LIETUVOS RESPUBLIKOS VIDAUS REIKALŲ MINISTERIJA

 

Valstybės biudžetinė įstaiga    Šventaragio g. 2,  LT-01510  Vilnius    Tel.: (8 5)  271 7154 / 271 7178

Faks. (8 5)  271 8551   El. p. [email protected]    Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre

Kodas 188601464    PVM mokėtojo kodas  LT886014610

 

 

Finansų ministerijai

 

 

 

 

 

2011-10-25

Į 2011-10-06

 Nr. 1D-7332 (3)

 Nr. (14.14-03)-6K-1111089

 

 

 

DĖL NUTARIMO PROJEKTO

 

 

Vidaus reikalų ministerijoje išnagrinėtas Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. gegužės 26 d. nutarimo Nr. 634 ,,Dėl Bešeimininkio, konfiskuoto, valstybės paveldėto, į valstybės pajamas perduoto turto, daiktinių įrodymų, lobių ir radinių perdavimo, apskaitymo, saugojimo, realizavimo, grąžinimo ir pripažinimo atliekomis taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo“ projektas (toliau – nutarimo projektas). Teikiame šias pastabas ir pasiūlymus dėl nutarimo projekto:

1.             Atkreiptinas dėmesys, kad parengtas nutarimo projektas nesprendžia praktinių valstybės naudai atitenkančio turto valdymo problemų. Atsižvelgiant į šiuo metu nustatytą įstatymų galią turintį reguliavimą, taip pat į susiklosčiusią teismų praktiką, Valstybinė mokesčių inspekcija prie Finansų ministerijos (toliau – VMI) turi perimti visą valstybės naudai atitenkantį turtą. Pažymėtina, kad Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų skyriaus teisėjų kolegija, 2010 m. gruodžio 14 d. priimdama nutartį civilinėje byloje, konstatavo, kad pagal Civilinio proceso kodekso 638 straipsnio 2 dalį, tais atvejais, kai pagal vykdomąjį dokumentą turi būti išieškoma į valstybės biudžetą, valstybei atstovauja VMI. Teismas taip pat vadovavosi Civilinio proceso kodekso 692 straipsnio nuostata, kad teismo konfiskuotą ar perduotiną valstybei turtą antstolis realizuoti perduoda VMI įstaigai, jeigu įstatymai nenustato kitaip. Lietuvos Aukščiausiojo Teismo nutartyje reziumuojama, kad bendra taisyklė tokia, kad valstybei atitenkantis turtas perduodamas Civilinio proceso kodekso įvardintai institucijai (VMI), o išimtys galimos tik įstatymų nustatytais atvejais. Taip pat atkreiptinas dėmesys ir į tai, kad praktikoje VMI, nors ir atlikusi konfiskuoto turto apžiūrą bei surašiusi (priėmusi) šio turto neapskaitymo dokumentą (VMI priima sprendimą neįtraukti į mokesčių inspekcijos apskaitą), vis dėlto institucijai, kurios žinioje yra minėtas turtas, nurodo, kad jei už turtą bus gauta pinigų suma, ji turi būti pervesta į VMI sąskaitą.

