LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISINGUMO MINISTERIJA

Biudžetinė įstaiga, Gedimino pr. 30, LT-01104 Vilnius,

tel. (8 5) 266 2984, faks. (8 5) 262 5940, el. p. [email protected],

atsisk. sąskaita LT267044060000269484 AB SEB bankas, banko kodas 70440.

Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188604955

 

Lietuvos Respublikos ūkio ministerijai                                    2012-08-       Nr.

                                                                                                Į 2012-08-06  Nr. (28.2-83)-3-4473

 

DĖL išvados lietuvos respublikos vyriausybės nutarimų projektams

 

 

Teisingumo ministerija pagal kompetenciją išnagrinėjo pateiktą išvadai gauti Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. balandžio 7 d. nutarimo Nr. 383 „Dėl Mažmeninės prekybos tabako gaminiais licencijavimo taisyklių ir Tabako gaminių pardavimo taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo“ projektą (toliau – Nutarimo projektas Nr. 1) ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. balandžio 7 d. nutarimo Nr. 384 „Dėl Didmeninės prekybos tabako gaminiais licencijavimo taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo“ projektą (toliau – Nutarimo projektas Nr. 2) ir teikia šią teisinę išvadą.

Teisingumo ministerija pastabų dėl Nutarimo projekto Nr. 1 ir Nutarimo projekto Nr. 2 teisinio reguliavimo tikslo ir galimų pasekmių neturi.

Dėl numatomo teisinio reguliavimo priemonių:

1. Nutarimo projekto Nr. 1 ir Nutarimo projektas Nr. 2 lydimuosius dokumentus siūlytina papildyti informacija, kodėl yra tikslinga atsisakyti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. balandžio 7 d. nutarimo Nr. 384 „Dėl Didmeninės prekybos tabako gaminiais licencijavimo taisyklių patvirtinimo“ 2.3 ir 2.4 punktų (ar Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. balandžio
7 d. nutarimo Nr. 384 „Dėl Didmeninės prekybos tabako gaminiais licencijavimo taisyklių patvirtinimo“ 2.3 ir 2.4 punktų paskutiniųjų sakinių dėl nepakeistų licencijų verstis tabako gaminių importu galiojimo panaikinimo bei nepatikslintų licencijų verstis didmenine prekyba tabako gaminiais galiojimo sustabdymo aktualumas jau yra išnykęs?).

2. Pastebėtina, kad Nutarimo projektu Nr. 1 nauja redakcija dėstomų Mažmeninės prekybos tabako gaminiais licencijavimo taisyklių projekto (toliau – Mažmeninės prekybos tabako gaminiais licencijavimo taisyklės) 2 punkto trečiojoje pastraipoje bei Nutarimo projektu Nr. 2 nauja redakcija dėstomų Didmeninės prekybos tabako gaminiais licencijavimo taisyklių projekto (toliau – Didmeninės prekybos tabako gaminiais licencijavimo taisyklės) 2 punkto antrojoje pastraipoje nurodyta tabako gaminių sąvoka jau yra apibrėžta Lietuvos Respublikos tabako kontrolės įstatymo (toliau – Įstatymas) 2 straipsnio 13 dalyje, pagal kurią tabako gaminiai – rūkyti, uostyti, čiulpti ar kramtyti skirti gaminiai, pagaminti tik iš tabako (tiek genetiškai modifikuoto, tiek nemodifikuoto) arba kuriuose yra tabako. Svarstytina, ar nebūtų tikslinga Mažmeninės prekybos tabako gaminiais licencijavimo taisyklių 2 punkto trečiosios pastraipos bei Didmeninės prekybos tabako gaminiais licencijavimo taisyklių 2 punkto antrosios pastraipos atsisakyti kaip nesukuriančių pridėtinės vertės. Jei nebūtų atsižvelgta į šią pastabą, siūlytina Mažmeninės prekybos tabako gaminiais licencijavimo taisyklių 2 punkto trečiąją pastraipą bei Didmeninės prekybos tabako gaminiais licencijavimo taisyklių 2 punkto antrąją pastraipą patikslinti, tabako gaminių sąvoką suderinant su Įstatymo
2 straipsnio 13 dalimi.

