LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTERIJA

Biudžetinė įstaiga, A. Jakšto g. 4/9, LT-01105 Vilnius,

tel. (8~5) 266 3661, faks. (8~5) 266 3663, el. p. [email protected], http://www.am.lt.

Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188602370

 

Lietuvos Respublikos Vyriausybei

 

 

 

2012-07-

Nr.

10-2)-D8

Į

 

Nr.

 

 

dėl Lietuvos respublikos vyriausybės nutarimo TEIKIMO

 

Teikiame tvirtinti Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2009 m. lapkričio 4 d. nutarimo Nr. 1443 „Dėl įgaliojimų suteikimo įgyvendinant Lietuvos Respublikos klimato kaitos valdymo finansinių instrumentų įstatymą“ pakeitimo“ projektą (toliau – Projektas).

Projektas parengtas įgyvendinant Lietuvos Respublikos klimato kaitos valdymo finansinių instrumentų įstatymo (Žin., 2009, Nr. 87-3662; 2012, Nr. 63-3168) (toliau – Klimato kaitos įstatymas) 9 straipsnio 5 dalį. Vadovaujantis Europos Sąjungos teisės aktais ir Nacionaline klimato kaitos valdymo politikos strategija, projektu Aplinkos ministerija įgaliojama nustatyti tvarką, pagal kurią naudojamos lankstumo priemonės metiniams išmetamųjų šiltnamio efektą sukeliančių dujų (toliau – ŠESD) kiekio mažinimo tikslams, nustatytiems Europos Sąjungos šiltnamio efektą sukeliančių dujų apyvartinių taršos leidimų prekybos sistemoje nedalyvaujančiuose sektoriuose, pasiekti. 2009 m. balandžio 23 d. Europos Parlamento ir Tarybos sprendimu Nr. 406/2009/EB dėl valstybių narių pastangų mažinti jų šiltnamio efektą sukeliančių dujų emisijas, Bendrijai siekiant įvykdyti įsipareigojimus iki 2020 m. sumažinti šiltnamio efektą sukeliančių dujų emisiją (toliau Sprendimas Nr. 406/2009/EB), Lietuvai šiuose sektoriuose nustatytas ŠESD tikslas, leidžiantis 15 procentų padidinti išmetamųjų ŠESD kiekį iki 2020 m., palyginti su 2005 m. kiekiu. Pagal Sprendimo Nr. 406/2009/EB 3 str. 2 dalį valstybės narės privalės vykdyti joms nustatytus metinius išmetamųjų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekio mažinimo tikslus ir jų vykdymui palengvinti galės naudotis minėtame sprendime įtvirtintomis  šiomis lankstumo priemonėmis:

1)          3 straipsnio 3 ir 4 dalyse:

3. Nuo 2013 m. iki 2019 m. valstybė narė gali į kitus metus perkelti iki 5 proc. metinio jai leidžiamo išmesti ŠESD kiekio. Jeigu valstybės narės išmetamųjų ŠESD kiekis yra mažesnis nei metinė išmetamųjų ŠESD kiekio kvota, atsižvelgiant į lanksčiųjų mechanizmų naudojimą, ji gali perkelti atitinkamais metais metinio leidžiamo išmesti ŠESD kiekio dalį, kuri viršija tais metais jos išmestų ŠESD kiekį, į kitus metus iki 2020 m.

4. Valstybė narė nustatyta tvarka gali iki 5 proc. metinio išmetamųjų ŠESD kiekio perleisti kitoms valstybėms narėms (jeigu valstybės narės išmetamas ŠESD kiekis yra mažesnis nei metinė išmetamųjų ŠESD kiekio kvota). Gaunančioji valstybė narė šį kiekį gali panaudoti siekdama įgyvendinti savo įsipareigojimą atitinkamiems metams arba vėlesniems metams iki 2020 m.

 

2) 5 straipsnio 4 ir 6 dalyse:

4. Įsipareigojimams vykdyti valstybės narės galės naudoti švarios plėtros ir bendrai įgyvendinamų projektų kreditus (patvirtintų teršalų mažinimo vienetus (toliau – PTMV) ir teršalų mažinimo vienetus  (toliau – TMV)) – iki 3 proc. 2005 m. valstybės narės išmetamųjų ŠESD kiekio.

