Originalas paštu nebus siunčiamas

LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ TYRIMŲ TARNYBA

 

HERBAS

Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijai  

 

El. paštas [email protected]     

 

2011-10-

Nr. 4-01-

Nr. (1.36.)-7R-8436

Į 2011-10-13

 

 

 

 

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS TARNYBOS ĮSTATYMO 4 STRAIPSNIO PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 281 STRAIPSNIU ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ BYLŲ TEISENOS ĮSTATYMO 60 IR 86 STRAIPSNIŲ PAPILDYMO IR PAKEITIMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ TEISĖS PAŽEIDIMŲ KODEKSO 276 STRAIPSNIO PAPILDYMO ĮSTATYMO BEI LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS IR TARNYBOS PASLAPČIŲ ĮSTATYMO 7 STRAIPSNIO PAPILDYMO ĮSTATYMO PROJEKTŲ

 

 

Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba (toliau – STT) pagal kompetenciją susipažino su pateiktais derinti Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 4 straipsnio pakeitimo ir įstatymo papildymo 281 straipsniu įstatymo, Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 60 ir 86 straipsnių papildymo ir pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso 276 straipsnio papildymo įstatymo bei Lietuvos Respublikos valstybės ir tarnybos paslapčių įstatymo 7 straipsnio papildymo įstatymo projektais (toliau – Projektai).

STT pritaria Projektų tikslams, iš esmės pritaria Projektais numatomam teisiniam reguliavimui ir mano, kad Projektų priėmimas užtikrintų efektyvesnę valstybės tarnautojų, pranešusių apie galimus kitų valstybės tarnautojų padarytus šiurkščius tarnybinius nusižengimus, apsaugą.  

Atsižvelgdami į tai, kad Projektais siekiama įvykdyti šias priemones, t. y. Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija 2011–2014 metų programos įgyvendinimo priemonių plano 7.13 priemonę, Lietuvos Respublikos Vyriausybės pavedimą įformintą 2010 m. spalio 26 d. pasitarimo protokolu Nr. 69, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008–2012 metų veiklos strategijos nuostatų įgyvendinimo priemonę Nr. 118, siūlome Projektais taip pat įvykdyti ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2011 m. birželio 15 d. nutarimo Nr. 762-8 1 punktu patvirtinto Sąrašo lentelės 3 dalies 2 priemonę bei Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija 2011–2014 metų programos įgyvendinimo priemonių plano 2.15 priemonę, nes jos yra tarpusavyje susijusios.

Atsižvelgdami į tai, kas išdėstyta, siekdami efektyvaus, sisteminio teisinio reguliavimo tobulinimo užtikrinant pranešėjų apsaugą ir nurodytų priemonių įvykdymo, teikiame šias pastabas ir pasiūlymus:

1. Atsižvelgiant į Projektų tikslą, STT nuomone, Projektai įgyvendina Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija 2011–2014 metų programos įgyvendinimo priemonių plano 7.13 priemonę, tačiau Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008–2012 metų veiklos strategijos nuostatų įgyvendinimo priemonė Nr. 118 (kurioje numatyta „parengti teisės aktų, užtikrinančių teisinę gynybą žmonėms, pranešusiems apie galbūt neteisėtus darbdavių ir kitų įtakingų asmenų veiksmus, projektus“) įgyvendinama iš dalies, nes Projektais numatoma stiprinti ne visų pranešėjų, o pranešėjų, valstybės tarnautojų, sudarančių tik nedidelę visų galimų pranešėjų dalį,  teisinę apsaugą.

