LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISINGUMO MINISTERIJA

 

Biudžetinė įstaiga, Gedimino pr. 30, LT-01104 Vilnius,

tel. (8 5) 266 2984, faks. (8 5) 262 5940, el. p. [email protected],

atsisk. sąskaita LT267044060000269484 AB SEB bankas, banko kodas 70440.

Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188604955

 

 

Lietuvos Respublikos energetikos ministerijai                                  2012-08-     Nr.

                                                                                                         Į 2012-08-10 Nr. (17.2-16)3-2958

 

 

DĖL VYRIAUSYBĖS NUTARIMO PROJEKTO

 

Teisingumo ministerija, išnagrinėjusi Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo „Dėl Viešuosius interesus atitinkančių paslaugų elektros energetikos sektoriuje lėšų administravimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ projektą (toliau – nutarimo projektas), neturėdama pastabų ir pasiūlymų dėl nutarimo projekto tikslo ir teisinio reguliavimo pasekmių bei nevertindama nutarimo projekto ekonominio ir finansinio pagrįstumo, siūlomų surinktinų ir mokėtinų lėšų apskaičiavimo principų ir būdų, teikia pastabas dėl siūlomų teisinio reguliavimo priemonių ir nutarimo projekto teisės technikos.

 

Dėl siūlomų teisinio reguliavimo priemonių:

1.        Nutarimo projektu siūlomo patvirtinti Viešuosius interesus atitinkančių paslaugų elektros energetikos sektoriuje lėšų administravimo tvarkos aprašo (toliau – Aprašo projektas) 2 punktą siūlytina papildyti „viešuosius interesus atitinkančių paslaugų lėšų administratoriaus“ sąvokos apibrėžimu, aiškiai nurodant ir lėšų administratoriaus vykdomas funkcijas.

2.        Aprašo projekte vartojama sąvoka „asmuo, naudojantis elektros energiją ūkiniams poreikiams tenkinti“, kuri iš esmės skirta lėšų mokėtojui apibūdinti (pagal Aprašo projekto 11.1-11.2 ir 12 punktus) ir šios sąvokos turinys pateikiamas Aprašo projekto 2 punkte.

Pažymėtina, kad vadovaujantis Elektros energetikos įstatymo 44 straipsnio 3 dalimi, 46 straipsnio 5 ir 6 dalimis mokėjimo už viešuosius interesus atitinkančias paslaugas pareiga nustatyta „vartotojams“, kurie pagal Elektros energetikos įstatymo 2 straipsnio 48 dalį suprantami kaip asmenys, kurių įrenginiai prijungti prie perdavimo arba skirstomųjų tinklų ar tiesioginės linijos ir kurie perka elektros energiją vartojimo tikslams, bei pagal Elektros energetikos įstatymo 70 straipsnio 2 dalį - asmenims, gaunantiems elektros energiją tiesiogine linija (tam skirtas Aprašo projekto 11.3 punktas). Kitiems subjektams nei vartotojai ar asmenys, gaunantys elektros energiją tiesiogine linija, įstatymas nenumato pareigos mokėti už viešuosius interesus atitinkančias paslaugas, todėl Aprašo projekto 2 punktu nustatant platesnį asmenų, iš kurių būtų renkamos lėšos, skirtos viešuosius interesus atitinkančių paslaugų teikimui kompensuoti, ratą (minimi ir ūkinės komercinės veiklos poreikiai, nėra sąlygos dėl elektros energijos pirkimo) būtų nepagrįstai išplečiamas įstatyminis reguliavimas ir poįstatyminiu teisės aktu tam tikriems subjektams būtų nustatomi įpareigojimai, kurie galėtų būti nustatyti tik įstatymu.

Atsižvelgiant į tai, kad išdėstyta, nepritariame Aprašo projekto 2 punkte įtvirtintam sąvokos „asmuo, naudojantis elektros energiją ūkiniams poreikiams tenkinti“ apibrėžimui ir manome, kad Aprašo projekte kalbant apie lėšų mokėtoją reikėtų vartoti „vartotojo“ sąvoką, kurios turinys būtų suprantamas taip, kaip nurodyta Elektros energetikos įstatyme.

