LIETUVOS RESPUBLIKOS TARNYBOS LIETUVOS RESPUBLIKOS MUITINĖJE STATUTO 4, 5, 12, 13, 25, 27, 28, 28(1), 29, 32, 34, 49, 51, 52, 53, 53(1), 54, 55(1) STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR STATUTO PAPILDYMO 5(1) STRAIPSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO IR LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS TARNYBOS ĮSTATYMO 8 IR 10 STRAIPSNIŲ PAPILDYMO ĮSTATYMO PROJEKTO AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

1.            Įstatymų projektų rengimą paskatinusios priežastys

Lietuvos Respublikos muitinę (toliau – muitinė) sudaro Muitinės departamentas prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau – Muitinės departamentas) ir jam pavaldžios trys teritorinės muitinės bei keturios specialiosios muitinės įstaigos. Muitinės įstaigoms vadovauja muitinės įstaigų vadovai, kurie priima į tarnybą ir atleidžia iš jos tos muitinės įstaigos pareigūnus ir darbuotojus, dirbančius pagal darbo sutartis, sprendžia kitus personalo valdymo klausimus ir finansų valdymo ir apskaitos klausimus, susijusius su personalo valdymu.

Muitinės įstaigų vadovams valdyti personalą padeda tose įstaigose esantys už personalo tvarkymą atsakingi padaliniai (pareigūnai). Be to, kiekvienoje muitinės įstaigoje yra padaliniai, vykdantys finansų valdymo ir apskaitos funkcijas. Siekiant mažinti muitinės administravimo išlaidas, tikslinga centralizuoti personalo valdymo bei finansų valdymo ir apskaitos funkcijas, susijusias su personalo valdymu.

 

2.            Parengtų įstatymų projektų tikslas

Lietuvos Respublikos Tarnybos Lietuvos Respublikos muitinėje statuto 4, 5, 12, 13, 25, 27, 28, 28(1), 29, 32, 34, 49, 51, 52, 53, 53(1), 54, 55(1) straipsnių pakeitimo ir Statuto papildymo 5(1) straipsniu įstatymo projektas ir Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 8 ir 10 straipsnių papildymo įstatymo projektas (toliau kartu – Projektai) parengti siekiant tobulinti Lietuvos Respublikos muitinės valdymą centralizuojant personalo valdymo funkciją ir finansų valdymo ir apskaitos funkcijas, susijusias su personalo valdymu, padaryti personalo valdymą ir finansų valdymą bei apskaitą efektyvesnius ir ekonomiškesnius.

 

3.            Kaip šiuo metu yra teisiškai reglamentuojami įstatymų projektuose aptarti klausimai

Tarnybos Lietuvos Respublikos muitinėje statute (Žin., 2000, Nr. 94-2917; 2003,
Nr. 64-2881) nustatyta, kad Muitinės departamento pareigybių sąrašą tvirtina Muitinės departamento generalinis direktorius, o muitinės įstaigų pareigybių sąrašus – šių muitinės įstaigų vadovai. Muitinės pareigūnų pareigybių aprašymus tvirtina muitinės pareigūnus į pareigas priimantys asmenys. Muitinės departamento pareigūnus, muitinės įstaigų vadovus ir jų pavaduotojus priima į pareigas, perkelia į kitas pareigas ir iš pareigų atleidžia Muitinės departamento generalinis direktorius. Kitus muitinės įstaigų pareigūnus priima į pareigas, perkelia į kitas pareigas ir iš pareigų atleidžia muitinės įstaigos vadovas. Muitinės pareigūnus į pareigas priėmę asmenys skatina muitinės pareigūnus, skiria jiems tarnybines nuobaudas, siunčia į tarnybines komandiruotes ir priima kitus sprendimus personalo valdymo klausimais, priskirtus muitinės įstaigos vadovo kompetencijai. Pagal Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo (Žin., 1999, Nr. 66-2130; 2002, Nr. 45-1708) 8 straipsnio 8 dalį ir 10 straipsnio 1 dalį valstybės tarnautojų pareigybių aprašymus ir sąrašus valstybės institucijose ir įstaigose tvirtina valstybės institucijų ir įstaigų vadovai, į karjeros valstybės tarnautojų pareigas valstybės institucijose ir įstaigose priima tų institucijų ir įstaigų vadovai.

 

4.            Numatomos naujos teisinio reglamentavimo nuostatos, naujai reglamentuotų klausimų teigiamos savybės ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

Siekiant efektyviai ir racionaliai valdyti personalą, Projektuose siūloma centralizuoti personalo valdymo funkciją muitinėje, suteikiant teisę Muitinės departamento generaliniam direktoriui tvirtinti Lietuvos Respublikos muitinės pareigybių aprašymus ir sąrašus, priimti į pareigas ir atleisti iš pareigų visus muitinės pareigūnus ir karjeros valstybės tarnautojus, perkelti juos į kitas pareigas, skirti tarnybines nuobaudas, skatinti, suteikti pareiginius laipsnius, kvalifikacines kategorijas ir atlikti kitus veiksmus, susijusius su personalo valdymu. Siekiant užtikrinti efektyvų personalo valdymą, Muitinės departamento generaliniam direktoriui siūloma suteikti teisę įgalioti kitą muitinės pareigūną ar pareigūnus atlikti personalo valdymo funkcijas arba priimti atskirus sprendimus personalo valdymo klausimais.

