LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTERIJA

 

 

 

 

Lietuvos Respublikos energetikos ministerijai

     

     

 

  2012-04-        Nr. 2-

 

Į 2012-04-05   Nr. (11.2-13)-3-1124

 

 

 

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS ĮSTATYMO PROJEKTO DERINIMO

 

 

 


Susisiekimo ministerija, pagal savo kompetenciją išnagrinėjusi Energetikos ministerijos 2012 m. balandžio 5 d. raštu Nr. (11.2-13)-3-1124 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės suskystintų gamtinių dujų terminalo įstatymo projekto derinimo“ pateiktą Lietuvos Respublikos suskystintų gamtinių dujų terminalo įstatymo projektą (toliau – įstatymo projektas), teikia  pastabas ir pasiūlymus.

1.          Įstatymo projekte nėra apibrėžtos nuostatos dėl Klaipėdos valstybinio jūrų uosto krantinių, skirtų suskystintų gamtinių dujų (toliau – SGD) terminalui eksploatuoti, statybos, eksploatavimo ir valdymo formos. Iš įstatymo projekto 2 straipsnio 2 dalyje pateiktos sąvokos „Suskystintų gamtinių dujų terminalo infrastruktūra“ nėra aišku, ar šiai infrastruktūrai turi priklausyti krantinės, kurios yra būtinos eksploatuojamam terminalui.

2.          Įstatymo projekte vartojamos sąvokos „bendrovė ir „Suskystintų gamtinių dujų terminalo operatorius“. Pažymėtina, kad įstatymo projekto 5 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad apribojimas taikomas tik „bendrovei“, tačiau turėtų būti taikomas ir SGD terminalo operatoriui, nes, gavusi gamtinių dujų skystinimo licenciją, „bendrovė“ taps SGD terminalo operatoriumi ir jai nebegalios apribojimas perduoti akcijas.

3.          Įstatymo projekto 6 straipsnio nuostatos neturėtų būti reguliuojamos įstatymo lygiu, kadangi šie klausimai turėtų būti sprendžiami tik iki SGD terminalo pastatymo. Šie klausimai jau reguliuojami Lietuvos Respublikos Vyriausybės sprendimų ir tarpinstitucinių susitarimų lygmeniu. Manome, kad nuostata „valstybės įmonė Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija atsako už Klaipėdos valstybinio jūrų uosto parengimą SGD terminalui įrengti ir veiklai (įstatymo projekto
6 straipsnio 2 dalis) nėra konkreti, kadangi nėra aiškios atsakomybės ribos.

4.           Įstatymo projekto 9 straipsnio 2 dalis prieštarauja 4 straipsnio 1 dalyje ir 5 straipsnio
3 dalyje įtvirtintoms nuostatoms, nes pastačius SGD terminalą yra suteikiama teisė visą būtiną infrastruktūrą perduoti tretiesiems asmenims, kurie, laiku neatlikę SGD terminalo infrastruktūros atnaujinimo, turės galimybę apriboti SGD terminalo operatoriaus galimybę tiekti dujas. Atsižvelgiant į tai, SGD terminalo operatorius, turėdamas monopolinę teisę savo veiklai ir gaunantis garantuotas pajamas, privalo eksploatuoti ir valdyti SGD terminalo infrastruktūrą jos neperduodamas tretiesiems asmenims ir taip užtikrinti savo veiklai būtinas sąlygas.

5.           Nėra aiški įstatymo projekto 10 straipsnio 1 dalies nuostata, kadangi SGD terminalo infrastruktūrą naudoti gali tik vienas subjektas – operatorius. Tokiu atveju turėtų būti pateikiama sąvoka „Suskystintų gamtinių dujų terminalo infrastruktūros naudotojas“ ir nuoroda į įstatymo įgyvendinamąjį teisės aktą, kuriame būtų nustatyta, kaip tampama SGD terminalo naudotoju.

6.           Įstatymo projekto 14 straipsnio 4 dalyje suteikiama pirmenybė rengiamam įstatymui prieš kitus įstatymus. Lieka neišspręsti klausimai, kurie susiję su Lietuvos Respublikos Klaipėdos valstybinio jūrų uosto įstatymu ir jį įgyvendinančiais teisės aktais dėl uosto režimo ir naudojimosi uostu reikalavimų užtikrinimo. Su tuo susijęs ir įstatymo projekto 13 straipsnis, kuris nenumato Klaipėdos valstybinio jūrų žemės nuomos sutarties sudarymo, todėl kyla daug klausimų dėl to, kaip bus užtikrintas Klaipėdos valstybinio jūrų uosto naudojimo taisyklių reikalavimų įgyvendinimas, kas bus atsakingas už šiukšlių surinkimą prie krantinių, smulkius priežiūros darbus ir kt. Turėtų būti nuoroda į tai, kad operatorius privalo laikytis Lietuvos Respublikos Klaipėdos valstybinio jūrų uosto įstatymo ir jį įgyvendinančių teisės reikalavimų.

Taip pat siūlome numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo pažymoje nurodyti ekonominį pagrindimą dėl siūlymo įstatymo lygiu įtvirtinti imperatyvų reikalavimą privalomai įsigyti ne mažiau kaip 25 procentus viso Lietuvos Respublikoje suvartojamo dujų kiekio per metus per SGD terminalą.

 


 

Susisiekimo viceministras

 

   Arūnas Štaras

D. Krivickienė tel. (8 5) 239 3986, el.p. [email protected]