LIETUVOS RESPUBLIKOS

 VALSTYBINĖS DARBO INSPEKCIJOS ĮSTATYMO 1, 6 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR PAPILDYMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO PRIEDU ĮSTATYMO PROJEKTO

AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 
1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys

     Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos įstatymo 1, 6 straipsnių pakeitimo ir papildymo ir Įstatymo papildymo priedu įstatymo projektas (toliau – Įstatymo projektas) parengtas kaip Lietuvos Respublikos darbo kodekso 98, 99 ir 186 straipsnių pakeitimo ir papildymo, Kodekso papildymo 981 straipsniu ir Kodekso priedo papildymo įstatymo projekto lydimasis teisės aktas.

     Šiuo Įstatymo projektu siekiama įgyvendinti 2009 m. birželio 18 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2009/52/EB, kuria numatomi sankcijų ir priemonių nelegaliai esančių trečiųjų šalių piliečių darbdaviams būtiniausi standartai (OL 2009 L 168, p. 24), kuri turėjo būti įgyvendinta ne vėliau kaip 2011 m. liepos 20 d.

 

            2. Įstatymo projekto tikslai ir uždaviniai

  Įstatymo projekto tikslas – įgyvendinti 2009 m. birželio 18 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2009/52/EB, kuria numatomi sankcijų ir priemonių nelegaliai esančių trečiųjų šalių piliečių darbdaviams būtiniausi standartai (toliau – Direktyva 2009/52/EB).

  Uždaviniai – nustatyti, kad Valstybinė darbo inspekcija prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – Valstybinė darbo inspekcija) nustato ir viešai skelbia rizikingiausius veiklos sektorius, kuriuose yra naudojamas trečiųjų šalių piliečių nelegalus darbas, taip pat kasmet iki liepos 1 d. teikia Europos Komisijai praėjusiais metais atliktų patikrinimų duomenis (pateikia duomenis apie kiekvieną iš tam tikrų sektorių absoliučiais skaičiais ir išreikštus kiekvieno sektoriaus darbuotojų procentine dalimi) ir patikrinimų dėl nelegaliai esančių trečiųjų šalių piliečių darbo rezultatus.

 

   3. Projekte siūlomų nuostatų teisinio reglamentavimo būklė šiuo metu

   Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos įstatymo (Žin., 2003, 102-4585) 6 straipsnio 16 punkte numatyta, kad Valstybinė darbo inspekcija pagal jai priskirtą kompetenciją vykdo nelegalaus darbo reiškinių kontrolę, Vyriausybės nustatyta tvarka koordinuoja nelegalaus darbo kontrolę vykdančių institucijų veiklą.

    

   4. Numatomos naujos teisinio reglamentavimo nuostatos, naujai reglamentuojamų klausimų teigiamos savybės ir laukiami teigiami rezultatai

    Priėmus teikiamą Įstatymo projektą, bus įgyvendinta Direktyva 2009/52/EB, kuria numatomi sankcijų ir priemonių nelegaliai esančių trečiųjų šalių piliečių darbdaviams būtiniausi standartai.

    Įstatymo projektu reglamentuojama, kad Valstybinė darbo inspekcija nustato ir viešai skelbia rizikingiausius veiklos sektorius, kuriuose yra naudojamas trečiųjų šalių piliečių nelegalus darbas, taip pat kasmet iki liepos 1 d. teikia Europos Komisijai praėjusiais metais atliktų patikrinimų duomenis (pateikia duomenis apie kiekvieną iš tam tikrų sektorių absoliučiais skaičiais ir išreikštus kiekvieno sektoriaus darbuotojų procentine dalimi) ir patikrinimų dėl nelegaliai esančių trečiųjų šalių piliečių darbo rezultatus.

   

    

 

5. Galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir priemonės, kurių reikėtų imtis joms išvengti

   Neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

   6. Kokią įtaką įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai

   Priimtas Įstatymas neturės įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai.

