NUMATOMO TEISINIO REGULIAVIMO POVEIKIO VERTINIMO PAŽYMA

       

         1.  Teisės akto projekto pavadinimas

     Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. sausio 12 d. nutarimo Nr. 53 „Dėl Nacionalinės įmonių socialinės atsakomybės plėtros
2009–2013 metų programos ir jos įgyvendinimo 2009–2011 metų priemonių plano patvirtinimo“ pakeitimo“ projektas (toliau – Nutarimo projektas).

2. Numatomo teisinio reguliavimo tikslas, pagrindas ir siūlomos priemonės jam pasiekti

          Nutarimo projekto tikslas – supaprastinti įmonių socialinės atsakomybės plėtros koordinavimo ir efektyvaus institucijų bendradarbiavimo valdymo struktūrą. Atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. liepos 17 d. nutarimu Nr. 892 (Žin., 1998, Nr. 66-1916; 2010, Nr. 123-6300), 7.1 bei 8.1.4 punktus, nustatyti, kad Nacionalinės įmonių socialinės atsakomybės plėtros programos įgyvendinimo priežiūros komitetas būtų sudaromas socialinės apsaugos ir darbo ministro įsakymu, o ne tvirtinamas Ministro Pirmininko potvarkiu.

          Numatomo teisinio reguliavimo pagrindas – Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatymo (Žin., 1994, Nr. 43-772) (toliau – Vyriausybės įstatymas) 29 straipsnio 1 dalis, kurioje nustatyta, kad ministerija steigiama formuoti valstybės politiką, taip pat organizuoti, koordinuoti ir kontroliuoti jos įgyvendinimą ministrui pavestose valdymo srityse, bei Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos nuostatų 7.1 punktas, kuriame įtvirtinta, kad Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos tikslas – formuoti darbo politiką, organizuoti, koordinuoti ir kontroliuoti jos įgyvendinimą. Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos nuostatų 8.1.4 punktu, Socialinės apsaugos ir darbo ministerija teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei pasiūlymus dėl įmonių socialinės atsakomybės plėtros.

Vyriausybės įstatymo 27 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad Vyriausybė gali sudaryti Vyriausybės komitetus ir Vyriausybės komisijas. Šio straipsnio 2 dalyje numatyta, kad Vyriausybės komitetai yra Vyriausybės patariamosios institucijos. Jų tikslas – teikti Vyriausybei siūlymus dėl jos veiklos prioritetų, politikos ir strategijos tam tikroje srityje pasirinkimo ir jų atitikties Valstybės ilgalaikės raidos strategijai, prireikus derinti ministrų pozicijas sprendžiant valstybės valdymo reikalus. Minėto straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad Vyriausybės komitetai sudaromi iš Vyriausybės narių, Ministro Pirmininko kanclerio arba Ministro Pirmininko kanclerio pirmojo pavaduotojo. Sudarydama Vyriausybės komitetus, Vyriausybė nustato jų uždavinius, funkcijas, sudėtį, skiria pirmininką. Vyriausybės komitetų darbo organizavimo tvarką nustato Vyriausybės darbo reglamentas. Tokia Nacionalinės įmonių socialinės atsakomybės plėtros programos įgyvendinimo priežiūros komiteto, kaip Vyriausybės komiteto, sudėtis neatitiktų Nacionalinės įmonių socialinės atsakomybės plėtros 2009–2013 metų programos 23 punkto, kuriame numatyta Nacionalinės įmonių socialinės atsakomybės plėtros programos įgyvendinimo priežiūros komiteto sudėtis, reikalavimų. Atsižvelgiant į anksčiau nurodytas teisės aktų nuostatas, tikslinga nustatyti, kad socialinės apsaugos ir darbo ministras tvirtina tiek Nacionalinės įmonių socialinės atsakomybės plėtros programos įgyvendinimo priežiūros komitetą, tiek Nacionalinio atsakingo verslo apdovanojimo nuostatus.

Įvertinant tai, kas anksčiau išdėstyta, bei, atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatymo 27 straipsnio 4 dalies nuostatą, kurioje nustatyta, kad Vyriausybės komisijos sudaromos Vyriausybės pavestoms užduotims atlikti, tikslinga atsisakyti Įmonių socialinės atsakomybės plėtros komisijos, kaip patariamosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės institucijos. Sudarius  Nacionalinės įmonių socialinės atsakomybės plėtros programos įgyvendinimo priežiūros komitetą, būtų pasiektas Nacionalinės įmonių socialinės atsakomybės plėtros 2009–2013 metų programos įgyvendinimo rezultatas – sukurta įmonių socialinės atsakomybės plėtros koordinavimo ir efektyvaus institucijų bendradarbiavimo valdymo struktūra. Nutarimo projekto rengėjai įvertino, kad, sudarius Įmonių socialinės atsakomybės plėtros komisiją kaip patariamąją Lietuvos Respublikos Vyriausybės instituciją, padidėtų administracinė našta Vyriausybei bei būtų apsunkintas šių dviejų institucijų administravimas, kuris priskirtas Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos kompetencijai.

Siekiant optimizuoti Nutarimo projekte išdėstytus uždavinių įgyvendinimo vertinimo kiekybinius kriterijus bei vadovautis objektyviais, bet ne formaliais kriterijais, siūlytina atsisakyti vertinti, kiek per metus padaryta teisės aktų pakeitimų, skatinančių įmonių socialinės atsakomybės plėtrą, bei kiek yra nevyriausybinių organizacijų, kurių veiklos tikslas, pagal Juridinių asmenų registro pateiktą informaciją, susijęs su įmonių socialine atsakomybe. 

Atsižvelgiant į tai, kad koreguojamos Nutarimo projekto nuostatos, susijusios su Nacionalinės įmonių socialinės atsakomybės plėtros programos įgyvendinimo priežiūros komiteto ir Įmonių socialinės atsakomybės plėtros komisijos sudarymu, atitinkamai keičiamos Nacionalinės įmonių socialinės atsakomybės plėtros 2009–2013 metų programos įgyvendinimo 2009–2011 metų priemonių plane nurodytos priemonės.

 3. Numatomo teisinio reguliavimo teigiamos ir neigiamos pasekmės

 Teigiamos numatomo teisinio reguliavimo pasekmės – priėmus nutarimą, bus supaprastinta įmonių socialinės atsakomybės plėtros koordinavimo ir efektyvaus institucijų bendradarbiavimo valdymo struktūra, optimizuoti Nutarimo projekte išdėstytų uždavinių įgyvendinimo vertinimo kiekybiniai kriterijai bei nustatyta, kad socialinės apsaugos ir darbo ministro įsakymu sudaromas ir tvirtinamas Nacionalinės įmonių socialinės atsakomybės plėtros programos įgyvendinimo priežiūros komitetas bei tvirtinami Nacionalinio atsakingo verslo apdovanojimo nuostatai.

         Neigiamų pasekmių nenumatoma.

         4. Numatomo teisinio reguliavimo alternatyvos ir jų poveikio įvertinimas     

         Alternatyva – nekeisti esamo teisinio reguliavimo, tuomet nebus patikslintos nutarimo nuostatos, susijusios su socialinės apsaugos ir darbo ministro kompetencijai priskirtų funkcijų vykdymu.

         5. Kita svarbi informacija

        Nėra.

   

Socialinės apsaugos ir darbo ministras                                                Donatas Jankauskas