LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS NUTARIMO

DĖL NACIONALINIO AKREDITACIJOS BIURO PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTERIJOS PAVADINIMO PAKEITIMO IR NACIONALINIO AKREDITACIJOS  BIURO PRIE ŪKIO MINISTERIJOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO

PROJEKTO

DERINIMO PAŽYMA

 

Institucijos pavadinimas, rašto data ir numeris

Pastabos ir pasiūlymai

Žyma apie pastabas ir pasiūlymus, į kuriuos neatsižvelgta

Teisingumo ministerijos 2011-11-07 raštas Nr.(1.6.-7R-9080)

2.Projekto 4 punktu pavedama ūkio ministrui sudaryti Akreditacijos tarybą ir patvirtinti jos nuostatus. Tačiau lieka neaišku, ar minėta Akreditacijos taryba bus Nacionalinio akreditacijos biuro organas (tokiu atveju, jo sudarymo tvarka, funkcijos, sprendimų priėmimo tvarka turi būti nustatyta nuostatuose), ar steigiama kaip atskiras juridinis asmuo, taip pat kokias funkcijas bei kokių sprendimų priėmimą, siūloma jai pavesti. Šiuo aspektu siūlome tikslinti Projektą bei lydimuosius dokumentus.

 

Atsižvelgta iš dalies

Akreditacijos taryba yra organas prie Nacionalinio akreditacijos biuro, t.y. Taryba nėra nei Biuro organas, nei atskiras juridinis asmuo. Tarybos esminė funkcija yra įtvirtinta 2008 m. liepos 9 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (EB) Nr. 765/2008, nustatančio su gaminių prekyba susijusius akreditavimo ir rinkos priežiūros reikalavimus ir panaikinančio Reglamentą (EEB) Nr. 339/93 (toliau – Reglamentas) 4 straipsnio 11 punkte – užtikrinti veiksmingą ir subalansuotą visų suinteresuotų šalių dalyvavimą akreditacijos veikloje. Tam, kad ši funkcija būtų teisiškai įgyvendinta, numatant jos atlikimo tvarką, Tarybos teises ir pareigas, sprendimų priėmimą ir pan., Projektu pavedama ūkio ministrui sudaryti Akreditacijos tarybą ir patvirtinti jos nuostatus, kurie ir reguliuos minėtus klausimus.

 5. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės teisėkūros taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2009 m. rugsėjo 30 d. nutarimu Nr. 1244, 31.5 punktu, numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo pažyma nerengiama, kai rengiamas individualaus teisės akto projektas.

 

Neatsižvelgta

Atsižvelgdami į Viešojo administravimo įstatyme pateiktas „individualaus administracinio akto“ ir „norminio administracinio akto“ sąvokas, manome, kad įstaigos prie ministerijos nuostatai yra norminio pobūdžio teisės aktas.

 

Kartu teikiame šias pastabas dėl Projektu siūlomų tvirtinti Nacionalinio akreditacijos biuro prie Ūkio ministerijos nuostatų (toliau – Nuostatai):

1. Atitikties įvertinimo įstatymo 7 straipsnio 2 dalies 2 punkte nurodoma, kad Nacionalinis akreditacijos biuras be kitų funkcijų taip pat atlieka akredituotų sertifikavimo ir kontrolės įstaigų, bandymų ir kalibravimo laboratorijų veiklos priežiūrą. Atsižvelgiant į tai, Nuostatai derintini su Viešojo administravimo įstatymo IV skirsnyje įtvirtintu teisiniu reguliavimu. Nuostatų 3 punktą siūlytina papildyti pateikiant nuorodą ir į Viešojo administravimo įstatymą.

 

Neatsižvelgta

Nacionalinis akreditacijos biuras vykdo atitikties įvertinimo įstaigų (bandymų laboratorijų, sertifikavimo ir kontrolės įstaigų) akreditavimą (kuris yra savanoriškas ir atliekamas šių įstaigų prašymu) bei akredituotų įstaigų veiklos atitikties priežiūrą. Savo veikloje Biuras vadovaujasi  Reglamentu, Lietuvos Respublikos atitikties įvertinimo įstatymu  ir  standartu LST EN ISO/IEC 17011, nustatančiu reikalavimus akreditacijos įstaigoms.