3. Atsižvelgiant į Viešojo valdymo tobulinimo 2012-2020 metų programoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 m. vasario 7 d. nutarimu Nr. 171, (toliau – Programa) numatytą siekį didinti pagrindinių viešųjų ir administracinių paslaugų, perkeltų į elektroninę erdvę (visiško pasiekiamumo internetu brandos lygiu), dalį (procentais), siūlytina Didmeninės prekybos tabako gaminiais licencijavimo taisyklėse bei Mažmeninės prekybos tabako gaminiais licencijavimo taisyklėse įtvirtinti galimybę (pagal techninius pajėgumus) licencijas išduoti elektronine forma, kartu patikslinant Didmeninės prekybos tabako gaminiais licencijavimo taisyklių 4.6 punktą bei Mažmeninės prekybos tabako gaminiais licencijavimo taisyklių 4.9 punktą.

4. Atsižvelgiant į tai, jog Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 m. liepos 18 d. nutarimo Nr. 937 „Dėl Licencijavimo pagrindų aprašo patvirtinimo“ 3.5 punkte jau yra pavesta valstybės institucijoms informaciją apie licencijų išdavimą, licencijų patikslinimą, jų galiojimo sustabdymą, licencijų galiojimo sustabdymo panaikinimą ir licencijų galiojimo panaikinimą papildomai skelbti interneto svetainėje www.verslovartai.lt iki bendros informacinės sistemos sukūrimo, siūlytina atsisakyti Didmeninės prekybos tabako gaminiais licencijavimo taisyklių 6.4 ir 32 punktų papildymo analogiško turinio reikalavimu Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentui.

Jei nebūtų atsižvelgta į šį pasiūlymą, Didmeninės prekybos tabako gaminiais licencijavimo taisyklių 6.4 punktas papildytinas sąlyginiu terminu, iki kurio tokio pobūdžio informacija interneto svetainėje www.verslovartai.lt skelbtina, o Didmeninės prekybos tabako gaminiais licencijavimo taisyklių 32 punkto ta apimtimi, kuria iš licencijas išduodančios institucijos reikalaujama skelbti apie sprendimą sustabdyti arba panaikinti licencijos galiojimą savo interneto svetainėje bei interneto svetainėje www.verslovartai.lt, siūlytina atsisakyti, kadangi ši nuostata dubliuoja Didmeninės prekybos tabako gaminiais licencijavimo taisyklių 6.4 punktą.

Kartu pastebėtina, jog Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 m. liepos 18 d. nutarimo
Nr. 937 „Dėl Licencijavimo pagrindų aprašo patvirtinimo“ 3.5 punktas taikytinas tik valstybės institucijoms, kadangi
Vyriausybė pavedimus ir duoti gali tik toms valstybės institucijoms, kurios yra jai pavaldžios ir atskaitingos. Be to, Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 2.78 straipsnio
2 dalyje taip pat nėra nustatyta, jog licencijavimo taisyklėse turėtų būti nustatyti reikalavimai informacijos apie išduotas licencijas, licencijų patikslinimą, licencijų galiojimo sustabdymą, licencijų galiojimo sustabdymo panaikinimą ir licencijų galiojimo panaikinimą skelbimui. Atsižvelgiant į tai, siūlytina pakartotinai apsvarstyti, ar tikslinga Mažmeninės prekybos tabako gaminiais licencijavimo taisyklių 6.4 ir 34 punktus papildyti ta apimtimi, kuria licencijas išduodančios institucijos funkcijas vykdančias savivaldybės vykdomąsias institucijas siūloma įpareigoti informaciją apie išduotas licencijas, licencijų patikslinimą, licencijų galiojimo sustabdymą, licencijų galiojimo sustabdymo panaikinimą ir licencijų galiojimo panaikinimą skelbti interneto svetainėje www.verslovartai.lt. Kartu siūlytina Mažmeninės prekybos tabako gaminiais licencijavimo taisyklių 34 punkte atsisakyti reikalavimo licencijas išduodančiai institucijai skelbti apie sprendimą sustabdyti arba panaikinti licencijos galiojimą savo interneto svetainėje, kadangi ši nuostata jau yra įtvirtinta Mažmeninės prekybos tabako gaminiais licencijavimo taisyklių
6.4 punkte.

