DERINIMO PAŽYMA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS NUTARIMO ,,DĖL DALYVAVIMO STEIGIANT VIEŠĄJĄ ĮSTAIGĄ KOMUNIKAVIMO IR TECHNOLOGIJŲ PERDAVIMO CENTRĄ IR VALSTYBĖS TURTO INVESTAVIMO“ PROJEKTO

Eil. Nr.

Institucijos pavadinimas, rašto data ir numeris

Pastabos ir pasiūlymai

Argumentai, kodėl į institucijų pastabas ir pasiūlymus neatsižvelgta

1.

Teisingumo ministerijos pažyma 2012-03-06 ministerijų atstovų pasitarimui

1.Sprendimo investuoti valstybės ir savivaldybių turtą priėmimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. liepos 4 d. nutarimu Nr. 7587, 2 punktas nustato, kad investuoti į viešąją įstaigą, akcinę ar uždarąją akcinę bendrovę galima tik tada, jeigu šių juridinių asmenų dalininkas, įgyvendinantis valstybės, kaip dalininkės, teises ir pareigas, turi pagrįsti galimybę įgyvendinti investavimo tikslą. Pažymėtina, kad projekto lydimuosiuose dokumentuose nėra informacijos, pagrindžiančios atitiktį šiam reikalavimui.

Atsižvelgta. Papildytas Nutarimo projekto 2012-02-24 teikimas Nr. 2D-1033 (16.1).

Nutarimo projektas parengtas siekiant įgyvendinti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008-10-01 nutarimo Nr. 1130 ,,Dėl integruotos mokslo, studijų ir verslo centro (slėnio) ,,Nemunas“ plėtros programos patvirtinimo“ (Žin., 2008, Nr. 131-5050) 3 punktą, kuriuo pavesta Žemės ūkio ministerijai dalyvauti įgyvendinant minėtu nutarimu patvirtintą Integruoto mokslo, studijų ir verslo centro (slėnio) „Nemunas“ plėtros programą, kurioje numatytas Komunikavimo ir technologijų perdavimo centro (toliau – VšĮ KTPC) įkūrimas, ir atsižvelgiant į asociacijos „Slėnis Nemunas“ visuotinio narių susirinkimo, vykusio 2010-03-31, protokolinį sprendimą pritarti VšĮ KTPC steigimui bei į 2011 m. gruodžio 19 d. pasitarimo dėl VšĮ KTPC steigimo, vykusio Ūkio ministerijoje, atmintinę. VšĮ KTPC veiklos tikslai apima sėkmingą pažangiausių mokslinių tyrimų ir technologijų veiklos sąsajų su suinteresuotaisiais subjektais, įskaitant ūkininkus, įmones, pramonę, konsultacines tarnybas ir NVO, užtikrinimą. Europos Komisijos komunikate ,,Dėl Europos žemės ūkio našumo ir tvarumo inovacijų partnerystės“ pabrėžiama, kad ,,įgyvendinant inovacijų partnerystės tikslus turi būti užtikrintas žemės ūkio sektoriaus politikos, kuria pagrįsta partnerystė, strateginių tikslų įgyvendinimas“. Žemės ūkio ministerijos dalyvavimas steigėjo teisėmis VšĮ KTPC, įtvirtins efektyvų ir veiksmingą valstybės ir viso žemės ūkio ir kaimo plėtros sektoriaus atstovavimą.

Naujojoje finansinėje 2014-2020 metų perspektyvoje siekiant Bendrajai žemės ūkio politikai nustatytų uždavinių įgyvendinimo labai didelis dėmesys skiriamas žinių perteikimui ir inovacijoms, tam numatomos ES paramos schemos, kurių realizavimui būtų nukreipiama VšĮ KTPC veikla.  

2. Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 19 straipsnio 2 dalyje nurodoma, kad prieš priimant sprendimą investuoti valstybės turtą būtina jį ekonomiškai ir socialiai pagrįsti. Tuo tarpu projekto teikime, taip pat Centro steigimo sutartyje nurodomi kai kurie Centro veiklos uždaviniai iš esmės susiję tik su pačių steigėjų (dalyvių) bei Integruoto mokslo, studijų ir verslo centro (slėnio) ,,Nemunas“ interesų tenkinimu, pavyzdžiui Steigimo sutarties 3.1, 3.2.1, 3.2.2, 3.2.8, 3.3, 3.4, 3.3.6. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar siūlomą sprendimą galima vertinti kaip ekonomiškai ir socialiai pagrįstą ir valstybei bei visuomenei naudingą projektą.

 

Atsižvelgta iš dalies. Papildytas Nutarimo projekto 2012-02-24 teikimas Nr. 2D-1033 (16.1).

