LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS PARAMOS BŪSTUI ĮSIGYTI AR IŠSINUOMOTI IR DAUGIABUČIAMS NAMAMS ATNAUJINTI (MODERNIZUOTI) ĮSTATYMO 13, 14 IR 15 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
IR
LIETUVOS RESPUBLIKOS PINIGINĖS SOCIALINĖS PARAMOS NEPASITURINTIEMS GYVENTOJAMS ĮSTATYMO 8 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
AIŠKINAMASIS RAŠTAS
Projektų rengimą paskatinusios priežastys.
1. Nesudarytos galimybės lengvatinius kreditus atnaujinimo (modernizavimo) projektams įgyvendinti teikti bendrojo naudojimo objektų valdytojų, veikiančių butų ir kitų patalpų savininkų naudai, vardu ir savivaldybių paskirtiems juridiniams asmenims, įgyvendinantiems atnaujinimo (modernizavimo) projektus pagal savivaldybių programas. Tai riboja atnaujinimo (modernizavimo) projektų įgyvendinimo būdus ir galimybes, nes daugeliu atveju daugiabučių namų butų ir kitų patalpų savininkams, pageidaujantiems dalyvauti atnaujinimo (modernizavimo) procese, psichologiškai nepatogu ir finansiškai nepatrauklu lėšas projektui įgyvendinti skolintis savo vardu ir tapti skolininkais bankui.
2. Nereglamentuotas kredito ir palūkanų apmokėjimas nepasiturintiems gyventojams, kai atnaujinimo (modernizavimo) projektai įgyvendinami pagal savivaldybės patvirtintą programą.
Projektų tikslas ir uždaviniai.
Projektų tikslas – didinti savivaldybių iniciatyvą rengti savivaldybių energinio efektyvumo didinimo ir teritorijų tvarkymo programas ir sudaryti lankstesnes sąlygas įgyvendinti daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) projektus.
Uždaviniai įstatymų projektų tikslui įgyvendinti:
1. Sudaryti galimybes sutartis su bankais dėl lengvatinio kredito teikimo atnaujinimo (modernizavimo) projektams įgyvendinti sudaryti ne tik butų ir kitų patalpų savininkų vardu, bet ir bendrojo naudojimo objektų valdytojo, veikiančio butų ir kitų patalpų savininkų naudai, vardu, taip pat savivaldybių paskirtiems juridiniams asmenims, įgyvendinantiems savivaldybių patvirtintas programas.
2. Užtikrinti valstybės paramos teikimą nepasiturintiems gyventojams, kai atnaujinimo (modernizavimo) projekto įgyvendinimą finansuoja savivaldybės paskirtas juridinis asmuo pagal savivaldybės patvirtintą programą.
Kaip šiuo metu yra teisiškai reglamentuojami įstatymų projektuose aptarti klausimai.
1. Pagal Valstybės paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti ir daugiabučiams namams atnaujinti (modernizuoti) įstatymo 15 straipsnį sprendimus dėl lėšų skolinimosi projektui įgyvendinti ir kredito sutarties sąlygų butų ir kitų patalpų savininkai priima mutatis mutandis Civilinio kodekso 4.85 straipsnyje nustatyta sprendimų priėmimo tvarka. Sutartis su bankais ar kitomis kredito įstaigomis dėl kredito daugiabučio namo atnaujinimo (modernizavimo) projektui įgyvendinti butų ir kitų patalpų savininkų vardu sudaro bendrojo naudojimo objektų valdytojas.
2. Piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo 8 straipsnio 8 dalyje nustatyta, kad šildymo ir nešildymo sezono metu jiems apmokami kreditas ir palūkanos per kredito sutartyje nustatytą laikotarpį juos pervedant bendrojo naudojimo objektų valdytojui Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka.
Kokios numatomos naujos teisinio reglamentavimo nuostatos.
1. Siūlome pakeisti Valstybės paramos įstatymo 15 straipsnį ir jį išdėstyti nauja redakcija, nustatant ne tik sprendimų dėl atnaujinimo (modernizavimo) projektų finansavimo, bet ir dėl šių projektų įgyvendinimo priėmimo tvarką, kuri svarbi derinant valstybės paramos teikimą pagal valstybės ir savivaldybių programas. Šio straipsnio pavadinimą siūloma išdėstyti taip: „15 straipsnis. Sprendimų dėl atnaujinimo (modernizavimo) projektų įgyvendinimo ir finansavimo priėmimo ir vykdymo tvarka“ . Šio straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad visais atvejais sprendimą dėl atnaujinimo (modernizavimo) projekto įgyvendinimo priima butų ir kitų patalpų savininkai balsų dauguma Civilinio kodekso 4.85 straipsnyje nustatyta sprendimų priėmimo tvarka ir tuo pačiu pasitvirtina Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka parengtą daugiabučio namo atnaujinimo (modernizavimo) investicijų planą. Pagal galiojančius teisės aktus investicijų planas – tai projekto techninio ekonominio pagrindimo dokumentas, kuriame pagrindžiamos atnaujinimo (modernizavimo) priemonės, jų kaina ir energinis naudingumas, projekto finansavimo planas.
Šio straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad bendrąja tvarka atnaujinimo (modernizavimo) projekto įgyvendinimą, vadovaujantis investicijų planu, organizuoja bendrojo naudojimo objektų valdytojas (bendriją, jungtinės veiklos sutarties dalyvių įgaliotas asmuo, administratorius). Kai šis projektas įgyvendinamas pagal savivaldybės programą, projekto įgyvendinimas ir finansavimas butų ir kitų patalpų savininkų sprendimu pagal pavedimo sutartį gali būti pavestas savivaldybės paskirtam juridiniam asmeniui.