5. Svarstytina, ar nebūtų tikslinga atsisakyti Mažmeninės prekybos tabako gaminiais licencijavimo taisyklių 5 ir 24 punktų bei Didmeninės prekybos tabako gaminiais licencijavimo taisyklių 5 ir 22 punktų kaip nesukuriančių pridėtinės vertės, kadangi šios nuostatos iš esmės pakartoja Įstatymo 11 straipsnio 2 ir 3 dalis bei 25 straipsnio 1 dalį.

Jei nebūtų atsižvelgta į šią pastabą, siūlytina patikslinti Mažmeninės prekybos tabako gaminiais licencijavimo taisyklių 24 punktą, papildomai nurodant, jog veiklos, susijusios su tabako gaminiais, priežiūrą vykdo ir muitinė, siekiant šią nuostatą suderinti su Įstatymo 25 straipsnio
1 dalimi.

6. Abejotina, ar tam, kad būtų galima užsiimti mažmenine prekyba tabako gaminiais keliose tabako gaminių prekybos vietose, esančiose skirtingais adresais, reikalingos daugiau nei viena licencija, yra gera praktika (žr. Mažmeninės prekybos tabako gaminiais licencijavimo taisyklių
11 punktą). Pastebėtina, jog Įstatyme tokio reikalavimo nėra, todėl siūlytina įvertinti galimybę tokiais atvejais išduoti vieną licenciją, taip sumažinant administracinę naštą ūkio subjektams.

7. Mažmeninės prekybos tabako gaminiais licencijavimo taisyklių 17.4 punkte brauktini žodžiai „ar užsienio juridinio asmens filialas“, kadangi pagal Civilinio kodekso 2.95 straipsnio
2 dalį, reorganizavimo procedūra gali būti taikoma tik juridiniam asmeniui. Atitinkama pastaba taikytina ir Didmeninės prekybos tabako gaminiais licencijavimo taisyklių 14.4 punktui.

8. Didmeninės prekybos tabako gaminiais licencijavimo taisyklių 15.1 punktą bei Mažmeninės prekybos tabako gaminiais licencijavimo taisyklių 18.1 punktą siūlytina papildyti paraiškoje nurodytina informacija, kokiu būdu juridinis asmuo ar užsienio juridinio asmens filialas norėtų gauti patikslintą licenciją.

9. Taip pat svarstytina, ar nebūtų tikslinga, siekiant teisinio aiškumo ir atsižvelgiant į Mažmeninės prekybos tabako gaminiais licencijavimo taisyklių 20 punktą, Mažmeninės prekybos tabako gaminiais licencijavimo taisyklių 18 punktą papildyti, nurodant, jog kartu su paraiška turėtų būti pateikiami ir licencijos patikslinimo priežastis pagrindžiantys dokumentai. Atitinkamai siūlytina papildyti ir Didmeninės prekybos tabako gaminiais licencijavimo taisyklių 15 punktą.

10. Siūlytina Mažmeninės prekybos tabako gaminiais licencijavimo taisyklių 21 punkto bei Didmeninės prekybos tabako gaminiais licencijavimo taisyklių 18 punkto atsisakyti kaip perteklinių.

11. Vertinant Nutarimo projektu Nr. 1 nauja redakcija dėstomą Tabako gaminių pardavimo taisyklių projektą (toliau – Tabako gaminių taisyklės), konstatuotina, kad absoliuti dauguma Tabako gaminių taisyklių nuostatų yra perkelta iš Įstatymo.

Atsižvelgiant į tai, kad visi Tabako gaminių pardavimo taisyklių nuostatose nustatyti draudimai yra įtvirtinti Įstatyme, o jog Įstatymo nuostatos neįgalioja Vyriausybės nustatyti tabako gaminių pardavimui skirtų taisyklių, siūlytina Tabako gaminių pardavimo taisyklių atsisakyti.