Pažymėtinas ir kitas praktinis aspektas – ikiteisminio tyrimo įstaigos (pvz., Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba prie Vidaus reikalų ministerijos), vykdydamos baudžiamojo proceso paskirtį – gindamos valstybės interesus, t.y. atskleisdamos nusikalstamas veikas, dalyvauja iš esmės pirmoje baudžiamojo proceso stadijoje – ikiteisminiame tyrime. Šioje stadijoje ikiteisminio tyrimo įstaigos privalo pagal savo kompetenciją imtis visų įstatymų numatytų priemonių, kad būtų atliktas tyrimas ir atskleista nusikalstama veika (Baudžiamojo proceso kodekso 2 straipsnis), t. y. surinkti duomenis, kuriais būtų galima įrodyti, kad nusikalstama veika iš tikrųjų buvo padaryta ir kad tą veiką padarė baudžiamojon atsakomybėn traukiamas asmuo. Nors vėlesnėje proceso stadijoje ikiteisminio tyrimo įstaigos nebedalyvauja, tačiau nutarimo projekte keičiamų Bešeimininkio, konfiskuoto, valstybės paveldėto, į valstybės pajamas perduoto turto, daiktinių įrodymų, lobių ir radinių perdavimo, apskaitymo, saugojimo, realizavimo, grąžinimo ir pripažinimo atliekomis taisyklių (toliau – Taisyklės) nuostatos įpareigoja ikiteisminio tyrimo įstaigas dalyvauti nerealizuotino turto pripažinimo atliekomis ir jų panaudojimo arba šalinimo procese, t. y. vykdyti su jų misija, tikslu, uždaviniais bei funkcijomis nesusijusią atliekų tvarkymo veiklą bei apmokėti iš skirtų asignavimų nerealizuotino turto panaudojimo arba šalinimo (utilizavimo) išlaidas. Atsižvelgiant į tai ir siekiant padaryti turto pripažinimo atliekomis ir jo panaudojimo arba šalinimo procedūrą aiškesnę ir paprastesnę, būtina spręsti klausimą dėl nerealizuotino turto pripažinimo atliekomis ir jų panaudojimo arba šalinimo funkcijos priskyrimo vienai institucijai. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, siūlytina Taisyklėse aiškiai ir nuosekliai įtvirtinti mechanizmą, pagal kurį VMI (arba kitai institucijai pagal kompetenciją) būtų pavesta valdyti visą valstybei atitenkantį turtą.

2.             Keičiamame Taisyklių 6 punkte minima didelė turto vertė. Kadangi Taisyklių 1 punkte yra pateikta sąvokos „mažavertis turtas“ apibrėžtis, siekiant nuoseklaus ir aiškaus teisinio reguliavimo, siūlytina Taisyklėse nustatyti vertinimo kriterijus ir apibrėžti vertės ribą, nuo kada turto vertė laikytina didele.

3.             Manytina, kad keičiamame Taisyklių 20 punkte nepakankamai aiškiai nurodomi subjektai, dalyvausiantys nerealizuotino turto pripažinimo atliekomis ir jų panaudojimo arba šalinimo procese (vartojama formuluotė „institucija, kurios žinioje yra konfiskuotas turtas“). Tuo atveju, jei valstybės nuosavybėn perduotinas turtas (bešeimininkis, konfiskuotas turtas, daiktai, turintys reikšmės nusikalstamai veikai tirti ir nagrinėti bei daiktai, kurie buvo administracinio teisės pažeidimo padarymo įrankis arba tiesioginis objektas) ikiteisminio tyrimo įstaigoje (t. y. institucijoje) yra įtrauktas į apskaitą, saugomas ir valdomas, problemų neturėtų kilti, tačiau praktikoje pasitaiko atvejų, kai toks turtas nėra institucijos žinioje, t. y. institucija nėra tokio turto valdytoja ar saugotoja (pvz., automobilio, kuriam ikiteisminio tyrimo metu apribota nuosavybė, saugotoju buvo paskirtas asmuo, kuriam automobilis priklauso nuosavybės teise, t. y. automobilis nebuvo perduotas ikiteisminio tyrimo įstaigai valdyti, saugoti ar įtraukti į savo apskaitą (civilinė byla Nr. 2-17285-599/2009). Šiuo atveju nėra reglamentuota, koks subjektas ir kokia tvarka tokį nerealizuotiną turtą turėtų pripažinti atliekomis ir atliktų jų panaudojimą arba šalinimą (utilizavimą), todėl siūlytina įvertinti šį aspektą ir esant reikalui pildyti Taisykles.

 

 

 

Vidaus reikalų viceministras

Mindaugas Ladiga

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D. Kedavičienė, tel. 271 87 21, el. p. [email protected]

D. Domarkas, tel. 271 8881, el. p. [email protected]

L. Kairionytė, tel. 271 7841, el. p. [email protected]

D. Mažeikienė, tel. 271 7573, el. p. [email protected]