LIETUVOS SAVIVALDYBIŲ ASOCIACIJA
Kodas 124111348, T. Vrublevskio g. 6, LT-01143
Vilnius, tel. (8 5) 261 6063, faksas (8 5) 261 5366,
el. p. [email protected], atsisk. sąsk. LT287044060001377867
AB SEB bankas, banko kodas 70440
Vidaus reikalų ministerijai 2012-01-13
Nr. (4)-SD-29
Į 2011-12-23 Nr. 1D-8872 (31)
DĖL ĮSTATYMO PROJEKTO
Lietuvos
savivaldybių asociacijoje išnagrinėti Lietuvos Respublikos vietos savivaldos
įstatymo 6, 13, 16, 20, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 44, 45 ir 46 straipsnių
pakeitimo ir papildymo įstatymo ir Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės
aktų skelbimo ir įsigaliojimo tvarkos įstatymo 12 straipsnio pakeitimo įstatymo
projektai.
Vietos
savivaldos įstatymo projektui teikiame šias pastabas:
- projekte siūloma savivaldybės
tarybos išimtinei kompetencijai priskiriamą sprendimų skelbti vietos
gyventojų apklausą priėmimą perduoti savivaldybės administracijos
direktoriui. Šiai projekto nuostatai nepritariame. Konstitucinis Teismas
2010 m. kovo 31 d. nutarime pasisakė, jog negalima nustatyti tokio
teisinio reguliavimo, pagal kurį savivaldybių taryboms atskaitingi
vykdomieji organai būtų prilyginami juos sudariusioms taryboms. Sprendimus
pagrindiniais viešųjų savivaldybės reikalų tvarkymo klausimais priima
savivaldybės taryba, o administracijos direktorius asmeniškai atsako už
šių sprendimų įgyvendinimą. Be to, net ir pavedus administracijos
direktoriui skelbti vietos gyventojų apklausą, apklausos vykdymas nebus
spartesnis, kadangi savivaldybės taryba dar turi priimti sprendimą dėl
apklausos būdo (38 str. 2 d.). Manome, kad savivaldybės taryba ir ateityje
turėtų priimti sprendimą dėl gyventojų apklausos skelbimo, šiame sprendime
nustatydama apklausai teikiamų klausimų tekstą, apklausos būdą, apklausos
teritoriją, datą, vietą ir apklausos komisijos sudėtį, o administracijos
direktorius, vadovaudamasis šiuo sprendimu, organizuotų apklausą. Siūlome
16 str. 2 d. 44 punktą patikslinti taip: „vietos gyventojų apklausos
organizavimo tvarkos tvirtinimas ir sprendimų skelbti vietos gyventojų
apklausas priėmimas“;
- galiojančioje
įstatymo redakcijoje nustatyta, kad apklausos skelbimo iniciatyva
priklauso savivaldybės tarybai ir gyventojams. Projekte siūloma išplėsti tokią
teisę turinčių subjektų ratą, įtraukiant seniūnus. Šiuo siūlymu
nukrypstama nuo proporcingumo principo taikymo: apklausos iniciatyvos
teisė suteikiama karjeros valstybės tarnautojui - seniūnui, o
atstovaujamoji savivaldybės institucija apklausos iniciatyvos teisę gali
realizuoti tik esant ne mažesniam kaip ¼ savivaldybės tarybos narių grupės
reikalavimui. Tuo būdu savivaldybės seniūnas tampa tam tikra prasme įtakingesnis
už savivaldybės tarybos narį. Projekte nelogiškai, netinkamai paskirstomos
kompetencijos tarp savivaldybės administracijos direktoriaus ir seniūno: seniūnas
inicijuoja apklausą, t. y. teikia užduoti savo vadovui -administracijos
direktoriui, kurio pareiga yra organizuoti apklausą. Todėl siūlome
atsisakyti nuostatos dėl apklausų iniciatyvos teisės suteikimo seniūnams;
- projekte siūloma
įtvirtinti nuostata, kad savivaldybės taryba reglamente gali nusistatyti
klausimus, dėl kurių privalomai turi konsultuotis su gyventojais priimdama
sprendimus (37 str. 1 d.). Savivaldybės tarybos reglamentas skirtas
sprendimų priėmimo procedūroms ir tvarkai nustatyti, o konkretūs tarybos
posėdyje svarstomi klausimai nustatomi posėdžio darbotvarkėje. Be to, ši
nuostata gali būti traktuojama kaip suteikianti išankstinę teisę
savivaldybės tarybai riboti gyventojų dalyvavimą priimant sprendimus, kurie
nėra nustatyti reglamente, tuo nuvertinant tam tikrų klausimų svarbą;
- projekte
naudojamas naujas terminas „gyventojų nuomonės tyrimai“ (37 str. 1
d.), tačiau neatskleistas šios sąvokos santykis su gyventojų apklausa,
kuri apibrėžiama kaip gyventojų nuomonė viešųjų savivaldybės
reikalų tvarkymo klausimais;
- manome, kad būtų
tikslinga numatyti galimybę vykdyti apklausas naudojant informacines
technologijas. Jei savivaldybėje yra įdiegtos tam tinkamos techninės
priemonės, pvz., apklausa internetu naudojantis elektronine bankininkyste,
savivaldybės taryba galėtų pasirinkti vykdyti apklausą internetu;
- manome, kad
netikslinga 41 str. 5 dalyje vietoje vieno mėnesio nustatyti dviejų
mėnesių laikotarpį gyventojų iniciatyvos paskelbti apklausą teisei
įgyvendinti, nes pailginus šį terminą užsitęstų apklausos procedūros ir
nebūtų pasiektas tikslas, kurio siekia projekto autoriai – supaprastinti
ir sutrumpinti apklausos organizavimo ir vykdymo procedūras;
- tikslintina 41
str. 3 dalis, kurioje vietoje „meras“ turi būti įrašyta „administracijos
direktorius“.
Lietuvos
Respublikos įstatymų ir kitų teisės aktų skelbimo ir įsigaliojimo tvarkos
įstatymo 12 straipsnio pakeitimo įstatymo projekte siūloma kartu su
savivaldybės tarybos priimtais sprendimais pateikti informaciją ar priimant
teisės aktą buvo konsultuojamasi su gyventojais ir ar teisės aktas priimtas
įvertinus ar atsižvelgus į pareikštą gyventojų nuomonę. Abejojame dėl tokio
pakeitimo tikslingumo ir siūlome jo atsisakyti. Savivaldybių institucijų sprendimų
projektai su jų aiškinamaisiais raštais iš anksto skelbiami viešai savivaldybių
interneto tinklalapiuose, kiekvienas gyventojas turi galimybę pareikšti savo
nuomonę dėl projekto. Pažymėtina, kad neaiškus sąvokos “konsultavimasis“
turinys.
Direktorė Roma
Žakaitienė
V. Ablingienė, 261
5456