RAŠTAS
|
|
LIETUVOS RESPUBLIKOS SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTERIJA
Valstybės biudžetinė įstaiga, A.Vivulskio g. 11, LT-03610 Vilnius, tel. (8 5) 266 8176, (8 5) 266 8169, faks. (8 5) 266 4209,
el. p. [email protected], http://www.socmin.lt. Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 1886 03515
Teisingumo ministerijai Finansų ministerijai Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstaigai
|
2011-08- |
Nr. (16.1-42) SD - |
Į |
|
|
|
|
DĖL įstatymo projekto derinimo
Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerija parengė ir teikia derinti Lietuvos Respublikos vaikų išlaikymo fondo įstatymo 2, 3, 4, 5, 6, 7, 11, 13 ir 14 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektą (toliau – Įstatymo projektas). Įstatymo projektas parengtas įvertinus praktikoje kylančias Vaikų išlaikymo fondo įstatymo (Žin., 2006, Nr. 144 – 5464) taikymo problemas ir teisinio reglamentavimo neapibrėžtumus.
Įstatymo projekto tikslas - tobulinti teisinį reglamentavimą valstybės perimto įsipareigojimo suteikti vaikams nustatyto dydžio išlaikymą įgyvendinimo srityje.
Įstatymo projektu siekiama – patikslinti kai kurias Įstatyme vartojamas sąvokas. Siūloma išbraukti minimalaus gyvenimo lygio (MGL) sąvoką, atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos minimaliojo darbo užmokesčio dydžių, socialinės apsaugos išmokų ir bazinio bausmių ir nuobaudų dydžio indeksavimo įstatymą (Žin., 2008, Nr. 83 – 3294; Nr. 149-6013), kuriame įtvirtinta, kad teisės aktuose vartojamas rodiklis „minimalusis gyvenimo lygis“ („MGL“) yra tapatus ir lygus bazinei socialinei išmokai. Patikslintos pareiškėjo ir skolininko sąvokos. Derinant su Lietuvos Respublikos civilinio kodekso (Žin., 2000, Nr. 74 – 2262) trečiojoje knygoje vartojama sąvoka, „valstybinė vaiko teisių apsaugos tarnyba“ keičiama „valstybine vaiko teisių apsaugos institucija“.
Įstatymo projekte taip pat siūloma apibrėžti ir patikslinti išmokų iš Vaikų išlaikymo fondo (toliau – Fondas) mokėjimo pagrindus ir sąlygas. Siūloma reglamentuoti, kad Fondo išmoka vienam vaikui kartu su skolininko mokamu išlaikymu per mėnesį negali būti didesnė negu 1,5 bazinės socialinės išmokos dydžio, taip pat siūloma nustatyti, kad Fondo išmokos mokamos tik tuo atveju, kai lėšos vaikui išlaikyti yra nustatytos tokia išraiška, kuri leidžia nustatyti mokėtinos sumos dydį, ir yra mokamos periodinėmis išmokomis vieną kartą per mėnesį. Siūloma papildyti nuostatos apie antstolio išduodamą pažymą formuluotę, nurodant, kiek laiko vaikas negauna viso, ar dalies išlaikymo, taip pat siūloma nustatyti, kad tuo atveju, kai vykdomoji byla užbaigiama ir vykdomasis dokumentas išsiunčiamas į skolininko darbovietę, mokymo įstaigą, socialinio draudimo įstaigą ar kitam pajamas skolininkui išmokančiam asmeniui, išskaitas darantis asmuo turi išduoti išieškotojui pažymą apie padarytas išskaitas, taip pat siūloma nustatyti apribojimus išmokoms iš Fondo gauti tiems pareiškėjams, kurie yra skolingi Fondui iki tol, kol skolos negrąžina. Derinant su Lietuvos Respublikos civilinio kodekso nuostatomis, reglamentuojančiomis atstovavimą, siūloma įtvirtinti, kad dokumentus Fondo administracijai gali pateikti ne tik pareiškėjai, bet ir jų įgalioti asmenys. Įstatymo projekte taipogi įtvirtinama nuostata, kad Fondo administracija informuojama apie antstolio patvarkymus vykdomojoje byloje, atliktus vadovaujantis Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekso (Žin., 2002, Nr. 36 – 1340) 629 – 632 str., nes šie duomenys yra tiesiogiai susiję su išmokų iš Fondo mokėjimu. Siekiant išvengti galimų tarptautinių mokėjimo pavedimų ir su jais susijusių didelių banko operacijų įvykdymo išlaidų, siūloma nustatyti, kad Fondo išmokos pervedamos į sąskaitą banke, banko skyriuje ar filiale, kurie yra įregistruoti Lietuvos Respublikoje.
