AIŠKINAMASIS RAŠTAS

DĖL VISUOMENĖS INFORMAVIMO ĮSTATYMO 28 STRAIPSNIO PAKEITIMO IR 271 STRAIPSNIO pripažinimo netekusiu galios

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

 

1. Teikiamo įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, pirminiai jo siūlytojai ir asmenys, dalyvavę rengiant projektą

Lietuvos Respublikos visuomenės informavimo įstatymo 28 straipsnio pakeitimo ir 27¹ straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo projektas (toliau – įstatymo projektas) parengtas dėl to, kad periodinių leidinių pristatymas kaimo gyvenamosiose vietovėse bus reglamentuojamas Lietuvos Respublikos pašto įstatyme.

Galiojančiame Lietuvos Respublikos visuomenės informavimo įstatymo (Žin., 1996, Nr. 71-1706; 2006, Nr. 82-3254; 2008, Nr. 87-3456; 2010, Nr. 123-6262) 27¹ straipsnyje nustatytas valstybės paramos laikraščių ir žurnalų leidėjams mechanizmas yra neefektyvus: periodinių leidinių pristatymas kaimo gyvenamųjų vietovių prenumeratoriams nėra užtikrinamas, todėl neskatinama informacijos sklaida kaimo gyvenamosiose vietovėse. Šiuo metu periodinių leidinių pristatymas kaimo gyvenamosiose vietovėse akcinei bendrovei Lietuvos paštui, vieninteliam periodinių leidinių platintojui kaimo gyvenamosiose vietovėse, yra labai nuostolingas. Valstybės parama laikraščių ir žurnalų leidėjams yra nepakankama, kad būtų galima padidinti periodinių leidinių pristatymo kaimo gyvenamųjų vietovių prenumeratoriams paslaugos tarifus padengiant šios paslaugos sąnaudas, todėl valstybė, siekdama užtikrinti visų gyventojų teisę į informacijos sklaidą, turi remti periodinių leidinių pristatymą kaimo gyvenamųjų vietovių prenumeratoriams. Valstybės paramos mechanizmas numatytas kartu teikiamame Lietuvos Respublikos pašto įstatymo 2, 3 ir 8 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projekte.

Pirminiai teikiamo įstatymo projekto siūlytojai – Susisiekimo ministerija.

Rengiant teikiamą įstatymo projektą dalyvavę asmenys: Susisiekimo ministerijos Informacinės visuomenės politikos departamento Pašto skyriaus specialistai.

 

2. Teikiamo įstatymo projekto tikslai ir uždaviniai

Įstatymo projekto tikslas – pripažinti netekusiu galios Lietuvos Respublikos visuomenės informavimo įstatymo 27¹ straipsnį ir 28 straipsnio 5 dalį.

Įstatymo projekto uždavinys – išvengti dvigubo valstybės paramos periodiniams leidiniams pristatyti kaimo gyvenamųjų vietovių prenumeratoriams reglamentavimo teisės aktuose.

 

3. Įstatymo projekte aptartų klausimų dabartinis teisinis reglamentavimas

Šiuo metu galiojančiame Lietuvos Respublikos visuomenės informavimo įstatymo 27¹ straipsnyje numatyta, kad valstybė remia laikraščių ir žurnalų leidėjus, kurių laikraščiai ir žurnalai pristatomi prenumeratoriams kaimo gyvenamosiose vietovėse, (toliau – leidėjai) išskyrus laikraščių ir žurnalų, priskirtų erotinio ir (ar) smurtinio pobūdžio leidiniams ir tų, kurių daugiau kaip 50 procentų teksto sudaro reklama, leidėjus; valstybės finansinė parama leidėjams užtikrinama skiriant jiems dalinį finansavimą, kad būtų kompensuota iki 30 procentų leidėjų patiriamų laikraščių ir žurnalų pristatymo prenumeratoriams kaimo gyvenamosiose vietovėse (toliau – pristatymas) išlaidų; valstybės dalinė finansinė parama leidėjams teikiama Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka; Vyriausybė ar jos įgaliota institucija taip pat nustato didžiausią valstybės dalinės finansinės paramos, skiriamos vienam leidėjui, dydį; valstybės dalinė finansinė parama leidėjams skiriama per Spaudos, radijo ir televizijos rėmimo fondą (toliau – Fondas) pagal paraiškas dėl pristatymo išlaidų kompensavimo ir pristatymo prenumeratoriams išlaidas patvirtinančius dokumentus.