Kartu pastebėtina, jog Kasos aparatų diegimo ir naudojimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. rugpjūčio 13 d. nutarimu Nr. 1283, 6 punkte jau yra nurodyta, jog „visi ūkio subjektai, prekiaujantys naftos produktais, automobilių dujomis, alkoholiniais gėrimais, apdorotu tabaku arba cukrumi, kiekvienoje mažmeninės prekybos šiais produktais atsiskaitymo vietoje privalo įrengti kasos aparatą“, todėl abejotinas ir šios nuostatos dubliavimo Tabako gaminių pardavimo taisyklių 13 punkte tikslingumas.

 

Dėl teisės technikos:

1. Nutarimo projekto Nr. 1 ir Nutarimo projekto Nr. 2 1 punkte brauktina „Žin., 2006,
Nr. 16-557“ (žr. Įstatymų ir kitų teisės aktų rengimo rekomendacijų, patvirtintų Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 1998 m. rugpjūčio 17 d. įsakymu Nr. 104, (toliau – Rekomendacijos) 47.4 punktą).

2. Atsižvelgiant į Įstatymo 11 straipsnio 1 dalį, Nutarimo projekto Nr. 2 nauja redakcija dėstomo Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. balandžio 7 d. nutarimo Nr. 384 „Dėl Didmeninės prekybos tabako gaminiais licencijavimo taisyklių patvirtinimo“ projekto 2 punkte prieš žodžius „juridinis asmuo“ įrašytini žodžiai „Lietuvos Respublikoje įsteigtas“.

3. Siūlytina patikslinti Didmeninės prekybos tabako gaminiais licencijavimo taisyklių
24.3 punkto bei Mažmeninės prekybos tabako gaminiais licencijavimo taisyklių 26.3 punkto formuluotes, nurodant, jog jei licencijos turėtojas mano, kad jo teisės yra pažeistos, jis turi teisę apskųsti licencijas išduodančios institucijos sprendimus (siūlytina atsisakyti nuorodos į konkrečias galimų licencijas išduodančios institucijos sprendimų rūšis) Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatyme nustatyta tvarka.

4. Didmeninės prekybos tabako gaminiais licencijavimo taisyklių 25 punkte vietoj žodžių „suteiktas teises“ įrašytini žodžiai „suteiktų teisių“. Atitinkamai siūlytina patikslinti ir Mažmeninės prekybos tabako gaminiais licencijavimo taisyklių 27 punktą.

5. Atsižvelgiant į Rekomendacijų 17 punktą, Nutarimo projekto Nr. 1 ir Nutarimo projekto
Nr. 2 lyginamuosiuose variantuose teisės aktą priimančios institucijos pavadinimas, teisės akto rūšies pavadinimas ir antraštė turėtų būti parašyta paryškintomis raidėmis.

6. Taip pat atkreipiame dėmesį, kad rašte, kuriuo teisės akto projektas teikiamas išvadoms gauti, turėtų būti pateikta Lietuvos Respublikos Vyriausybės teisėkūros taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2009 m. rugsėjo 30 d. nutarimu Nr. 1244, 31.3 punkte nurodyta informacija apie atliktą numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimą. Atitinkama informacija pateiktina ir teikime Vyriausybei.

 

Bendro pobūdžio pastaba:

Teisingumo ministerija, atsižvelgdama į Viešojo valdymo tobulinimo 2012-2020 metų programoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 m. vasario 7 d. nutarimu Nr. 171, įtvirtintą vieną iš šios programos įgyvendinimo vertinimo kriterijų – Vyriausybės priimtų teisės aktų skaičiaus sumažėjimas, taip pat siūlo apsvarstyti galimybę Didmeninės prekybos taisykles ir Mažmeninės prekybos taisykles sujungti į vieną teisės aktą, kadangi didžioji dalis šių teisės aktų nuostatų iš esmės kartojasi.

 

 

Teisingumo viceministras                                                                                       Tomas Vaitkevičius

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sigita Vasiljevaitė, tel. (8 5) 266 2968, el. p. [email protected] (originalas nebus siunčiamas)         LR TM Siegel_TIC_9001.jpg