3.        Elektros energetikos įstatymo 74 straipsnio 3 dalyje nurodoma, kad Vyriausybė skiria viešuosius interesus atitinkančių paslaugų lėšų administratorių, vadovaudamasi Vyriausybės nustatyta viešuosius interesus atitinkančių paslaugų lėšų administratoriaus skyrimo tvarka, tačiau minėtoje įstatymo nuostatoje nenurodoma, kad lėšų administratoriumi privalomai galėtų būti skiriamas privatus juridinis asmuo. Tuo tarpu Aprašo projekto 3 punktu siūloma nustatyti, kad lėšų administratoriumi Vyriausybės nutarimu skiriama energetikos įmonė, atitinkanti šiame punkte nustatytus reikalavimus. Šiame kontekste, be kita ko, pažymėtina, kad Iš Aprašo projekto II skyriaus nuostatų apskritai nėra aišku, kokiais kriterijais vadovaudamasi Energetikos ministerija spręstų, kurią energetikos įmonę siūlyti skirti lėšų administratoriumi, jeigu energetikos įmonių, atitinkančių Aprašo projekto 3 punkto reikalavimus, būtų daugiau nei viena. Kadangi, mūsų supratimu, Vyriausybei įstatymai nesuteikia teisės įpareigoti tam tikrą privatų juridinį asmenį teikti viešuosius interesus atitinkančių paslaugų lėšų administravimo paslaugas, manytume, kad tokiu atveju galėtų būti organizuojamas konkursas. Jeigu pasiūlymas lėšų administratoriaus paskyrimui būtų teikiamas atsižvelgiant į tam tikrus kriterijus, arba būtų tik viena energetikos įmonė, atitinkanti Aprašo projekto 3 punkte nustatytus reikalavimus, tokiu atveju siūlytina papildyti Aprašo projektą nuostata, kad energetikos įmonė lėšų administratoriumi gali būti skiriama jos sutikimu, bei reglamentuotini atvejai, kaip būtų sprendžiamas lėšų administratoriaus skyrimo klausimas energetikos įmonei atsisakius vykdyti lėšų administravimo funkcijas. Jeigu projektų rengėjų manymu, lėšų administratoriaus parinkimas ir paskyrimas turėtų būti privalomas privačiam juridiniam asmeniui, manytume, kad toks įpareigojimas turėtų turėti aiškų įstatyminį pagrindą ir tokiu atveju būtų tikslinga svarstyti Elektros energetikos įstatymo 74 straipsnio 3 dalies pakeitimą.

4.        Tuo pačiu pastebėtina, kad Aprašo projekto II skyriuje nereglamentuojama, kokiais atvejais galėtų būtų siūloma pakeisti paskirtą lėšų administratorių, kadangi atsižvelgiant į Aprašo projekto 4 punktą administratorius skiriamas neterminuotam laikui.

5.        Peržiūrėtina Aprašo projekto 3.5 punkto nuostata. Jeigu šios nuostatos tikslas yra nustatyti sąlygą, kad lėšų administratoriumi negalėtų būti skiriama energetikos įmonė, teikianti viešuosius interesus atitinkančias paslaugas, siūlytina tokiu būdu ir patikslinti nuostatos formuluotę. Priešingu atveju pastebėtina, kad subjektais, dalyvaujančiais paslaugų teisiniuose santykiuose, laikytini ir paslaugų gavėjai, kurių ratas būtų žymiai platesnis, o Aprašo projekto 3.5 punkte nustatytas ribojimas būtų taikomas ir pastarųjų atžvilgiu.

6.        Sistemiškai vertinant Aprašo projekto 6 ir 7 punktų nuostatas, atrodytų, jog remdamiesi tais pačiais perdavimo sistemos operatoriaus pateiktais duomenimis tiek balansavimo energijos tiekėjas, tiek lėšų administratorius iki tos pačios dienos privalės apskaičiuoti mokėtinas lėšas ir pateikti atitinkamas sąskaitas elektros energijos tiekėjui ir tam pačiam balansavimo energijos tiekėjui. Viena vertus, pastebėtina, kad elektros energijos tiekėjas ir balansavimo energijos tiekėjas gali sutapti; antra, kyla klausimas, kodėl lėšų administratorius negalėtų sąskaitos pateikti tiesiai elektros energijos tiekėjui? Ar tai reiškia, kad lėšų administratoriaus sąskaita balansavimo energijos tiekėjui ir balansavimo energijos tiekėjo sąskaita elektros energijos tiekėjui bus skirtingos? Pažymėtina, jog vadovaujantis Aprašo 11.1 punktu tam tikrais atvejais lėšas, skirtas viešuosius interesus atitinkančių paslaugų teikimui kompensuoti, gautų balansavimo energijos tiekėjas, tačiau Aprašo projekto 6 punkte nenurodyta, kad šie atvejai į sąskaitas, pateikiamas elektros energijos tiekėjui, nesančiam balansavimo energijos tiekėju, nebūtų įtraukiami.

