LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISINGUMO MINISTERIJA

 

Valstybės biudžetinė įstaiga, Gedimino pr. 30/1, LT-01104 Vilnius,

tel. (8 5) 266 2984, faks. (8 5) 262 5940, el. p. [email protected],

atsisk. sąskaita LT267044060000269484 AB SEB bankas, banko kodas 70440.

Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188604955

 

2011-     -

Nr.

Į 2011-08-26

Nr. 12-01-1259

Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministerijai

 

 

Dėl VYRIAUSYBĖS NUTARIMO projekto derinimo          

 

              Teisingumo ministerija, pagal kompetenciją išnagrinėjusi Krašto apsaugos ministerijos pateiktą derinti Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo „Dėl visuomenės atstovų skyrimo šaukimo į nuolatinę privalomąją pradinę karo tarnybą ir bazinius karinius mokymus sąrašo sudarymo procedūroms stebėti tvarkos aprašo patvirtinimo“ projektą (toliau – Projektas), teikia šią teisinę išvadą.

              Dėl projekto numatomo teisinio reguliavimo priemonių ir galimų pasekmių:

1.    Remiantis projekto 3 punktu, teisę stebėti einamųjų kalendorinių metų šaukimo sąrašo sudarymo procedūras turi projekto 3 punkte išvardintų Lietuvos Respublikoje įregistruotų asociacijų nepriekaištingos reputacijos nariai. Projekto 3 punkte numatyta, kad nepriekaištingos reputacijos sąvoka atitinka Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatyme apibrėžtas nepriekaištingos reputacijos nuostatas. Šiuo atveju kyla klausimas, kodėl pasirinkta būtent Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatyme įtvirtinta nepriekaištingos reputacijos samprata. Atsižvelgiant į tai, kad visuomenės atstovų dalyvavimas šaukimo sąrašo sudarymo procedūroje vargu, ar yra susijęs su valstybės tarnyba, todėl abejotinas toks projekto rengėjų siekiamas įtvirtinti teisinis reguliavimas. Be to, pažymėtina, kad ir kiti teisės aktai (pavyzdžiui, Lietuvos Respublikos advokatūros įstatymas, Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymas) įtvirtina nepriekaištingos reputacijos sąvoką. Siūlytume projekte nurodyti ne blanketinę normą į kitus įstatymus, o numatyti konkrečius, ir su stebėjimu šaukimo sąrašo sudarymo procedūroje susijusius kriterijus, kuriuos turėtų atitikti minėti visuomenės atstovai.

2.    Projekto 7 punkte numatyta, kad visuomenės atstovų kandidatūros teikiamos raštu arba el. paštu. Atkreipiame dėmesį, kad paprastai pateikimas el. paštu laikytinas vienu iš dokumentų pateikimo raštu būdų, todėl projekto 7 punkte siūlome bendrai numatyti, kad kandidatūros teikiamos raštu, skliausteliuose konkretizuojant kandidatūros pateikimo būdą – el. paštu, faksu, registruotu ar paprastu paštu ir pan. Ši pastaba taip pat taikytina projekto 13 punkto nuostatai.

3.    Projekto 10 punkte numatyta, kad visuomenės atstovų sąraše turi būti ne mažiau kaip 5 ir ne daugiau kaip 10 visuomenės atstovų. Šiuo atveju, kyla klausimas, ar minėtame sąraše, kurį tvirtina krašto apsaugos ministras, gali būti keli tos pačios asociacijos nariai, ar turi būti visi nariai iš skirtingų asociacijų.

4.    Projekto 14 punkte numatyta nuostata, kad tuo atveju, kai pateikti kandidatai negali stebėti šaukimo procedūros, asociacijų vadovai turi teisę teikti naujus kandidatus raštu karo prievolę administruojančiai krašto apsaugos sistemos institucijai. Iš šios nuostatos lieka neaišku, kada gali būti teikiamos naujos kandidatūros. Sistemiškai analizuojant projekte įtvirtintas nuostatas, darytina išvada, kad nauji kandidatai teikiami po to, kai per projekto 13 punkte numatytą terminą (likus nemažiau kaip 3 dienoms iki šaukimo pradžios organizavimo) atrinktas kandidatas nepatvirtina apie savo dalyvavimą. Tokiu atveju, likus mažiausiai 3 dienoms iki šaukimo procedūros, gali būti asociacijos vadovo pateiktas naujas kandidatas. Šiuo atveju, kyla klausimas, ar Krašto apsaugos ministerija ar jos įgaliota karo prievolę administruojanti krašto apsaugos sistemos institucija, gavusi informaciją apie naują kandidatą, spės iki šaukimo procedūros pradžios objektyviai patikrinti informaciją apie konkretų kandidatą, taip, kaip numatyta projekto 8 punkte (patikrinti, ar atitinka reikalavimus dėl nepriekaištingos reputacijos bei ar yra atitinkamos, vienos iš projekto 3 punkte numatytos, asociacijos narys). Atsižvelgiant į tai, kas pasakyta ir į tai, kad praktikoje toks teisinis reguliavimas gali sukelti nemažai problemų, siūlytina projekto rengėjams apsvarstyti galimybę numatyti kitokį reguliavimą, pavyzdžiui, numatant, kad tuo atveju, kai atrinktas konkretus kandidatas negali stebėti šaukimo procedūrų, tokiu atveju, kviečiamas kitas pasiūlytas ir projekto 8 punkte numatytus reikalavimus atitinkantis kandidatas, iš atrinktų, bet į sąrašą nepatekusių kandidatų.