 

  7. Įstatymo įgyvendinimo įtaka verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Įstatymo projektas turės teigiamos įtakos verslo sąlygoms, nes sumažės nelegaliai Lietuvos Respublikoje esančių trečiųjų šalių piliečių darbo atvejų.

 

  8. Įstatymų inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius galiojančius teisės aktus būtina pakeisti ar panaikinti, priėmus įstatymo projektą

  Įstatymo projektui įgyvendinti reikės pakeisti Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos nuostatus, patvirtintus Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2009 m. gegužės 12 d. įsakymu Nr. A1-316 (Žin., 2009, Nr.58 -2262).

 

       9. Įstatymo projekto atitiktis Valstybinės kalbos, Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymų reikalavimams ir bendrinės lietuvių kalbos normoms, projekto sąvokų ir jas įvardijančių terminų įvertinimas Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

  Įstatymo projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos, Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymų reikalavimų ir bendrinės kalbos normų. Įstatymo projekte apibrėžiamos sąvokos ir jas įvardijantys terminai neįvertinti Lietuvos Respublikos terminų banko įstatymo (Žin., 2004, Nr. 7-129) ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka, nes Įstatymo projekte nėra vartojamos naujai apibrėžiamos sąvokos.

 

  10. Įstatymų projektų atitiktis Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms bei Europos Sąjungos dokumentams

  Įstatymo projektas atitinka Europos žmogaus teisių konvenciją ir neprieštarauja Europos Sąjungos teisei.  

 

  11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įstatymų lydimųjų teisės aktų, ­– kas ir kada juos turėtų parengti, šių aktų metmenys

  Kartu su šiuo Įstatymo projektu yra teikiami Lietuvos Respublikos darbo kodekso 98, 99 ir 186 straipsnių pakeitimo ir papildymo, Kodekso papildymo 981 straipsniu ir Kodekso priedo papildymo įstatymo ir Lietuvos Respublikos įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ 2 straipsnio, priedo papildymo ir Įstatymo papildymo X1 skyriumi įstatymo ir Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso 2063 ir 233 straipsnio pakeitimo įstatymo projektai.

 

12. Kiek biudžeto lėšų pareikalaus ar leis sutaupyti įstatymo įgyvendinimas (pateikiami įvertinimai artimiausiems metams ir tolesnei ateičiai)

            Papildomų biudžeto išlaidų nereikės.  

 

            13. Rengiant įstatymo projektą gauti specialistų vertinimai ir išvados

            Dėl šio Įstatymo projekto pasiūlymų nebuvo gauta.  

 

            14. Įstatymo projekto autorius ar autorių grupė, įstatymo projekto iniciatoriai: institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai

Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2010 m. sausio 26 d. įsakymu Nr.A1-26 ,,Dėl darbo grupės parengti reikalingus teisės akto projektus, perkeliant 2009 m. birželio 18 d. Europos Parlamento ir tarybos direktyvos 2009/52/EB, kuria numatomi sankcijų ir priemonių nelegaliai esančių trečiųjų šalių piliečių darbdaviams būtiniausi standartai, nuostatas, sudarymo“ sudaryta darbo grupė parengė Lietuvos Respublikos nelegalaus darbo draudimo įstatymo projektą, tačiau Lietuvos Respublikos Seimui šiam projektui ir jį lydimiesiems teisės aktų projektams nepritarus, minėtos nuostatos buvo perkeltos į alternatyvius teikiamus projektus (darbo grupės vadovė – viceministrė Audra Mikalauskaitė (el. p. [email protected], tel. 2664 202), projekto rengimą koordinavo Darbo departamentas (direktorius – Viktoras Majauskas, el. p. [email protected] , tel. 2664 285), tiesioginis rengėjas – Darbo teisės skyrius
(vedėja – Eglė Radišauskienė, tel. 266 42 40, el. p.
[email protected]).

 

15.   Įstatymų projektų reikšminiai žodžiai

Reikšminiai žodžiai, kurių reikia įstatymo projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, yra: ,,darbas“, ,,trečiosios šalies pilietis“, ,,nelegalus darbas“. 

 

 

 

Socialinės apsaugos ir darbo ministras                                  Donatas Jankauskas