EKONOMIKOS                                                                                                                                                                   

----------------------------------------------------

                      (Komiteto pavadinimas)

                                                                                                                                                            2000 m. balandžio 03d. Nr.______

                                                                                                            Vilnius

PAGRINDINIO KOMITETO 

IŠVADOS PROJEKTAS

dėl Lietuvos Respublikos metrologijos įstatymo 18 straipsnio pakeitimo

įstatymo projekto (P- 2395)

 

            1. Klausymai dėl įstatymo projekto (nereikia).

 

            2. Klausymuose dalyvavo:

           

            3. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados: Seimo Teisės departamento išvada

               

 

            4. Piliečių, visuomeninių organizacijų, politinių partijų bei politinių organizacijų, kitų suinteresuotų asmenų pateikti pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta.

 

            5. Valstybės institucijų, savivaldybių pasiūlymai, pataisos, pastabos:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas

Pasiūlymo turinys

Išvados rengėjų nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

1.

Valstybinė metrologijos tarnyba

Valstybinė metrologijos tarnyba nepritaria siūlomam metrologijos įstatymo 18 str. 5 dalies keitimui dėl šių priežasčių:

1. Metrologijos įstatymas yra parengtas pagal Tarptautinės teisinės metrologijos organizacijos(OIML), kurios nariu esame nuo 1994 m., tarptautinio dokumento Nr. 1 “Metrologijos įstatymas” nuostatas. Šio dokumento 20 str. nurodo, kad nacionalinę metrologijos tarnybą sudaro 3 institucijos:

·         Patariamoji institucija. Lietuvoje tai yra Lietuvos metrologijos tarnyba prie LR Vyriausybės įgaliotos institucijos;

·         Vykdančioji institucija. Lietuvoje tai yra Vyriausybės įgaliota Valstybinė metrologijos tarnyba;

·         Kontroliuojanti institucija. Lietuvoje tai yra Lietuvos metrologijos inspekcija.

2. Tuometinė Vyriausybės įgaliota institucija – Lietuvos standartizacijos departamentas,- įgyvendindamas Metrologijos įstatymą, 1996 11 29 įsakymu Nr.273 įsteigė Lietuvos metrologijos inspekciją prie Lietuvos standartizacijos departamento. Įsakymas buvo suderintas su tuo  metu ėjusiu finansų ministro pareigas p. A.Križanausku.

     Reorganizavus departamentą ir įkūrus Valstybinę metrologijos ir įkūrus Valstybinę metrologijos tarnybą, kuriai Valdymo reformų ir savivaldybių reikalų ministro 1997 12 08 įsakymu Nr.95 buvo perduotos Lietuvos metrologijos inspekcijos prie Lietuvos standartizacijos departamento steigėjo funkcijos, inspekcija automatiškai turėjo tapti Lietuvos metrologijos inspekcija prie Valstybinės metrologijos tarnybos. Tačiau valdymo reformų ir savivaldybių  reikalų  ministras 1997 12 30 įsakumu Nr. 105  patvirtino

Nepritarti

Lietuvos metrologijos inspekcijos steigimo aktas atitinka biudžetinės įstaigos reikalavimus.

 

 

Lietuvos metrologijos inspekcijos nuostatus, kuriuose inspekcija iš viso niekam nepriskirta, o yra “vykdomosios valdžios institucijos biudžetinė įstaiga”. Pagaliau tampa visiškai neaišku, o labiausiai steigėjo funkcijos, kai nuostatų 1.3 p. nurodoma, kad inspekcijos steigėjo funkcijas vykdo Valstybinė metrologijos tarnyba, o (5.1 p.) inspekcijos viršininką skiria į pareigas ir atleidžia iš pareigų valdymo reformų ir savivaldybių reikalų ministras. Su nuostatų projektu Valstybinė metrologijos tarnyba supažindinta nebuvo.