5.    Taip pat iš projekto nuostatų lieka neaišku, ar minėtas visuomenės atstovų sąrašas būtų sudaromas kiekvieną kartą iš naujo, organizuojant einamųjų metų šaukimo sąrašo sudarymo procedūras, ar minėtas sąrašas sudaromas vieną kartą, kuris naudojamas nuolat, kai tik būtų organizuojamos šaukimo sąrašo sudarymo procedūros? Jeigu visuomenės atstovų sąrašas sudaromas vieną kartą, tokiu atveju, kyla klausimas, kaip nuolat būtų atnaujinama informacija apie sąrašuose pateiktus kandidatus – visuomenės atstovus, pavyzdžiui, dėl jų nepriekaištingos reputacijos ar narystės asociacijoje.

6.    Visuomenės atstovų skyrimo šaukimo į nuolatinę privalomąją pradinę karo tarnybą ir bazinius karinius mokymus sąrašo sudarymo procedūroms stebėti tvarkos aprašo 1 priedo 6 punkte  numatytas visuomenės atstovo pasižadėjimas užtikrinti duomenų subjekto teisių įgyvendinimą teisės aktų nustatyta tvarka. Pažymėtina, kad remiantis Asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymo (toliau – ADTAĮ) 23 straipsnio 2 dalimi, duomenų valdytojui yra numatyta pareiga sudaryti sąlygas duomenų subjektui įgyvendinti šiame straipsnyje nustatytas teises. ADTAĮ prasme, duomenų valdytojas suprantamas kaip juridinis ar fizinis asmuo, kuris vienas arba drauge su kitais nustato asmens duomenų tvarkymo tikslus ir priemones. Atsižvelgiant į tai, kad visuomenės atstovai, tikėtina, asmens duomenų tvarkymo tikslų ir priemonių nenustatinės, todėl, abejotina, ar tikslinga minėtą pareigą numatyti visuomenės atstovams, kuriems už jos neįvykdymą kiltų atsakomybė.

 

              Dėl projekto teisės technikos:

1.    Projekte numatyta, kad Vyriausybės nutarimas įsigalioja 2011 m. rugsėjo 1 dieną. Atsižvelgiant į tai, kad projektas nebus priimtas iki nurodytos datos, o teisės aktai atgal negalioja, todėl Vyriausybės nutarime siūlome nurodyti arba vėlesnę įsigaliojimo datą, arba įsigaliojimo datos nenurodyti (tokiu atveju, remiantis Įstatymų ir kitų teisės aktų skelbimo ir įsigaliojimo tvarkos įstatymu, Vyriausybės nutarimas įsigalios kitą dieną po paskelbimo „Valstybės žiniose“).

2.    Atkreipiame dėmesį, kad nei teikiamas projektas, nei jo lydimieji dokumentai nėra vizuoti, tačiau remiantis Vyriausybės teisėkūros taisyklių, patvirtintų Vyriausybės 2009 m. rugsėjo 30 d. nutarimu Nr. 1244, 12 punktu, išvadoms gauti parengtas teisės akto projektas, teisės akto projekto lyginamasis variantas, aiškinamasis raštas, atitikties lentelė, numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo pažyma, atsižvelgiant į tai, kas teisės akto projekto išvadoms gauti teikėjas, atitinkamai turi būti vizuoti.

 

             

 

Teisingumo viceministras                                                                                       Tomas Vaitkevičius

 

 

 

 

Liūnė Storoženkaitė, (8 5) 266 2950, el. p. [email protected]                      Originalas nebus siunčiamas