6. Kiekvienais metais kiekviena valstybė narė kitai valstybei narei gali perduoti nepanaudotą savo metinio švarios plėtros ir bendrai įgyvendinamų projektų  kreditų (PTMV ir TMV) kiekio dalį, lygią 3 proc., jei ji šio kiekio nepanaudoja savo metinio išmetamųjų ŠESD kiekio užskaitymui arba valstybė narė gali nepanaudotą kreditų dalį perkelti į kitus metus.

Metinių išmetamųjų ŠESD tikslų vykdymas ir lankstumo priemonių naudojimas bus registruojami ES valstybių narių nacionaliniuose šiltnamio efektą sukeliančių dujų registruose, kurie nuo 2012 m. birželio 20 d. sujungti su Europos Sąjungos registru ir yra šio registro sudėtinė dalis.

Aplinkos ministerijai nustačius tvarką, bus užtikrintas minėtame sprendime numatytų lankstumo priemonių taikymas nuo 2013 m.

Nutarimas papildomas nuostata, kad Aplinkos ministerijai ar jos įgaliotai įstaigai pavedama registruoti apskaitoje Kioto vienetus ir apyvartinius taršos leidimus (toliau – ATL). Vadovaujantis Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo (Žin., 1998, Nr. 54-1992; 2002, Nr. 60-2412) (toliau – Disponavimo įstatymas) 3 str., Kioto vienetai ir ATL laikytini valstybės nematerialiuoju turtu, kuris apskaitomas Šiltnamio efektą sukeliančių dujų registre (toliau – Registras). Klimato kaitos įstatymo 12 str. ir Šiltnamio efektą sukeliančių dujų registro nuostatų, patvirtintų Vyriausybės 2010 m. liepos 14 d. nutarimu Nr. 1072 (toliau – Registro nuostatai), 10 p. Aplinkos ministerija paskirta Registro vadovaujančiąja tvarkymo įstaiga, o Lietuvos aplinkos apsaugos investicijų fondas – Registro tvarkymo įstaiga. Lietuvos Respublikos valstybės informacinių išteklių valdymo įstatymo (Žin., 2011, Nr. 163-7739)  2 str. valstybės registras apibrėžiamas kaip valstybės informacinė sistema teisinių, organizacinių, techninių ir programinių priemonių visuma, skirta registro objektui registruoti ir registro duomenims, registro informacijai, registrui pateiktiems dokumentams ir (arba) jų kopijoms tvarkyti ir naudoti, o registro valdytojas – Aplinkos ministerija, kurios valdymo ar veiklos sričiai priskirtas registras ir kuri metodiškai vadovauja registro tvarkytojui,  koordinuoja registro funkcionavimą. Registro tvarkytojas (Lietuvos aplinkos apsaugos investicijų fondas) juridinis asmuo pagal registro nuostatus įgaliotas registruoti registro objektą, tvarkyti registro duomenis, registro informaciją, registrui pateiktus dokumentus ir (arba) jų kopijas ir atsakyti už registro duomenų ir registro informacijos saugą. Vykdydama Registro nuostatų 21 ir 22 p. nuostatas, Registro tvarkymo įstaiga atidaro sąskaitas (nacionalinę, veiklos vykdytojų, asmenų ir kt.), o Kioto vienetus ir ATL registruoja 2010 m. spalio 7 d. Komisijos reglamento (ES) Nr. 920/2010 dėl standartizuotos ir apsaugotos registrų sistemos pagal EP ir Tarybos direktyvą ir EP ir Tarybos sprendimą Nr. 208/2004/EB, su paskutiniais pakeitimais padarytais 2011 m. lapkričio 18 d. Komisijos reglamentu (ES) Nr. 1193/2011, ir Šiltnamio efektą sukeliančių dujų registro tvarkymo taisyklių, patvirtintų  Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2010 m. rugpjūčio 31 d. įsakymu Nr. D1-715, (Žin., 2010, Nr. 106-5468), nustatyta tvarka ir sąlygomis.