Įstatymo projekte patikslinti ir patobulinti Fondo išmokų mokėjimo sustabdymo, atnaujinimo ir nutraukimo pagrindai. Įstatyme nustatytus atvejus, kai pareiškėjas, pateikęs Fondo administracijai prašymą, atsisako priimti iš Fondo gautas išmokas (prašo nutraukti išmokų mokėjimą), kai pareiškėjui apribojama tėvų valdžia arba globėjas (rūpintojas) atleidžiamas ar nušalinamas nuo globėjo (rūpintojo) pareigų atlikimo ir kai pareiškėjas mirė, siūloma perkelti prie Fondo išmokų mokėjimo nutraukimo pagrindų. Siekiant išvengti permokų, nustatoma galimybė Fondo administracijai sustabdyti Fondo išmokų mokėjimą, jeigu ji gavo papildomus dokumentus, kuriuose esantys duomenys gali turėti įtakos Fondo išmokų mokėjimui, taipogi įtvirtinamas įpareigojimas vaiko teisių apsaugos institucijai pateikti Fondų administracijai savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymo atleisti ar nušalinti globėją (rūpintoją) nuo globėjo (rūpintojo) pareigų atlikimo kopiją. Taip pat siūloma nustatyti, kad atnaujinus išmokų mokėjimą, kai jų mokėjimas buvo sustabdytas, išmokos išmokamos už tokį laikotarpį, už kurį yra pagrindas mokėti Fondo išmokas, bet ne ankstesnį kaip 3 mėnesiai nuo dokumentų, įrodančių esant pagrindui mokėti Fondo išmokas, gavimo dienos. Siekiant išvengti neteisėto Fondo išmokų mokėjimo nustatoma tikslesnė Fondo išmokų mokėjimo tvarka tais atvejais, kai Fondo išmokų mokėjimas buvo nutrauktas, ir pareiškėjas pakartotinai kreipiasi į Fondo administraciją dėl Fondo išmokų mokėjimo.
Įstatymo projekte patikslinta skolininkų informavimo bei skolų atgavimo tvarka. Praplėstos Fondo administracijos galimybės išieškoti iš skolininko išmokėtas Fondo išmokas, numatant galimybę išieškoti ne tik per antstolius, bet ir ne teismo tvarka, pasitelkiant privačius išieškojimą vykdančius subjektus. Tikslinama skolininkų informavimo apie Fondo administracijos priimtus sprendimus (dėl Fondo išmokų mokėjimo sustabdymo, atnaujinimo, nutraukimo, išmokėtų išmokų išieškojimo iš skolininko) tvarka. Kaip papildoma skolininko drausminimo priemonė Įstatymo projekte numatyta skolininkų duomenis skelbti Fondo administracijos internetiniame puslapyje, taip pat numatyta, kad skolininko atžvilgiu gali būti taikomos ir kitos poveikio priemonės, numatytos specialiuose įstatymuose.
Su visuomene bus konsultuojamasi Įstatymo projektą paskelbus Lietuvos Respublikos Seimo teisės aktų informacinės sistemos Projektų registravimo posistemėje.
Priėmus Įstatymo projektą, reikės atitinkamai pakeisti: Vaikų išlaikymo fondo nuostatus, patvirtintus Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. rugpjūčio 8 d. nutarimu Nr. 814 (Žin., 2007, Nr. 91 – 3623); Kreipimosi į Vaikų išlaikymo fondo administraciją dėl Vaikų išlaikymo fondo išmokų tvarkos aprašą, Vaikų išlaikymo fondo administracijos sprendimo dėl išmokų iš Vaikų išlaikymo fondo mokėjimo priėmimo tvarkos aprašą, Išmokų iš Vaikų išlaikymo fondo mokėjimo tvarkos aprašą ir Išmokų iš Vaikų išlaikymo fondo mokėjimo sustabdymo ir nutraukimo tvarkos aprašą, patvirtintus Socialinės apsaugos ir darbo ministro 2007 m. gruodžio 11 d. įsakymu Nr. A1 – 356 (Žin., 2007, Nr. 131 – 5314); Išmokėtų iš Vaikų išlaikymo fondo išmokų atgavimo iš skolininkų tvarkos aprašą, patvirtintą Socialinės apsaugos ir darbo ministro 2008 m. gegužės 30 d. įsakymu Nr. A1 – 179 (Žin., 2008, Nr. 64 – 2431).
Įstatymo projekto rengimą koordinavo socialinės apsaugos ir darbo viceministras Dalius Bitaitis, parengė Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Šeimos gerovės departamentas (direktorė – Violeta Murauskaitė, tel. (8-5) 266 4265, el. p. violeta.murauskaite@socmin.lt, tiesioginis rengėjas – direktorės pavaduotojas Steponas Kulbauskas, tel. 266 4223, el. p. [email protected]), kartu su Vaikų išlaikymo fondo administracija prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos.
PRIDEDAMA:
1. Lietuvos Respublikos vaikų išlaikymo fondo įstatymo 2, 3, 4, 5, 6, 7, 11, 13 ir 14 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektas, 4 lapai.
2. Lietuvos Respublikos vaikų išlaikymo fondo įstatymo 2, 3, 4, 5, 6, 7, 11, 13 ir 14 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projekto lyginamasis variantas, 6 lapai.
3. Lietuvos Respublikos vaikų išlaikymo fondo įstatymo 2, 3, 4, 5, 6, 7, 11, 13 ir 14 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projekto aiškinamasis raštas, 6 lapai.
4. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos vaikų išlaikymo fondo įstatymo 2, 3, 4, 5, 6, 7, 11, 13 ir 14 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projekto pateikimo Lietuvos Respublikos Seimui“ projektas, 1 lapas.
Viceministras |
Dalius Bitaitis |