Įsteigus VšĮ KTPC  ir investavus valstybės turtą, bus skatinama veiksminga konkurencija šalies rinkoje, sukuriami produktai, turintys didesnę  pridėtinę vertę, ir užtikrinamas šią vertę kuriančios veiklos ilgalaikis ekonominis tvarumas, taip pat sudarytos sąlygos verslo įmonėms, ūkininkams, kurie imlūs žinioms, konsultantams bei mokslo ir studijų institucijoms bendradarbiauti mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros srityje, užtikrinta mokslinio potencialo panaudojimo sinergija, sudaryta galimybė suteikti visokeriopą pagalbą komercializuojant mokslinius tyrimus, užtikrinta Slėnio „Nemunas“ dalyvių integracijos ir partnerystės ryšių plėtra tarptautiniuose mokslo ir verslo tinkluose, sukurta nuolat veikianti inovacijų paramos sistema žemės, miškų ir maisto ūkio sektoriuje.

Investavus valstybės turtą ir įsteigus VšĮ KTPC, bus gautas ir socialinis rezultatas – kuriamos naujos darbo vietos, ugdoma inovacijų kultūra visuomenėje, mokslininkai ir studentai turės galimybę savo turimas idėjas paversti realiu verslu, taip pat galimybę įsilieti į kitų institucijų, kitų šalių, kitų organizacijų veiklą vykdant projektus, vystant idėjas ir jas įgyvendinant. Jau dabar yra kelios iniciatyvos steigti spinn-off įmones slėnio ,,Nemunas“ struktūroje.

Nesutinkame su abejonėmis dėl Centro steigimo svarbos visuomenei. Centro steigėjų interesai apima tiek mokslo visuomenės tiek konsultavimo institucijų tiek visų šalies žemės ūkio veiklos subjektų interesus. Mokslo pažangos bei inovacijų dėka padidinus darbo našumą ir ūkių konkurencingumą žemės ūkio sektoriuje nauda valstybei bei visuomenei neabejotina.

3. Taip pat pažymėtina, kad Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 19 straipsnio 2 dalies 6 punkte įtvirtintas investavimo kriterijus numato, kad valstybės ir (ar) savivaldybių turto investavimu (valstybės ar savivaldybės įnašu) turi būti sukuriama pridėtinė vertė ir užtikrinamas šią vertę kuriančios veiklos ilgalaikis ekonominis tvarumas. Vertinant valstybės investavimo į Centro steigimą tikslingumą diskutuotina ar projektas atitinka šį investavimo kriterijų.

Projekto lydinčiuose dokumentuose nėra pagrįstas valstybės dalyvavimo Centro veikloje tikslingumas, taip pat nėra nurodyta, ar nurodomi Centro veiklos tikslai bei uždaviniai būtų neįgyvendinami ir nepasiekiami jei valstybė nedalyvautų Centro steigime.

Atsižvelgta. Papildytas Nutarimo projekto 2012-02-24 teikimas Nr. 2D-1033 (16.1). Siūlomas sprendimas investuoti valstybės turtą tenkina keturis Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 19 straipsnio 2 dalies 3, 5, 6 ir 8 punktuose nustatytus investavimo kriterijus.

Įsteigus VšĮ KTPC  ir investavus valstybės turtą, bus skatinama veiksminga konkurencija šalies rinkoje, sukuriami produktai, turintys didesnę  pridėtinę vertę, ir užtikrinamas šią vertę kuriančios veiklos ilgalaikis ekonominis tvarumas, taip pat sudarytos sąlygos verslo įmonėms, ūkininkams, kurie imlūs žinioms, konsultantams bei mokslo ir studijų institucijoms bendradarbiauti mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros srityje, užtikrinta mokslinio potencialo panaudojimo sinergija, sudaryta galimybė suteikti visokeriopą pagalbą komercializuojant mokslinius tyrimus, užtikrinta Slėnio „Nemunas“ dalyvių integracijos ir partnerystės ryšių plėtra tarptautiniuose mokslo ir verslo tinkluose, sukurta nuolat veikianti inovacijų paramos sistema žemės, miškų ir maisto ūkio sektoriuje. Naujų technologijų taikymas žemės ūkio sektoriuje leidžia mažinti produkcijos savikainą ir didinti jos konkurencingumą, tausoti išteklius. Naujų technologijų biodujų gamybos srityje panaudojimas gyvulininkystės sektoriuje gali ne tik padėti išspręsti taršos problemas, bet ir sukurti papildomą pridėtinę vertę. Taikant pažangias technologijas, ūkių pelningumas vidutiniškai didės 27-30 proc.  Mažėjant gyventojų skaičiui kaime ir didėjant aplinkosaugos reikalavimams, naujų technologijų diegimas žemės ūkyje tampa būtinybe.

Siekiant užtikrinti, kad žinių perteikimo paslaugas teikiantis VšĮ KTPC  būtų pajėgus suteikti žemės ūkio ir kaimo plėtros politikos tikslus atitinkančios kokybės ir pobūdžio paslaugas, kad būtų kryptingai plėtojamos šio centro veiklos ir naudojamos lėšos, valstybei tikslinga dalyvauti šio centro steigime. Ministerija suinteresuota, kad mokslo rezultatai ir inovacijos kuo greičiau būtų diegiamos gamyboje ir į šį procesą įsitrauktų kuo daugiau žemės ūkio produkcijos gamintojų. Ministerija, atstovaudama valstybei  kaip VšĮ KTPC steigėja ir valstybės lėšų investuotoja, taip pat galės tinkamai atstovauti ir žemės ūkio produkcijos gamintojų interesams, susiejant mokslinius tyrimus su ūkininkavimo praktika ir skatinant inovacijų plėtrą.