 

 

 

4. Numatomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos, naujai reglamentuojamų klausimų teigiamos savybės ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

Priėmus įstatymo projektą, laikraščių ir žurnalų leidėjai neteks valstybės paramos, todėl sumažės Fondui skiriamų valstybės biudžeto lėšų poreikis.

Priėmus kartu teikiamą Lietuvos Respublikos pašto įstatymo 2, 3 ir 8 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektą, Vyriausybė galės įpareigoti universaliųjų pašto paslaugų teikėją pristatyti periodinius leidinius kaimo gyvenamųjų vietovių prenumeratoriams tik tokiam laikotarpiui, kuriam yra užtikrinta valstybės parama periodiniams leidiniams pristatyti kaimo gyvenamųjų vietovių prenumeratoriams.

 

5. Galimos neigiamos priimto įstatymo projekto pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Priėmus teikiamą įstatymo projektą neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

6. Įtaka, kurią turės įstatymas kriminogeninei situacijai, korupcijai

Priimtas įstatymo projektas neturės įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai Lietuvoje. 

 

7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir plėtrai

Įstatymo įgyvendinimas verslo sąlygoms ir jo plėtrai poveikio neturės.

 

8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokie šios srities teisės aktai tebegalioja (pateikiamas šių teisės aktų sąrašas) ir kokius galiojančius teisės aktus būtina pakeisti ar panaikinti, priėmus teikiamą projektą

Įstatymo projektas neprieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijai ir kitiems įstatymams.

Šiuo metu galioja Lietuvos Respublikos kultūros ministro 2010 m. lapkričio 30 d. įsakymas Nr. ĮV-619 „Dėl valstybės finansinės paramos skyrimo laikraščių ir žurnalų leidėjams jų patirtoms laikraščių ir žurnalų pristatymo prenumeratoriams kaimo gyvenamosiose vietovėse išlaidoms iš dalies atlyginti tvarkos aprašo patvirtinimo“ (Žin., 2010, Nr. 142-7214).

Priėmus įstatymo projektą, reikės pripažinti netekusiu galios Lietuvos Respublikos kultūros ministro 2010 m. lapkričio 30 d. įsakymą Nr. ĮV-619 „Dėl valstybės finansinės paramos skyrimo laikraščių ir žurnalų leidėjams jų patirtoms laikraščių ir žurnalų pristatymo prenumeratoriams kaimo gyvenamosiose vietovėse išlaidoms iš dalies atlyginti tvarkos aprašo patvirtinimo“.

 

9. Įstatymo projekto atitiktis Valstybinės kalbos, Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymų reikalavimams ir bendrinės lietuvių kalbos normoms, projekto sąvokų ir jas įvardijančių terminų įvertinimas Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

Įstatymo projektas atitinka Valstybinės kalbos, Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymų reikalavimus ir bendrinės lietuvių kalbos normas. Įstatymo projekte naujų terminų nenustatoma.

 

10. Įstatymo projekto atitiktis Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos dokumentams

Įstatymo projektas neprieštarauja Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos dokumentams.

 

11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įstatymų lydimųjų teisės aktų, kas ir kada juos turėtų parengti, šių aktų metmenys

Įstatymo projektas yra teikiamas kartu su Lietuvos Respublikos pašto įstatymo 2, 3 ir 8 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektu.

 

 

12. Kiek biudžeto lėšų pareikalaus ar leis sutaupyti įstatymo įgyvendinimas (pateikiami įvertinimai artimiausiems metams ir tolesnei ateičiai)

Įstatymui įgyvendinti papildomų valstybės biudžeto lėšų nereikės, o leis sutaupyti 3 mln. Lt, kuriuos numatyta skirti Fondui 2012 m. valstybės biudžete.

 

13. Įstatymo projekto autorius ar autorių grupė, įstatymo projekto iniciatoriai: institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai

Teikiamą įstatymo projektą rengė Susisiekimo ministerijos Informacinės visuomenės politikos departamentas (direktorius – Gytis Liaugminas, tel. 239 3944, el. p. [email protected]). Tiesioginė rengėja – Susisiekimo ministerijos Informacinės visuomenės politikos departamento Pašto skyriaus vedėja Kristina Semėnė (tel. 239 3996, el. p. [email protected]).

 

14. Reikšminiai įstatymo projekto žodžiai

Nėra.