vaikams ir paaugliams skirtuose leidiniuose, televizijos ir radijo laidose bei jiems skirtuose renginiuose, yra nepagrįstas ir neproporcingas įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodytam siekiamam tikslui – apsaugoti vaikų ir paauglių sveikatą. Šį tikslą galima pasiekti įgyvendinant šiuo metu galiojančiuose įstatymuose ir kituose teisės aktuose nustatytą į vaikus orientuotos reklamos reguliavimą:
– Lietuvos Respublikos reklamos įstatymo (Žin., 2000, Nr. 64-1937) 14 str. 4 dalyje įtvirtintą draudimą energinius gėrimus nurodyti kaip rėmėjų gaminius ar kitaip juos reklamuoti ugdymo įstaigose, kurias lanko jaunesni kaip 18 metų asmenys, taip pat juos platinti reklamos tikslais jaunesniems kaip 18 metų asmenims;
– Lietuvos Respublikos nepilnamečių apsaugos nuo neigiamo viešosios informacijos poveikio įstatyme (Žin., 2002, Nr. 91-3890; 2009, Nr. 86-3637) nustatytus apribojimus skleisti informaciją, kuria skatinami blogi mitybos, higienos ir fizinio pasyvumo įpročiai. Šie apribojimai yra taikomi ir reklamai;
– Lietuvos Respublikos visuomenės informavimo įstatyme (Žin., 1996, Nr. 71-1706; 2006, Nr. 82-3254) nustatytą draudimą iki 30 min. trukmės vaikams skirtas programas pertraukti reklama, taip pat įtvirtintas nuostatas, numatančias įterpiamos į vaikams skirtas programas reklamos apie maisto produktus ir gėrimus reguliavimą savireguliacijos priemonėmis.
– Lietuvos higienos normoje HN 119:2002 „Maisto produktų ženklinimas“, patvirtintoje Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2002 m. gruodžio 24 d. įsakymu Nr. 677 (Žin., 2003, Nr. 13-530), įtvirtintą reikalavimą, pagal kurį Lietuvoje parduodamų energinių gėrimų etiketėje privaloma nurodyti, kad į produktą įdėta kofeino, nurodant kofeino kiekį mg/100ml, ir pateikti įspėjimą, kad tai nerekomenduojama vaikams ir nėščioms moterims;
– Maitinimo organizavimo ikimokyklinio ugdymo, bendrojo ugdymo mokyklose ir vaikų socialinės globos įstaigose tvarkos apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2011 m. lapkričio 11 d. įsakymu Nr. V-964 Žin., 2011, Nr. 140-6573), nustatytą draudimą teikti vaikų maitinimui mokyklose ir socialinės globos įstaigose kavą ir energinius gėrimus.
1.2. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (ES) Nr. 1169/2011 dėl informacijos apie maistą teikimo vartotojams nenumato jokio atskiro žymėjimo, nurodančio energinius gėrimus nemaišyti su alkoholiniais gėrimais. Todėl Reklamos įstatymo projekte Nr. XIP-4092 siūlomas įtvirtinti reikalavimas energinių gėrimų reklamoje pateikti nuorodą „nemaišyti su alkoholiniais gėrimais“ prieštarautų Europos Sąjungos teisei, be to, įgyvendinant įstatymo projekte numatomą reikalavimą verslas patirtų papildomų išlaidų.
1.3. Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos duomenimis nėra nustatyta energinių gėrimų reklamos pažeidimų, taip pat į vaikus orientuotos energinių gėrimų reklamos. Todėl siūlomas draudimas yra perteklinis ir neaktualus.
1.4. Be to, keliama problema gali būti sprendžiama ir savireguliacijos priemonėmis.
Šiuo metu Lietuvoje yra įsteigta Lietuvos nealkoholinių gėrimų gamintojų bei importuotojų asociacija, kuri jungia 3 pagrindinius energinių gėrimų gamintojus ir platintojus. Šių energinių gėrimų gamintojų ir platintojų skleidžiamos reklamos televizijoje dalis sudaro apie 95 procentus visos energinių gėrimų reklamos televizijoje. 2 iš šios asociacijos narių yra tarptautinės kompanijos, kurios vadovaujasi Europos gaiviųjų gėrimų asociacijų sąjungos (UNESDA) Energinių gėrimų ženklinimo ir rinkodaros kodeksu. Šio kodekso vienas pagrindinių tikslų – riboti į vaikus orientuotą energinių gėrimų reklamą, taikyti griežtesnes, nei numatyta teisės aktuose, energinių gėrimų rinkodaros reguliavimo priemones. Pastebėtina, kad Lietuvos nealkoholinių gėrimų gamintojų bei importuotojų asociacija šiuo metu rengia analogišką UNESDA Energinių gėrimų ženklinimo ir rinkodaros kodeksui Memorandumą, prie kurio prisijungti bus kviečiami ir šiai asociacijai nepriklausantys energinių gėrimų gamintojai ir platintojai, teikiantys energinius gėrimus į Lietuvos rinką.
2. Dėl nutarimo projekto dėl Maisto įstatymo projekto Nr. XIP-1733(2):
Siūlome tikslinti projektą ir, atsižvelgiant į šio rašto 1 punkte pateiktus argumentus dėl Reklamos įstatymo projekto XIP-4092, koreguoti nutarimo projekto 3 punktą, t. y., išbraukti žodžius „bei priėmus reklamos reguliavimo nuostatas, draudžiančias reklamuoti energinius gėrimus vaikams ir paaugliams skirtuose laikraščiuose, žurnaluose, knygose, televizijos ir radijo laidose, taip pat vaikams bei paaugliams skirtuose renginiuose, akcijose bei konkursuose“.
Ūkio viceministras Giedrius Kadziauskas
Romalda Zutkienė, 8 706 64 607, el.p. [email protected]