DERINIMO PAŽYMA
dėl Lietuvos Respublikos sumažintų valstybinių socialinio draudimo senatvės bei netekto darbingumo pensijų ir dideliu mastu sumažintų valstybinių pensijų kompensavimo įstatymo projekto (toliau – Įstatymo projektas)
Įvertinus visas iš suinteresuotų institucijų pastabas, į Vidaus reikalų ministerijos bei dalį Krašto apsaugos ministerijos pastabų neatsižvelgta dėl šioje pažymoje nurodytų priežasčių.
Institucijos pavadinimas, rašto data ir numeris |
Pastabos ir pasiūlymai |
Žyma apie nepriimtinas pastabas ir pasiūlymus |
Vidaus reikalų ministerija 2011-10-05 raštas Nr. 1 D – 6881 (3)
|
1. Siūloma Įstatymo projekte numatyti, kad kompensuojamos ne tik valstybinės socialinio draudimo senatvės ir netekto darbingumo pensijos, bet ir socialinio draudimo našlių ir našlaičių pensijos, nes dėl draudžiamųjų pajamų turėjimo sumažintas valstybines našlių ir našlaičių pensijas siūloma kompensuoti.
2. Siūloma tikslinti Įstatymo projekto 1 priede nustatytus pensijų didinimo procentus, kaip neproporcingus.
|
Neatsižvelgta. 1. Pažymėtina, kad Įstatymo projektas parengtas vadovaujantis Socialinių išmokų perskaičiavimo ir mokėjimo laikinojo įstatymo (toliau – Laikinasis įstatymas) 16 straipsnyje išdėstytu pavedimu Lietuvos respublikos Vyriausybei numatyti sumažintų valstybinių socialinio draudimo senatvės ir netekto darbingumo pensijų kompensavimo tvarkos aprašą, šį pavedimą įgyvendinančia Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. liepos 1 d. nutarimu Nr. 968 „Dėl sumažintų valstybinio socialinio draudimo senatvės ir netekto darbingumo pensijų kompensavimo tvarkos koncepcijos patvirtinimo“ patvirtinta koncepcija. Abiejuose teisės aktuose numatoma, jog turi būti patvirtinta tik socialinio draudimo senatvės ir netekto darbingumo pensijų, bei, atsižvelgiant į Konstitucinio Teismo 2010 m. birželio 29 d. nutarimą, dideliu mastu sumažintų valstybinių pensijų kompensavimo tvarka. Kadangi valstybinių pensijų gavėjams dėl draudžiamųjų pajamų turėjimo susidarę praradimai yra didesni sumažinimai galėjo siekti iki 70 proc.), buvo apsispręsta didelį mastą valstybinių pensijų atveju taikyti tik šiai gavėjų kategorijai, t.y. turėjusiems draudžiamųjų pajamų. Tuo tarpu socialinio draudimo pensijų dvi rūšys, t.y. senatvės ir netekto darbingumo pensijos expressis verbis yra įvardintos Lietuvos Respublikos Konstitucijoje kaip imperatyvus valstybės socialinis įsipareigojimas, ir iš jo kylanti imperatyvi pareiga būtent šias dvi pagrindines pensijas kompensuoti. Neatsižvelgta. 2. Įstatymo projekto 1 priede nustatyti pensijų didinimo procentai apskaičiuoti vadovaujantis minėtos koncepcijos 6 punkte iškeltu tikslu, t.y. per 5 metus nuo kompensavimo pradžios pasiekti, kad asmenų, kuriems buvo sumažintos socialinio draudimo ar netekto darbingumo pensijos, vidutinė pensija būtų ne mažiau kaip 5 procentais didesnė nei buvusioji iki sumažinimo. Pakeitus kuriuos nors pensijų didinimo procentus, šis tikslas nebūtų pasiektas, t.y. tikėtina, jog vidutinė pensija padidėtų labiau, nei 5 procentais, kas savo ruožtu reikštų ir didesnes išlaidas kompensavimui.
|
Krašto apsaugos ministerija 2011-09-29 raštas Nr. 12-01-1453 |
2. Siūloma tikslinti Įstatymo projekto 1 priede nustatytus pensijų didinimo procentus kaip nenuoseklius ir neproporcingus bei numatyti, kad mažesnės pensijos būtų didinamos didesniu procentu. |
Neatsižvelgta. 2. Pritarus siūlymui, būtų sukurta situacija, kuomet mažesni praradimai būtų kompensuoti didesniu mastu, kas neatitiktų nei Laikinojo įstatymo galiojimo laikotarpiui taikyto proporcingumo principo (kad mažesnės pensijos mažinamos mažiau, o didesnės – daugiau), nei Konstitucinio Teismo reikalaujamo išlaikyti proporcingumo kompensuojant praradimus, principo. Dėl pensijos didinimo procento apskaičiavimo – žr. 2 argumentą į Vidaus reikalų ministerijos pastabą. |
Socialinės apsaugos ir darbo ministras Donatas Jankauskas