Nors minėti įstatymai ir 2009 m. lapkričio 4 d. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimas Nr. 1443 „Dėl įgaliojimų suteikimo įgyvendinant Lietuvos Respublikos klimato kaitos valdymo finansinių instrumentų įstatymą“ aptaria tam tikras Aplinkos ministerijos ir Lietuvos aplinkos apsaugos investicijų fondo funkcijas, susijusias su Kioto vienetų ir ATL tvarkymu, tačiau nenustato aiškaus teisinio pagrindo minėtoms institucijoms apskaityti valstybei nuosavybės teise priklausantį nematerialųjį turtą – Kioto vienetus ir ATL. Ši aplinkybė sudaro kliūtis tinkamam minėtų Aplinkos ministerijos ir Lietuvos aplinkos apsaugos investicijų fondo funkcijų, susijusių su Kioto vienetų ir ATL tvarkymu, vykdymu ir tinkamam Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatymo (Žin., 2001, Nr. 110-3995; 2012, Nr. 51-2531) nuostatų įgyvendinimui.

Atsižvelgiant į 13-ojo viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standartą „Nematerialusis turtas“, patvirtintą Lietuvos Respublikos finansų ministro 2008 m. liepos 16 d. įsakymu Nr. 1K-238 (Žin., 2008, 86-3438; 2011, Nr. 15-702), Projektu siekiama išspręsti turto apskaitos klausimus, įrašant Projekte nuostatą, kad Aplinkos ministerijai ar jos įgaliotai įstaigai  pavedama turtą registruoti apskaitoje.

Patvirtinus Projektą, bus parengtas Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2010 m. birželio 3 d. įsakymo Nr. D1-470 „Dėl Kioto protokolo bendrai įgyvendinamų ir švarios plėtros projektų vykdymo tvarkos aprašo ir Kioto vienetų, gaunamų vykdant Kioto protokolo bendrai įgyvendinamus ir švarios plėtros projektus, naudojimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ (Žin., 2010, Nr. 66-3304) pakeitimo projektas.

Projektas derintas su Finansų, Energetikos, Susisiekimo, Teisingumo, Ūkio ir Žemės ūkio ministerijomis. Finansų, Energetikos, Susisiekimo, Ūkio ir Žemės ūkio ministerijos Projektą suderino be pastabų. Į Teisingumo ministerijos pateiktas pastabas dėl Projekto teisinės technikos ir išsamesnio pagrindimo teikime dėl taršos leidimų registravimo apskaitoje  atsižvelgta.

Projektas atitinka Lietuvos Respublikos Vyriausybės programą.

Projektas nenotifikuotinas Europos Komisijai pagal Keitimosi informacija apie standartus, techninius reglamentus ir atitikties įvertinimo procedūras taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. gegužės 20 d. nutarimu Nr. 617, reikalavimus.

Projektas paskelbtas Seimo teisės aktų projektų informacinėje sistemoje (TAPIS). Suinteresuotų asmenų ar visuomenės atstovų pastabų negauta.

Projektas atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas. Nauji terminai nenustatomi.

Projektą parengė Taršos prevencijos departamento Klimato kaitos politikos skyrius (vedėja S. Znutienė, tel. 219 1867).

PRIDEDAMA:

1. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2009 m. lapkričio 4 d. nutarimo Nr. 1443 „Dėl įgaliojimų suteikimo įgyvendinant Lietuvos Respublikos klimato kaitos valdymo finansinių instrumentų įstatymą“ pakeitimo“ projektas, 1 lapas.

2. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2009 m. lapkričio 4 d. nutarimo Nr. 1443 „Dėl įgaliojimų suteikimo įgyvendinant Lietuvos Respublikos klimato kaitos valdymo finansinių instrumentų įstatymą“ pakeitimo“ projekto lyginamasis variantas, 1 lapas.

3. Sprendimo Nr. 406/2009/EB ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2009 m. lapkričio 4 d. nutarimo Nr. 1443 „Dėl įgaliojimų suteikimo įgyvendinant Lietuvos Respublikos klimato kaitos valdymo finansinių instrumentų įstatymą“ pakeitimo“ projekto atitikties lentelė, 2 lapai.

 

 

 

 

 

 

Aplinkos ministras

Gediminas Kazlauskas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

S. Znutienė, 219 1867, el. p. [email protected]