2. Projektų aiškinamajame rašte nepritariama atskiram pranešėjų apsaugos įstatymui, kuris reglamentuotų ne tik valstybės tarnautojų, tačiau ir kitų pranešėjų teisinę apsaugą, taip pat numatytų ne tik pranešėjo tapatybę atskleidžiančių duomenų apsaugą, bet ir kitas apsaugos priemones, todėl atsižvelgdami į Projektų tikslą siūlome kartu tobulinti visų pranešėjų apsaugos teisinį reguliavimą, t. y. parengti ir kartu su Projektais teikti Lietuvos Respublikos darbo kodekso, kitų teisės aktų projektus, numatančius ir asmenų, kurie nėra valstybės tarnautojai, pranešusių apie galbūt neteisėtus darbdavių ir kitų įtakingų asmenų veiksmus, teisinės apsaugos nuo neigiamo poveikio stiprinimą.

 STT nuomone, tobulintinos Lietuvos Respublikos darbo kodekso (Žin., 2002, Nr. 64-2569) 129 straipsnio nuostatos, kurios yra nepakankamos sudaryti visapusišką apsaugą pranešėjui. Esama Lietuvos Respublikos darbo kodekso 129 straipsnio 3 dalies 3 punkto nuostata, draudžianti nutraukti darbo sutartį su darbuotoju dėl dalyvavimo byloje prieš darbdavį arba kreipimosi į administracinius organus, neapima galimų korupcinių situacijų, nesuderinta su galiojančiomis Baudžiamojo proceso kodekso nuostatomis dėl ikiteisminio tyrimo pradėjimo ir suteikia darbdaviui pakankamai didelę laisvę manipuliuoti Lietuvos Respublikos darbo kodekso nustatytomis atleidimo iš darbo, civilinio proceso, viešojo administravimo bei įmonės (įstaigos) veiklos organizavimo procedūromis.

Taip pat tikslintini Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo (Žin., 1999, Nr. 66-2130; 2002, Nr. 45-1708) 4 straipsnio 3, 4, 5 dalyse nurodytų subjektų, prokurorų, antstolių, advokatų, notarų veiklą reglamentuojantys teisės aktai.

Pritarus siūlymui kartu tobulinti visų pranešėjų apsaugos teisinį reguliavimą siūlome organizuoti visų už aukščiau nurodytų priemonių vykdymą atsakingų institucijų atstovų pasitarimą dėl pranešėjų apsaugos teisinio reguliavimo tobulinimo ir teisės aktų projektų rengimo.

3. Projektų nuostatos, nustatančios galimybę įslaptinti valstybės tarnautojo asmens tapatybę tikslintinos, nes jomis neužtikrinama pranešusiojo valstybės tarnautojo apsauga tais atvejais, kai pranešusiam valstybės tarnautojui jau daromas spaudimas, jei jo tapatybė išaiškėjo asmeniui, dėl kurio galimo šiurkštaus tarnybinio nusižengimo buvo pranešta. Be to, atskirais atvejais pats informacijos apie galimą šiurkštų tarnybinį nusižengimą, gavimo faktas valstybės tarnautojui, galimai padariusiam šiurkštų tarnybinį nusižengimą, leidžia nesunkiai identifikuoti tokią informaciją pateikusį asmenį.

4. Tikslinga reglamentuoti numatomos apsaugos priemonės taikymo nutraukimą nustačius pranešėjo piktnaudžiavimą. Pavyzdžiui, kai pateikta žinomai neteisinga informacija apie galimą valstybės tarnautojo padarytą šiurkštų tarnybinį nusižengimą.

5. Lietuvos Respublikos valstybės ir tarnybos paslapčių įstatymo 7 straipsnio papildymo įstatymo projekto 1 straipsnyje išbrauktinas žodis „įslaptinti“.

 Pažymime, kad pateikta išvada nėra Projektų antikorupcinis vertinimas pagal Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo (Žin., 2002, Nr. 57-2297; 2008, Nr. 71-2700) 8 straipsnį.

 

Direktoriaus pavaduotojas                                                                               Vidmantas Bruzgys

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Egidijus Radzevičius, tel. (8 706) 63 415, el. p. [email protected]

Laurynas Pakštaitis, tel. (8 706) 63 347, el. p. [email protected]