Siekdamas įvertinti, kaip akredituotos įstaigos laikosi nustatytų reikalavimų, Biuras vykdo jų veiklos atitikties priežiūrą, kuri yra neatsiejama akreditacijos proceso dalis ir kuri yra reglamentuota standartu LST ISO/IEC 17011. Pagal Lietuvos Respublikos atitikties įvertinimo įstatymo 2 straipsnio 6 p. „Atitikties priežiūra (toliau – priežiūra) – periodinis tikrinimas, ar procesas, paslauga ar vadybos sistema, atitikties įvertinimo įstaiga ar fizinio asmens kvalifikacija atlikti tam tikrą darbą atitinka teisės aktų ir (arba) standartų reikalavimus.“

Taigi Biuro atliekama atitikties priežiūra pagal savo paskirtį ir pobūdį nėra Viešojo administravimo įstatymo (Žin., 2011, Nr., 4-125) IV skirsnio nuostatomis nustatyta ūkio subjektų veiklos priežiūra.

Dėl aukščiau išdėstytų motyvų Nacionalinis akreditacijos biuras Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. gegužės 4 d. nutarime Nr. 511 „Dėl institucijų atliekamų priežiūros funkcijų optimizavimo“ (Žin., 2011, Nr. 53-2613; 2011, Nr. 92-4374) nepriskirtas prie ūkio subjektų priežiūrą vykdančių institucijų, taigi Viešojo administravimo įstatymo IV skirsnio nuostatos Nacionaliniam akreditacijos biurui nėra taikomos.

2. Nuostatų 4 punktas tikslintinas išbraukiant žodžius „kuri koordinuoja ir kontroliuoja Biuro veiklą bei sprendžia kitus teisės aktuose jos kompetencijai priskirtus klausimus“. Ūkio ministerijos, kaip savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos kompetenciją siūlome dėstyti atskirame Nuostatų punkte IV skyriuje. Kartu primename, kad pagal Civilinio kodekso 2.47 straipsnio 3 dalį Juridinio asmens dalyvių susirinkimo kompetencijos ir šaukimo tvarkos, kitų juridinio asmens organų kompetencijos bei skyrimo ir atšaukimo tvarkos, juridinio asmens steigimo dokumentų keitimo tvarkos nurodyti nereikia, jeigu ji nesiskiria nuo įstatymuose nustatytos ir apie tai nurodoma pačiuose įstatuose.

Neatsižvelgta

Vadovaujantis Ministerijų, Vyriausybės įstaigų, įstaigų prie ministerijų nuostatų rengimo rekomendacijų, patvirtintų Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro 2007 m. sausio 18 d. įsakymu Nr. 1V-15 (toliau – Rekomendacijos), 5.8¹ punktu, institucijų nuostatuose taip pat turi būti nurodyta: „<...> institucijos savininko  teises  ir  pareigas  įgyvendinanti institucija ir jos kompetencija;“

3. Atkreipiame dėmesį, kad teisės aktuose nėra nustatyto reikalavimo nuostatuose nurodyti juridinio asmens buveinės adreso. Pažymėtina, kad nurodžius konkretų buveinės adresą, jam pasikeitus, būtų būtina keisti ir nuostatų redakciją. Kartu atkreipiame dėmesį į Civilinio kodekso 2.49 straipsnio 4 dalį, pagal kurį nuostatuose turėtų būti įtvirtinta buveinės keitimo tvarka.

Atsižvelgta iš dalies

Reikalavimas nurodyti juridinio asmens buveinės adresą yra įtvirtintas Rekomendacijų 5.7 punkte.

Nuostatai atitinkamai papildyti buveinės keitimo tvarka.

7. Nuostatų 10.5 punktą siūlome papildyti, nurodant, kad Nacionalinis akreditacijos biuras taip pat teikia konsultacijas ir kitą metodinę pagalbą, o Nuostatų 20 punkte nurodyti, kad biuro direktorius privalo užtikrinti tokių konsultacijų vienodumą ir kompetentingumą.

 

Neatsižvelgta

Žr. 1 p. Standarto LST EN ISO/IEC 17011, nustatančio reikalavimus akreditavimo įstaigoms, 4.3.6 punktas įtvirtina draudimą akreditacijos įstaigoms teikti konsultacijas akredituojamosioms atitikties įvertinimo įstaigoms, siekiant užtikrinti  veiklos nešališkumą.

9. Atsižvelgiant į Nuostatų 26 punkte nurodytą įpareigojimą Valstybės kontrolei atlikti Nacionalinio akreditacijos biuro prie Ūkio ministerijos valstybinį auditą, siūlome Projektą derinti ir su minėta institucija

Neatsižvelgta

Tai, kad Lietuvos Respublikos valstybė kontrolė atlieka valstybės institucijų finansinį ir veiklos auditą, yra numatyta Valstybės kontrolės įstatyme (13str. 1d., 14str. 2d. 1p.).

 

_____________________________________