LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSIOSIOS RINKIMŲ KOMISIJOS ĮSTATYMO

3 STRAIPSNIO PAKEITIMO IR PAPILDYMO ĮSTATYMO PROJEKTO

AIŠKINAMASIS RAŠTAS

  1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, pirminiai jo siūlytojai ir asmenys, dalyvavę rengiant ar tobulinant projektą 
 

2007 m. gruodžio 13 d. Lisabonoje pasirašyta sutartimi (toliau – Sutartis) buvo iš dalies pakeista Europos Sąjungos sutartis ir Europos Bendrijos steigimo sutartis. Siekiant sustiprinti Europos Sąjungos demokratinę sistemą, buvo numatyta įsteigti Europos piliečių iniciatyvą. Europos Sąjungos sutarties 11 straipsnio 4 dalis nustato, kad „ne mažiau kaip milijonas reikšmingos valstybių narių dalies piliečių, manydami, kad Sutartims įgyvendinti reikalingas Sąjungos teisės aktas, gali imtis iniciatyvos raginti Europos Komisiją, kad ji, neviršydama savo įgaliojimų, pateiktų tuo klausimu atitinkamą pasiūlymą“.

                      Įgyvendinant Sutarties nuostatas, 2011 m. vasario 16 d. Europos Parlamentas ir Taryba priėmė reglamentą Nr. 211/2011 ,,Dėl piliečių iniciatyvos“ (toliau – Reglamentas), kuris įsigaliojo 2011 m. kovo 31 d. Juo vadovaujantis, Europos Sąjungos valstybės narės turi paskirti institucijas, kurios yra deleguojamos Reglamente nurodytoms funkcijoms vykdyti. Reglamento 15 straipsnyje yra nurodyta, jog iki 2012 m. kovo 1 d. valstybės narės turi paskirti kompetentingas institucijas, atsakingas už a) Reglamento 6 straipsnio 3 dalyje nurodyto sertifikato išdavimą bei b) Reglamento 8 straipsnio 2 dalyje numatytą pritarimo pareiškimų tikrinimo proceso koordinavimą ir toje dalyje nurodytų sertifikatų išdavimą.

Vyriausioji rinkimų komisija yra nuolatinė aukščiausioji rinkimų ir referendumų, Lietuvos Respublikos piliečių įstatymų leidybos iniciatyvos organizavimo bei vykdymo valstybės institucija, turinti analogiškų Reglamente numatytoms funkcijų vykdymo patirtį. Atsižvelgiant į tai, tikslinga Vyriausiąją rinkimų komisiją deleguoti Reglamente nurodytoms funkcijoms vykdyti, t.y. užtikrinti, kad Europos piliečių iniciatyvos teisėmis būtų naudojamasi remiantis Lietuvos Respublikos Konstitucijoje, įstatymuose ir tiesiogiai taikomuose Europos Sąjungos teisės aktuose įtvirtintais principais; organizuoti pritarimo pareiškimų rinkimo internetinės sistemos sertifikavimą pagal patvirtintas taisykles; organizuoti pritarimo pareiškimų patikrinimą ir išduoti sertifikatą, patvirtinantį gautų galiojančių pritarimo pareiškimų skaičių, surinktų pagal teisės aktų reikalavimus.

Šiuo projektu yra atitinkamai išplečiami Vyriausiosios rinkimų komisijos įgaliojimai ir nustatomos naujos funkcijos, organizuojant Europos piliečių iniciatyvą. Atsižvelgiant į tai, teikiamas Vyriausiosios rinkimų komisijos įstatymo 3 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (toliau – įstatymo projektas). 
Šis projektas yra parengtas įgyvendinant Europos Sąjungos teisės aktus, reglamentuojančius rinkimus į Europos Parlamentą (1976 m. rugsėjo 20 d. Tarybos sprendimą Nr. 76/787/EAPB, EEB, Euratomas; 1993 m. gruodžio 6 d. Tarybos direktyvą 93/109/EB, nustatančią išsamias priemones Sąjungos piliečiams, gyvenantiems valstybėje narėje ir nesantiems jos piliečiais, naudotis balsavimo teise ir būti kandidatais per Europos Parlamento rinkimus; 1998 m. liepos 15 d. Europos Parlamento rezoliucija dėl rinkimų projekto, apimančio bendruosius atstovų rinkimų į Europos Parlamentą principus; 2002 m. gegužės 30 d. Europos Parlamento rekomendaciją (A5-0212/2002) dėl Tarybos sprendimo, pakeičiančio Aktą dėl atstovų į Europos Parlamentą rinkimų remiantis tiesiogine visuotine rinkimų teise; 2002 m. birželio 25 d. ir rugsėjo 23 d. Tarybos sprendimas 2002/772/EB, Euratomas, iš dalies pakeičiantis prie Sprendimo 76/787/EAPB, EEB, Euratomas pridėtą Aktą dėl atstovų į Europos Parlamentą rinkimų remiantis tiesiogine visuotine rinkimų teise; 2003 m. vasario mėn. Europos Parlamento reglamentas). Projektu siekiama patikslinti Vyriausiosios rinkimų komisijos įgaliojimų ribas ir nustatyti naujas funkcijas, susijusias su rinkimų į Europos Parlamentą organizavimu ir vykdymu ir numatyti, kad Lietuvos Respublikoje už rinkimų į Europos Parlamentą organizavimą ir vykdymą atsakinga yra Lietuvos Respublikos vyriausioji rinkimų komisija.
 