   3. Neteisingai vertinamas standartas LST EN 45004:1996, kuris nurodomas kaip siūlomo Metrologijos įstatymo keitimo pagrindas. Šis standartas yra skirtas ne tokioms institucijoms, kaip Lietuvos metrologijos inspekcija, kurios funkcijos labai konkrečiai apibrėžtos Metrologijos įstatyme – tai matavimo priemonių būklės ir naudojimo kontrolė. Konkretūs su matavimo priemonėmis susiję pažeidimai, užtraukiantys tam tikras baudas, išvardinti Administracinių teisės pažeidimų kodekso įstatymo 1897 straipsnyje.

       Standarto LST EN 45004:1996 įžangoje nurodoma:

      “Šis standartas apima funkcijas įstaigų, kurios tiria medžiagas, gaminius, įrengimus, gamyklas, procesus, darbo procedūras ar paslaugas ir nustato keliamų reikalavimų atitiktį, pranešdamos klientams ir, kai reikia, prižiūrinčioms valdžios institucijoms apie gautus rezultatus. Gaminiai, įrengimai ar gamyklos gali būti tikrinami visose “veikimo amžiaus” stadijose, tarp jų ir projektuojant”.

     Kaip matome, su Metrologijos inspekcijos funkcijomis tai neturi nieko bendro. Standartas taikytinas sertifikacijos, paskelbtosioms (notifikuotoms) įstaigoms ir pan.

   4. Valstybinė metrologijos tarnyba pritartų Metrologijos įstatymo 18 str. 5 dalies keitimui, jeigu jis būtų suformuluotas taip:

   “Lietuvos metrologijos inspekcija prie LRV įgaliotos institucijos atlieka matavimo priemonių būklės, naudojimo bei prekių kiekio kontrolę”.

     Prekių kiekis turėtų būti inspekcijos funkcija, nes pagal įstatymo 16

 

 

 

 

 

str. jam taikoma valstybinė metrologinė kontrolė. Neturėtų būti įvardinti nei konkreti institucija (dabartiniu metu tai yra Valstybinė metrologijos tarnyba), nei kaip dabar siūlomame projekte konkreti ministerija, nes tai yra kintantys dalykai. Lietuvos standartizacijos departamentas, kuris iki 1998 01 01 vykdė ir metrologijos funkcijas, per laikotarpį nuo 1990 metų buvo prie Vyriausybės, prie Ekonomikos ministerijos, dabar – prie Valdymo reformų ir savivaldybių reikalų ministerijos. Konkretus institucijos įvardijimas neatitiktų Metrologijos įstatymo 18 str. formos ir verstų kiekvieną kartą pasikeitus institucijoms keisti įstatymą.

    5. Lietuvos metrologijos inspekcijos nuostatuose yra įrašytų funkcijų, kurių inspekcija neturi teisės atlikti. Pvz. 3.3, 3.4, 3.9 punktuose kontroliuojami su kalibravimu susiję dalykai, tačiau Metrologijos įstatymas skirtas tik teisinei metrologijai ir kalbama apie matavimo priemonių patikrą, todėl ir inspekcija gali kontroliuoti tik teisinei metrologijai priskirtas matavimo priemones – kalibravimas šiai sričiai nepriskiriamas. Yra ir daugiau punktų, kuriuos reikia peržiūrėti.

    Įvertinant tai, kas paminėta šio rašto 2- ame ir 5- ame punktuose, prašyčiau nurodyti Lietuvos metrologijos inspekcijos viršininkui parengti naujus inspekcijos nuostatus.

 

 

 

6. Asmenų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta.

 

7. Seimo paskirtų papildomų komitetų pasiūlymai, pataisos, pastabos: nėra.

 

 

 

8. Komiteto narių - komiteto išvados rengėjų komitetui siūlomi sprendimai (pagal Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu siūlomas sprendimas numatytas 150 str. 1 d. 3-6 punktuose, pateikiami sprendimo argumentai): Pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui.

                       

 

Priedai: nėra.

 

            Komiteto nariai - komiteto išvadų rengėjai

 

 

 

                                                                                                                                                O.Suncovienė                                                                                                                                                                                     

 

                                                                                                                                                 S.Burbienė