 

5.            Galimos neigiamos priimtų įstatymų pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Priėmus teikiamus Projektus, neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

6.            Įstatymų įtaka kriminogeninei situacijai, korupcijai

Projektai nesusiję su įtaka kriminogeninei situacijai.

 

7.            Įstatymų įtaka verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Projektai nesusiję su įtaka verslo sąlygoms ir jo plėtra.

 

8.            Įstatymų projektų atitikimas Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos dokumentams

Projektų nuostatos Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos dokumentams neprieštarauja.

 

9.            Ar įstatymų projektai parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymų reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas, o įstatymų projektų sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Lietuvos Respublikos terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

Projektai parengti laikantis nustatytų reikalavimų.

 

10.         Įstatymų inkorporavimas į teisinę sistemą, jeigu įstatymams įgyvendinti reikia įstatymų lydimųjų aktų, kas ir kada juos turėtų parengti, šių aktų metmenys

Priėmus įstatymus, kurių Projektai teikiami, Lietuvos Respublikos finansų ministerija parengs toliau išvardytų teisės aktų projektus, susijusius su muitinės personalo valdymo funkcijų centralizavimu. Keistini teisės aktai:

Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008 m. rugpjūčio 27 d. nutarimas Nr. 826 „Dėl Persikėlimo išlaidų dėl Lietuvos Respublikos muitinės pareigūnų laikino perkėlimo į kitas pareigas kitoje gyvenamojoje vietovėje apmokėjimo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2008, Nr. 101-3905);

Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. lapkričio 10 d. nutarimas Nr. 1561 „Dėl didžiausio leistino valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis ir gaunančių darbo užmokestį iš valstybės biudžeto ir valstybės pinigų fondų, pareigybių skaičiaus patvirtinimo“ (Žin., 2010, Nr. 133-6773);

Lietuvos Respublikos finansų ministro 1998 m. liepos 10 d. įsakymas Nr. 171 „Dėl Muitinės departamento prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos nuostatų patvirtinimo“ (Žin., 1998, Nr. 64-1861; 2004, Nr. 98-3652);

Lietuvos Respublikos finansų ministro 2003 m. rugsėjo 26 d. įsakymas Nr. 1K-237 „Dėl Tarnybinio patikrinimo ir tarnybinių nuobaudų skyrimo Lietuvos Respublikos muitinės pareigūnams taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2003, Nr. 93-4235);

Lietuvos Respublikos finansų ministro 2003 m. rugpjūčio 1 d. įsakymas Nr. 1K-213 „Dėl Lietuvos Respublikos muitinės pareigūnų tarnybinės veiklos vertinimo ir kvalifikacinių kategorijų suteikimo taisyklių ir Statutinių komisijų darbo reglamento patvirtinimo“ (Žin., 2003, Nr. 79-3604; 2008, Nr. 143-5722);

Lietuvos Respublikos finansų ministro 2003 m. rugsėjo 17 d. įsakymas Nr. 1K-233 „Dėl Konkurso ir atrankos į tarnybą Lietuvos Respublikos muitinėje organizavimo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2003, Nr. 90-4079);

Lietuvos Respublikos finansų ministro 2007 m. gegužės 22 d. įsakymas Nr. 1K-189 „Dėl Lietuvos Respublikos muitinės postų pareigūnų, pagal tarnybos pobūdį važinėjančių tarnybiniais tikslais keleiviniu ar asmeniniu transportu, taip pat vykstančių į tarnybos vietą ir iš jos, važiavimo išlaidų, išskyrus taksi, kompensavimo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2007, Nr. 60-2331).

 

11.         Biudžeto lėšų poreikis

Teikiamų Projektų nuostatoms įgyvendinti papildomų valstybės biudžeto lėšų nereikės.

Biudžeto lėšų bus sutaupyta centralizavus personalo valdymo bei finansų valdymo ir apskaitos, susijusių su personalo valdymu, funkcijas.

 

12.         Įstatymų projektų rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

Projektų rengimo metu specialistų vertinimų ir išvadų negauta.

 

13.         Įstatymų projektų autorius

Projektus rengė Lietuvos Respublikos finansų ministerijos Ministerijai pavaldžių įstaigų priežiūros skyrius (vedėja Ž. Turevičienė, (el. p. [email protected], tel. 219 0105),
vyr. specialistė L. Survilaitė (el. p. [email protected], tel. 219 4435). Dėl Projektų pasiūlymus pateikė Muitinės departamentas.

 

14.         Konsultavimasis su visuomene

Su visuomene konsultuojamasi Projektus paskelbus Lietuvos Respublikos Seimo teisės aktų informacinės sistemos Projektų registravimo posistemėje. Kitų konsultavimosi būdų nenumatyta.

 

15.         Įstatymų projektų reikšminiai žodžiai

Reikšminiai projektų žodžiai: „muitinės pareigūnas“, „valstybės tarnyba“, „valstybės tarnautojas“, „muitinė“.