            2. Parengto projekto tikslai ir uždaviniai

Projekto tikslas – suderinti Vyriausiosios rinkimų komisijos įstatymo nuostatas su Reglamento nuostatomis ir kitais Europos Sąjungos ir Lietuvos Respublikos teisės aktais.

Projekto uždaviniai – Vyriausiosios rinkimų komisijos įstatyme praplėsti Vyriausiosios rinkimų komisijos įgaliojimų ribas ir nustatyti naujas funkcijas, kurias ši komisija privalės vykdyti įgyvendindama Reglamentą, organizuodama ir vykdydama rinkimus į Europos Parlamentą, siekdama užtikrinti, kad Lietuvos Respublikos piliečių įstatymų leidybos iniciatyvos vyktų remiantis Lietuvos Respublikos Konstitucijoje ir įstatymuose įtvirtintais principais.

 3. Kaip šiuo metu yra teisiškai reglamentuojami projekte aptarti klausimai

Šiuo metu galiojantys teisės aktai nereglamentuoja Europos piliečių iniciatyvos teisės įgyvendinimo ir nėra paskirta institucija, atsakinga už rinkimų į Europos Parlamentą organizavimą ir vykdymą, Lietuvos Respublikos piliečių įstatymų leidybos iniciatyvos vykdymo priežiūrą.

 4. Numatomos naujos teisinio reglamentavimo nuostatos, naujai reglamentuojamų klausimų teigiamos savybės ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

Projektu tikslinamos Vyriausiosios rinkimų komisijos įgaliojimų ribos ir nustatoma pareiga Lietuvos Respublikos vyriausiajai rinkimų komisijai organizuoti ir vykdyti rinkimus į Europos Parlamentą; užtikrinti, kad Lietuvos Respublikos piliečių įstatymų leidybos iniciatyvos vyktų remiantis Lietuvos Respublikos Konstitucijoje ir įstatymuose įtvirtintais principais; registruoti, Lietuvos Respublikoje Europos piliečių iniciatyvinės grupės, registruotos Europos Komisijoje, atstovus; organizuoti pritarimo pareiškimų rinkimo internetinės sistemos sertifikavimą pagal Vyriausiosios rinkimų komisijos patvirtintas taisykles; organizuoti pritarimo pareiškimų patikrinimą ir išduoti sertifikatą, patvirtinantį gautų galiojančių pritarimo pareiškimų skaičių, surinktų pagal teisės aktų reikalavimus.

5. Galimos neigiamos priimto įstatymo projekto pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Priėmus projektą, neigiamų pasekmių nenumatoma.

 6. Kokią įtaką priimtas įstatymo projektas turės kriminogeninei situacijai ir korupcijai

Projekto priėmimas turės teigiamos įtakos korupcijai mažinti.

 7. Kaip įstatymo projekto įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir plėtrai

Projekto įgyvendinimas verslo sąlygoms ir plėtrai tiesioginės įtakos neturės.

 8. Projekto inkorporavimas į teisinę sistemą, kokie šios srities teisės aktai tebegalioja (pateikiamas šių aktų sąrašas) ir kokius galiojančius teisės aktus būtina pakeisti ar panaikinti, priėmus teikiamą projektą.

 Projektui įgyvendinti turės būti priimtas Vyriausiosios rinkimų komisijos sprendimas dėl piliečių iniciatyvos įgyvendinimo. Jis turi būti patvirtintas iki 2012 m. balandžio 1 d.

9. Projekto atitiktis Valstybinės kalbos, Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymu reikalavimams, bendrinės lietuvių kalbos normoms.

 

Projektas parengtas laikantis nustatytų reikalavimų. Projekte nėra naujų sąvokų, todėl jis nebuvo vertinamas Terminų banko įstatymo nustatyta tvarka.

 
10. Ar projektas atitinka Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas bei Europos Sąjungos dokumentus
 
Parengtas projektas atitinka Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir neprieštarauja Europos Sąjungos dokumentams.
 
11. Jeigu projektui įgyvendinti reikia įstatymų lydimųjų aktų, – kas ir kada juos turėtų parengti, šių aktų metmenys
 
Teikiamas projektas yra derinamas su Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso 2076, 224, 2591 straipsnių pakeitimo ir kodekso papildymo 20714 straipsniu įstatymo projektu.

 12. Lėšos, reikalingos projektui įgyvendinti

Lėšų reikės Lietuvos Respublikos vyriausiosios rinkimų komisijos turimos programinės įrangos funkcionalumui pritaikyti ir papildomai pareigybei Lietuvos Respublikos vyriausiojoje rinkimų komisijoje įsteigti. Šiam tikslui galėtų būti naudojamos lėšos iš bendrųjų Lietuvos Respublikos vyriausiajai rinkimų komisijai valstybės biudžete skirtų asignavimų.

13. Projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

Negauta.

 

14. Projekto rengėjai

Projektą parengė Užsienio reikalų ministerijos Europos reikalų departamentas (departamento direktorius Tomas Gulbinas tel. 236 2569). Tiesioginis rengėjas - Dvišalių ir institucinių klausimų skyriaus atašė Feliksas Bakanauskas tel. 263 248.

15. Reikšminiai projekto žodžiai

            Reikšminiai projekto žodžiai – Vyriausioji rinkimų komisija, Europos piliečių iniciatyva, rinkimai į Europos Parlamentą.

 

Užsienio reikalų ministras                                                                                     Audronius Ažubalis