Šio straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti, kad sutartis su bankais ar kitomis kredito įstaigomis dėl kredito daugiabučio namo atnaujinimo (modernizavimo) projektui įgyvendinti butų ir kitų patalpų savininkų vardu arba savo vardu, veikdamas butų ir kitų patalpų savininkų naudai, sudaro bendrojo naudojimo objektų valdytojas. Jeigu projektas įgyvendinamas pagal savivaldybės programą, sutartis su bankais dėl kredito daugiabučio namo atnaujinimo (modernizavimo) projektui įgyvendinti savo vardu gali sudaryti savivaldybės paskirtas juridinis asmuo. Šiuo atveju butų ir kitų patalpų savininkai pavedimo sutartyje turi prisiimti prievolę joje nustatyta tvarka apmokėti išlaidas, susijusias su kredito grąžinimu ir palūkanomis ir kredito grąžinimo administravimu.
2. Siūloma pakeisti Piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo 8 straipsnio 8 dalį, nustatant, kad nepasiturintiems gyventojams šildymo ir nešildymo sezono metu Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka apmokama jiems tenkanti kredito ir palūkanų mėnesinė įmoka. Tokia įstatymo nuostata užtikrins galimybę už nepasiturinčius gyventojus apmokėti jiems tenkančią kredito ir palūkanų mėnesinę įmoką, nepriklausomai kas yra kredito gavėjas.
3. Atsižvelgus į Piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo 8 straipsnio 8 dalies siūlomą pakeitimą ir redakcinio pobūdžio motyvus, siūloma pakeisti Valstybės paramos įstatymo 13 straipsnio 1 dalies 4 punktą ir 14 straipsnio 2 dalį, įrašant vietoje žodžių ,,kreditą ir palūkanas“ žodžius ,,kredito ir palūkanų mėnesinę įmoką“.
4. Atsižvelgus į Valstybės biudžeto sandaros įstatymo pasikeitimą, siūloma pakeisti Valstybės paramos įstatymo 14 straipsnio 1 dalį, vietoje žodžių ,,Specialiajai daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) programai“ įrašant žodžius ,,Daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) programai“.
Galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta.
Nustačius galimybę atnaujinimo (modernizavimo) projekto įgyvendinimą ir finansavimą pavesti savivaldybės paskirtam juridiniam asmeniui, gali padidėti projekto įgyvendinimo administravimo našta dėl PVM už teikiamas projekto administravimo paslaugas ir išlaidos, susijusios su kredito grąžinimo administravimu.
Kokią įtaką įstatymai turės kriminogeninei situacijai, korupcijai.
Įstatymai įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai neturės.
Kaip įstatymų įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai.
Įstatymo projektas neturėtų neigiamai įtakoti verslo sąlygų ir jo plėtros.
Įstatymų inkorporavimas į teisinę sistemą.
Priėmus įstatymus reikės:
1. Pakeisti Valstybės paramos daugiabučiams namams atnaujinti (modernizuoti) teikimo ir daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) projektų įgyvendinimo priežiūros taisykles, patvirtintas Vyriausybės 2009 m. gruodžio 16 d. nutarimu Nr. 1725 „Dėl Valstybės paramos daugiabučiams namams atnaujinti (modernizuoti) teikimo ir daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) projektų įgyvendinimo priežiūros taisyklių patvirtinimo ir daugiabučio namo atnaujinimo (modernizavimo) projektui įgyvendinti skirto kaupiamojo įnašo ir (ar) kitų įmokų didžiausios mėnesinės įmokos nustatymo“.
2. Pakeisti Kredito, paimto daugiabučiam namui atnaujinti (modernizuoti) ir palūkanų apmokėjimo už asmenis, turinčius teisę į būsto šildymo išlaidų kompensaciją, tvarkos aprašą, patvirtintą aplinkos ministro ir socialinės apsaugos ir darbo ministro 2012-02-24 įsakymu Nr. D1-174/ A1-116.
Ar įstatymo projektai parengti laikantis Valstybinės kalbos, Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymų reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas, o projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka:
Parengti projektai atitinka Valstybinės kalbos, Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymų reikalavimus ir bendrinės lietuvių kalbos normas, nauji terminai nenaudojami.
Ar projektai atitinka Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas bei Europos Sąjungos dokumentus.
Įstatymų projektai neprieštarauja Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms bei Europos Sąjungos dokumentams.
Įstatymų įgyvendinimui reikalingų lydimųjų teisės aktų rengimas.
Įstatymams įgyvendinti reikalingus teisės aktus parengs Aplinkos ministerija ir Socialinės apsaugos ir darbo ministerija.
Projektų rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados.
Rengiant įstatymo projektą dalyvavo Aplinkos ministerijos, Finansų ministerijos, Teisingumo ministerijos, Centrinės projektų valdymo agentūros, Būsto ir urbanistinės plėtros agentūros, Ministro Pirmininko tarnybos atstovai ir specialistai, Europos investicijų banko Lietuvoje atstovai ir konsultantai.
Kiek biudžeto lėšų pareikalaus ar leis sutaupyti įstatymo įgyvendinimas.
Įstatymų įgyvendinimas papildomų valstybės biudžeto lėšų nepareikalaus.
Įstatymų projektų autorius.
Įstatymo projekto rengėjas – Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Statybos ir būsto departamento (direktorė E. Meškauskienė, tel. 266 3568) Būsto skyriaus (vedėja E. Radavičienė, tel. 266 3571) vedėjo pavaduotojas Ramūnas Šveikauskas (tel. 266 3574) ir vyriausiasis specialistas Vytautas Jonaitis (tel. 266 3570).
Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiems projektams įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, yra „atnaujinimas (modernizavimas)“, „būstas“.
Aplinkos ministras Gediminas Kazlauskas