LIETUVOS SAVIVALDYBIŲ ASOCIACIJA

 

Kodas 124111348, T. Vrublevskio g. 6, LT-01143 Vilnius,  tel. (8 5) 261 6063,  faksas  (8 5) 261 5366,

el. p. [email protected],  atsisk. sąsk. LT287044060001377867 AB SEB bankas, banko kodas 70440

 

 

 


Vidaus reikalų ministerijai                                                                  2012-01-13      Nr. (4)-SD-29

                                                                                                          Į 2011-12-23     Nr. 1D-8872 (31)

 

 

DĖL ĮSTATYMO PROJEKTO

 

 

            Lietuvos savivaldybių asociacijoje išnagrinėti Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 6, 13, 16, 20, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 44, 45 ir 46 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo ir Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės aktų skelbimo ir įsigaliojimo tvarkos įstatymo 12 straipsnio pakeitimo įstatymo projektai.

            Vietos savivaldos įstatymo projektui teikiame šias pastabas:

  1. projekte siūloma savivaldybės tarybos išimtinei kompetencijai priskiriamą sprendimų skelbti vietos gyventojų apklausą priėmimą perduoti savivaldybės administracijos direktoriui. Šiai projekto nuostatai nepritariame. Konstitucinis Teismas 2010 m. kovo 31 d. nutarime pasisakė, jog negalima nustatyti tokio teisinio reguliavimo, pagal kurį savivaldybių taryboms atskaitingi vykdomieji organai būtų prilyginami juos sudariusioms taryboms. Sprendimus pagrindiniais viešųjų savivaldybės reikalų tvarkymo klausimais priima savivaldybės taryba, o administracijos direktorius asmeniškai atsako už šių sprendimų įgyvendinimą. Be to, net ir pavedus administracijos direktoriui skelbti vietos gyventojų apklausą, apklausos vykdymas nebus spartesnis, kadangi savivaldybės taryba dar turi priimti sprendimą dėl apklausos būdo (38 str. 2 d.). Manome, kad savivaldybės taryba ir ateityje turėtų priimti sprendimą dėl gyventojų apklausos skelbimo, šiame sprendime nustatydama apklausai teikiamų klausimų tekstą, apklausos būdą, apklausos teritoriją, datą, vietą ir apklausos komisijos sudėtį, o administracijos direktorius, vadovaudamasis šiuo sprendimu, organizuotų apklausą. Siūlome 16 str. 2 d. 44 punktą patikslinti taip: „vietos gyventojų apklausos organizavimo tvarkos tvirtinimas ir sprendimų skelbti vietos gyventojų apklausas priėmimas“;
  2. galiojančioje įstatymo redakcijoje nustatyta, kad apklausos skelbimo iniciatyva priklauso savivaldybės tarybai ir gyventojams. Projekte siūloma išplėsti tokią teisę turinčių subjektų ratą, įtraukiant seniūnus. Šiuo siūlymu nukrypstama nuo proporcingumo principo taikymo: apklausos iniciatyvos teisė suteikiama karjeros valstybės tarnautojui - seniūnui, o atstovaujamoji savivaldybės institucija apklausos iniciatyvos teisę gali realizuoti tik esant ne mažesniam kaip ¼ savivaldybės tarybos narių grupės reikalavimui. Tuo būdu savivaldybės seniūnas tampa tam tikra prasme įtakingesnis už savivaldybės tarybos narį. Projekte nelogiškai, netinkamai paskirstomos kompetencijos tarp savivaldybės administracijos direktoriaus ir seniūno: seniūnas inicijuoja apklausą, t. y. teikia užduoti savo vadovui -administracijos direktoriui, kurio pareiga yra organizuoti apklausą. Todėl siūlome atsisakyti nuostatos dėl apklausų iniciatyvos teisės suteikimo seniūnams;
  3. projekte siūloma įtvirtinti nuostata, kad savivaldybės taryba reglamente gali nusistatyti klausimus, dėl kurių privalomai turi konsultuotis su gyventojais priimdama sprendimus (37 str. 1 d.). Savivaldybės tarybos reglamentas skirtas sprendimų priėmimo procedūroms ir tvarkai nustatyti, o konkretūs tarybos posėdyje svarstomi klausimai nustatomi posėdžio darbotvarkėje. Be to, ši nuostata gali būti traktuojama kaip suteikianti išankstinę teisę savivaldybės tarybai riboti gyventojų dalyvavimą priimant sprendimus, kurie nėra nustatyti reglamente, tuo nuvertinant tam tikrų klausimų svarbą;
  4. projekte naudojamas naujas terminas „gyventojų nuomonės tyrimai“ (37 str. 1 d.), tačiau neatskleistas šios sąvokos santykis su gyventojų apklausa, kuri apibrėžiama kaip gyventojų nuomonė viešųjų savivaldybės reikalų tvarkymo klausimais;
  5. manome, kad būtų tikslinga numatyti galimybę vykdyti apklausas naudojant informacines technologijas. Jei savivaldybėje yra įdiegtos tam tinkamos techninės priemonės, pvz., apklausa internetu naudojantis elektronine bankininkyste, savivaldybės taryba galėtų pasirinkti vykdyti apklausą internetu;
  6. manome, kad netikslinga 41 str. 5 dalyje vietoje vieno mėnesio nustatyti dviejų mėnesių laikotarpį gyventojų iniciatyvos paskelbti apklausą teisei įgyvendinti, nes pailginus šį terminą užsitęstų apklausos procedūros ir nebūtų pasiektas tikslas, kurio siekia projekto autoriai – supaprastinti ir sutrumpinti apklausos organizavimo ir vykdymo procedūras;
  7. tikslintina 41 str. 3 dalis, kurioje vietoje „meras“ turi būti įrašyta „administracijos direktorius“.

            Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės aktų skelbimo ir įsigaliojimo tvarkos įstatymo 12 straipsnio pakeitimo įstatymo projekte siūloma kartu su savivaldybės tarybos priimtais sprendimais pateikti informaciją ar priimant teisės aktą buvo konsultuojamasi su gyventojais ir ar teisės aktas priimtas įvertinus ar atsižvelgus į pareikštą gyventojų nuomonę. Abejojame dėl tokio pakeitimo tikslingumo ir siūlome jo atsisakyti. Savivaldybių institucijų sprendimų projektai su jų aiškinamaisiais raštais iš anksto skelbiami viešai savivaldybių interneto tinklalapiuose, kiekvienas gyventojas turi galimybę pareikšti savo nuomonę dėl projekto. Pažymėtina, kad neaiškus sąvokos “konsultavimasis“ turinys.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Direktorė                                                                                             Roma Žakaitienė

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V. Ablingienė, 261 5456