4. Manytina, kad projektas parengtas nesilaikant Sprendimo investuoti valstybės ir savivaldybių turtą priėmimo tvarkos aprašo 10.4 punkte nurodyto reikalavimo, pagal kurį ne tik turi būti nurodomi kriterijai, nustatyti Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo19 straipsnio 2 dalyje, tačiau taip pat turi būti pateikiama šių kriterijų vertinė bei kokybinė išraiška.

Atsižvelgta. Papildytas Nutarimo projekto 2012-02-24 teikimas Nr. 2D-1033 (16.1). VšĮ KTPC teikiamomis paslaugomis ūkininkams, miškų savininkams ir kaimo vietovių MVĮ padedama didinti valdų arba įmonių valdymo tvarumą ir bendrą veiksmingumą. Lietuvos agrarinės ekonomikos instituto duomenimis pažangaus ūkininkavimo atveju taikant pažangias technologijas ūkių pelningumas didėtų vidutiniškai 27-30 proc. Kokybinių ekonominio tvarumo rezultatai bus vertinami pagal Europos inovacijų švieslentės rodiklius, bus naudojami oficialūs Statistikos departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės, Eurostato ir OECD viešai skelbiami duomenys, sociologinių apklausų ir tyrimų duomenys.

2.

Ministro Pirmininko tarnybos Strateginio valdymo departamento Viešojo valdymo skyriaus pastabos, išsakytos ministerijų atstovų 2012-03-06 pasitarime

1. Valstybei netikslinga būti viešosios įstaigos steigėja ir dalininke, kadangi būdama viena iš 6 dalininkų neturės galimybės daryti veiksmingos įtakos valdymui.

Neatsižvelgta. Nepritariame nuomonei. Žemės ūkio ministerijos sprendžiamoji galia tam tikrų  VšĮ KTPC valdymo klausimų sprendime bus nustatyta VšĮ KTPC įstatuose, o 8000 litų įnašas į 21000 litų dalininkų kapitalą užtikrina tokias galimybes. 

2. Jeigu valstybei reikia steigti viešąją įstaigą, valstybė turėtų būti vienintelė steigėja ir investuotoja

Neatsižvelgta. VšĮ KTPC veiklos pobūdis ir paskirtis atitinka mokslo ir technologijų parkų koncepciją. Iš dabar šalyje aktyviausiai veikiančių dešimties mokslo ir technologijų parkų šešerių parkų viena iš steigėjų yra Ūkio ministerija, dviejų iš jų steigime dalyvauja Švietimo ir mokslo ministerija. Tokių viešas paslaugas teikiančių įstaigų steigėjais ir investuotojais yra keli juridiniai asmenys.

3. Vyriausybės 2009 m. lapkričio 11 d. nutarime Nr. 1511 ,,Dėl Vykdomosios valdžios sistemos sandaros tobulinimo koncepcijos patvirtinimo“ numatyta, kad valstybė dalyvauja steigiant tik tokią viešąją įstaigą, kuri teikia viešąsias paslaugas, ir investuoti valstybės turtą į steigiamą viešąją įstaigą vadovaujantis principu, kad valstybė yra steigiamos viešosios įstaigos vienintelė dalininkė (taip pat ir Teisingumo ministerijos pastaba).

Neatsižvelgta. VšĮ KTPC veiklos paskirtis teikti tik viešas paslaugas. Kadangi VšĮ KTPC veiklos pobūdis ir paskirtis atitinka mokslo ir technologijų parkų koncepciją, jis yra vienas iš integruoto mokslo, studijų ir verslo centro (slėnio) ,,Nemunas“ struktūrinių vienetų,  tokių juridinių asmenų viešųjų paslaugų teikimo priedermę įtvirtina Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymo (Žin., 2009, Nr. 54-2140) 15 ir 16 straipsniai ir Lietuvos inovacijų 2010-2020 metų strategija, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. vasario 17 d. nutarimu Nr. 163 (Žin., 2010, Nr. 23-1075)

3.

Švietimo ir mokslo ministerija (toliau – ŠMM)

20121-01-26 raštas Nr. SR-416

Siūlo išbraukti Lietuvos Respublikos valstybę, atstovaujamą vienos iš ministerijų, iš viešosios įstaigos Komunikavimo ir technologijų perdavimo centro (toliau – Centras) dalininkų sąrašo. ŠMM laikosi nuostatos, kad Lietuvos Respublikos valstybė, atstovaujama Žemės ūkio ministerijos, turėtų dalyvauti Centro veikloje stebėtojų teisėmis.

Neatsižvelgta, nes Žemės ūkio ministerijai neatstovaujant valstybės, kaip VšĮ KTPC steigėjos, nebūtų tinkamai atstovaujami žemės ūkio produkcijos  gamintojų interesai sprendžiant mokslo pažangos žemės ūkyje ir inovacijų plėtros klausimus.

 

___________________________________________