7.        Peržiūrėtinas Aprašo projekto 13 ir 20 punktų santykis. Kadangi juose numatomas tas pats terminas – iki mėnesio, einančio po ataskaitinio mėnesio, priešpaskutinės darbo dienos – tiek surinktų lėšų pervedimui lėšų administratoriui, tiek šių lėšų išmokėjimui, svarstytina, ar Aprašo projekto 13 punkte nevertėtų nurodyto termino bent minimaliai paankstinti.

8.        Pažymėtina, kad Aprašo projekto V skyriuje nenumatomas lėšų išmokėjimas asmenims, teikiantiems Viešuosius interesus atitinkančių paslaugų elektros energetikos sektoriuje teikimo tvarkos aprašo 7.8 punkte nurodytas paslaugas.

9.        Atsižvelgiant į tai, kad Aprašo projekto 17 punkte nurodytiems viešuosius interesus atitinkančių paslaugų lėšų gavėjams pagal 17.1 punktą kiekvieną mėnesį bus sumokama 1/12 iš anksto einamiesiems metams Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos nustatytos lėšų sumos, abejotinas tikslingumas Aprašo projekto 17.2 punktu įtvirtinti nuostatą, įpareigojančią lėšų gavėjus kas mėnesį pateikti sąskaitą lėšoms išmokėti.

10.    Aprašo projekto 22 punktu nurodoma, kad lėšų administratorius kiekvieną mėnesį dengia lėšų administravimo sąnaudas, tačiau sąnaudų padengimo šaltinis nenurodomas. Siūlytina Aprašo projektą papildyti nuostata, kad lėšų administravimo sąnaudoms padengti naudojamos surinktos lėšos.

 

Teisės technikos požiūriu nutarimo projektui teikiame šias pastabas:

1.        Nutarimo projekto preambulę siūlytina papildyti nuoroda į Elektros energetikos įstatymo 74 straipsnio 3 dalį kaip vieną iš šio nutarimo priėmimo teisinių pagrindų, kadangi Aprašo projekto reguliavimo dalykas, kaip ir nurodoma Aprašo projekto 1 punkte bei II skyriuje, apima viešuosius interesus atitinkančių paslaugų lėšų administratoriaus skyrimo tvarką.

2.        Aprašo projekto 1 punktą siūlytina papildyti nurodant ir III skyriaus reguliavimo dalyką, be to, ketvirtoje šio punkto eilutėje prieš žodį „administravimo“ trūksta žodžio „lėšų“.

3.        Aprašo projekto 2 punkto trečioji pastraipa, pateikianti „elektros energijos rinkos kainos“ sąvokos apibrėžimą, tikslintina tuo aspektu, kad Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija praėjusiam kalendoriniam mėnesiui nustato vidutinę rinkos kainą (žr. Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 20 straipsnio 2 dalį ir Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2011 m. liepos 8 d. nutarimo Nr. O3-175 4 punktą).

4.        Aprašo projekto 2 punkto ketvirtąją pastraipą siūlytina papildyti Vyriausybės nutarimo, kuriuo buvo patvirtintas Viešuosius interesus atitinkančių paslaugų elektros energetikos sektoriuje teikimo tvarkos aprašas, rekvizitais ir oficialaus paskelbimo šaltiniu.

5.        Aprašo projekto 6 punkto pirmo sakinio pabaigoje trūksta žodžio „kiekius“.

6.        Aprašo projekto 16.2 ir 16.3 punktuose nuostatos, nurodančios kaip apskaičiuojama mokėtina lėšų suma, redaguotinos kalbos požiūriu.

7.        Atsižvelgiant į Aprašo projekto 18-19 punktų reguliavimo dalyką bei Aprašo projekto struktūrą, siūlytina minėtus punktus perkelti į Aprašo projekto III skyrių.

8.        Pastebėtina, kad Aprašo projekto 16 punkte nurodoma, kad lėšas išmoka „skirstomojo tinklo operatorius“, o pagal Aprašo projekto 20 ir 21 punktus lėšos pervedamos ir išmokamos „elektros tinklų operatoriams“. Siūlytina suderinti vartojamas sąvokas.

9.        Tikslintina Aprašo projekto 23 punkto nuostata: pastebėtina, kad vadovaujantis Aprašo projekto 2 punkte pateikiamu sąvokos „viešuosius interesus atitinkančių paslaugų lėšų gavėjas“ apibrėžimu lėšų gavėjas ir viešuosius interesus atitinkančias paslaugas teikiantis asmuo sutampa, todėl neaiški lėšų apskaitos tvarkymo ir pagal kiekvieną paslaugas teikiantį asmenį, ir pagal kiekvieną lėšų gavėją prasmė.

 

 

Teisingumo viceministras                                                                                      Tomas Vaitkevičius

 

 

 

Dalia Baležentė, (8 5) 266 28 82, el. p. [email protected]                                Originalas nebus siunčiamas